Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Ongelmani ( ehkä yleisin) on että, en saa haluamaani työtä. Varmasti työtä saisi kaupasta jne. mutta haen vain itselleni mielekkäisiin töihin. Ehkä pakon edessä laajennan haku aluettani mutta nyt vielä koitan löytää työtä jota tekisin innolla. Pelkkä raha ei motivoi (paskaan) huonoon työpaikkaan.
En tosin ole kokonaan työtön, teen keikka hommia.
Syyllistyin synneistä raskaimpaan: tein töitä vain korkeakouluissa. Olen siis teoreettinen haihattelija ja muutenkin mussa on pakko olla jotain vikaa.
Ei sillä väliä että olin käytännössä ison firman palkkalistoilla ja kehitin tehdaskäyttöön toimivan uuden valmistusmenetelmän. Teoreetikko mikä teoreetikko. Ai niin olen myös jo kohta 40 vuotta. Kelvoton siis.
Olen hakenut ihan kaikenlaisia duuneja, poislukien ehkä jotkut vetopasuunansoittajan, kirurgin ja kaupunginjohtajan paikat. Työhaastatteluja on kertynyt kolmessa vuodessa kaksi, ja nekin pian työttömäksijäännin jälkeen.
No, eihän tässä hätää. Menen julkisillä metsään ja kerään sieniä. Niillä pärjäänkin kivasti koko talven. Prkl...
Paikkoihin, joihin haen, on yleensä vähintään 100 muuta hakijaa. Kaipa se joskus osuu omalle kohdalle.
Terveydentila ei riitä työnantajille, mutta en myöskään pääse sairaseläkkeelle. Minulla on siis lihasrappeumatauti, nivelreuma ja astma.
Rekytoijan näkökulma:
-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.
-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja
-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.
-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti
-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,
Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.
Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
nro 6,miten työhistorian aukkoja voi oikeasti peittää? Jos ei ole työtodistusta olemattomasta työstä - värentäjäksikö sitä pitäisi alkaa? vai eikö niitä työtodistuksia muka koskaan pyydetä?
En tiedä miksi en pääse edes työhaastatteluun. Työkokemuksen puute kai.
Vierailija kirjoitti:
Paikkoihin, joihin haen, on yleensä vähintään 100 muuta hakijaa. Kaipa se joskus osuu omalle kohdalle.
Näin.
Toistaiseksi olen vielä hyvässä työiässäkin vailla riskiä äitiyslomista, mutta mihinkään en näytä kaupan alan papruilla pääsevän. Työkokemustakin on CV täynnä. Myös kielitaito kunnossa ja persoona. Edes sellaisiin töihin en pääse, mihin en aiemmin ollut kuvitellutkaan hakevani. Esim. myyjä ja varastotyöntekijä.
Tatti otassa mennään ja työkkäri+Kela hiillostaa.
Koko aika töitä ei ole tarjolla ja osa aikaisia ei voi byrokratian vuoksi tehdä.Olen monesti yrittänyt tehdä keikka töitä,mutta koska olen talouden ainoa aikuinen ja näin ollen myös ainoa rahan saaja en voi ottaa riskiä, että lapset ei saa puoleentoista kuukauteen ruokaa koska palkkalaskelma viipyy ja näin ollen päivärahatkaan eivät tule ajallaan.
Tämä systeemi on aivan perseestä ja 300€ tienaaminen ilman vaikutuksia päivärahaan aivan valetta.Vaikka tekisi yhden päivän töitä josta ei millään voi yli 300€ tienata päivärahat ovat katkolla siihen asti ,että palkkalaskelma tulee.
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja.
Liputat aukottoman cv:n puolesta, mutta kehotat piilottamaan tiedon liian hyvistä opinnoista. Voisitko ihan konkreettisesti kertoa, miten tuossa voi onnistua?
Työttömyys ei oman kokemukseni mukaan välttämättä ole aina huono asia, sillä työtön voi aloittaa uudessa paikassa nopeammin kuin henkilö, jolla on irtisanomisaika. Haastatteluunkin pääsee nopeasti (paitsi ne, joilla on lastenkuskausta joka päivä tiettyyn aikaan).
Tosin en minäkään töitä ole saanut. Ikää yli 40v., ja kokemusta vain helpoista töistä, joihin hakee miljoona muutakin, ja he ovat paljon nuorempia ja näppärämpiä.
Vierailija kirjoitti:
nro 6,miten työhistorian aukkoja voi oikeasti peittää? Jos ei ole työtodistusta olemattomasta työstä - värentäjäksikö sitä pitäisi alkaa? vai eikö niitä työtodistuksia muka koskaan pyydetä?
Todistuksia kysytään äärimmäisen harvoin. Nykyisen työpaikan todistusta ei tietenkään edes ole, joten vaikka olisi saanut kenkää, kannattaa valehdella työn edelleen jatkuvan: kukaan ei koskaan tule pyytämään työtodistusta jälkikäteen. Ainoa poikkeus on tessien kokemuslisät, joissa kokemus täytyy osoittaa. Tällöinkin asian hoitaa yleensä joku sihteeri tai vastaava, joka ei tiedä mitä olet haastattelussa sepitellyt.
Väärentäjiäkin on varmasti liikkeellä.
Röyhkeimmät saavat paikat. Viidakon laki on ainoa laki työnhaussa.
Joo, numero 6, kuinka selittäisit työttömyysajan?
Eipä muakaan otettu mihinkään töihin vaikka on työkokemusta, eikä edes paskaduuneihin, ei mihinkään.
Paitsi eräänä päivänä kun kysyin eräästä yrityksestä ottavatko avoimia hakemuksia vastaan, niin kun kerroin taustastani ja työkokemuksestani erikoisella alalla, niin minulle tarjottiin työpaikkaa, pitkän työttömyyden jälkeen. Ja ikääkin jo on...
45-vuotiaana olen näköjään moneen liian vanha.
Hakijoita on yleensä se vähintään 100.
Lakkasin keväällä hakemasta esim. mainostoimistoihin (alasta mulla tuore kymmenen vuoden työkokemus), koska ne ei nykyään edes tunne ketään 70-luvulla syntynyttä.
Olen kyllä päässyt hyvin haastatteluihin ja kakkoseksikin monta kertaa, mutta eihän se lämmitä.
Varmin "bumerangi" tulee kun yrittää hakea jotain assistentin tai toimistosihteerin paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistuksia kysytään äärimmäisen harvoin. Nykyisen työpaikan todistusta ei tietenkään edes ole, joten vaikka olisi saanut kenkää, kannattaa valehdella työn edelleen jatkuvan: kukaan ei koskaan tule pyytämään työtodistusta jälkikäteen. Ainoa poikkeus on tessien kokemuslisät, joissa kokemus täytyy osoittaa. Tällöinkin asian hoitaa yleensä joku sihteeri tai vastaava, joka ei tiedä mitä olet haastattelussa sepitellyt.
Väärentäjiäkin on varmasti liikkeellä.
Röyhkeimmät saavat paikat. Viidakon laki on ainoa laki työnhaussa.
Ei olis onnistunut minulla. Sama henkilö haastatteli ja laskeskeli kokemuslisät.
Ikä on 54. Nainen. On suoraan sanottu, että olen liian vanha. En kelpaa mihinkään, edes siivoamaan en kelpaa. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta en kelpaa edes vanhuksia hoitamaan. Ei ole suhteita. 0-sopimuksia en yksineläjänä, asuntovelallisena, voi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekytoijan näkökulma:
-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu.
-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja.Liputat aukottoman cv:n puolesta, mutta kehotat piilottamaan tiedon liian hyvistä opinnoista. Voisitko ihan konkreettisesti kertoa, miten tuossa voi onnistua?
Työttömyys ei oman kokemukseni mukaan välttämättä ole aina huono asia, sillä työtön voi aloittaa uudessa paikassa nopeammin kuin henkilö, jolla on irtisanomisaika. Haastatteluunkin pääsee nopeasti (paitsi ne, joilla on lastenkuskausta joka päivä tiettyyn aikaan).
Tosin en minäkään töitä ole saanut. Ikää yli 40v., ja kokemusta vain helpoista töistä, joihin hakee miljoona muutakin, ja he ovat paljon nuorempia ja näppärämpiä.
Kirjoitin, että piilota tutkinnot, kun haet HELPPOA työtä. Niihin hommiin ei haluta väliaikaisia uransa paikkailijoita.
Olen osallistunut eri rooleissa tuhansiin rekrytointeihin ja tällä kokemuksella väitän, että työtön on lähes aina heikoilla työnhaussa. Irtisanomisaika on äärimmäisen harvoin ratkaiseva tekijä: käytetäänhän rekrytointiin itseensä useimmiten kuukausia aikaa. Erityisesti asiantuntijahauissa saattaa olla ihan järkyttävän tiukat rajat haettavasta henkilöstä. Hakuja käynnistetään uudestaan, vaikka potentiaalisia hakijoita on kymmenittäin, joskus jopa sadoittain. Heitä ei viitsitä edes haastatella, ja monesti ihan pikkuasioiden takia.
-
Ikävä kyllä, tämä on totuus.
Syyt on helppo listata:
- ei koulutusta
- ei työkokemusta
- liikaa ikää
- ei verkostoja
- ei itseopittuja taitoja
Nuo ovat sen verran kovat referenssit työttömyyden puolesta, että en olekaan vuosiin edes hakenut töihin. Menen toki hommiin jos joku sellaisia tarjoaa, mutta mitään en itse asian eteen aio tehdä. Taistelkoot muut, minä luovutan.
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.
Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.
Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varmaan 50 000 uutta työtöntä. Tieto, tuo reisillekustujen projektien ja känniapinatasoisen johtamisen mallikappale puolestaan potkii varmaan useita tuhansia vuodessa ihan vaan että tuntuma säilyisi ja että jäljellejääneitä olisi helpompi hallita pelolla.
Niin. Saatoin erehtyä. Alallahan on kuin onkin koko ajan paheneva suurtyöttömyys. Kuten melkein kaikilla aloilla.
Suomi on rikki.
Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.