Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Ihrapossu kirjoitti:
Viikkomittaukset tehty. Vyötäröstä aloitukseen lähtenyt yhteensä -7cm! Myös muissa mitoissa pudotusta, lantiosta lähtenyt -4cm kaikkiaan. Paino junnaa 88-90kg välillä eli pelkän vaa'an perusteella muutosta ei olisi tapahtunut.
Sitten. Vinkkejä kovaan vatsaan? Juon vettä 2-3l vuorokaudessa, kasviksia menee päivittäin 500-900g ja pala hapankorppua, n. desi täysjyvätuotetta (riisiä, pastaa, kuskusia tms). Edes kahvi ei enää tunnu auttavan. 😅
Kuitua, kuitua, kuitua. Esim. pellavansiemenrouhe on muutenkin kui vatsan toiminnan kannalta hyvä valinta, ruokalusikallisella saa myös täytettyä päivän Omega-3 ja Omega-6 -tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti nyt.
Tutkimuksissa on useaan otteeseen todettu, että vhh ei laihduta yhtään sen paremmin kuin muut tavat, vaikka elämäntapana se osalle sopii.
Mutta se on paljon mukavampi tapa kuin muut. Ei tarvise kärvistellä ravinnon puutteessa eikä kituutella.
Mihin perustuu oletus, että muilla tavoilla pitäisi kärvistellä ravinnon puutteessa ja kituutella? Ei tarvitse, kun syö tarpeeksi.
Yess olen saanut nähtävästi sokerikoukun poikki 💪 se on ollut eräs epäterveellistä syöntiä ylläpitävä asia. Sovin kirppiskaupat 2.8km päähän, eli tänään tulee vajaa 6km kävelyä. Sellainen tietty saamattomuus meinaa vaivata. Paino pysynyt samana eli 98kg.
-se kyselijä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako Yazioon lisättyä askeleet muuten kuin maksamalla? Pääsen kohtaan jossa ne lisätään käsin mutta ei tallennu siitä minnekään vaan avautuu se hinnasto 🤔
Mulle ne siirtyy vain polarin mittarista suoraan, samoin kuin kulutetut(joo joo) kalorit.
Samoin Garminin mittarista. Jos haluaa käyttää ilmaisversiota, niin ainakin FatSecretissa on enemmän ominaisuuksia kuin Yaziossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihrapossu kirjoitti:
Viikkomittaukset tehty. Vyötäröstä aloitukseen lähtenyt yhteensä -7cm! Myös muissa mitoissa pudotusta, lantiosta lähtenyt -4cm kaikkiaan. Paino junnaa 88-90kg välillä eli pelkän vaa'an perusteella muutosta ei olisi tapahtunut.
Sitten. Vinkkejä kovaan vatsaan? Juon vettä 2-3l vuorokaudessa, kasviksia menee päivittäin 500-900g ja pala hapankorppua, n. desi täysjyvätuotetta (riisiä, pastaa, kuskusia tms). Edes kahvi ei enää tunnu auttavan. 😅
Kuitua, kuitua, kuitua. Esim. pellavansiemenrouhe on muutenkin kui vatsan toiminnan kannalta hyvä valinta, ruokalusikallisella saa myös täytettyä päivän Omega-3 ja Omega-6 -tarpeen.
Jatkan, että jos et syö vaikka puuroa mihin pellavansiemen on ehkä helpointa upottaa, niin ehkä itse tehty siemennäkkäri hapankorpun tilalle voisi olla vaihtoehto? Ja saahan niitä tietysti valmiinakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihrapossu kirjoitti:
Täytyy yrittää lisätä. Pellavansiemenrouhe oli kai imettäessä kielletty?
Ihrapossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihrapossu kirjoitti:
Täytyy yrittää lisätä. Pellavansiemenrouhe oli kai imettäessä kielletty?
Näyttääpä siltä että on. Sitten kannattaa tutkia muita vaihtoehtoja. Ei tuollainen tullut lapsettomana mieleenkään. Psyllium näyttäisi ainakin olevan sallittua.
Ketoilu aloitettu vuoden alussa, hiilarit 12-15g päivä. Neljä kertaa punttia viikossa ja päivittäin kuljen kauppareissun 17 km suuntaansa kävellen.
Painoa lähtenyt nyt 11,3 kg. Tuntuu olevan aika tekokas tämä ketokuuri, olo on pirteä eikä tuommonen 35km kävely päivässä tunnu juuri missään kun muistaa juoda suolavettä. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihrapossu kirjoitti:
Jatkan, että jos et syö vaikka puuroa mihin pellavansiemen on ehkä helpointa upottaa, niin ehkä itse tehty siemennäkkäri hapankorpun tilalle voisi olla vaihtoehto? Ja saahan niitä tietysti valmiinakin.
Mä olen noissa tilanteissa laittanut illalla vesilasilliseen likoon pellavansiemeniä, kuivatuista luumuista pilkottua silppua ja monesti vielä Fibrexiä (= sokerijuurikaskuitua), ja tempaissut tämän aamulla - välillä puuron asemesta, välillä sen lisäksi. Tulee sekä kuitua että luumua. Auttaa kyllä, kun muutamana aamuna ottaa, mutta ei ole mikään saman tai edes seuraavan päivän pika-apu.
Vierailija kirjoitti:
Ketoilu aloitettu vuoden alussa, hiilarit 12-15g päivä. Neljä kertaa punttia viikossa ja päivittäin kuljen kauppareissun 17 km suuntaansa kävellen.
Painoa lähtenyt nyt 11,3 kg. Tuntuu olevan aika tekokas tämä ketokuuri, olo on pirteä eikä tuommonen 35km kävely päivässä tunnu juuri missään kun muistaa juoda suolavettä. Suosittelen.
Voipa olla, että noilla treeneillä ja kävelyillä laihtuu, vaikka millä kuurilla olisi 😅.
Mutta hyvä sinä, itselleen sopiva ruokavalio kannattaa etsiä, niin ei tunnu pakkopullalta vaan sitä jatkaa mielellään🙂.
Mun ainoa laihdutustiedekommenttini olkoon tämä. Nykytutkimus alkaa olla aika aukottomasti osoittanut, että eri tyyppisten ihmisten vasteet ihan samanlaisiin ruokavalioihin ja treeneihin eroavat paljonkin. Aika loogista, kun miettii että pikajuoksijalla ja maratoonarilla on jo lähdössä erilaiset lihassolut, joiden perusteella pärjätään eri asioissa. Mikä ihme tekisi aineenvaihdunnoista tismalleen samanlaisia?
Siksi jollekin on aamupala tärkeä, toinen tykkää paastota. Jollekin vähähiilarinen pitää kylläisenä ja virkeänä, toiselta vie voimat ja tukkii vatsan. Joku syö usein toinen harvoin. Joku käy tyytyväisenä salilla ja voimat ja lihakset kasvaa, joku treenaa intervalleja, toisella pysyy hyvä olo pitkiä hitaita lenkkejä tehden.
Ei olla samanlaisia, joten annettaisiinko kaikkien toimia itselleen sopivalla tavalla? Vinkkaaminen on eri asia kuin hedelmätön jankkaaminen. Ainoat _kaikille_ aukottomasti hyväksi todetut elintavat taitaa olla riittävä nesteytys, uni ja kasvisten syönti. Jos siis vältettäisiin (nälkä)kiukut ja pysyttäisiin positiivisina toisia kohtaan vaikka olisikin eri tyyli?
Vierailija kirjoitti:
ton lisäks vhh:n liittyy oleellisesti jatkuva valehteleminen tieteen konsensuksesta. jatkuva valehteleminen mm. kovan rasvan ja eläinperäisten tuotteiden terveyteen liittyvistä tutkimuksista, ei pelkästään kyseenalaisteta näitä tutkimuksia, vaan valehdellaan niin että korvat heiluu ettei näitä tutkimuksia mukamas olisi olemassakaan. harjotteleekohan ne jossain fb-ryhmissä tai vastaavissa sitä oikeaa mantraa kuinka meille "vääräuskoisille" kuuluu valehdella, niin samasta muotista ne ketoilijoiden valheet näyttäis aina tulevan
Ei ole kokemusta, mutta ravitsemuksellisesti vhh on mahdollista myös ilman liiallista kovien rasvojen tai punaisen lihan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ton lisäks vhh:n liittyy oleellisesti jatkuva valehteleminen tieteen konsensuksesta. jatkuva valehteleminen mm. kovan rasvan ja eläinperäisten tuotteiden terveyteen liittyvistä tutkimuksista, ei pelkästään kyseenalaisteta näitä tutkimuksia, vaan valehdellaan niin että korvat heiluu ettei näitä tutkimuksia mukamas olisi olemassakaan. harjotteleekohan ne jossain fb-ryhmissä tai vastaavissa sitä oikeaa mantraa kuinka meille "vääräuskoisille" kuuluu valehdella, niin samasta muotista ne ketoilijoiden valheet näyttäis aina tulevan
Ei ole kokemusta, mutta ravitsemuksellisesti vhh on mahdollista myös ilman liiallista kovien rasvojen tai punaisen lihan käyttöä.
tässä ei puhuta vhh:sta ruokavaliona vaan tästä porukasta joka netissä vhh:ta mainostaa. en muista kertaakaan törmänneeni nettikarppaajaan joka millään tasolla tunnustaisi esim tuota tieteen konsensusta että pehmeä rasva on kovaa rasvaa terveellisempää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä ei puhuta vhh:sta ruokavaliona vaan tästä porukasta joka netissä vhh:ta mainostaa. en muista kertaakaan törmänneeni nettikarppaajaan joka millään tasolla tunnustaisi esim tuota tieteen konsensusta että pehmeä rasva on kovaa rasvaa terveellisempää
Voi olla, mutta tuollainen kommentointi ei kuulu vertaistukiketjuun yhtään enempää kuin muidenkaan tapojen kritisointi.
Vierailija kirjoitti:
en tiedä millon karppaamisesta tuli tuollainen ihan ihme ideologia ja kultti. muistan sillon 10-15v sitten kun karppaus oli eka kerran "muotia", kyllä sillon jengi pystyi myöntämään ihan suoraan että onhan se nyt ihan umpiperseestä karpata, ja kuinka helvetin hyvältä maistuu vaikka palanen ruisleipää sen parin viikonkin karppauksen jälkeen. nykysin eivät uskalla sanoa mitään realistista karppauksestaan, etteivät vahingossakaan vahingoita kulttinsa mainetta
Karppauksen kritiikille löytyy varmaan joku muukin paikka kuin ver-tais-tu-ki-ket-ju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti nyt.
Tutkimuksissa on useaan otteeseen todettu, että vhh ei laihduta yhtään sen paremmin kuin muut tavat, vaikka elämäntapana se osalle sopii.
Mutta se on paljon mukavampi tapa kuin muut. Ei tarvise kärvistellä ravinnon puutteessa eikä kituutella.
Mihin perustuu oletus, että muilla tavoilla pitäisi kärvistellä ravinnon puutteessa ja kituutella? Ei tarvitse, kun syö tarpeeksi.
Mä olen huomannut etten tajua aina olevani edes nälkäinen ennen kuin on todella vetämätön ja huono olo. Se huutava nälkä seuraa vasta myöhemmin sitä väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tiedä millon karppaamisesta tuli tuollainen ihan ihme ideologia ja kultti. muistan sillon 10-15v sitten kun karppaus oli eka kerran "muotia", kyllä sillon jengi pystyi myöntämään ihan suoraan että onhan se nyt ihan umpiperseestä karpata, ja kuinka helvetin hyvältä maistuu vaikka palanen ruisleipää sen parin viikonkin karppauksen jälkeen. nykysin eivät uskalla sanoa mitään realistista karppauksestaan, etteivät vahingossakaan vahingoita kulttinsa mainetta
Karppauksen kritiikille löytyy varmaan joku muukin paikka kuin ver-tais-tu-ki-ket-ju.
siinä vaiheessa kun karppaajat lakkaa mainostamasta omaa kulttiansa niin lopetan sen kritisoinnin
Heillä on oikeus kertoa ketjussa OMASTA laihduttamisestaan siinä missä kaikilla muillakin. Muiden ruokavalioiden kritisointiin ja niistä jankkaamiseen voi perustaa oman ketjun, tämä ei ole sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siinä vaiheessa kun karppaajat lakkaa mainostamasta omaa kulttiansa niin lopetan sen kritisoinnin
Heillä on oikeus kertoa ketjussa OMASTA laihduttamisestaan siinä missä kaikilla muillakin. Muiden ruokavalioiden kritisointiin ja niistä jankkaamiseen voi perustaa oman ketjun, tämä ei ole sitä varten.
Ilmiselvää mainostustahan tuo on, ei mitään oikeaa kokemuksista kertomista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis VHH on se tieteellisesti toimiva dietti, tai pikemminkin elämäntapa.
Toimii!
VHH eli siis vähähiilihydraattisen ruokavalion perusideana on karsia hiilihydraatteja ruokavaliosta. Hiilihydraattipitoisia ruokia korvataan kasviksilla, rasvaisilla ja proteiinipitoisilla ruoka-aineilla.
Järkevä ja oikea tapa laihtua nimenomaan tämä.
Aika pitkälle pääsee jo sillä, että jättää sokerin & viljat pois ja vähentää perunoiden syöntiä. Ei tarvitse lisätä rasvaa yhtään ruokavalioon.
No jostain laihduttajankin tarvitsee saada energiaa eli rasvaa täytyy lisätä, jos vähentää hiilihydraatteja. Proteiinia ei VHH:ssa lisätä eikä sen käyttö energiaksi ole edes järkevää, koska proteiini on rakennusaine.
Eikös laihduttamisessa ole nimenomaan kyse siitä, että sitä saadun energian määrää vähennetään? VHH:llakin paino nousee, jos energiaa saa liikaa. Vai onko siinä nyt jokin sellainen taikakikka, jota minä en ole ymmärtänyt? Jos on, miksi VVH:n noudattajatkin sitten laihduttavat?
Toki. Mutta jos et saa energiaa hiilihydraateista eikä proteiinista sitä ei ole järkevää ottaa, täytyy syödä enemmän rasvaa. Mutta koska rasvassa sitä energiaa on paljon enemmän, ei tarvitse lisätä paljoakaan.
Jos siis yrität syödä vähähiilihydraattisesti ja vähärasvaisesti, sinulla on joku kummallinen kitukuuri menossa, koska kaloreita ei tule paljoakaan.
Sinulla taitaa olla jokin ikioma kuvitelma siitä, että esimerkiksi minä en söisi rasvoja riittävästi tai ollenkaan. En tiedä, mistä olet tämän keksinyt, mutta koeta nyt päästä oletuksestasi, että tiedät kaiken kaikkien muiden syömisistä.
Itse tiedän, että minun ei todellakaan ole tarpeen lisätä ruokavaliooni rasvaa, vain säätää sen lähteitä. JA sen lisäksi poistaa höttöhiilarit. Aika monella muullakin ylenkatsomallasi keventäjällä taitaa olla sama tilanne.
Kerro, miten itselläsi sujuu: Paljonko on ylipainoa, mikä on tavoitteesi, mistä kilot tulivat ja miten uskot niiden lähtevän?
Minä en ylenkatso keventäjiä enkä kuvittele tietäväni kaikkea kaikkien muiden syömisistä, se on ihan sinun omaa kuvitelmaasi. Minä kerroin vain VHH:n periaatteista, jotka näyttävät täällä olevan jokseenkin hukassa. Vähähiilarinen JA vähärasvainen ruokavalio ei ole VHH:ta vaan pelkkä kitukuuri.
Minä olen täällä tiputtelemassa muutamaa ylikiloa, jotka tulivat kun kuvittelin voivani palata ns. normaaliin syömiseen eli leipää, puuroa ja pastaa osana ruokavaliota. Kilot lähtevät, kun pysyn VHH:lla. Minä tiedän, että tapa sopii minulle. En tuputa sitä kenellekään muulle eikä kenekään tarvitse siitä pillastua ja alkaa haukkua minua.
Korvaatko leivän, puuron ja pastan rasvalla, vai miten tuo toimii? Kuinka hedelmät ja muut kasvikset, joissa on hh?
Pitääkö ketoosissa olla koko ajan, vai riittääkö että hiilareita rajoittaa kohtuullisesti? Mites kun eri ihmiset pääsevät ketoosiin eri määrillä, ja samallakin tyypillä tuo riippuu ajankohdasta ja ties mistä, niin täytyykö sitä ketoosia tarkkailla jollain mittareilla?
Mulle ihan vieras maailma, mutta kiinnostaa kuulla kokemusasiantuntijan mietteitä :) Mitään tyhjentävää luentoa en kaipaa, ihan vain lyhyesti jos viitsit kertoa omia kokemuksiasi.
Ketoosi on eri asia kuin vhh.
Ketoilu on yksi vhh:n alalaji.
Toki mutta silti eri asia. Ruokavalio on vhh'ssa oaljon sallivampi.
Höpöhöpö