Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
2581/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Tsempit taas kaikille!

Minulla yksi mittari jakku + housut, joita aion kokeilla aina kuukauden välein. TULOS: eipä ole vielä mukavat.

Painoa on lähtenyt kuukaudessa kuulkaa niinkin reilusti kuin 8-10 kg. Siinä on kyllä varmaan nyt pikkuisen semmoista harhaa, että silloin alussa on ollut joulukauden suolaisten jäljiltä nestettä reilusti kehossa. Mutta siis ehdottomasti oikea suunta, vaikka paino ei minulla se ykköskriteeri olekaan.

Liikunta maistuu, ruokailuissa vähän ailahtelua. Hyvää on aamupalat ja lounaat; silloin menee paljon tuoretta ja proteiini on laadukasta (esim. keitetty muna, kalaa) mutta sit iltaruoalla lipsahtelee välillä suolaa aikamoisia satseja. Minulla siis suolan vähentäminen ykkösprioriteetti - sushi soijakylvyllä ei ihan ole sitä mitä pitäisi, mutta jumalaare että oli hyvää.

KASVIKSIA VAJAA 1 KG/PVÄ: toteutuu

SUOLAA SUOSITUSMÄÄRÄ: ei toteudu (ylittyy jos ei joka päivä niin useina päivinä viikossa)

LIIKUNTAA 100 % RANNEEKKEEN MUKAAN: toteutuu melkien joka päivä ja viikkotasolla ylittyy

TAVOITEASU: ei toteudu

Onnea, toi on tosi kova suoritus 👍

Just tuskailen minäkin tässä vaatteiden kanssa. Koitin niitä suurempia toppahousuja. Ne menee just jalkaan, itse asiassa täytyisi jättää nappi auki, mutta ne yllä ei voi istua. Ärsyttää kun on päästänyt itsensä tähän pisteeseen. Koko vaatekaappi on täynnä vaikka mitä mutta vain muutama mahtuu päälle. Ja sekin useimmiten kinnaten jostain ja kiristäen. Onneksi suunta kokoajan alaspäin.

Vierailija
2582/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä painohäikkää on. Pari kolme kiloa ois hyvä pudottaa. Salaattia oon lisätty ruokapyramidiin. Talvisin tosin kaipaa jotain lämmintä safkaa. Liikuntaa ei pahemmin viitsi, tiet talvisin huonossa kunnossa jne. Koronarajoitukset olivat pahat ja jatkuvat joissain..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2583/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan ainoa, mutta mulle se paino numeroina ei kauheasti merkitse enkä punnitse itseäni säännöllisesti (joskus nuorempana kyllä tein tätä). Se, mikä mulle merkkaa eniten, on että vaatteet eivät kiristä ja että peilikuva ei ihan karmealta näytä. Olen sen verran pihi, etten kovin herkästi halua isompia vaatteita ostella. Kuukausi kevennystä nyt takana ja hyvä tuntuma on ja vähän kevyempi olo. No, tuosta sanomastani huolimatta kävin eilen vaaalla pitkästä aikaa (ehkä kesällä viimeksi) ja nyt tiedän sitten virallisestikin tilanteeni, joka kyllä ei millään muotoa ole paha. Tsemppiä kaikille jatkoon!

Vierailija
2584/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta helmikuuta kaikille! Hienoa kuulla että on niiiin monta onnistujaa tammikuussa! Vaikka yksi kuukausi onkin vain alku pitkällä matkalla, siitä voi ja pitää olla ylpeä! Uusien tapojen omaksuminen vie aikaa. Olen laittanut kalenteriin tietyt päivät liikunnalle ja pidän niistä kiinni, eikä aina niin kuin ennen että kaikki kissanristiäiset menevät edelle. Säännöllisyys sekä syömisessä että liikunnassa on mulle tosi tärkeää. On auttanut paljon lukea ja kirjoittaa kokemuksia. Mieliteot ja kiusaukset ovat pysyneet poissa. Tänään aerobinen harjoitus ja uinti yhteensä n. 60 min. Kiitos tuesta! AP

Vierailija
2585/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuu paketissa.

Paino -2,9kg/87,1kg (0.966kg/viikko kolmelle viikolle jaettuna, kävi jo kerran +200g)

Vyötärö -7cm, muualta myös lähtenyt tasaisesti, mutta alun jälkeen hitaammin.

Salilla tuloksia hyvin ja painot nousussa, uutta treeniohjelmaa tehty kerran ja nyt tuntui myös jaloissa hyvin. Tavoitteena jalkaprässissä 180km, penkissä oma paino, 5xleukaa (nyt 10x20kg avustettuna laitteessa) ja muissa tasaisen kehityksen havaitseminen + uusien juttujen kokeilu

Juoksun aloittaminen tuntuu hyvältä ja nautin täysillä. Pisin kokonaisjuoksumäärä vain 2,7km ja pisin yhtenäinen 1,1km. Uusin astmalääkkeen ja jäänyt juoksuun nälkä, että voisi sujua jo pidempi yhtenäinen, kunhan ilman koiraa pääsisii taas kokeilemaan ja omaa tahtia saisi mennä. Tavoitteena 5km yhteen putkeen kesään mennessä ja väriestejuoksu, vuoteen 10km. Maratooni tulevaisuudessa?

Ruuissa rytmi löytynyt ja monipuolistunut, vettä menee päivässä mukavasti. Enää ei ole heti nälkä, jos töissä ei ole välipalaa tai pitkin iltaa tunnetta, että pitäisi päästä syömään vaan tasainen rytmi, laadukas ja riittävä ruoka pitävät voinnin hyvänä. Proteiinit olivat ongelma, mutta ne nyt keskimäärin suositustasolla.

Kaikkiaan tästä on oikein hyvä jatkaa siis.

Haaste: selkä ja välilevy kipeytyneet treenimärän kasvaessa, jätän siis kyykyn kokonaan pois ja teen muita jalkaliikkeitä, keskikropan liikkeitä kuulostellen ja tarvittaessa muokaten. Kesällä mahdollisesti leikkaus edessä (olen ollut jo tovin jonossa), mutta jospa painonpudotus tämän tarpeen poistaisi

Vierailija
2586/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää alkanutta helmikuuta kaikille! Hienoa kuulla että on niiiin monta onnistujaa tammikuussa! Vaikka yksi kuukausi onkin vain alku pitkällä matkalla, siitä voi ja pitää olla ylpeä! Uusien tapojen omaksuminen vie aikaa. Olen laittanut kalenteriin tietyt päivät liikunnalle ja pidän niistä kiinni, eikä aina niin kuin ennen että kaikki kissanristiäiset menevät edelle. Säännöllisyys sekä syömisessä että liikunnassa on mulle tosi tärkeää. On auttanut paljon lukea ja kirjoittaa kokemuksia. Mieliteot ja kiusaukset ovat pysyneet poissa. Tänään aerobinen harjoitus ja uinti yhteensä n. 60 min. Kiitos tuesta! AP

Kuin myös ja kiitos myös itsellesi 😀

Onko teillä olemassa välietappeja? Mietin tässä että pitäisikö asettaa sellaisia+niille kenties joku aikaraja/arvio.

Eka huima voitto olisi painaa alle 90kg. Tällä vauhdilla saavuttaisin sen maaliskuun puolessa välissä ehkä. Mä muuten paikan tällä hetkellä pari kiloa enemmän kuin puoliso, se on jotenkin tyrmistyttävä ajatus 🙈

Tietysti nyt ihan ensin se että ulkoiluvaatteet mahtuisi kunnolla päälle, uskon että jos otan nyt sellaisen kuntospurtin niin jo kahden viikon päästä mahtuu ne kyseiset housut. Eli tehdä lihaskuntoa ja koittaisi päästä sen ajatuksen yli että olen liian iso matolle sätkimään (salille en vielä ajattele meneväni). Muutenkin tota turvotusta on vielä. Sen saan varmasti laskemaan helposti. Rannekelloa tiuksensin jo yhden pykälän. Taidanpa samantien kaivaa nyt heti kahvakuulan varastosta.

Tsemppiä kaikille! 💪

Vierailija
2587/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään mun eka päivä. 

Ekat pari viikkoa on aina (jojoilen) pahinta ja monesti se tyssää siihen.

Mun ongelma on herkkujen syönti iltaisin. Pitäis pudottaa joku 40kg. 

Mikä olisi parasta liikuntaa aloittelijalle kotona? Ihan rapakunnossa, kun sairastelun vuoksi ollut liikkuminen tauolla pari kuukautta.  

Antakaa oikeesti hyviä ja toimia vinkkejä? Erityisesti alkuun? 

Vierailija
2588/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään mun eka päivä. 

Mikä olisi parasta liikuntaa aloittelijalle kotona? Ihan rapakunnossa, kun sairastelun vuoksi ollut liikkuminen tauolla pari kuukautta.  

Miksi kotona? Kengät jalkaa ja ulos kävelemään. Matka kunnon mukaan, mutta kuitenkin siten, että vähintään viikon välein matkaa ja/tai vauhtia lisää

Vierailija
2589/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään mun eka päivä. 

Hain itse ilmaisen FitOn-nimisen sovelluksen jokin aika sitten. Siellä on kaikenlaisia treenejä (mm. pilates, barre, painoilla tehtäviä harjoituksia, muuta kehonpainoharjoitusta ja cardio). Mitään ei tarvitse etukäteen osata paitsi englantia riittävästi jotta voi seurata ohjaajaa. Harjoituksia on lyhyempiä 10 minuutin settejä ja pidempiä 20-30 minuutin harjoituksia oman valinnan mukaan.

Omasta mielestäni todella hyvä kun saa tehdä omaan tahtiin, välillä pysäyttää ohjelman, vetää henkeä, juoda vettä yms. ja voi tehdä erilaisia harjoituksia oman mielen mukaan.

Vierailija
2590/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään mun eka päivä. 

No minä olen sen juoksumaton/kuntopyörän puolesta puhuja. Aikaisemminkin tähän ketjuun kirjoittanut. Niin helppoa vain siirtyä sohvalta vaikka siihen juoksumatolle ja tuijottaa samalla sitä lempisarjaa.

Sen voi aloittaa ihan hitaalla ja muutamasta minuutista päivässä.

Mulla paino pudonnut nyt lokakuusta n 8kg lähinnä pelkän maton/pyörän avulla.

Täydelliset vehkeet tämmöiselle sohvaperunalle.

Vierailija
2591/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuun raportti: -2 kg mikä näyttää vähältä, mutta näin normaalipainon ylärajalla laihduttaneena tuntuu melkoiselta urakalta. Olen tyytyväinen. Haluaisin vielä tiputtaa 4 kg, jotta pääsen seuraavaan vaatekokoon. Maaliskuun lopussa olisin maalissa niin sanotusti. 

Olen lisännyt kasvisten syöntiä. Esimerkiksi syön porkkanan lounaan ja päivällisen päätteeksi jälkiruuaksi. Olen myös opetellut sopivia annoskokoja, sillä olen tainnut ennen syödä noin tuplamäärän lounaalla ja päivällisellä. Herkut tai alkoholi eivät ole olleet ongelma, enkä ole niitä syönyt tai juonut ennenkään.

Välillä on ollut kovakin nälkä, koska harrastan urheilua melkein joka päivä. Olen opetellut syömään välipalaksi vaikka banaanin ja raejuustoa entisen leipä+päälliset-annoksen sijaan. 

Ehkä suurin muutos ajattelutavassa on se, että ruuan tarkoitus on siirtää nälkää sen 4 tuntia eteenpäin. Eikä aterialla tarvitse syödä mahaa ääriään myöten täyteen, koska ei voi tietää milloin saa seuraavan kerran ruokaa kuten olen luolanaishenkisesti ennen ajatellut. 

Hyvää jatkoa kaikille!

N50

Vierailija
2592/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä suurin muutos ajattelutavassa on se, että ruuan tarkoitus on siirtää nälkää sen 4 tuntia eteenpäin. Eikä aterialla tarvitse syödä mahaa ääriään myöten täyteen, koska ei voi tietää milloin saa seuraavan kerran ruokaa kuten olen luolanaishenkisesti ennen ajatellut. 

Tämä on ollut iso oppimisen paikka minullekin. Jostain syystä olen aiemmin rinnastanut kylläisyyden tunteen täynnä olemiseen ja nälän siihen, että maha ei ole niin täynnä, etteikö voisi syödä. On tuntunut jopa hölmöltä opetella niinkin perustavia asioita kuin nälän, kylläisyyden ja täyden vatsan tuntemusten erottamista.

Aterioiden välissä on melko tarkkaan neljästä kuuteen tuntia ja syön vain etukäteen päättämäni annokset ruokaa enkä santsaa tai napostele välissä. Hyvin tällä lailla pärjää, vaikka täyden vatsan tunnetta ei vanhaan malliin enää tulekaan.

Vierailija
2593/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia löysästä ihosta? 

Vierailija
2594/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään mun eka päivä. 

Parasta liikuntaa on se mikä on sinusta itsestäsi kivaa. Itse tykkään youtubesta etsiä jumppia, tanssia ja motivaatiota kun katsoo ennen-jälkeen videoita. Esim.

https://www.youtube.com/@treenihetki

https://www.youtube.com/@MaikkiMarjaniemi

Kotiin voi myös hankkia välineitä avuksi, itselläni on jumppapallo ja kuminauhoja.

Itselläni herkkuihin riittää karkkipäivä ja terveellosemmät vahtoehdot.

Vierailija
2595/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut pahin ongelma iltasyöminen. Siis herkuttelu. Kävin kimalaisessa lääkärissä asiaan erikoistuneen  lääkärin vastaanotolla ja sain yllätyksekseni diapam kuurin . Yksi 10 mg tabletti illalla kuuden aikaan. Ja totta, se auttaa eikä tee mieli enää napostella herkkuja " ilta-oloon". Se ilta olo on ihmeellinen fiilis että siihen auttaa vaan jotakin jos laittaa suuhun. Vaikka ei olekaan nyt mitään mielenterveys ongelmia edes! Nyt kun on Diapam vaikutus alla iltaisin niin ei ole enää tarvetta ottaa siihen oloon mitään suuhun pantavaa. Paino tippunut viime marraskuusta jo 14 kiloa- vielä olisi matkaa 20 kilon verran ja uskon sen olevan mahdollista jo ennen vuoden loppua tätä menoa. Ihana lääke kyllä toi Diapam ja mainettaan paljon parempi lääke!

Vierailija
2596/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään mun eka päivä. 

Miksi kotona? Kengät jalkaa ja ulos kävelemään. Matka kunnon mukaan, mutta kuitenkin siten, että vähintään viikon välein matkaa ja/tai vauhtia lisää

Sivusta totean, että kommenttisi ei ole kiva. Jos henkilö on motivoitunut kotikuntoiluun, ja pyytää siihen vinkkejä, kannattaa antaa niitä.

Omalta osaltani voin kertoa, että lihas-ja tasapainoelimiin vaikuttavan sairauden vuoksi en pysty kävelemään kuin max.kilometrin, enkä liukkaalla kelillä sitäkään, edes nastoilla. Lisäksi nastoilla/ liukkaalla käveleminen kipeyttää selän ja lonkat.

Ihmisillä on erilaisia syitä siihen, miksi käveleminen ei suju. Siinäpä onkin sitten miettimistä, miten liikkuisi, ja saisi motivaation liikkua edes omien rajojen puitteissa. Painonpudotus on todella haastavaa, jos on sairauden vuoksi jumittunut kotiin.

Vierailija
2597/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin myös ja kiitos myös itsellesi 😀

Onko teillä olemassa välietappeja? Mietin tässä että pitäisikö asettaa sellaisia+niille kenties joku aikaraja/arvio.

Eka huima voitto olisi painaa alle 90kg. Tällä vauhdilla saavuttaisin sen maaliskuun puolessa välissä ehkä. Mä muuten paikan tällä hetkellä pari kiloa enemmän kuin puoliso, se on jotenkin tyrmistyttävä ajatus 🙈

Tietysti nyt ihan ensin se että ulkoiluvaatteet mahtuisi kunnolla päälle, uskon että jos otan nyt sellaisen kuntospurtin niin jo kahden viikon päästä mahtuu ne kyseiset housut. Eli tehdä lihaskuntoa ja koittaisi päästä sen ajatuksen yli että olen liian iso matolle sätkimään (salille en vielä ajattele meneväni). Muutenkin tota turvotusta on vielä. Sen saan varmasti laskemaan helposti. Rannekelloa tiuksensin jo yhden pykälän. Taidanpa samantien kaivaa nyt heti kahvakuulan varastosta.

Tsemppiä kaikille! 💪

Mulle oikeastaan jokainen kilo on välietappi. Nyt oli tammikuussa tavoitteena päästä 92 kiloon, kerran kävin siellä mutta sitkeästi junnaa 93 kiloa. Kesään mennessä toivoisin pääseväni 90 kiloon. Lähtöpaino oli viime kesänä 103 kg.

Tänään on ollut niin kiireinen päivä että pätkäpaasto on venynyt jo 18 tuntiin, ajattelin saman tien vetää 20 tuntiin ja OMADiin. Pidän aina pari viikkoa kuusta tiukempaa kuuria ja pätkäpaastoa, sitten syön kulutuksen mukaan. Pari viikkoa jaksaa vaikka tonnin kaloreilla olla mutta sitten tulee jo terveysongelmiakin koska liikun paljon.

Tänään polarin mittari näyttää aktiivisuudeksi 350% ja muutenkin tällä viikolla ollut 250% luokkaa.

Vierailija
2598/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään mun eka päivä. 

Varmaan siksi että kirjoittaja kirjoitti sairastelleensa? Jos on 40kg ylipainoa niin juoksu ei välttämättä ole se paras tapa aloittaa ihan jo niveltenkin vuoksi. Jokainen tietysti harrastaa mitä haluaa ja minkä mieleisekseen kokee. Minä kannustaisin uintiin ja lihasharjoitteluun. Kuminauhat, painot, pallot ja vesi elementtinä. Keväämmällä kivempi liikkua ulkona kun ei tarvitse liukastumista pelätä ja jäkittää koko kroppaa.

Vierailija
2599/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään mun eka päivä. 

Sivusta totean, että kommenttisi ei ole kiva. Jos henkilö on motivoitunut kotikuntoiluun, ja pyytää siihen vinkkejä, kannattaa antaa niitä.

Omalta osaltani voin kertoa, että lihas-ja tasapainoelimiin vaikuttavan sairauden vuoksi en pysty kävelemään kuin max.kilometrin, enkä liukkaalla kelillä sitäkään, edes nastoilla. Lisäksi nastoilla/ liukkaalla käveleminen kipeyttää selän ja lonkat.

Ihmisillä on erilaisia syitä siihen, miksi käveleminen ei suju. Siinäpä onkin sitten miettimistä, miten liikkuisi, ja saisi motivaation liikkua edes omien rajojen puitteissa. Painonpudotus on todella haastavaa, jos on sairauden vuoksi jumittunut kotiin.

Jalkoihin voi tulla nivelvaivoja ihan normikuntoilijoillekin ja silloin on oikeastaan hyvä jos opettelee liikkumaan vaihtoehtoisin tavoin. Jopa kävely voi olla silloin liian raskasta.

Vierailija
2600/3110 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsatanssi on hyvä liikuntamuoto - kaikki lihakset mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi