Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te keventäjät syötte pääaterioilla? Rahatilanne rajoittaa omia proteiininlähteitä (mm. kana eksyy ostoskoriin vain erittäin hyvässä tarjouksessa/alessa mikä on iso harmi), lehmänmaitotuotteet on allergian vuoksi poissuljettuja. Paljon teen papu- ja linssipohjaisia ruokia, jotenkin mielikuvitus on loppunut näidenkin kohdalla. Tomaattimurskapohjaista papupataa ei jaksa kuukaudesta toiseen syödä.
Kananjauhelihaa menee meillä paljon . Se toki pitää maustaa hyvin, mutta on halvempaa kuin muut jauhelihat.
Täällä paino on vähän pudonnut pääsiäisestä huolimatta. Kävin reissussakin ja ravintoloissa useamman kerran. Myös alkoholia, suklaata ja pashaa meni🤔, mutta kaikkea kohtuudella.
Aamu paino oli 84.0 (vuoden alussa 92). Ehkä huomenna jo uudella lukemalla 😊
Taktiikkani on pätkäpaasto ja turhien hiilihydraattien välttely. Sellaisia on mulle ne, jotka eivät tuo nautintoa. Eli saatan syödä ruuan ilman pastaa, mutta syödä pullan kahvin kera jälkiruuaksi. Päivän kokonaiskalorimäärä yleensä n. 1500. Näistä 800 kahdelta lämpimältä ruualta ja 700 välipaloista ja herkuista.
Tällä viikolla pääsiäisloman jälkeen on ollut yllättävänkin kovia vaikeuksia palata arkirytmiin, tietenkin lomailu olisi mukavampaa. Unirytmi, ruokarytmi, ravinnon laatu, annoskoot ovat kaikki olleet pielessä. Vasta tänään pääsin toteuttamaan suunniteltua rutiinia. Koetan oppia tästäkin tulevaa silmälläpitäen, ettei samanlaista lipsumista tapahtuisi vappuna, juhannuksena, kesälomalla jne. Yksi huono viikko ei kaada koko muutosta muuta silti vähän harmittaa. Olin tyytyväinen kun alkuviikolla kuntosalilla sain nostettua treenitehoa ja kestoa uusiin lukemiin, mutta se on työkiireiden takia toistaiseksi ainoa liikuntakerta. Viikonlopuksi suunnittelen ulkoliikuntaa. Muutoksen huomaa siitä, että ne työhousut jotka syksyllä kiristivät pahasti, nousevat nyt jalkaan nappia avaamatta ja roikkuvat joten kesäksi pitää hommata uudet. Kesää kohti! AP
Itsekin kokeilin tänään yhtä pieneksi mennyttä kevättakkia ja sehän alkaa sopimaan päälle jälleen :) Kiva olo,kun itsekuri ja liikunnan lisääminen ovat alkaneet tuottaa tuloksia. En halua palata enää entiseen,kun pääsen tavoitteeseeni,sillä niin hyvä mieli tulee,kun huomaa peilistä hoikentuneen itsensä ja kaventuneet kasvot :) miten sitä päästikään itsensä lihomaan kuin huomaamatta. Muutenkin olo on parempi.
Minullakin huomaa painon pudonneen siitä, että aiemmin pieneksi käyneet vaatteet mahtuvatkin päälle. Oli todella ilahduttavaa, kun esim. kalliit kuorivaatteet mahtuivat nyt päälle eikä tarvinnut uusia välikausivaatteita.
Aiemmin joku kyseli pääruoista. Pyrin syömään edullista vhh ruokaa (ei ketogeenistä). Kasvikset on lähinnä edullisimpia pakastekasviksia. Tuoreena ostan porkkanaa, sipulia ja valkosipulia. Syön todella usein seuraavia ruokia:
-jauhelihakeittoa vhh versiona eli liha+kasvikset muttei esim perunaa,
-kanankoivista (hyvä kanaliemi) keitettyä kanakeittoa kasviksilla,
-jauheliha-kaalipata ilman riisiä ja siirappia (teen siitä "makeaa" paistamalla kaalin, porkkanan (en tosiaan välttelee porkkanaa, koska en tavoittele ketoosia) ja sipulin voissa pannulla ennen uuniin menoa). Energiaa tähän tulee kuohukermasta.
-munakkaita erilaisilla täytteillä
-joskus kasvisvokkia + makkara,
-uunissa paahdettuja tai pannulla paistettuja kasviksia + bolognese tai lihapullat tomaattikastikkeessa
- kukkakaaligratiini + kalaa tai esim broilerinkoipia tai jotain helppoa, joka tulee gratiinin kanssa samalla uunissa
- butterchicken kananjauhelihasta
- herkutteluun wingsit ja vhh pitsa
Vierailija kirjoitti:
Minullakin huomaa painon pudonneen siitä, että aiemmin pieneksi käyneet vaatteet mahtuvatkin päälle. Oli todella ilahduttavaa, kun esim. kalliit kuorivaatteet mahtuivat nyt päälle eikä tarvinnut uusia välikausivaatteita.
Aiemmin joku kyseli pääruoista. Pyrin syömään edullista vhh ruokaa (ei ketogeenistä). Kasvikset on lähinnä edullisimpia pakastekasviksia. Tuoreena ostan porkkanaa, sipulia ja valkosipulia. Syön todella usein seuraavia ruokia:
-jauhelihakeittoa vhh versiona eli liha+kasvikset muttei esim perunaa,
-kanankoivista (hyvä kanaliemi) keitettyä kanakeittoa kasviksilla,
-jauheliha-kaalipata ilman riisiä ja siirappia (teen siitä "makeaa" paistamalla kaalin, porkkanan (en tosiaan välttelee porkkanaa, koska en tavoittele ketoosia) ja sipulin voissa pannulla ennen uuniin menoa). Energiaa tähän tulee kuohukermasta.
-munakkaita erilaisilla täytteillä
-joskus kasvisvokkia + makkara,
-uunissa paahdettuja tai pannulla paistettuja kasviksia + bolognese tai lihapullat tomaattikastikkeessa
- kukkakaaligratiini + kalaa tai esim broilerinkoipia tai jotain helppoa, joka tulee gratiinin kanssa samalla uunissa
- butterchicken kananjauhelihasta
- herkutteluun wingsit ja vhh pitsa
Niin joo 10 kg on nyt tippunut painoa, kun marraskuun alusta aloitin :) vielä on pudotettavaa 13 kg normaalipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Niin joo 10 kg on nyt tippunut painoa, kun marraskuun alusta aloitin :) vielä on pudotettavaa 13 kg normaalipainoon.
Siis marraskuun lopusta :D
Paino putoaa hiljakseen edelleen, nyt pudotusta on 21,5 kiloa. Se on nipinnapin neljännes aloituspainosta. Muuten en tuohon salin vaakaan liikoja luota, mutta kai se on pätevä lähteneiden kilojen seurantaan, kun olen samaa käyttänyt alusta asti, punninnut samaan aikaan päivästä ja samanlaisissa vaatteissa.
Tsemppiä kaikille! Jokaisesta onnistumisesta kannattaa iloita ja keskittyä niihin. Joka päivä ei jokainen valinta mene putkeen, mutta pitkän aikavälin tulos on se, mikä ratkaisee.
N 53v 93 kg paino ei ole pudonnut yhtään, tuli n 1 kg takasin pimeimpänä aikana tammi-helmikuussa.
Sen olen saanut nyt pois.
Muuten paino jymähtänyt pian 3,5 kk paikoilleen. Kiinteytynyt kyllä olen vähän kun käyn salilla 1-2x vko ja iltojen valoistuttua olen myös kävellyt paljon.
Nyt viikko tosi vhh lla mutta ei mitään vaikutusta.
Eilen repesin (heti kun tuli väsymystä, stressiä ja v käyrä kohosi) söin vaalean sämpylän, suklaapatukan, sit hirvee myöhemmin nälkä kaupassa, lähti mukaan iso popgornipussi, jotain vaniljarähmäpullia, maustettu imelä jogurtti ja vielä hedelmäsosetta ja vielä lakritsapussikin. Ihan älytöntä.
Vedin lähes kaikki eilen kaksin käsin.
Loput heitin biojätteesern aamulla todella huonosti nukutun yön jälkeen.
Nyt on taas ihan kokoajan sellanen olo et tekee mieli syödä jotain, ihan mitä vaan, ihan siis sairaanloisesti. Tällasta oloo ei oo ku ei mätä noita hiilareita ja sokeria.
Repsahdin. Ja vit...aa ku paino ei vaan putoo. En jaksa ku tuloksia ei näy.
Enkä tule! Olen jo pudottanut painoani riittävän monta kertaa, pahimmillaan 12 kg kahdessa kuukaudessa. Nyt olen kai noin 20 kg takavuosien maksimipainoani kevyempi, mutta ylipainoa on silti vielä kilokaupalla. (6?)
Hei sinä ihana, yksinkö yrität selviytyä: Käytän nimimerkkinäsi N 53 93kg paino ei ole pudonnut yhtään.
Jätän tarkemmat analyysit heille jotka asiaan liittyvistä todella tietävät (vaikket ns. tukea/apua pyytänyt) silti saatat odottaa jotain kannanottoa, kun tulit tarinasi kertomaan tälle ihanalle lämminhenkiselle, samoissa asioissa hienosti etenevien ihmisten keskeisyyteen. Olet ehkä lukenut ja huomannut, että porukat käyvät kertomassa omasta edistymisestä ja kompastuksen kohteista tälle palstalle, aivan ihanaa eikö vaan, jokainen voi olla oma itsensä ja rehellinen ensiksikin itselleen ja siten avoin saman asian henkeen meille kannustajille tai seuraajille jotka käyvät vain lukemassa mielenkiinnosta.
Oman vatsanani reakoinnin kautta voin nyt vain sanoa, ettei kauppaan kannata mennä nälissään. Kunnon ruoka annos josta tuntee olevansa kylläinen ja tarvittaessa lisäksi vaikkapa jälkkärinä jotain itselle herkkua ehkä makeaakin, esim. pala kääretorttua. Toivottavasti tulet vielä uudelleen kertomaan, kuinka sulla asiat etenee. 💛🤗
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä ihana, yksinkö yrität selviytyä: Käytän nimimerkkinäsi N 53 93kg paino ei ole pudonnut yhtään.
Jätän tarkemmat analyysit heille jotka asiaan liittyvistä todella tietävät (vaikket ns. tukea/apua pyytänyt) silti saatat odottaa jotain kannanottoa, kun tulit tarinasi kertomaan tälle ihanalle lämminhenkiselle, samoissa asioissa hienosti etenevien ihmisten keskeisyyteen. Olet ehkä lukenut ja huomannut, että porukat käyvät kertomassa omasta edistymisestä ja kompastuksen kohteista tälle palstalle, aivan ihanaa eikö vaan, jokainen voi olla oma itsensä ja rehellinen ensiksikin itselleen ja siten avoin saman asian henkeen meille kannustajille tai seuraajille jotka käyvät vain lukemassa mielenkiinnosta.
Oman vatsanani reakoinnin kautta voin nyt vain sanoa, ettei kauppaan kannata mennä nälissään. Kunnon ruoka annos josta tuntee olevansa kylläinen ja tarvittaessa lisäksi vaikkapa jälkkärinä jotain itselle herkkua ehkä makeaakin, esim. pala kääretorttua. Toivottavasti tulet vielä uudelleen kertomaan, kuinka sulla asiat etenee. 💛🤗
Mikä ihme tän kirjoituksen pointti oli. Ärsyttikö sinua se että joku kirjoitti ettei saa painoa pudotettua vaikka yrittää, tuli repsahdus ja harmittaa kun tuloksia ei näy.
Suosittelet henkilölle, joka on just valittanut miten hiilarit saa aikaan syömishimoa, vielä ihan pelkkää sokeria &valkoista vehnää olevaa jälkiruokaa kääretorttua.
Oikeesti :-)
Sehän on ihan normaalia painonpudotuksen haasteissa että välillä repee tai paino ei vaan putoa.
Ei tämä ketju ole pelkästään onnistujille ja siitä hehkutukselle omistettu.
Zemppiä kaikille jotka ei heti onnistu täydellisesti!
Aloitin heti joulukuun lopussa kun ketju julkaistiin. Ihanaa lukea miten ihmiset ovat onnistuneet, vaikkakin se masentaa (ja ärsyttää) itseäni entistä enemmän kun paino on pysynyt lähes samana koko 3,5 kk ajan. Välillä - 0.5-0.8 kg joka tulee samantien takaisin kun syön yhtään enemmän hiilareita.
Olen ollut aina huono syömään aamulla juuri mitään muuta kuin kahvin ja ehkä banaanin tai jogurtin.
Olen aloittanut haasteen aikana aamukahvin lisäksi aamupalan (jonka juon n 0.5h aikana työmatkalla) joka on n 0.75l smoothie:
rasvatonta maustamatonta jogurttia tai rahkaa, pakastemarjoja tai hedelmiä (joskus puolikas banaani + marjoja), vettä tai sokeroimatonta mehukeittoa, 1/2 tl vaniljasokeria, joskus tomaattia tai paprikaa, kesäkurpitsaa tms mitä jämiä jääkaapista löytyy seka 1 dl heraprotskujauhetta. Tällä jaksan lounasaikaan saakka. Mutta onkohan tässä jopa liikaa kaloreita kun paino ei vaan tipu.
Minulle on tullut myös valtava suolaisen himo illalla. Mistähän tämäkin johtunee?
Tiedän myös että juon puhdasta vettä aivan liian vähän.
Teen toimistotyötä ja liikunta on lähinnä ulkoilua ja 1-2 x vko salilla käyntiä. En oikeastaan harrasta mitää jossa tulisi hiki, inhoan hikoilua.
Ikää jo +50, kilppari ja estrogeeni hormonilääkitys. Stressaava työ, yksinäisyys ym, kaikella on merkitystä siihen että paino ei vaan putoa vaikka periaatteessa kai syön melko terveellisesti. Juurikaan vähemmällä ruoan määrällä en tule toimee, koska sitten iskee heikotus ja kiukku eikä jaksa liikkua tätäkään vähää, eikä aivot toimi.
Minulle on annettu ohjeita että syöt aivan liian vähän, sun pitää syödä enemmän .... jos syön enemmän lihon. Ne kaikki lisäkalorot pitäs myös kuluttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin heti joulukuun lopussa kun ketju julkaistiin. Ihanaa lukea miten ihmiset ovat onnistuneet, vaikkakin se masentaa (ja ärsyttää) itseäni entistä enemmän kun paino on pysynyt lähes samana koko 3,5 kk ajan. Välillä - 0.5-0.8 kg joka tulee samantien takaisin kun syön yhtään enemmän hiilareita.
Olen ollut aina huono syömään aamulla juuri mitään muuta kuin kahvin ja ehkä banaanin tai jogurtin.
Olen aloittanut haasteen aikana aamukahvin lisäksi aamupalan (jonka juon n 0.5h aikana työmatkalla) joka on n 0.75l smoothie:
rasvatonta maustamatonta jogurttia tai rahkaa, pakastemarjoja tai hedelmiä (joskus puolikas banaani + marjoja), vettä tai sokeroimatonta mehukeittoa, 1/2 tl vaniljasokeria, joskus tomaattia tai paprikaa, kesäkurpitsaa tms mitä jämiä jääkaapista löytyy seka 1 dl heraprotskujauhetta. Tällä jaksan lounasaikaan saakka. Mutta onkohan tässä jopa liikaa kaloreita kun paino ei vaan tipu.
Minulle on tullut myös valtava suolaisen himo illalla. Mistähän tämäkin johtunee?
Tiedän myös että juon puhdasta vettä aivan liian vähän.Teen toimistotyötä ja liikunta on lähinnä ulkoilua ja 1-2 x vko salilla käyntiä. En oikeastaan harrasta mitää jossa tulisi hiki, inhoan hikoilua.
Ikää jo +50, kilppari ja estrogeeni hormonilääkitys. Stressaava työ, yksinäisyys ym, kaikella on merkitystä siihen että paino ei vaan putoa vaikka periaatteessa kai syön melko terveellisesti. Juurikaan vähemmällä ruoan määrällä en tule toimee, koska sitten iskee heikotus ja kiukku eikä jaksa liikkua tätäkään vähää, eikä aivot toimi.Minulle on annettu ohjeita että syöt aivan liian vähän, sun pitää syödä enemmän .... jos syön enemmän lihon. Ne kaikki lisäkalorot pitäs myös kuluttaa pois.
Sekin on jo hyvä, että paino ei nouse! Paljonko sinulla on ylipainoa ja paljonko haluaisit laihduttaa?
Kirjoituksesi perusteella sinulle voisi olla hyötyä ravitsemusterapeutin avusta. Pääsisitkö sinne lääkärin kautta esimerkiksi kilpirauhasen seurannan yhteydessä? Joka tapauksessa suosittelen jonkin aikaa pitämään tarkkaa ruokapäiväkirjaa, jotta näet tismalleen mitä syöt ja kuinka paljon. Sen perusteella voit paremmin itsekin miettiä, mikä mahdollisesti mättää.
Nyt kun kevätkin etenee, olisiko sinun mahdollista lisätä liikuntaa, vaikka rauhallisia ja pitkiä kävelyitä? Se tekisi hyvää mielialallekin. Nukutko tarpeeksi? Riittävä lepo on painonpudotuksen ja nälänhallinnan kannalta tosi tärkeää.
numero 17 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän myös että juon puhdasta vettä aivan liian vähän.Teen toimistotyötä ja liikunta on lähinnä ulkoilua ja 1-2 x vko salilla käyntiä. En oikeastaan harrasta mitää jossa tulisi hiki, inhoan hikoilua.
Ikää jo +50, kilppari ja estrogeeni hormonilääkitys. Stressaava työ, yksinäisyys ym, kaikella on merkitystä siihen että paino ei vaan putoa vaikka periaatteessa kai syön melko terveellisesti. Juurikaan vähemmällä ruoan määrällä en tule toimee, koska sitten iskee heikotus ja kiukku eikä jaksa liikkua tätäkään vähää, eikä aivot toimi.Minulle on annettu ohjeita että syöt aivan liian vähän, sun pitää syödä enemmän .... jos syön enemmän lihon. Ne kaikki lisäkalorot pitäs myös kuluttaa pois.
Sekin on jo hyvä, että paino ei nouse! Paljonko sinulla on ylipainoa ja paljonko haluaisit laihduttaa?
Kirjoituksesi perusteella sinulle voisi olla hyötyä ravitsemusterapeutin avusta. Pääsisitkö sinne lääkärin kautta esimerkiksi kilpirauhasen seurannan yhteydessä? Joka tapauksessa suosittelen jonkin aikaa pitämään tarkkaa ruokapäiväkirjaa, jotta näet tismalleen mitä syöt ja kuinka paljon. Sen perusteella voit paremmin itsekin miettiä, mikä mahdollisesti mättää.
Nyt kun kevätkin etenee, olisiko sinun mahdollista lisätä liikuntaa, vaikka rauhallisia ja pitkiä kävelyitä? Se tekisi hyvää mielialallekin. Nukutko tarpeeksi? Riittävä lepo on painonpudotuksen ja nälänhallinnan kannalta tosi tärkeää.
Kiitos kannustuksedta.
Ylipainoa 20-25kg, en edes kuvittele enää pääseväni ihannemittoihin. Olisin erittäin tyytyväinen jos saisin edes 15 kg pois.
Ja joo, nukun hyvin ja pitkiä yöunia.
Istumatyö ja se että ns arkiliikuntaa ei oikeasti ole lainkaan (asun yksin kerrostalossa, imurointi 1x vko on fyysisesti raskainta) aineenvaihdunta on varmasti hidasta (jopa olematonta).
Kävelylenkkejä en nyt juuri voi lisätä, minulla jalat hiukan eri mittaiset ja iän /ylipainon myötä toinen lonkka ja pakaranseutu alkaa heti vihotella kun kävelen paljon. Täytyy keksiä muuta aktiviteettia.
Tiedän että iltanapostelu (leipä, hedelmät, jogurtit, rahkat ym hiilaripitoinen) pitäisi jättää mutta jotainhan sitä pitää syödä ettei verensokeri taas laske, tulee huono olo, väsyttää entisestään ja hermo menee heti kun verensokeri laskee tai olen nälkäinen.
Joku on pielessä, kun pientäkään laskua ei tapahdu.
Laihduttamisen haasteena on se että kun ei oikein ole motivaatiota niin ei tapahdu laihtumista ja toisaalta kun ei tapahdu laihtumista niin ei oo motivaatiotakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oman vatsani reakoinnin kautta voin nyt vain sanoa, ettei kauppaan kannata mennä nälissään. Kunnon ruoka annos josta tuntee olevansa kylläinen ja tarvittaessa lisäksi vaikkapa jälkkärinä jotain itselle herkkua ehkä makeaakin, esim. pala kääretorttua. Toivottavasti tulet vielä uudelleen kertomaan, kuinka sulla asiat etenee. 💛🤗
...
Voin vain pahoitella mikäli ylläoleva kirjoitus sekä "pala kääretorttua" ei niinkään avautunut kokonaisuudessaan. En itsekään nyt osaa tarkemmin sulle perustella valitessani "kääretortun" vaihtoehdoksi makealle jälkkärille. Sen kuitenkin voin tarkentaa, että kääretorttu on yksi niistä todella varmoja asioita jotka saavat mulle tunteen, ettei palaakaan enää. Joten tiedän etten todellakaan kahmi kaupassa kaksin käsin herkkuja ostoskoriin. Pohjalla on kuitenkin hyvä olla ensin se tärkein eli vatsa sopivasti täynnä kunnon ruokaa. Liian tiukka itseään kohtaan tuskin kannataa olla. Herkut kuuluu myös laihduttajalle, joten niitä voi halutessaan sisällyttää ihan tavalliseen arkeenkin, ettei iske se ylitsepääsemätön, hallitsematon ahmimiseen johtava ostosten määrä. Toivottavasti sinä (52v) jolle ylläolevan kirjoitin, et pahastunut, mainitsemastani "kääretortun palasta". Kaikella lämmöllä kesää kohti. 💛🤗
Taas maanantai ja punnitus, vihdoin paino laskussa, tosin vain 0,3kg. Mutta alaspäin kuitenkin. Vielä 0,3kg niin tasan 10kg tippunut vuoden alusta. Pari edellistä viikkoa mennyt vähän heikommin mutta nyt taas motivaatio kasvanut kun on keväistä ja lämmintä Ensi viikolla aion saavuttaa tuon välitavoitteen 💪
Aikaisemmin olisin jo luovuttanut ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen, mutta kiitos tämän ryhmän sain motivaation palautettua ja matka jatkuu.
Kovasti tsemppiä kaikille, yhdessä me onnistumme! Kertokaa muutkin kuulumisia 🙂
Pullervo2023
Vierailija kirjoitti:
numero 17 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kannustuksedta.
Ylipainoa 20-25kg, en edes kuvittele enää pääseväni ihannemittoihin. Olisin erittäin tyytyväinen jos saisin edes 15 kg pois.Ja joo, nukun hyvin ja pitkiä yöunia.
Istumatyö ja se että ns arkiliikuntaa ei oikeasti ole lainkaan (asun yksin kerrostalossa, imurointi 1x vko on fyysisesti raskainta) aineenvaihdunta on varmasti hidasta (jopa olematonta).
Kävelylenkkejä en nyt juuri voi lisätä, minulla jalat hiukan eri mittaiset ja iän /ylipainon myötä toinen lonkka ja pakaranseutu alkaa heti vihotella kun kävelen paljon. Täytyy keksiä muuta aktiviteettia.Tiedän että iltanapostelu (leipä, hedelmät, jogurtit, rahkat ym hiilaripitoinen) pitäisi jättää mutta jotainhan sitä pitää syödä ettei verensokeri taas laske, tulee huono olo, väsyttää entisestään ja hermo menee heti kun verensokeri laskee tai olen nälkäinen.
Joku on pielessä, kun pientäkään laskua ei tapahdu.
Sun kannattais muuttaa ruokasi sisältöä, niin ei verensokerikaan heittelisi tuolla tavoin.
Keksin vihdoin, mitä hankin itselleni palkinnoksi painonpudotuksesta: menen ottamaan kauan haaveilemani lävistyksen. Monet eivät lävistyksistä pidä ja vielä useammat ehkä ajattelevat, että melkein nelikymppisen naisihmisen ei sellaista sovi ottaa, mutta en välitä sellaisista mielipiteistä. Tämä elämäntapamuutos on ollut oman kehon ottamista takaisin haltuun ja itseni kohtelemista hyvin. Neulan työntäminen kudoksen läpi ei varsinaisesti ole kehon hoivaamista, mutta ajattelen sen olevan osa samaa jatkumoa siten, että teen keholleni asioita, joiden myötä viihdyn entistä paremmin omissa nahoissani. Lävistys on mielestäni kaunis ja koristaa minua, ja vain sillä on väliä.