Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
421/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin päivällä tein reilun puolen kävelylenkin podcastia kuunnellen ja pian lähden kuntokeskukseen kolmen vartin aerobiseen jumppaan. Salille on neljännestunnin kävelymatka, joten päivän liikuntasaldosta tulee hyvä. Paluumatkalla voisi taas tehdä pienen kiertolenkin podcastia kuunnellen. Lounaaksi söin peruna-linssicurrya ja illalliseksi on samaa. 

t. numero 17

Kuulostaa niiiin hienolta! Juuri tällaisesta jakamisesta saan voimia sekä toimia itse oikein että välttää kiusauksia. Alku tuntuu hyvältä, totuttelen kasviksiin ja säännölliseen liikuntaan. Ostin kuntosalille ja uimahalliin 50 kerran sarjalipun, jotta pysyisin tavoitteessani 2.4 krt/ vko. Kiitos ja tsemppiä! AP

Vierailija
422/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 2-4 kertaa viikossa. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bazooka kirjoitti:

Minä olen myös mukana.

Olen 190 cm pitkä mies.

Vuonna 2020 keväällä olin juova alkoholisti ja painoin 115kg. Kävin rehabin ja lopetin juomisen, ja niiden seurauksena laihduin 10kg. Eli painoni oli 105kg - Edelleen aivan liikaa.

Viime syksyn alussa laitoin syömiseni ja juomiseni uusiksi. En aloittanut kuuria, vaan pysyvän elämäntapojen muutoksen. Turhat hiilarit ja rasvat pois. Seurauksena aloin taas laihtua, 2kg per kuukausi.

Lisäksi aloin 3kk sitten kuntosalin, 3 kertaa viikossa.

Tällä hetkellä painan 97kg. Lihaksia tulee tasaiseen tahtiin.

Tavoitteena on laihtua edelleen 2kg per kuukausi, niin että ensi Heinäkuussa painoa olisi 84kg. Uutta lihasta noin 5-10kg. Olisin melko hoikka ja urheilullinen.

Nuorempana painoin 70kg ja olin laiha. Kun lihosin 80 kiloon, niin minulla oli jo pieni pömppömaha. Nyt on tavoitteena taas laihtua noin 75 kiloon, ja siihen lihakset päälle. Eli six-pack pömpön sijaan. Lihasten avulla painon pitäisi jäädä noin 85-90 kiloon, mitä se olisi loppuelämän ajan.

Iso käsi jo pelkästään tästä saavutuksesta.

Vierailija
424/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempic. 8 kuukaudessa lähtenyt 18 kg.

Nämä diabeteslääkkeitä laihdutusmielessä käyttävät vois poistua koko ketjusta. Jos tavoitteena on muuttaa elintapoja niin Ozempic ei sitä ole. Ymmärräthän, että sun täytyisi käyttää ko. lääkettä lopun elämäsi jos haluaisit tuloksia pitää yllä? Halvempaa on oikeasti perehtyä asioihin, liikkua ja syödä ravinnerikasta ruokaa. Toki itsekuria ja asennemuutoksia se vaatii.

Ja kuka antoi sulle moderaattorivaltudet kertoa kuka saa olla ketjussa ja kuka ei? 

No jos aiheena on elintapamuutokset niin millä kriteereillä sinä tulet lääkehoitoa tänne ehdottamaan ainoaksi ratkaisuksi? Sä voit piikittää vatsaan Ozempicia mutta ei se itse ongelmaa poista, joka on joko liikasyöminen, ravinneköyhä, höttöhiilarit ja/tai täysi liikkumattomuus - pahimmassa tapauksessa nämä kaikki yhteensä.

Annapa varsin esimerkki vaikka yhdestä päivästä niin tiedetään miten tehdä oikein. Miten oikeaoppisesti syödään ja liikutaan. Sellainen viesti olisi hyödyllisempi kuin mollaaminen. Kiitos.

Ei ole vaikeaa, syödään oikeaa ruokaa oikeilla rasvoilla muutaman kerran päivässä.

Näin se menee. Mutta eihän täällä saa niin sanoa kun se on "mollaamista". Oikotietä hoikkuuteen ei vaan ole, vaatii itsekuria ja pitkämielisyyttä, aikaa - jopa vuosia. Eikä lopu siihenkään vaan vielä pienempää energiamäärää tulisi ylläpitää koko loppuelämän jos haluaa kilot pitää pysyvästi pois. Mitä enemmän laihtuu sitä vähemmän ylläpitokaloreita tarvitsee jatkossa, ellei nyt himourheile. Tärkeintä tietysti että herää siihen että tarvitsee itsensä eteen tehdä muutos. Tsemppiä ap.

Laihtumiseen ei tarvita itsekuria, vaan sopivaa ravintoa. Eikä tarvita edes kaloreitten laskemista.

Itsekuria tarvitaan siihen että pääsee niitä mätöistä, karkeista, sipseitä ja virvoitusjuomista eroon. Eroon kaikesta siitä haitallisesta elintavasta joka ylipainnon on johtanut. Sokeri on addiktoivaa. Ja onhan sillä merkitystä syökö 1800 vai 3200 kaloria, miten voit edes väittää muuta? Ylimääräinen energia varastoituu ja keho ei vastaan tappelematta luovu saavutetuista "eduista" luovu.

Meitä on täällä erilaisia. Haluaisin kuitenkin huomauttaa että kaikki ylipainoiset eivät syö mättöä, karkkia, sipsejä ja limuja eivätkä ole koukussa sokeriin. Itse en tarvitse itsekuria ollakseni syömättä noita, olen tottunut terveelliseen ruokaan ja pidän terveellistä ruokaa hyvän makuisena. Minulla on pari 41 g suklaapatukkaa tuolla kaapissa mutta ei minulla edes tee niitä mieli. Nälkäisenä halajan terveellistä kasvisruokaa.

Itselleni ei siis laihtumiseen ei riitä että jättää herkut pois ja lisää liikuntaa, vaan minun pitää entisestäänkin terveellistä ruokavaliota tiukentaa kalorimäärältään ja lisätä liikuntaa vaikka jo valmiiksi jopa ohjaan liikuntaa iltaisin. Päiväsaikaan minun on helppo olla nälässä mutta yöllä, silloin vaatii itsekuria olla syömättä kun nälkä kurnii vatsassa ja estää nukahtamista. Viimekin yönä. Nyt tänä aamuna ei sitten ole nälkä ollenkaan ja jatkan pätkäpaastoa tuonne iltaan.

Miksi pidät itseäsi nälässä? Juuri toi yleinen juttu että päivä ollaan nälässä ja illalla kärvistellään. Lisäät liikuntaa ja vähennät kaloreita ei kuulosta toimivalta. Kannattaa myös suosia hitaita hiilareita ja kuituja ettei nälkä vaivaa. Se on selvää että keho huutaa energiaa kun sitä kulutat.

Tämä on ainoa tapa millä saan painoa tiputettua. Minulla on hormonaalinen sairaus joka hidastaa aineenvaihduntaa sekä myös lääkitys joka vaikuttaa hormoneihin ja hidastaa aineenvaihduntaa ja joka kerää nestettä ja rasvaa soluihin.

En kuitenkaan koko aikaa ole nälässä. Jaksottelen, esim. pari viikkoa kuusta nälkäilen jolloin paino tippuu, sitten pari viikkoa kuussa syön normaalisti sen verran että pudotettu paino pysyy. Kilo kuussa lähtee näin.

Ennen sairauksia painonhallinta oli ihan erilaista. Nyt vaatii erilaiset keinot kuin teillä terveillä.

IBD ja kilpparin vajis mulla mutta en koe että ne tai niiden lääkitys on este mitenkään laihtumiselle. Kortisoni turvottaa mutta se ei ole este painon putoamiselle. Perustelen sillä että joudun olemaan välillä viikkojen jaksoja osastolla (crohn ei ole remissiotilassa) ja siellä paino laskee keskimäärin 400g/pv vaikka syön ateriat ja kehon nesteytys on hyvä mutta en juurikaan liiku. Kotona saatan helposti elää päivän kaksi pelkällä kahvilla ja paino nousee heti entisiin lukemiin vaikka liikun. Aineenvaihdunta pysähtyy, keho luulee ettei ruokaa ole tarjolla joten varastoi kaiken energian. Kun asun yksin, tulee välillä laiskaksi välittämään omasta hyvinvoinnista.

Vierailija
425/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä diabeteslääkkeitä laihdutusmielessä käyttävät vois poistua koko ketjusta. Jos tavoitteena on muuttaa elintapoja niin Ozempic ei sitä ole. Ymmärräthän, että sun täytyisi käyttää ko. lääkettä lopun elämäsi jos haluaisit tuloksia pitää yllä? Halvempaa on oikeasti perehtyä asioihin, liikkua ja syödä ravinnerikasta ruokaa. Toki itsekuria ja asennemuutoksia se vaatii.

Ja kuka antoi sulle moderaattorivaltudet kertoa kuka saa olla ketjussa ja kuka ei? 

No jos aiheena on elintapamuutokset niin millä kriteereillä sinä tulet lääkehoitoa tänne ehdottamaan ainoaksi ratkaisuksi? Sä voit piikittää vatsaan Ozempicia mutta ei se itse ongelmaa poista, joka on joko liikasyöminen, ravinneköyhä, höttöhiilarit ja/tai täysi liikkumattomuus - pahimmassa tapauksessa nämä kaikki yhteensä.

Annapa varsin esimerkki vaikka yhdestä päivästä niin tiedetään miten tehdä oikein. Miten oikeaoppisesti syödään ja liikutaan. Sellainen viesti olisi hyödyllisempi kuin mollaaminen. Kiitos.

Ei ole vaikeaa, syödään oikeaa ruokaa oikeilla rasvoilla muutaman kerran päivässä.

Näin se menee. Mutta eihän täällä saa niin sanoa kun se on "mollaamista". Oikotietä hoikkuuteen ei vaan ole, vaatii itsekuria ja pitkämielisyyttä, aikaa - jopa vuosia. Eikä lopu siihenkään vaan vielä pienempää energiamäärää tulisi ylläpitää koko loppuelämän jos haluaa kilot pitää pysyvästi pois. Mitä enemmän laihtuu sitä vähemmän ylläpitokaloreita tarvitsee jatkossa, ellei nyt himourheile. Tärkeintä tietysti että herää siihen että tarvitsee itsensä eteen tehdä muutos. Tsemppiä ap.

Laihtumiseen ei tarvita itsekuria, vaan sopivaa ravintoa. Eikä tarvita edes kaloreitten laskemista.

Itsekuria tarvitaan siihen että pääsee niitä mätöistä, karkeista, sipseitä ja virvoitusjuomista eroon. Eroon kaikesta siitä haitallisesta elintavasta joka ylipainnon on johtanut. Sokeri on addiktoivaa. Ja onhan sillä merkitystä syökö 1800 vai 3200 kaloria, miten voit edes väittää muuta? Ylimääräinen energia varastoituu ja keho ei vastaan tappelematta luovu saavutetuista "eduista" luovu.

Meitä on täällä erilaisia. Haluaisin kuitenkin huomauttaa että kaikki ylipainoiset eivät syö mättöä, karkkia, sipsejä ja limuja eivätkä ole koukussa sokeriin. Itse en tarvitse itsekuria ollakseni syömättä noita, olen tottunut terveelliseen ruokaan ja pidän terveellistä ruokaa hyvän makuisena. Minulla on pari 41 g suklaapatukkaa tuolla kaapissa mutta ei minulla edes tee niitä mieli. Nälkäisenä halajan terveellistä kasvisruokaa.

Itselleni ei siis laihtumiseen ei riitä että jättää herkut pois ja lisää liikuntaa, vaan minun pitää entisestäänkin terveellistä ruokavaliota tiukentaa kalorimäärältään ja lisätä liikuntaa vaikka jo valmiiksi jopa ohjaan liikuntaa iltaisin. Päiväsaikaan minun on helppo olla nälässä mutta yöllä, silloin vaatii itsekuria olla syömättä kun nälkä kurnii vatsassa ja estää nukahtamista. Viimekin yönä. Nyt tänä aamuna ei sitten ole nälkä ollenkaan ja jatkan pätkäpaastoa tuonne iltaan.

Miksi pidät itseäsi nälässä? Juuri toi yleinen juttu että päivä ollaan nälässä ja illalla kärvistellään. Lisäät liikuntaa ja vähennät kaloreita ei kuulosta toimivalta. Kannattaa myös suosia hitaita hiilareita ja kuituja ettei nälkä vaivaa. Se on selvää että keho huutaa energiaa kun sitä kulutat.

Tämä on ainoa tapa millä saan painoa tiputettua. Minulla on hormonaalinen sairaus joka hidastaa aineenvaihduntaa sekä myös lääkitys joka vaikuttaa hormoneihin ja hidastaa aineenvaihduntaa ja joka kerää nestettä ja rasvaa soluihin.

En kuitenkaan koko aikaa ole nälässä. Jaksottelen, esim. pari viikkoa kuusta nälkäilen jolloin paino tippuu, sitten pari viikkoa kuussa syön normaalisti sen verran että pudotettu paino pysyy. Kilo kuussa lähtee näin.

Ennen sairauksia painonhallinta oli ihan erilaista. Nyt vaatii erilaiset keinot kuin teillä terveillä.

IBD ja kilpparin vajis mulla mutta en koe että ne tai niiden lääkitys on este mitenkään laihtumiselle. Kortisoni turvottaa mutta se ei ole este painon putoamiselle. Perustelen sillä että joudun olemaan välillä viikkojen jaksoja osastolla (crohn ei ole remissiotilassa) ja siellä paino laskee keskimäärin 400g/pv vaikka syön ateriat ja kehon nesteytys on hyvä mutta en juurikaan liiku. Kotona saatan helposti elää päivän kaksi pelkällä kahvilla ja paino nousee heti entisiin lukemiin vaikka liikun. Aineenvaihdunta pysähtyy, keho luulee ettei ruokaa ole tarjolla joten varastoi kaiken energian. Kun asun yksin, tulee välillä laiskaksi välittämään omasta hyvinvoinnista.

Mitä luulet? Auttaisiko ruokavalion korjaus tuohon aineenvaihdunnan tuomaan energian varastointiin ? Keho nimittäin varastoi insuliinin avulla pääasiassa hiilihydraatteja rasvana maksaan ja muuttamalla ruokavaliota vähempi hiilihydraattiseksi insuliinia erittyy vähemmän vereen ja sitä kautta myöskään varastointia ei pääse tapahtumaan niin paljoa.  

Vierailija
426/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän elämäni (yli 80 vuotta) varrella monia painon hallinnan keinoja kokeilleena parhaaksi olen kokenut lautaskoon pienentämisen. Kotioloissa ruokalautaseni on leipälautanen: reilu puolet lautasta kasviksia, loppu proteiinipitoista lihaa tai kalaa. Tällainen satsi kahdesti, kolmesti vuorokaudessa parilla kontrolloidulla välipalalla täydennettynä riittää mainiosti. Ikäni vuoksi pidän mielessä erään lääkärin minulle jo parikymmentä vuotta sitten antaman ohjeen: vanha ihminen ei saa olla laiha. Siksi en ole huolissani, vaikka painoindeksini ylittää hiukan suosituksen 25.

Vierailija
427/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

N50+ kirjoitti:

N50+ kirjoitti:

Ilmoittaudun mielelläni!

Alkupaino oli (2021) -100 kg ja pudotettavaa olisi vielä noin -10 kg.

Tämän hetkiset mitat:

- 160 cm

- 63 kg

T: N50+ eikä nahka roiku :-)

Jatkan vielä aiempaa viestiäni.

Olen viime vuodet ollut ylipainoinen (-100 kg) ja ensimmäiset 40v todella hoikka, joten tiedän kuinka tulee syödä.

Tällä hetkellä olen normaalissa BMI, mutta haluan päästä takaisin entiseen painooni (52 kg), joten pudotettavaa vielä on 10 kg, koska painoni nyt 63 kg.

----

Olen pudottanut reilussa vuodessa +30 kg PELKÄLLÄ seuraavalla RUOKAVALIOLLA.

Syön nyt 2 ateriaa päivässä, kuten aiemmin laihanakin:

AAMU

- 0.5 L punaiseen maitoon ja voihin keitettyä TÄYSJYVÄkaurapuuroa leseillä, cia-sienenillä, pellavarouheella, auringonkukansiemenillä ja marjoilla

- 250 g rahkaa

- hedelmiä (3-6 kpl)

- pähkinöitä kourallinen

- teetä

PÄIVÄLLINEN

- salaattia 2/3 lautasellinen

- kotiruokaa 1/3

- 4 TÄYSJYVÄ näkkäriä avocadolla/tomaateilla/salaatilla

- hedelmiä (1-4 kpl)

----

LIIKUNTAA EI YHTÄÄN, normaalin arkiliikunnan eli kaupassa käynnin yms. portaiden kiipeäminen lisäksi.

Tunnetusta ruokavalio vaikuttaa painonpudotukseen 80-90 % ja liikunta vain 10-20 %. Eli ruokavaliolla lauihdutetaan ja liikunnalla tuetaan laihtumista.

Minä olen tästä elävä esimerkki.

----

N50+ eikä nahka rouku yhtään :-)

Kuinka jaksat syödä kerralla tuollaiset määrät ruokaa??

Puoli litraa puuroa + rahkaa 2,5dl + 3-6 hedelmää kerralla????

Johan tuossa vatsalaukku venyisi polviin saakka!

T. Toinen N50+

Vierailija
428/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on oikeaa ruokaa?

Mitä ovat oikeat rasvat?

Mitä tarkoitaa muutama kerta?

Jos kerran jankkaajat haluavat kysellä pilkun päälle, voisivat itsekin antaa vähän täsmällisempiä vastauksia. Kuka hyötyy ohjeesta *syö oikeaa ruokaa sopivasti*?

Ihan avoimin mielin ottaisin niitä ohjeita vastaan, jos joku kykenee kertomaan.

Tämä oikeista rasvoista jankkaaja jankkaa tätä asiaa kaikissa laihdutusketjuissa. Hän siis tarkoittaa eläinrasvoja eli on karppaaja. Ja pätkäpaastoilija.

Ei välttämättä. Mulle oikeat rasvat tarkoittaa sitä, että en syö erilaisia prosessoituja kasvirasvoja, kuten vaikkapa margariini sekä maissi- ja palmuöljy. Rasvoja syön, mutta ne tulee esim. oliiviöljystä,  avokaadosta ja vastaavista. Eläinrasvoja väkisinkin tulee, mutta tarkoitus ei ole syödä niitäkään missään nimessä liikoja. 

Karppausta ja pätkäpaastoa en itse koskaan käyttäisi yhdessä, koska molemmat ajaa periaatteessa samaa asiaa. Ja jos keho on jo ketoosissa, niin pätkäpaasto ei enää tuo siihen lisähyötyä.

Aika pitkälti tämän suuntaista lääkäri ehdotteli viime viikolla. Nyt projektina on ottaa itseä niskasta kiinni ja hoitaa tämä asia viimein kuntoon.

Vierailija
429/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäihminen kirjoitti:

Pitkän elämäni (yli 80 vuotta) varrella monia painon hallinnan keinoja kokeilleena parhaaksi olen kokenut lautaskoon pienentämisen. Kotioloissa ruokalautaseni on leipälautanen: reilu puolet lautasta kasviksia, loppu proteiinipitoista lihaa tai kalaa. Tällainen satsi kahdesti, kolmesti vuorokaudessa parilla kontrolloidulla välipalalla täydennettynä riittää mainiosti. Ikäni vuoksi pidän mielessä erään lääkärin minulle jo parikymmentä vuotta sitten antaman ohjeen: vanha ihminen ei saa olla laiha. Siksi en ole huolissani, vaikka painoindeksini ylittää hiukan suosituksen 25.

Mikähän tässäkin tarinassa sai ihmiset alapeukuttamaan? Tuohan on aivan loistava tapa pitää paino kurissa.

Vierailija
430/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet? Auttaisiko ruokavalion korjaus tuohon aineenvaihdunnan tuomaan energian varastointiin ? Keho nimittäin varastoi insuliinin avulla pääasiassa hiilihydraatteja rasvana maksaan ja muuttamalla ruokavaliota vähempi hiilihydraattiseksi insuliinia erittyy vähemmän vereen ja sitä kautta myöskään varastointia ei pääse tapahtumaan niin paljoa.  

Toki. Tämä oli vain esimerkki että itseltäkin lipsuu vaikka pääsääntöisesti syön terveellisesti ja pyrin liikkumaan. Kun on pitkiä aikoja lähinnä vuodepotilaana, ei välillä vaan saa aikaiseksi ryhtyä kokkaamaan, etenkään kun sitä nälkää ei näe täällä kotona kukaan muu kuin minä itse. Sairaalassa kaikki kannetaan nenän alle, kotona ei. Nyt tehnyt kyllä paljon valmiita annoksia pakkaseen, että huonompina päivinä saan edes sen rasian lämmitettyä. Kommentoin sillä tasolla että ainakaan minun laihdutusta ei ole estäneet sairaudet tai niiden lääkitykset.

Vierailija
431/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäihminen kirjoitti:

Mikähän tässäkin tarinassa sai ihmiset alapeukuttamaan? Tuohan on aivan loistava tapa pitää paino kurissa.

Ehkä se jatkuva syöminen.

Vierailija
432/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäihminen kirjoitti:

Juu on sille muulle ruoalle kyllä mutta pelkästään kasviksia tulee kyllä syötyä aterioilla enemmän kuin puoli leipälautasellista.

Vierailija
433/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N50+ kirjoitti:

N50+ kirjoitti:

Ilmoittaudun mielelläni!

Alkupaino oli (2021) -100 kg ja pudotettavaa olisi vielä noin -10 kg.

Tämän hetkiset mitat:

- 160 cm

- 63 kg

T: N50+ eikä nahka roiku :-)

Jatkan vielä aiempaa viestiäni.

Olen viime vuodet ollut ylipainoinen (-100 kg) ja ensimmäiset 40v todella hoikka, joten tiedän kuinka tulee syödä.

Tällä hetkellä olen normaalissa BMI, mutta haluan päästä takaisin entiseen painooni (52 kg), joten pudotettavaa vielä on 10 kg, koska painoni nyt 63 kg.

----

Olen pudottanut reilussa vuodessa +30 kg PELKÄLLÄ seuraavalla RUOKAVALIOLLA.

Syön nyt 2 ateriaa päivässä, kuten aiemmin laihanakin:

AAMU

- 0.5 L punaiseen maitoon ja voihin keitettyä TÄYSJYVÄkaurapuuroa leseillä, cia-sienenillä, pellavarouheella, auringonkukansiemenillä ja marjoilla

- 250 g rahkaa

- hedelmiä (3-6 kpl)

- pähkinöitä kourallinen

- teetä

PÄIVÄLLINEN

- salaattia 2/3 lautasellinen

- kotiruokaa 1/3

- 4 TÄYSJYVÄ näkkäriä avocadolla/tomaateilla/salaatilla

- hedelmiä (1-4 kpl)

----

LIIKUNTAA EI YHTÄÄN, normaalin arkiliikunnan eli kaupassa käynnin yms. portaiden kiipeäminen lisäksi.

Tunnetusta ruokavalio vaikuttaa painonpudotukseen 80-90 % ja liikunta vain 10-20 %. Eli ruokavaliolla lauihdutetaan ja liikunnalla tuetaan laihtumista.

Minä olen tästä elävä esimerkki.

----

N50+ eikä nahka rouku yhtään :-)

Kuinka jaksat syödä kerralla tuollaiset määrät ruokaa??

Puoli litraa puuroa + rahkaa 2,5dl + 3-6 hedelmää kerralla????

Johan tuossa vatsalaukku venyisi polviin saakka!

T. Toinen N50+

Sokeri lisää nälkää ja ruokahalua.

Vierailija
434/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä päivä. Olen syönyt terveellisesti. Aion panostaa juuresraasteisiin vielä, kun ristiallergia ei estä esim. raa'an porkkanan syömistä. Keväällä on sitten toinen juttu.

Tajusin vähän jälkijätöisesti, että en tule koskaan enää mahtumaan motivaatiohameeseeni. Se on hankittu aikana, jolloin minulla oli vielä kilpirauhanen ja sen liikatoiminta: söin julmetusti, mutta mitään ei jäänyt mihinkään, ei varmaan edes ravintoaineita. Nyt on tilanne toinen ja hoito tasapainossa. Vyötäröllä pari senttiä enemmän, mutta kukapa haluaisi takaisin sairausmittoihinsa? Se hame saa nyt mennä.

Vierailija
435/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäihminen kirjoitti:

2 - 3 leipälautallista ruokaa, josta salaattia on yli puolet 2 - 3 kertaa päivässä? Ennemmin tulisi mieleen, että miten tuolla tulee toimeen, mutta ilmeisesti tulee hyvin toimeen.

Vierailija
436/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäihminen kirjoitti:

Juu on sille muulle ruoalle kyllä mutta pelkästään kasviksia tulee kyllä syötyä aterioilla enemmän kuin puoli leipälautasellista.

Kyseessä on kuitenkin yli 80-vuotias naisoletettu, joka tuskin kuluttaa samassa määrin kuin ruuhkavuosia elävä ja painokin on vielä yli suosituksen. 

Vierailija
437/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin mennä vielä kävelylle, mutta väsyttää niin älyttömästi.

Vierailija
438/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäihminen kirjoitti:

2 - 3 leipälautallista ruokaa, josta salaattia on yli puolet 2 - 3 kertaa päivässä? Ennemmin tulisi mieleen, että miten tuolla tulee toimeen, mutta ilmeisesti tulee hyvin toimeen.

Plus välipalat. Miksi jätit ne huomiotta?

Vierailija
439/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäihminen kirjoitti:

Hän ehkä panostaa siihen ravintopitoiseen ruokaan, eikä tyhjiin rehuihin.

Vierailija
440/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N36, 166 cm/paino noin 65 kg, sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, haluan laihtua korkeintaan muutaman kilon. Olen mukana ennen kaikkea voidakseni paremmin kun haasteeni on huono vastustuskyky, väsymys ja sairastelukierre.

Syön yleensä kahdesta kolmeen lämmintä ateriaa päivässä nälän mukaan ja lisään ruokaan paljon kasviksia. Ennen harrastin juoksua, mutta terveysongelmien vuoksi en enää pysty harrastamaan sitä säännöllisesti vaikka juoksu onkin lempilajini.

Suurin ongelmani tällä hetkellä lienee tuo väsymys jota yritän kampittaa syömällä lisärautaa. Kilpirauhasen vajaatoiminnan suhteen en osaa sanoa onko lääkitys juuri nyt sitä mitä pitäisi olla - olen menettänyt työpaikkani joulukuussa terveysongelmista johtuvien sairaspoissaolojen vuoksi.

Olen vähentänyt alkoholinkäyttöä ja syön herkkuja aika harvoin, kerran kahteen viikkoon ehkä sipsiä tai karkkia. Pikanuudelit ovat mulle ehkä suurempi synti joita menee enemmän. Olen pätkäpaastolla 16:8 aikaikkunassa.

Suunnitelmana on mennä uimahalliin vesijuoksemaan, tehdä kotijumppaa ja käydä kävelyillä, ehkä mahdollisesti kaupungin salillakin. Aiemmin elämässäni olin hyvin urheilullinen kunnes sairastuin ja viime vuosina terveydentilani on tullut alaspäin. Ruokavalion suhteen en tiedä mitä "muuta" pitäisi tehdä, ehkä lisätä maitohappobakteerit asiana eli tabletteja, kimchiä yms.

Nyt on vielä oikeassa jalassa plantaarifaskiitti. Viikko sitten en päässyt ylös sängystä, mutta alkaa jo helpottaa. En tiedä uskaltaisiko tämän kanssa käydä jo tekemässä pienen kävelyn ulkona, siis jollain pehmellä alustalla.