Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Aurinkoista viikkoa kaikille! Lomareisun ja lapsen synttärien huonot valinnat näkyivät vaakapäivänä muutamana epätoivottuna satana grammana. En osaa vielä näköjään olla tuollaisissa erikoisemmissa tilanteissa tarpeeksi vahva ja kun vierailta jäi jääkaappiin herkkuja niin toimin suunnitelmani vastaisesti. Lähden siitä että tästä tulee parempi viikko. Olen saanut tehtyä muutamia kävelylenkkejä, niistä pitäisi nyt vain saada hyväntuntuinen rutiini. Vaikka olen kovasti nauttinut ulkoilusta, näin alussa ne tuntuvat jotenkin valtavilta "suorituksilta", mutta ehkä kevään ja kesän aikana saan ne sujuvaksi osaksi liikunnallista arkea. Viikonloppuna on nyt paremmin aikaa, aloittaisinko pyöräilykauden? Olen nyt käynyt 31 kertaa kuntosalilla ja 50 kerran kortista on 19 käyntiä jäljellä. Kesällä tosin aion panostaa enemmän ulkoliikuntaan. Ja kotimaisiin marjoihin ja kasviksiin. Kokeilen auttaako jos asetan itselleni välitavoitteen, juhannuksena 120 kg, siihen on nyt reilu kaksi kuukautta aikaa. Välietappi voisi antaa voimaa ja puhtia tehdä oikeita valintoja. AP
Hei, joku suositteli tätä ketjua. Kiitos siitä! Olen 45v nainen ja 115kg. Paino vaihdellut nyt puoli vuotta 120-113 ja tuo 113kg oli parhaimmillaan.sitten herkuttelua joka kostautui ja nyt taas 115kg. Itsellä tunnesyöminen ongelma. Myös jonkinlainen ahmimishäiriö varmaan. Olin Ennen todella hoikka ja sitten sairastuin masennukseen ja sillä tiellä olen ja kiloja tullut kymmeniä. Nyt jos olisi viimeinen tilaisuus päästä eroon niistä. Yritin myös alkuvuodesta Saxendalla mutta oli liian kallis ilman korvausta ja tulokset ei olleet niin hyviä itselläni niin meni motivaatio.
Eniten kaipaan vertaistukea ja ruoka vinkkejä. Ajattelin nyt pätkäpaastoa ja vähähiilarista. Jos niillä onnistuisi. Itsellä tuppaa mennä motivaatio jos tuloksia ei tule nopeasti. Pitäisi vaan jaksaa odottaa pidempään tuloksia. Niin ja kilpparin vajaatoiminta on myös.
Olen seuraillut tätä ketjua kommentoimatta.
Lievästä ylipainosta ja liikkumattomuudesta kärsin, alkuvuonna päätin tehdä muutoksen kuten moni muukin.
Alkuvuosi alkoi vahvasti, paino putosi ja liikuin päivittäin. Kevättalvesta kärsin suolistovaivoista jotka pisti painonpudotuksen ja liikkumisen lähes tauolle. Sain selätettyä vatsavaivat, tai oikeammin opin syömään oikein, ja paino alkoi taas pudota ja treeni maistua. Enää 1,5kg tavoitteeseen!
Aurinkoista kevättä kaikille ketjuun kirjoittaneille!
Vierailija kirjoitti:
Hei, joku suositteli tätä ketjua. Kiitos siitä! Olen 45v nainen ja 115kg. Paino vaihdellut nyt puoli vuotta 120-113 ja tuo 113kg oli parhaimmillaan.sitten herkuttelua joka kostautui ja nyt taas 115kg. Itsellä tunnesyöminen ongelma. Myös jonkinlainen ahmimishäiriö varmaan. Olin Ennen todella hoikka ja sitten sairastuin masennukseen ja sillä tiellä olen ja kiloja tullut kymmeniä. Nyt jos olisi viimeinen tilaisuus päästä eroon niistä. Yritin myös alkuvuodesta Saxendalla mutta oli liian kallis ilman korvausta ja tulokset ei olleet niin hyviä itselläni niin meni motivaatio.
Eniten kaipaan vertaistukea ja ruoka vinkkejä. Ajattelin nyt pätkäpaastoa ja vähähiilarista. Jos niillä onnistuisi. Itsellä tuppaa mennä motivaatio jos tuloksia ei tule nopeasti. Pitäisi vaan jaksaa odottaa pidempään tuloksia. Niin ja kilpparin vajaatoiminta on myös.
Minäkin olin muutama vuosi sitten hoikka, minulla myös monenlaisia sairauksia kilpparin vajaatoiminnasta masennukseen. 35 kiloa tuli lyhyessä ajassa.
Minulla herkutteluhimoa hillitsee parhaiten se että lisään proteiinia sekä että en tee ehdotonta kieltoa herkuille. Saatan herkutella sekä kasviksilla että suklaapastillilla kuten tänään. Lasken kaloreita Yaziolla ja seuraan kulutusta ja askelia älykellolla. Talvella en ole kovin pätkäpaastonnut sillä palelee, mutta kesällä se on varmaan sopiva. Jääkaapin pidän herkullisen värisenä(kasviksia ja hedelmiä aina valmiina). Samoin liikuntaharrastukset helposti saatavilla(netti, kotijumppavälineet). Olen etsinyt tietyt ruoat joilla nälkä lähtee mutta kalorit ei kovin lujasti pauku. Esim. borsc-keitto proteiinilisällä on itselleni tällainen.
Olen muutaman vuoden vanhempi kuin sinä, olen näin keski-iässä hakenut uusia harrastuksia elämääni joista saan iloa elämääni ja sen myötä on tunnesyöminen jäänyt huomaamatta pois.
103->90 kg
Oletteko saaneet laihdutuksen jälkeen jääneen löysän ihon miten kiinteytettyä takaisin? Jostain luin,että se löysä nahka ei enää palautuis, että senkin puolesta olis hyvä laihduttaa hitaasti,mutta ei kai?
mikähän on,kun paino ei oikein tipu,mutta vyötärönympärys pienenee? Siis kolmen kuukauden aikana lähtenyt 1-2 kg ja sitten se seilaa eestakasin +1-1 kg. Olen liikkunut myös tänä aikana runsaasti,mut ehkä tässä vielä pitää odotella ja jatkaa...lihakset ja nesteet vaikuttaa tietysti aina
Vierailija kirjoitti:
mikähän on,kun paino ei oikein tipu,mutta vyötärönympärys pienenee? Siis kolmen kuukauden aikana lähtenyt 1-2 kg ja sitten se seilaa eestakasin +1-1 kg. Olen liikkunut myös tänä aikana runsaasti,mut ehkä tässä vielä pitää odotella ja jatkaa...lihakset ja nesteet vaikuttaa tietysti aina
Lihas painaa enemmän kuin tilavuudeltaan sama määrä rasvaa, joten se selittänee osan. Liikunta vaikuttaa myös nesteen määrään kehossa plus tietty ruuasta, hormonivaihteluista jne johtuva nestevaihtelu.
Kahden viikon ajan olen seurannut aamupainoa kotona, ja vaihtelua on ollut 1,9 kg. Suurin kahden päivän välinen lasku on ollut 900 g ja nousu 700 g. Excel-nörttinä olen tehnyt kaavion, ja sen trendiviiva on kuitenkin laskusuuntainen, vaikka vaihtelua tosiaan on.
Omia ilonaiheita on tällä kertaa kaksi. Ekana se, että juoksuharjoittelu on edennyt mukavasti ja olen puolivälissä juoksuohjelmaa. Lenkkien alut tuntuvat raskailta vieläkin, mutta loppua kohden juoksuosuudet kevenevät, kun lihakset ovat lämpimät ja hengitys kulkee. Tokana juttuna ostin yhden haaveilemani vaatteen koossa, joka ei vielä syksyllä mennyt päälle eikä muutenkaan näyttänyt hyvältä. Vaatteen malli on suora ja siten se sopii just hyvin tälle nykyiselle vartalomallilleni. Aiemmin luulin olevan tiimalasivartaloinen, mutta olenkin melko tasainen pötkö, kun rasvaa on lähtenyt eniten reisistä ja takapuolesta. Vaate oli myös kallis minun tuloilleni, joten on siitäkin tulee lisäpuhtia pitää kiinni nykymenosta, koska haluan mahtua siihen pitkään.
Loppukuusta tulee yhdeksän kuukautta muutoksen aloittamisesta. Se oli elämäni parhaita päätöksiä ja isoimpia lahjoja, mitä olen itselleni antanut. Tsemppiä kaikille ja otetaan ilo irti muutosmatkasta.
Olen vähän yllättynyt, miten paljon sinänsä pieniltä tuntuvilla asioilla on vaikutusta. Kipuilin useita päiviä kun ajatus ja rutiinit olivat hukassa ja valinnat huonoja. Kirjoitin ajatuksiani tänne, luin muiden kokemuksia ja asetin itselleni (väli)tavoitteen. Näillä toimilla oli iso positiivinen vaikutus. Sain uutta puhtia ylläpitää suunniteltuja ja toimivia rutiineja, nyt valinnat suunnitelman mukaisia. Haluan päästä ainakin mahdollisimman lähelle noin 9 viikon päässä siintävää välietappia (juhannuksena 120kg). Siihen on alle 4 kiloa matkaa. Jotenkin muutos konkretisoitui paremmin tämän ansiosta. Lisään pikkuisen liikuntaa ja kasvisten osuutta ravinnosta ja pidän erityisesti silmällä annoskokoja kun niissä tule helpoimmin lipsumista. Valoisaa kevättä, kiitos tuesta! AP
Tanja_1974 kirjoitti:
Myöhäinen aloittelija täällä aloittaa vasta. Olen nainen 48 v, 161 cm / 121,5 kg, istumatyö, en pysty juuri harrastamaan liikuntaa ylipainoni takia. Aloittelen laihdutusta "Pariisilainen dieetti" menetelmällä, jossa painonpudotus jakautuu 3:een vaiheeseen: 10 pv ns. kahvilavaihetta, 3 viikkoa bistrovaihetta ja loput gourmetvaihetta. Ekan 10 pv aikana luvataan lähtevän 3-5 kg, seuraavan 3 viikon aikana myös 3-5 kg ja tämän jälkeen 2-4 kg kuussa.
Aloitin eilen, eka kahvilavaiheen päivä:
- aamu: pirtelö banaani + päärynä + 2 1/2 dl rasvaton maito + steviamakeutusaine
- lounas: paistettua kesäkurpitsaa, ruohosipulia, 2 dl raejuustoa
- päivällinen: purjokeittoa, 30 g juustoa
- iltapala: omena, 6 mantelia
Näistä tulee yhteensä vain 800 kcal, olen tosi yllättynyt että mulla ei vielä ole ollut nälkä. Saa nähdä ehtiikö 10 päivän aikana tulla kova nälkä. Tänä aamuna vaaka näytti 121,1 kg eli 0,4 kg pudotusta, nesteitä varmaankin mutta kaikki alaspäin kelpaa.
No niin, nyt on Pariisilaisen dieetin Kahvilavaihe eli se tiukin vaihe ohi. Paino on tänään 116.1 kg eli 5 kg vähemmän kuin aloituspäivänä :) Jee! Tiedän kyllä, että muutama kilo siitä on nestettä, mutta silti kiva että tuntuu kevyemmältä olo. 10 päivän tehokuuri oli yllättävän helppo. Toisena päivänä iltapäivästä oli jonkun verran nälkä ja lievää nälästä johtuvaa päänsärkyä, muuten ei mitään. Loppua kohti olo alkoi olla ihan superenerginen jo. Jos jatkossa joskus tarvin pikapudotusta mahtuakseni juhlamekkoon tms. niin nytpä tiedän keinon, jossa saa syödä oikeaa ruokaa pussien sijaan, ja onnistuu tuskattomasti :)
Tänään alkaa sitten dieetin ns. Bistrovaihe, jossa syödään jo jonkin verran enemmän, mutta kalorit jää silti 1000-1200 kcal:iin päivässä ja hiilareita on edelleen vähän. Tätä seurataan seuraavat 3 viikkoa, ja luvattu 3 viikon painonpudotus on 3,5 - 5 kg. Saas nähdä, olisin kyllä super onnellinen, jos lähtisi toiset 5 kiloa vielä ennen kesää tässä.
Nyt kyllä vastustaa kovasti. Ei ole paino tippunut kuukauteen. Ei ole myöskään senttejä lähtenyt vyötäröltä tai lantiolta. Kuukauden sisällä ollut kaksi flunssaa ja liikunnat olleet siten vähäisiä. Luulen että painonpudotus ja runsas liikunta laskeneet vastustuskykyä tai sitten oli vain tosi huonoa tuuria saada kaksi köhää peräkkäin.
Minullakin haastetta tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun sairastuin, paino nousi yhteensä 60 kg--> 85 kg. Sitten raskauden aikana tuli lisää ja paino laski raskauden jälkeen ilman varsinaista laihdutusta 93,5 kiloon. Loppuvuodesta olen tiputtanut 93,5 --> 83,5 ja nyt seilannut paino kuukauden ajan n 84 kg:ssa. Mulla oli paino kauan näissä lukemissa ja keho pitää nyt kynsin hampain kiinni tästä painosta.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko saaneet laihdutuksen jälkeen jääneen löysän ihon miten kiinteytettyä takaisin? Jostain luin,että se löysä nahka ei enää palautuis, että senkin puolesta olis hyvä laihduttaa hitaasti,mutta ei kai?
Ei sillä pidemmän päälle ole merkitystä nahan roikkumisen kanssa laihtuuko nopeasti vai hitaasti. Toki nopeasti laihtuvalla se nahka roikkuu välissä enemmän, mutta kyllä sekin menee sen verran kasaan kuin on mennäkseen. Paljoa sille ei voi oikein tehdä. Erityisesti miehet voivat yrittää täyttää nahkaansa lihaksilla, mutta jos sitä ylipainoa on ollut reilusti, niin ei sekään isommin auta. Jos nahka jää oikeasti roikkumaan, niin kirurgin veitsi on sietämisen ohella ainut hoito.
Ikä ja geenit vaikuttavat siihen, että miten nahka palautuu ja voi olla, että joillakin ihonhoitojutuillakin voi olla marginaalinen vaikutus, mutta niistä en tiedä.
Heippa taas, miten muilla menee?
Eilisen salipunnituksen perusteella pudotusta on 22 kg. Fiilikset on hyvät, ja salillakin sain parissa liikkeessä lisättyä painoja. Viikko oli menojen takia epätavallinen eikä rutiineista voinut pitää kiinni, mutta mielestäni sain hyvin improvisoitua ruokailut ja liikuttua mahdollisuuksien mukaan. Ensi viikolla menen ottamaan edellisellä sivulla mainitsemani lävistyksen!
Tsemppiä kaikille vanhoille ja uusille!
Taas pari 5:2 - viikkoa takana ja tulosta tuli. Vy 70 --> 69 ja paino 65 --> 63,5.
Olisin nyt niinkuin tavoitteessa... Eli voisin tiistaina syödä normaalisti ja torstaina vaan paastota.
Palaan salillekin nyt tiistaisin, joten paastoaminen lopettaminen sikälikin parempi. Vähän haikeaa jopa luopua paastopäivästä mutta kokeilen nyt hetken 6:1 - mallia ja palaan takaisin 5:2, jos haluankin vielä vähän timmiintyä tai jos tulokset ei pysy.
Aloitin myös juoksun ja aion pitää neljän kuukauden kuntojakson ennenkuin vanha harrastukseni taas alkaa syksyllä ja vie suurimman osan ajasta.
Q
Iloista alkanutta viikkoa kaikille! Viime viikko oli edellistä parempi, painosta putosi puoli kiloa, välitavoitteeseen matkaa reilu 3 kg (kahden kuukauden päästä juhannuksena 120). Pyöräilykautta en saanut vielä aloitettua, mutta ehkä vappuviikonloppuna kun on paremmin aikaa. Tänään kuntosali ja vesijuoksu. Erityisen iloinen olen siitä että kun työpäiväni aikana joudun paljon kiipeämään, se sujuu nyt pudotetun n. 17 kilon ansioista huomattavasti helpommin. Kävelylenkkejä olen tehnyt useana päivänä, maltillisen lyhyitä mutta parempi sekin kuin ei mitään. Lähellä ei ole mukavaa kävelyreittiä, asfalttia vain ja asuintaloja. Isompi kynnys on lähteä autolla jonnekin pitkälle jossa olisi pururata tai luontoa. Hyviä valintoja ja voimia kaikille! AP
Moikka,
Jospa päivittelen vihdoin minäkin. Viimeksi n. kk sitten kun kirjoittelin niin paino oli 69,5 ja nyt se on 65,7 kg. Eli laskusuunnassa ollaan. (Lähtöpaino oli 74 kg.)
On ollut kiva huomata kun osa vanhoista pieniksi jääneistä vaatteista mahtuu taas päälle ja muutkin ovat huomanneet hoikistumiseni. Minulla tämä painonpudotus alkoi erosta, ei ruoka maistunut ja masensi. Nyt on vähän parempi olla, vaikka onhan tämä aika rämpimistä edelleen... Mutta kiva huomata että ainakin painonpudotuksessa onnistun. Seuraava tavoitteeni olisi saada paino äitienpäiväksi 64 kiloon. Kiva lukea muidenkin onnistumisista! Tsemppiä kaikille, ihanaa kun kesä lähenee ja paino putoaa :)
Pumpero
Minulla on paino jumittanut nyt kuukauden samoissa lukemissa. Viikko sitten pudotetut tuli takaisin. Viime viikolla olin koronassa ja syömiset sairastelun takia mitä sattuu. En siis paastonnut ollenkaan. Tuntuu että vieläkin voimat poissa, joten jäin alkuviikoksi vielä etätöihin. Jospa sitä pääsisi taas pikkuhiljaa kävelylle ja takaisin paaston pariin.
Tsemppiä kaikille alkavaan viikkoon!
Pullervo2023
Täällä on ollut viime päivät hiljaista, joten nostellaan ketjua.
Oma pudotus etenee vieläkin. Aamupaino oli tänään 62,8 kg (BMI 20,7) eli 2 kg vähemmän kuin 25 päivää sitten ja kokonaispudotusta on reilu 22 kg. Mitään isompaa raportoitavaa ei ole: liikunnat ja syömiset sujuvat entiseen malliin ja arki on uomissaan. Olen vähän herkutellutkin jäätelöllä ja karkilla, mutta näköjään sopivasti, kun se ei vaa'alla näy. Mukavaa huomata, että sillekin löytyy sijansa niin että paino silti laskee.
Miten muilla menee?
Kirjoittelin noin viikko sitten ettei paino ole muutamaan viikkoon pudonnut, päin vastoin, mutta nyt viimein paino laskenut! Aiemmasta alimmasta luvusta (83,5) 83,2 kiloon. Eli todella vähän, mutta olen tyytyväinen että suunta on taas oikea, kun paino välillä nousikin. Aiemmin ajattelin että herkuttelen vappuna munkilla, kun paino ei kuitenkaan tipu, mutta nyt sain tästä motivaatiota pidättäytyä hiilariherkuista :) oli tärkeät 300 grammaa.
Liikuntaa olen harrastanut taas mukavasti kun flunssakierre helpotti. Olen innostunut porrastreenistä. Lähellä on pitkät kuntoportaat ja ai että siellä saa tehty hyvää treeniä. Eikä tarvi edes yhtään juoksuaskelta ottaa :D sopii tällaiselle akillesvaivaiselle hyvin. Mukava kun löytyi hiihtokauden päättymisen jättämälle aukolle täytettä.
Aloitan vapusta ulkoliikuntakauden toden teolla eli pyöräily/(sauva)kävely 1-2 kertaa viikossa + lisäksi aiemmat kuntosali ja uinti/vesijuoksu 1-2 kertaa viikossa, tavoitteena päästä vähintään 3 liikuntaan viikossa kun nyt monena viikkona on jäänyt kahteen. Eilen päättyi pitkäaikainen työprojekti joka kieltämättä on haitannut arkea, vienyt aikaa ja energiaa. Päivitän ruokasuunnitelmaani kun kulutuskin on 17 kilon painonpudotuksen myötä muuttunut. Vapun ja juhannuksen välillä ei ole tiedossa mitään juhlia joten keskityn entistäkin tarkemmin ruokarytmiin, kotimaisten kasvisten ja marjojen lisäämiseen ja opettelen annoskokoja. Vanhat huonot tavat yrittävät ajoittain hiipiä mutta koitan pysyä päättäväisenä, jotta pääsisin lähemmäs tavoitteitani. Aurinkoa ja hyvää oloa! AP
Aloitin "viimeisen neljän ja puolen kilon", jotka olivat läpi vuosien sitkeästi pysyneet, pudotuksen viime elokuussa pienillä ruokavaliomuutoksilla. Painoa putosi vähän alle puoli kiloa kuussa ja jos tämä tahti jatkuu, olen ensi kuussa normaalipainoinen. Jatkan tilanteen seuraamista punnitsemalla itseni joka aamu ja syömällä tietoisesti (hitaasti ja kohtuudella) kuten tähänkin asti.
Painon putoaminen ei ollut tasaista. Muutos kuukauden keskiluvuista:
Elokuu -> syyskuu -0,9 kg
Syyskuu -> lokakuu -0,25 kg
Lokakuu -> marraskuu -0,45 kg
Marraskuu -> joulukuu -1,8 kg (Tiesin, että tää tahti ei tule jatkumaan, vaan kroppa laittaa jo vastaan.)
Joulukuu -> tammikuu +0,45 kg (En hyppinyt seinille tai vaipunut epätoivoon, vaan olin että hyvä että suunnilleen pysyy. Suuremmassa kuviossa, yli kuukausien tarkasteltuna, painoni on selvästi pudonnut.)
Tammikuu -> Helmikuu +0,1 kg (Sama, mutta mietin, että miten tän trendin sais käännettyä.)
Helmikuu -> Maaliskuu -0,55 kg (Maaliskuussa tein terveyssyistä muun ruokavaliomuutoksen.)
Maaliskuu -> Huhtikuu -0,55 kg
Pieniä lukuja, mutta mulle sopivia. Tavoitteena on painon asettuminen normaalipainoon, sille alueelle, joka minulla nuorempana oli. Yksi tai kaksi kuukautta sinne tai tänne, ei ajalla niin väliä.
Liikuntaa harrastin riittävästi ja yhtä paljon aiemminkin. Liika liikunta lisää kehossa stressiä ja nostaa painoa. Parempi siis tehdä välillä vähemmän.