Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
2601/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään mun eka päivä. 

Ekat pari viikkoa on aina (jojoilen) pahinta ja monesti se tyssää siihen.

Mun ongelma on herkkujen syönti iltaisin. Pitäis pudottaa joku 40kg. 

Mikä olisi parasta liikuntaa aloittelijalle kotona? Ihan rapakunnossa, kun sairastelun vuoksi ollut liikkuminen tauolla pari kuukautta.  

Antakaa oikeesti hyviä ja toimia vinkkejä? Erityisesti alkuun? 

Miksi kotona? Kengät jalkaa ja ulos kävelemään. Matka kunnon mukaan, mutta kuitenkin siten, että vähintään viikon välein matkaa ja/tai vauhtia lisää

Sivusta totean, että kommenttisi ei ole kiva. Jos henkilö on motivoitunut kotikuntoiluun, ja pyytää siihen vinkkejä, kannattaa antaa niitä.

Omalta osaltani voin kertoa, että lihas-ja tasapainoelimiin vaikuttavan sairauden vuoksi en pysty kävelemään kuin max.kilometrin, enkä liukkaalla kelillä sitäkään, edes nastoilla. Lisäksi nastoilla/ liukkaalla käveleminen kipeyttää selän ja lonkat.

Ihmisillä on erilaisia syitä siihen, miksi käveleminen ei suju. Siinäpä onkin sitten miettimistä, miten liikkuisi, ja saisi motivaation liikkua edes omien rajojen puitteissa. Painonpudotus on todella haastavaa, jos on sairauden vuoksi jumittunut kotiin.

Ja mua ei myöskään oikein ulos saa vapaa-ajalla. Työskentelen tyyliin "parkkipirkkona" ja päivän olen ulkona. Askeleita kertyy hyvin paljon päivän aikana. Reippaasti yli sen 10k. Mutta se kävely on hidasta ja pysähtelyjä on paljon. Eipä se oikein tehokasta ole, lisäksi semmoinen seisoskelu ottaa jalkoihin. Ja tällä hetkellä siis ihan kirjaimellisesti jäätävän liukasta.

Illalla haluan vain olla sisällä ja jalat saan rennoiksi kävelemällä reippaasti itseni hikiseksi siinä juoksumatolla.

Kuntopyörä on sitten taas paljon ystävällisempää jaloille ja polville ja nivelille. Sitäkin sitten välillä.

Niin ja en ole parkkipirkko :)

Vierailija
2602/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kalorit tässäkin tanssissa lähtee. Enemmän kuin 10 kilometrin juoksussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsatanssi on hyvä liikuntamuoto - kaikki lihakset mukana.

KYLLÄ! Se on ihanaa, hauskaa, kivaa! Itse tanssin todella paljon.

Vierailija
2604/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kalorit tässäkin tanssissa lähtee. Enemmän kuin 10 kilometrin juoksussa.

Ihana video ja musiikki!

Eilen tuli tanssittua 4 h ja kaloreita kului 1600. Ei tuo silti minua laihduta. Mutta tanssinkin nautinnon vuoksi.

Kohta alkaakin tanssitunti zoomissa.

Vierailija
2605/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  sellaiseen suoritukseen pystyy, niin paino lähtee takuuvarmasti.

Vierailija
2606/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diatsepamiiniukka kirjoitti:

Itselläni ollut pahin ongelma iltasyöminen. Siis herkuttelu. Kävin kimalaisessa lääkärissä asiaan erikoistuneen  lääkärin vastaanotolla ja sain yllätyksekseni diapam kuurin . Yksi 10 mg tabletti illalla kuuden aikaan. Ja totta, se auttaa eikä tee mieli enää napostella herkkuja " ilta-oloon". Se ilta olo on ihmeellinen fiilis että siihen auttaa vaan jotakin jos laittaa suuhun. Vaikka ei olekaan nyt mitään mielenterveys ongelmia edes! Nyt kun on Diapam vaikutus alla iltaisin niin ei ole enää tarvetta ottaa siihen oloon mitään suuhun pantavaa. Paino tippunut viime marraskuusta jo 14 kiloa- vielä olisi matkaa 20 kilon verran ja uskon sen olevan mahdollista jo ennen vuoden loppua tätä menoa. Ihana lääke kyllä toi Diapam ja mainettaan paljon parempi lääke!

Uskomatonta, että joku lääkäri määrää voimakasta riippuvuutta aiheuttavia bentsodiatsepameja laihdutukseen! Ja vielä uskomattomampaa, että joku suostuu niitä syömään kuukausikaupalla! Onnea vaan vieroitukseen, sikäli mikäli aiot lääkkeestä edes päästä eroon. Kannattaa lukea haittavaikutuksista eikä sokeasti uskoa kaiken maailman pörriäistohtoreita.

Vierailija
2607/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla vartalo tulee kiinteämmäksi.

Kerropa tuo minun kropalle...

No oletko tanssinut vatsatanssia täydellä teholla?

Melkein joka päivä, maksimisyke tanssiessa 158. 10 vuotta vatsatanssia ja muita tansseja lapsesta.

Vierailija
2608/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla vartalo tulee kiinteämmäksi.

Kerropa tuo minun kropalle...

No oletko tanssinut vatsatanssia täydellä teholla?

Melkein joka päivä, maksimisyke tanssiessa 158. 10 vuotta vatsatanssia ja muita tansseja lapsesta.

Olen siis ihan esiintyvä ja opettava tanssija, osaan myös soittaa zillejä ja rumpuja tanssiessani.

Vierailija
2609/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut pahin ongelma iltasyöminen. Siis herkuttelu. Kävin kimalaisessa lääkärissä asiaan erikoistuneen  lääkärin vastaanotolla ja sain yllätyksekseni diapam kuurin . Yksi 10 mg tabletti illalla kuuden aikaan. Ja totta, se auttaa eikä tee mieli enää napostella herkkuja " ilta-oloon". Se ilta olo on ihmeellinen fiilis että siihen auttaa vaan jotakin jos laittaa suuhun. Vaikka ei olekaan nyt mitään mielenterveys ongelmia edes! Nyt kun on Diapam vaikutus alla iltaisin niin ei ole enää tarvetta ottaa siihen oloon mitään suuhun pantavaa. Paino tippunut viime marraskuusta jo 14 kiloa- vielä olisi matkaa 20 kilon verran ja uskon sen olevan mahdollista jo ennen vuoden loppua tätä menoa. Ihana lääke kyllä toi Diapam ja mainettaan paljon parempi lääke!

Tämä on kyllä hulvaton juttu, ei taida ihan totta olla...itse syön bentsoa, päivisin ei tee mieli mitään makeaa mutta opamox aiheuttaa lievän makean himon. Otan sen kans illalla.

Olen ajatellut joskus että monet artistit jotka ovat olleet erilaisiin aineisiin koukussa, lähinnä tuolla amerikoissa, niin yksi syy on voinut olla että niiden avulla voi sietää nälkää ja pysytellä viihdemaailman vaatimissa mitoissa. Esim. millainen lääke oli barbituraatti? Saiko sillä tajun niin kankaalle yöksi että nälkä ei haitannut.

Vierailija
2610/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämainen tanssi sopii kaikenlaisille kehoille. Ei tarvitse olla langanlaiha fit. Naisen keho myös muuttuu elämän aikana, välillä voi tulla painoa välilla laihtua, myös tanssijoilla. Hormonit, sairaudet, raskaudet. Ei silloin tanssia lopeteta vaikka joskus kuuleekin että miten tuokin kehtaa esiintyä.

Vierailija
2611/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen meni 5km juosten rikki! Nyt hiljalleen matkaa pidentämään ja aikaa parantamaan. Ilmoittauduin myös keväällä olevaan juoksutapahtumaan 5km lenkille. Jos olen vika niin ainakin tokavika voi huokaista helpotuksesta

Vierailija
2612/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia löysästä ihosta? 

Kokemusta on. Pystyn elämään asian kanssa. Parempi nämä lepakonsiipiallit, pussittavat sisäreidet ja vatsanahka, kuin se massiivinen ylipaino hengitys- ja liikuntavaikeuksineen. Iho-ongelmia ei ole. Jos olisi, julkisella puolella nahkaa poistettaisiin. Olen tyytyväinen näin. Ikää +50 ja terveys on ulkonäköseikkoja tärkeämpi minulle. Toki terveysseikkoja olisin voinut ajatella ennenkuin lihotin itseni.

Vierailija
2613/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko tätä, vaikka kaikkeahan maailmassa tapahtuu. Itse hoidin tuon asian niin, että mietin, MIKSI minun tekee mieli herkutella iltaisin? Tajusin sen juontavan ihan lapsuuteen ja nuoruuteen, jolloin herkuilla palkittiin ja lohdutettiin. Teini-iässä myös söin turruttaakseni tunteitani.

Kävin muutaman kerran ammattilaisen juttusilla ja sain kerän pään auki, ja aloin selvitellä tunteitani ja elämääni. Löysin tyytyväisyyden, rauhan ja onnellisuuden elämääni. Ja siihen loppui iltaherkuttelun tarve. Nykyisin riittää normaali nälän säätelemä iltapala. Mielihyvä ja rauha tulevat muualta. Sinulla sitten siitä Diapamista.  Käyhän se (kai) niinkin.

Vierailija
2614/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP

Hyvä alku, mutta paras tapa pudottaa painoa on syödä päivällä kunnon ateria. Kun töissä syö huonosti/vähän, on illaalla töistä tullessa nälkä jo riistäytynyt käsistä  ja tulee ahmittua kaiken mitä käsiin saa. Jos syö 2x päivässä kunnon aterian, jää varsinkin iltasyöminen vähemmälle.

Tästä itsellä hyvä kokenus. Oikeastaan kunnon ateriat päivällä on ainoa keino pitää ahmiminen varsinkin illalla kurissa.

Vierailija
2615/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma painon kertyminen lähti lääkityksestä. Työni muuttui epäsäännölliseksi vuorotyöksi ja työterveyslääkäri määräsi unta vakauttavaa masennuslääkettä Mirtazapinia. Lääke lisäsi ruokahalua valtavasti ja lihoin 40-50 kg parissa vuodessa. Vuorokausirytmi oli sekaisin, join olutta unen saamiseksi ja loppujen lopuksi irtisanoudun töistä. Työttömyysaikana jätin lääkkeen pois, nukuin kaksi kertaa vuorokaudessa 6 tunnin unet, vaihdoin oluen kivennäisveteen, söin kotiruokaa. Ruoaksi valmistin punajuurta, porkkanaa ja valkokaalia, lisukkeina kalaa, kanaa, raejuustoa, tomaattia ja vihreitä vihanneksia. Perunaa, riisiä, pastaa, leipää, levitteitä ja leikkeleitä en syönyt. Minulle ei koskaan tullut nälän tunne, päin vastoin olin kylläinen. Näin sain 40 kg painosta tiputettua 9 kuukaudessa. Muistakaa myös käydä terveysasemalla tai mikä se nykyään on tarkistuttamassa ruokavalionne, että saatte tarvittavat ravinteet. Omani sisälsi noin. 1000 kilokaloria, mikä oli 500 kilokaloria liian vähän. Ulkoilin hieman kävellen ja pyöräillen. Muistakaa tarkistaa se lääkityksen sivuvaikutus, jos käytätte!

Vierailija
2616/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin unissa kävelemään Mirtazapin-lääkityksen aikana. Heräsin rapusta puolialastomana ilman avaimia.

Vierailija
2617/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihtunut n. 12 kg. hintojen nostamisen alettua.

Vierailija
2618/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdutuksen sanoina kerron että vaikka painostani tiputin 30 kg eli 110 kg:sta  80 kg:n, ei elämäni keventynyt yhtään. Vika on jossain muualla.

Vierailija
2619/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihmiset, kertokaa. Tosi kova makeanhimo ollut jo päiviä, eikä mene pois millään hedelmillä tms. Eli, haenko tänään jumpan jälkeen pienen jäätelön nautiskeluun vai narskutanko hampaita ja vastustan edelleen kiusausta? Jäätelön syömisessä vaarana, että se on se pikkusormi ja sitten lähtee koko käsi.

Vierailija
2620/3110 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihmiset, kertokaa. Tosi kova makeanhimo ollut jo päiviä, eikä mene pois millään hedelmillä tms. Eli, haenko tänään jumpan jälkeen pienen jäätelön nautiskeluun vai narskutanko hampaita ja vastustan edelleen kiusausta? Jäätelön syömisessä vaarana, että se on se pikkusormi ja sitten lähtee koko käsi.

Minulla ei totaalikiellot auta. Minulla auttaa se että ajattelen että saan syödä herkkua jos haluan. Voin syödä nyt jos on ihan pakottava tarve tai voin syödä huomenna tai ensi kuussa. Jos alan kieltämään niin tekee entistä enemmän mieli. Jos nyt tekee mieli niin sanon itselleni että kokeile jättää nyt väliin, voit syödä huomenna. Monesti se toimii. Näin saan siirrettyä herkutteluja tulevaisuuteen(harvennettua) ja ajatusenergiaa ei tarvitse käyttää taisteluun.

Ostin eilen runebergin torttuja 2, en ole koskaan ennen syönyt niitä. Aluksi maistui hyvälle, mutta sitten liian imelälle ja laitoin loput jääkaappiin odottamaan jatkoa. Nyt ei tee enää edes mieli.

Usein auttaa  myös että syö kunnon ruoan ensin, proteiinia. Tai vaikka suklainen proteiinipatukka tai korvaaminen jollain vähäkalorisemmalla, esim. suklaakiisseli.