Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Syön pääasiassa itse tekemääni yksinkertaista arkiruokaa, esim. keittoja (kaali-, kana-, porkkana-, linssi-) ja uuniruokia (kalaa, vihanneksia jne.). Lisäksi tuoreita kasviksia, pähkinöitä ja siemeniä, pari leipäviipaletta per päivä, marjoja, jonkin verran hedelmiä. Yritän syödä helppoa ja terveellistä ruokaa, joka pitää kylläisenä, koska syön vain kolme kertaa päivässä ilman välipaloja.
Olen saanut painonpudotukseni päätökseen. 10 kg pudottaminen oli yllättävän helppoa, meni pari kuukautta. Laihdutusprojektista on jäänyt sellainen ajattelutapa, että en enää syö mitään "ihan ok" herkkuja tai ruokia, vaan panostan ruoan makuun ja makunautintoon. Syön ruokia, joita todella tekee mieli ja joita oikeasti haluan syödä. Ja olen huomanut sen, että ravinteikkaasta ja terveellisestä ruokavaliosta tulee oikeasti vaan parempi olo. Enää en halua laihduttaa, koska en halua olla tämän rasvattomampi, ettei rinnat ja muut muodot katoa.
Olen samaa mieltä. Oman terveyden vuoksi herkut kannattaa määritellä uudelleen ruuaksi, joka on terveellistä, maistuu hyvältä ja lisää omaa hyvinvointia, eikä sokeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Oman terveyden vuoksi herkut kannattaa määritellä uudelleen ruuaksi, joka on terveellistä, maistuu hyvältä ja lisää omaa hyvinvointia, eikä sokeriksi.
Kyllä, mutta se ei sulje pois myös sokeria. Itse olen siis tuo, joka laihdutti 10 kg. Söin laihdutuskuurilla mm. Ben & Jerry's jäätelöä :D Pointti on siinä, että mieluummin syön pienempiä määriä sitä todellista herkkujätskiä, kuin enemmän jotain vähemmän herkullista jätskiä. Syön hitaasti ja nautin joka lusikallisesta, kuin se olisi viimeinen!
Vierailija kirjoitti:
Syön pääasiassa itse tekemääni yksinkertaista arkiruokaa, esim. keittoja (kaali-, kana-, porkkana-, linssi-) ja uuniruokia (kalaa, vihanneksia jne.). Lisäksi tuoreita kasviksia, pähkinöitä ja siemeniä, pari leipäviipaletta per päivä, marjoja, jonkin verran hedelmiä. Yritän syödä helppoa ja terveellistä ruokaa, joka pitää kylläisenä, koska syön vain kolme kertaa päivässä ilman välipaloja.
Ruokavaliosi kuulostaa todella hyvältä. Laittaisitko vielä esimerkin päivän ruoksiluistasi?
Paino laskee ilman haasteitakin. Mikäli fasistihallitus jatkaa touhujaan, ei ple rahaa ruokaan...paitsi rikkailla.
202 cm, 107 kg, ei tarvetta osallistua.
Onko joku saanut pidettyä painonsa hallinnassa vuosikausia? Mitä oppeja olisi tarjota sen jälkeiseen elämään, kun tavoitepaino on saavutettu ja alkaa se varsinainen homma?
Tuollainen herkuttelu vaatii aika paljon itsekuria varsinkin, jos se jäätelö on niin taivaallisen hyvää. Niin, ja se vaatii myös säännöllistä vaa'alla käyntiä. Muuten käy helposti niin, että jätskiannokset alkavat kasvaa ja paino nousta melkeinpä huomaamatta. Näinhän se yleensä menee.
Mua oikeesti vähän itkettää miten ajattelette että paino putoaa.. Ensinnäkin ei ole olemassa ruokaa mikä lihottaa. Saatte syödä aamulla leipää, ihan vaikka vaaleaakin. Toki joillakin se voi turvottaa mutta ei se painoa nosta. Kaikkea kun syö oikean määrän niin hyvä tulee. Ladatkaa FatSecret sovellus, isellä pystyy sunnittelemaan ruoat valmiiksi ja katsomaan kalorimäärät ja ravintoarvot. Jos mahdollista, pelkkä se että saatte askelia joka päivä 10k tekee ison muutoksen. 80% ruokavalio ja 20% liikkuminen. Ette liho, vaikka söisitte joka viikko suklaapatukan. Älkää kieltäkö itseltänne herkuja 100%, siitä tulee sillon vaan vaikeampaa..
Tiimalasissa aika, hiekka valunut inventaario-päivään.
Tänään on yksi vuosi , 365 päivää vierähtänyt.
On ollut kannustavaa sekä lukea viestiruutuja että
rustata jonkun viestini, lusikkani soppaan.
Iloista uutta vuotta 2024 kaikille - ketjun keijuille ja vähemmän keijuille.
Kertokaahan tuloksia, miten meni vuosi?
Liityin mukaan ketjuun puolen vuoden elämäntapamuutoksen jälkeen. Olin pudottanut n. 13 kg vuodenvaihteeseen mennessä ja kevään puolella vielä 11 kg lisää. Noin puoli vuotta olen ollut ylläpitovaiheessa, ja paino on vakiintunut 60-62 kg tienoille. Tänä aamuna paino oli 60,2 kg eli BMI on 20,1. Punnitsen edelleen joka aamu.
Vuosi meni siis tavoitteideni mukaisesti ja muutoksen ylläpito on ollut helppoa. Mitään erityisiä kikkoja tai ruokavalioita en käyttänyt vaan aloin syödä paremmin ja terveellisemmin, liikkua enemmän ja levätä. Veikkaan, että paino pysyy alhaalla varmemmin, kun sen pudottaa tavalla, jota on helppo omassa arjessa jatkaa. Vieläkin opettelen tasapainoa ja joustavuutta, mutta olen asennoitunut niin, että se kuuluu tähän ja tulen siinä koko ajan paremmaksi.
Parasta on ollut uusien liikuntaharrastusten tuomat onnistumisen tunteet. On hienoa huomata kehon jaksavan ja pystyvän. Aloin keväällä juosta ja minulla on myös ensimmäistä kertaa elämässäni erottuvat vatsalihakset. Ruokavalion laittaminen kuntoon on innostanut kokeilemaan uusia reseptejä ja raaka-aineita ja nykyään pidän ruuanlaitosta.
numero 17
Minä pudotin reilu vuodessa 20 kg. Aloitin 11/2022. Jatkan vielä urakkaa tänä vuonna :)
En edes muista mistä lähdin liikkeelle mutta kokonaisuudessa ehkä tyyliin -2 kg on lähteny. Laihduin alkuvuodesta ja keväällä enemmän mutta syksyllä pimeän ja kylmän tultua aloin taas lihomaan takaisin. Ihan sairaan hidas tahti. Toivotonta vaikka käyn salillakin 1-2x viikossa ja ulkoilen vähintään 2 päivänä viikosta. Olen kyllä kiinteytynyt mutta myös lihakset on kasvanut koska lähdin liikkeelle ns nollasta. Oletin että saisin edes 5kg pois vuodessa.
Toki eipä sitä mitään saakaan kun en voi olla syömättä herkkuja kuin vähän aikaa ja aineenvaihdunta ei polta rasvaa.... tai joku kropassa ei toimi. Olen yrittänyt vähentää hiilareita: perunaa, leipää ja makeita herkkuja (pastaa ja riisiä en muutenkaan syö juuri koskaan) mutta jossain vaiheessa aina iskee suunnaton ruisleivän himo ja kun sitten syön jotain hiilaria niin se taas ruokkii entisestään minkä tahansa napostelun tarvetta.
Jatkan edelleen yrittämistä ja koitan ajatella että jokainen kilo mikä lähtee on plussaa.
Tavoite oli 69 cm vyötärö ja nyt se on 68, hyvin meni :)
Q
Vieläkö porukka jatkaa laihduttamista tai onko uusia ihmisiä aloittamassa elämän tapojen parantamisen tänä vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö porukka jatkaa laihduttamista tai onko uusia ihmisiä aloittamassa elämän tapojen parantamisen tänä vuonna?
Joo, matti myöhäinen ilmoittautuu mukaan. Kaipa sitä ajatteli, että paino pysyy ennallaan, vaikka 40 ikävuotta on tullut täyteen ja liikunta vähentynyt.
Olen siis ap:n ikäinen ja pituinen 96 kg:n mies. 88-90 kg oli painoni edelliset 15 vuotta, mutta viimeisen parin vuoden aikana paino on noussut kuutisen kiloa.
Painonhallintaan liittyy paljon itsensä pettämistä ja toivotaan toivotaan -ajattelua. Parin tällaisen vuoden jälkeen motivaationi on kasvanut riittävän suureksi ja motivaatio on avain muutokseen.
Käytännön keinoja painonpudotuksessani:
- Ostan tietoisesti enemmän kasviksia ja salaatteja ja rouskutan niitä lähes joka aterialla. Makuaisti mukautuu niihin ruokiin, joita syö ja kasviksista voi aidosti oppia nauttimaan.
- Juon enemmän vettä (aamuisin mielellään sitruunalla maustettua). Täytän vatsaani vedellä, kun kohtuullisempien annoskokojen vuoksi sinne jää tyhjää tilaa.
- Pyrin syömään maltilla ja hotkimatta. Tietoinen läsnäolo, kunnon pureskelu ja ruuasta nauttiminen. Kylläisyys ehtii näin tulla, toisin kuin silloin, jos ahmii itsensä ähkyyn.
- Aktiivinen arki ja liikkuminen. Omalla kohdallani liikuntaa tulee töissä ja työmatkoilla. Vapaa-ajan lenkkeily on viime aikoina jäänyt vähemmälle, pois lukien kävelylenkit koiran kanssa. Tällä osa-alueella voisin parantaa.
- Yksi lukemani ja mieleeni jäänyt lause: "Älä koskaan syö kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö aina vähän vähemmän".
Lopuksi yhteenvetoa. Motivaation kasvaessa riittävästi oli päätöksen ja valintojen aika. Ajatus ja haave muuttui konkreettiseksi tavoitteeksi, joka jalostuu valinnoiksi oman elämän arjessa. Pitää olla valmius nähdä vaivaa ja kestää myös epämukavuutta. Vallitsevan tilanteen aiheuttamat haitat antoivat motivaation muutokseen. Itseäni esim. alkoi risomaan, kun kumartuessa vatsa alkoi olemaan tiellä, vatsapaineen tunsi ja myös verenpaineen nousun tuntemukset pistivät miettimään.
Ollessani nyt painonpudotusmoodissa, ajatukseni ovat aiempaa enemmän muualla kuin ruuassa. Satunnaiset nälän tuntemukset kestää, koska sitä ajattelee muuta kuin ruokaa. Punnitsin aiemmin itseni kerran viikossa, mutta nykyään en joka viikko, koska tiedän aika hyvin ilmankin, että missä lukemissa mennään.
Ajattelen, että laihtuminen on tapahtunut periaatteessa jo siinä vaiheessa, kun motivaatio on riittävä ja päätös on tehty. Vaa'an lukema seuraa sitten perässä. Vakaa elämäntilanne ilman liiallisia kuormitustekijöitä edesauttaa onnistumista.
Puolittaiset, puolisydämiset ja puolivillaiset "helpoimman kautta" -yritykset on kokeiltu, nyt on aika ottaa härkää sarvista kiinni. Itsensä huijaaminen tämän asian suhteen ei enää onnistu.
Parin-kolmen kuukauden päästä kirjoitan tänne miten meni + uuden keventyneen lukemani :)
Tsemppiä kaikille uuteen kevyempään vuoteen!
Vierailija kirjoitti:
Onko joku saanut pidettyä painonsa hallinnassa vuosikausia? Mitä oppeja olisi tarjota sen jälkeiseen elämään, kun tavoitepaino on saavutettu ja alkaa se varsinainen homma?
Minä laihdutin normaalipainoon vuonna 2019 (17 kiloa) ja olen pysynyt normaalipainossa tuosta saakka. Olen jatkanut hyväksi havaittua pätkäpaastoa eli syön 2 krt päivässä, klo 12 ja 18. Vältän sokeria, viljoja ja maitotuotteita pl. voi, juusto ja ranskankerma. Leivän teen itse manteli- ja pähkinäjauhoista. Pastaa syön pienen annoksen 1-2 krt viikossa jos päivään on kuulunut jotain liikuntaa. En harrasta mitään herkku- tai mättöpäiviä, jos tekee mieli jotain hyvää niin mulle se on juustot, oliivit ja pähkinät. Hedelmiäkään en syö ollenkaan mutta marjoja päivittäin.
Arkiaktiivisuutta pyrin kerryttämään väh. 7500 askelta päivässä. Uin kerran viikossa, kotona on soutulaite jota käytän kerran tai kaksi viikossa ja sitten venyttelen putkirullan kanssa. Pyrin nukkumaan 8 tuntia yössä ja nyton menossa tipaton joka kohentaa unen laatua vielä entisestään. Ja punnitsen itseni joka aamu.
Minkälaista ruokavaliota noudatat?