Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
2101/3110 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Put all the eating schedules away - the best way to lose weight is by flatly reducing calories, a new study suggests.

A Johns Hopkins University research team found that the timing of meals is irrelevant to the amount of weight a person loses over time. Instead, eating smaller meals with fewer calories is the key to shedding pounds.

Eli kun sisäistää tutkimuksen niin ylläoleva on lopputulos.. ellei ymmärrä sitä, että pienemmät annoskoot tarkoittavat pienempiä kalorimääriä niin ...

Ja sitten.. mikä siinä on niin pahuksen vaikeaa ymmärtää, että syömällä kulutusta vähemmän paino laskee? Sehän on selvää. Ei niitä poppakonsteja ole ellei nyt laihdutusleikkauksia ja ruokahalua vähentäviä lääkkeitä niihin lasketa.. ja yllätys - NIIDENKIN tarkoitus on saada vähemmän kaloreita sisuksiin.

Kaloriteoria EI PIDÄ yksinkertaisesti paikkansa. Ihmiskeho ei ole mikään metalliuuni, jossa voidaan laskea termodynamiikan kaavoilla paljonko joku aine tuo kaloreita ja miten se vaikuttaa kehossa.  

Kaloriteoriassa on todellakin puutteensa. Teorian mukaan kyse on puhtaasti yhteen- ja vähennyslaskusta, mutta eihän se näin suinkaan ole. Keho käsittelee eri ruoka-aineita ensinnäkin eri tavalla ja lisäksi vielä hiilihydraateilla on erilaiset insuliinivasteet, mikä vaikuttaa elimistön toimintaan. Suuremmat glykeemisen indeksin ruoka-aine saa aikaan suuremman insuliinivasteen kuin pienemmän glykeemisen indeksin omaava ruoka-aine ja insuliini on energian varastointihormoni.

Yksi hyvä käytännön esimerkki ehkä kuvaa toisen teorian suuren ongelman. Jos on onnistunut saamaan tarpeeksi ylimääräistä painoa niin samalla mitä todennäköisemmin kärsii myös insuliini resistenssistä, mikä tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että solut eivät pysty käyttämään hyödyksi veressä olevaa glukoosia ja se varastoituu rasvana kehoon. Eli paino nousee vaikka ei omasta mielestään juuri mitään ja koko ajan on nälkä. Mikään +/- laskuyhtälö ei tuossa kuviossa oikein toimi. 

Vierailija
2102/3110 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin uudesta vertailututkimuksesta jossa havaittiin aukottomasti, että se paras ( ja ilmeisesti ainoa) tapa kontrolloida ja laskea sitä painoaan on kalorilaskenta - eli syö vähemmän kuin kulutat... paastoamistakaan ei suositella - eli ei myöslään sitä osapaastoa, koska sillä ei sinänsä ole mitäänmerkitystä koska syöt - ainoa mikä ratkaisee on se kalorimäärä. Laskekaa kaloreita niitä vähentäen niin se paino  tippuu.. ei siinä mitään muuta salaisuutta tai vippaskonstia ole. 

Kannattaa opetella lukemaan

No niin kannattaisi kyllä opetella lukemaan KOKO juttu eikä vaan sellaisia pätkiä jotka itseä voivat miellyttää. 

Heh,

Tutkimuksen tausta oli tämä:

"We aim to evaluate the association between meal intervals and weight trajectory among adults from a clinical cohort". 

Tutkimuksen tulos on taas tämä

"Number of daily meals was positively associated with weight change over 6 years. Our findings did not support the use of timerestricted eating as a strategy for longterm weight loss in a general medical population".

Ja Clinical Implications puolestaan nämä:

"The frequency, rather than the timing, of meals is a stronger determinant of weight change over time".

"When counseling patients about weight gain prevention, limiting the frequency of large meals is more beneficial than restricting eating windows".

Eli tutkimuksessa ei edes vertailtu eri menetelmiä vaan ainoastaan tutkittiin toimiko pätkäpaasto pitkän ajan painonhallinnassa :) Ja ihan vaan tiedoksi, että myös siinä pätkäpaastossa pyritään vähentämään ruokailujen määrää. Ainoa asia minkä tutkimus siis kyseenalaistaa on hyöty 16 tunnin syömättömyysikkunasta. Mutta vastaavia tutkimuksia on monia muitakin eikä tämä(kään) tutkimus tuota mitään absoluuttista totuutta.

Mutta, kun sinä kerran luit koko tutkimuksen, niin laita puolestasi copy pastea missä kerrotaan kaloreiden laskemisen olevan paras, ja sanojesi mukaan, kenties jopa ainoa menetelmä onnistuneeseen painonhallintaan.

Eli et edelleenkään lukenut/sisäistänyt koko juttua.. otas uudelleen.. ja katsos ne taulukotkin läpi ihan muuten vaan. 

Again ...

Mutta, kun sinä kerran luit koko tutkimuksen, niin laita puolestasi copy pastea missä kerrotaan kaloreiden laskemisen olevan paras, ja sanojesi mukaan, kenties jopa ainoa menetelmä onnistuneeseen painonhallintaan.

Tutkimuksessa ei edes tutkittu sitä mitä yrität sössöttää. 

Aika häilyvä tutkimus

Some limitations need to be considered in the interpretation of our findings. First, about half of all enrolled participants did not use the Daily24 app and had to be excluded from this analysis. Excluded participants were younger and less educated, so the study population may not be representative of the entire cohort population. Second, the followup after enrollment was short (mean of 0.6 years) compared with beforeenrollment period (mean of 5.9 years), and the associations between eating exposures and weight for the prospective associations were less precise likely because of fewer weight measurements. Third, we were not able to determine the intentionality of the weight loss before enrollment and cannot rule out the possibility of reverse causation because of preexisting illness.

Tuo on ihan normaalia tutkimuksen rajoitteiden kirjoittamista auki, ei se tee tutkimuksesta huonoa tai sen johtopäätöksistä heikkoja. Päinvastoin. Jokainen tutkimus jättää paljon asioita vaille vastauksia ja on vain hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkijan ammattitaitoa nähdä se ja kirjoittaa tutkimukseen.

Suurin ongelma tällaisissa tutkimuksissa on se, että ne perustuvat ihmisten omiin ilmoituksiin eikä suinkaan valvotussa olosuhteissa tehtyihin mittauksiin. Ja ihmiset kertovat useasti kaikkea muuta kuin sen mitä on oikeasti tullut syödyksi. 

Eikä ongelma suinkaan rajoitu tallaisiin tutkimuksiin vaan ihan kaikkeen mitä ihmisiltä kysytään. Olen joskus työssä ollut tekemisissä markkinointitutkimusten kanssa, joissa asiakkailta on kysytty palveluiden käytöstä ja halukkuudesta maksaa joistain palveluista. Tulokset on täyttä roskaa, koska ihmiset pyrkivät antamaan paremman kuvan itsestään kuin oikeasti ovat. Kukaan ei esim. katso kauniita ja rohkeita kyselyissä, mutta katsojaluvut ovat silti korkeat vuosikymmenestä toiseen. 

Niin ja itsekin puhun täyttä puuta heinää aina kun multa kysytään poliittista kantaa tai muuta vastaavaa.    

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/3110 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Put all the eating schedules away - the best way to lose weight is by flatly reducing calories, a new study suggests.

A Johns Hopkins University research team found that the timing of meals is irrelevant to the amount of weight a person loses over time. Instead, eating smaller meals with fewer calories is the key to shedding pounds.

Eli kun sisäistää tutkimuksen niin ylläoleva on lopputulos.. ellei ymmärrä sitä, että pienemmät annoskoot tarkoittavat pienempiä kalorimääriä niin ...

Ja sitten.. mikä siinä on niin pahuksen vaikeaa ymmärtää, että syömällä kulutusta vähemmän paino laskee? Sehän on selvää. Ei niitä poppakonsteja ole ellei nyt laihdutusleikkauksia ja ruokahalua vähentäviä lääkkeitä niihin lasketa.. ja yllätys - NIIDENKIN tarkoitus on saada vähemmän kaloreita sisuksiin.

Kaloriteoria EI PIDÄ yksinkertaisesti paikkansa. Ihmiskeho ei ole mikään metalliuuni, jossa voidaan laskea termodynamiikan kaavoilla paljonko joku aine tuo kaloreita ja miten se vaikuttaa kehossa.  

Kaloriteoriassa on todellakin puutteensa. Teorian mukaan kyse on puhtaasti yhteen- ja vähennyslaskusta, mutta eihän se näin suinkaan ole. Keho käsittelee eri ruoka-aineita ensinnäkin eri tavalla ja lisäksi vielä hiilihydraateilla on erilaiset insuliinivasteet, mikä vaikuttaa elimistön toimintaan. Suuremmat glykeemisen indeksin ruoka-aine saa aikaan suuremman insuliinivasteen kuin pienemmän glykeemisen indeksin omaava ruoka-aine ja insuliini on energian varastointihormoni.

Yksi hyvä käytännön esimerkki ehkä kuvaa toisen teorian suuren ongelman. Jos on onnistunut saamaan tarpeeksi ylimääräistä painoa niin samalla mitä todennäköisemmin kärsii myös insuliini resistenssistä, mikä tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että solut eivät pysty käyttämään hyödyksi veressä olevaa glukoosia ja se varastoituu rasvana kehoon. Eli paino nousee vaikka ei omasta mielestään juuri mitään ja koko ajan on nälkä. Mikään +/- laskuyhtälö ei tuossa kuviossa oikein toimi. 

Kiitos. Tämä oli hyvä ja selventävä kirjoitus. Nyt minäkin ymmärrän mistä asiassa on kysymys.

Vierailija
2104/3110 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeah kun ajattelee pudottaa niin ottaa harkkoihin, töihin mukaan pari banaania, jugurttia, omenan, viinirypäleitä ja kivennäisvettä. Kyllä se siitä lähtee..

Vierailija
2105/3110 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän olisi sellainen hyvä määrä liikuntaa?

Paljonko liikutte ja mitä lajeja?

Tällä hetkellä minulle tulee askelia useimmiten sellainen 8000-14000 päivässä. Tuohon on laskettu hyötyliikunnat ja lenkkeily. Joskus on päiviä (muutaman kerran kuussa) että tulee joko reippaasti yli tai alle tuon (välillä 2000-20 000).

Kävely on välillä vaikeaa kun oon niin tuhottoman painava nykyään että mulla on monesti kipuja nivelissä ym ja pienemmät lihakset pohkeissa ei jotenkin vaan jaksa suorittaa. Lisäksi kävely on alkanut muistuttamaan vaappumista 🤦🏻 kävelen aika hitaasti, jotain 4-4.3km/h. Juurikin painon ja sen aiheuttamien kipujen vuoksi (painan semmoset 98kg). Tavoitepaino on 70 tienoilla. Se on vieläkin ylipainon puolella mutta mulla todennäköisesti jää ihoa roikkumaan, en haluaisi sitäkään ja onhan se 30kg vähemmän kuin nyt. Lisäksi se oli vielä sellainen paino jossa pystyin juoksemaan/hölkkäämään.

Lisäksi käyn kerran viikossa uimahallissa. Yleensä 1-1.5h olen altaassa ja pääasiassa monitorijumppaa. Ne jaksan tehdä hyvin, mulle on ilmeisesti jäänyt jonkinlaista lihaskuntoa paremmilla ajoilta. Askeleita tänään tarkalleen ottaen 15427.

Sykettä paljon nostattavaa teen ihan satunnaisesti ja erittäin vähän, varmaan tiedostamatta välttelen kaikkea hölskymistä ja niveliin käyvää plus olenhan laiska läski. Asetin kelloon tavoitteeksi 200 tehominuuttia viikossa ja ne ovat yleensä jo keskiviikkona täynnä, mutta niitä korkeita minuutteja ei kerry kuin muutama. Hankalaa selittää mutta kyseessä siis älykello 😀

Voi olla että mun kannattaa nostaa uimahallikerrat kahteen viikossa? Olisi nivelille parempi ainakin. Olen aiemmassa elämässä käynyt salilla, mutta nyt tuntuu pahalta ajatus lähteä sinne könyämään tämän vatsani kanssa. Vedessä voi turvallisesti hölskyä menemään. 💩

Vierailija
2106/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä minulle tulee askelia useimmiten sellainen 8000-14000 päivässä. Tuohon on laskettu hyötyliikunnat ja lenkkeily. Joskus on päiviä (muutaman kerran kuussa) että tulee joko reippaasti yli tai alle tuon (välillä 2000-20 000).

Kävely on välillä vaikeaa kun oon niin tuhottoman painava nykyään että mulla on monesti kipuja nivelissä ym ja pienemmät lihakset pohkeissa ei jotenkin vaan jaksa suorittaa. Lisäksi kävely on alkanut muistuttamaan vaappumista 🤦🏻 kävelen aika hitaasti, jotain 4-4.3km/h. Juurikin painon ja sen aiheuttamien kipujen vuoksi (painan semmoset 98kg). Tavoitepaino on 70 tienoilla. Se on vieläkin ylipainon puolella mutta mulla todennäköisesti jää ihoa roikkumaan, en haluaisi sitäkään ja onhan se 30kg vähemmän kuin nyt. Lisäksi se oli vielä sellainen paino jossa pystyin juoksemaan/hölkkäämään.

Lisäksi käyn kerran viikossa uimahallissa. Yleensä 1-1.5h olen altaassa ja pääasiassa monitorijumppaa. Ne jaksan tehdä hyvin, mulle on ilmeisesti jäänyt jonkinlaista lihaskuntoa paremmilla ajoilta. Askeleita tänään tarkalleen ottaen 15427.

Sykettä paljon nostattavaa teen ihan satunnaisesti ja erittäin vähän, varmaan tiedostamatta välttelen kaikkea hölskymistä ja niveliin käyvää plus olenhan laiska läski. Asetin kelloon tavoitteeksi 200 tehominuuttia viikossa ja ne ovat yleensä jo keskiviikkona täynnä, mutta niitä korkeita minuutteja ei kerry kuin muutama. Hankalaa selittää mutta kyseessä siis älykello 😀

Voi olla että mun kannattaa nostaa uimahallikerrat kahteen viikossa? Olisi nivelille parempi ainakin. Olen aiemmassa elämässä käynyt salilla, mutta nyt tuntuu pahalta ajatus lähteä sinne könyämään tämän vatsani kanssa. Vedessä voi turvallisesti hölskyä menemään. 💩

Liikut jo nyt paljon. Älä riko itseäsi liiallisella kävelyllä, nuo kivut on tuttu juttu itsellenikin. Sinuna vaihtaisin osan lenkkeilystä sinne altaan puolelle enemmän, nivelille ystävällisempää ja saat monipuolisemmin koko kehon lihastreeniä. Vesijuoksu ja -jumppa on oikeasti raskasta ja kuluttaa ajassa enemmän kuin kävely. Enkä nyt tarkoittanut että kävelemisessä mitään pahaa on mutta suositellut määrät sulla paukkuu jo nyt ihan kiitettävästi yli, hyvä sinä :)

Hanki kotiin vastuskuminauhat tai painot. Youtube esim. on täynnä hyviä liikkeitä ja ohjeistuksia. Menee oikein hyvin kuntosalin sijasta jos sinne ei vielä halua mennä. Oot kyllä ihailtavan energinen, se täytyy sanoa.

Vierailija
2107/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikut jo nyt paljon. Älä riko itseäsi liiallisella kävelyllä, nuo kivut on tuttu juttu itsellenikin. Sinuna vaihtaisin osan lenkkeilystä sinne altaan puolelle enemmän, nivelille ystävällisempää ja saat monipuolisemmin koko kehon lihastreeniä. Vesijuoksu ja -jumppa on oikeasti raskasta ja kuluttaa ajassa enemmän kuin kävely. Enkä nyt tarkoittanut että kävelemisessä mitään pahaa on mutta suositellut määrät sulla paukkuu jo nyt ihan kiitettävästi yli, hyvä sinä :)

Hanki kotiin vastuskuminauhat tai painot. Youtube esim. on täynnä hyviä liikkeitä ja ohjeistuksia. Menee oikein hyvin kuntosalin sijasta jos sinne ei vielä halua mennä. Oot kyllä ihailtavan energinen, se täytyy sanoa.

Ihan samaa mietin. Hienostihan sinun tulee liikuttua! Hyvä sinä! Jos paino ei meinaa pudota, niin luulisi stopin olevan ruokailun puolella. Se energiamäärä, jonka on kuluttanut kun tulee niin helposti ja nopeasti syötyä takaisin.

Vierailija
2108/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ottaisin painotreenin mukaan, vaikka aluksi kotona. Meidän salilla näkee kyllä porukkaa laidasta laitaan ja kaikki mahtuu mukaan. Uinti on varmasti myös hyvä aerobinen liikuntamuoto.

Itse treenaan 4-5krt/vko, aerobista kävelyn muodossa nyt talvella, kesällä sitten fillarointia, golfia. Mulle salitreeni on ykkönen kehonmuokkaukseen.

Vierailija
2109/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääääh. Nyt kun arki on lomien jälkeen lähtenyt rullaamaan ja stressiä pukkaa päälle, huomaan kuinka meinaan lipsua vanhoihin tapohin. Herkuilla lohtua, eikä jaksaisi milöään lähteä lenkille. Pitää pysyä vahvana, tässä on vielä pitkä matka edessä.

N35 89kg/166cm

Vierailija
2110/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan kanssa vähän pudotella kiloja kesään mennessä, sanotaan juhannukseen mennessä saisi pudota paino sinne 68-69kg paikkeille. Nyt 74kg. Vähennän herkkuja, joita mies kantaa kotiin, mutta nyt pyysin että vähentäisi tätä. Lisään liikuntaa, kävelen paljon mutta lisäksi joogaa ja ehkä lihaskuntoa. Muuten kasvispainotteinen terveellinen ruokavalio, mikä minulla yleensä onkin.

Vierailija
2111/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ottaisin painotreenin mukaan, vaikka aluksi kotona. Meidän salilla näkee kyllä porukkaa laidasta laitaan ja kaikki mahtuu mukaan. Uinti on varmasti myös hyvä aerobinen liikuntamuoto.

Itse treenaan 4-5krt/vko, aerobista kävelyn muodossa nyt talvella, kesällä sitten fillarointia, golfia. Mulle salitreeni on ykkönen kehonmuokkaukseen.

Just näin. Ei tarvitse painotreenillä pelätä sitä ylimääräisen ihon roikkumistakaan ja kaikin puolin hyväksi muutenkin kun se lihasmassa häviää kun ikää tulee. Sulla on kyllä myös monimuotoista ja hyvää liikuntaa.

Vierailija
2112/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään paino 88,4kg eli +4kg eiliseen, mutta jälleen treenit taustalla. Tänään lepopäivä, eilen treenien lopussa voimat loppuivat tyystin. Kuitenkin, viimeinen liike poislukien, kaikissa painoa lisää tai isommat toistomäärät. Sunnuntaina jälleen viralliset mittaukset niin näkee, onko kaventumista tapahtunut.

Ruokailut sujuneet ok, kasviksia paljon ja proteiinia nyt riittävästi. Hiilareita tulee näemmä 100-160 välillä eli puolet Yazion suosittelemasta määrästä, mutta eipä tuo haittaa menoa. Rasvaa 50-80 per päivä, mikä hieman yläkanttiin. Täytyy siis rasvoja yrittää leikata vielä.

Vierailija
2113/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Ei tarvitse painotreenillä pelätä sitä ylimääräisen ihon roikkumistakaan ja kaikin puolin hyväksi muutenkin kun se lihasmassa häviää kun ikää tulee. Sulla on kyllä myös monimuotoista ja hyvää liikuntaa.

Lihasten vahvistaminen painoharjoittelulla myös on nivelille hyväksi, kun niveliä liikuttavat ja tukevat lihakset vahvistuvat. Rohkeasti vaan salille! Jos saliharjoittelu ei ole tuttua, pyydä vaikka pt:a tai fyssaria tekemään sulle ohjelma ja teette ensin liikkeet yhdessä niin että hän tsekkaa, että liikeradat ovat oikeat. Ja tosiaan, kaikenikäistä, -kokoista ja -kuntoista väkeä siellä salilla käy. 

Vierailija
2114/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitan kanssa vähän pudotella kiloja kesään mennessä, sanotaan juhannukseen mennessä saisi pudota paino sinne 68-69kg paikkeille. Nyt 74kg. Vähennän herkkuja, joita mies kantaa kotiin, mutta nyt pyysin että vähentäisi tätä. Lisään liikuntaa, kävelen paljon mutta lisäksi joogaa ja ehkä lihaskuntoa. Muuten kasvispainotteinen terveellinen ruokavalio, mikä minulla yleensä onkin.

Meillähän on sama alkupaino ja tavoite :) Munkin mies syö karkkia joka päivä, joten sitä on oltava. Mä en sitten vain ota. Kun on karkkihimo, otan L-Glutamiinikapselin. Jos karkki edelleen kiinnostelee, katson lähtötilannekuvia tai itseäni peilistä. Motivoi olemaan syömättä makeaa.

Tavoittelen hieman nopeampaa pudotusta: että pääsisi tästä mahasta muutamassa kuukaudessa eroon.

Vierailija
2115/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan lähteä rohkeasti salille! Monilla saleilla myös liittymisen yhteydessä saa ilmaisen pt-käynnin. Silloin kannattaa vaikka pyytää, että se kerta keskittyisi latteiden opastukseen. Suosittelen kuitenkin, että joku kokeneempi suunnittelisi ekan ohjelman. Voi kysyä vaikka joltain tutulta, joka on tottunut käymään salilla. Olisi kuitenkin hyvä kattoa suoritustekniikkaa ja monipuolisuutta. Kannattaa muistaa, että voimaharjoittelu lisää ruokahalua, koska kulutat enemmän silloin kun treenaat. Tämä on hyvä tiedostaa ja syödä noramaalisti.

Isommat lihakset myös kuluttavat enemmän, joka auttaa painonpudotuksessa. Lihaskunnon ylläpitäminen on kuitenkin tärkeää, varsinkin siinä kohtaa kun ikää on yli 35. Salitreenin jälkeen on myös tosi hyvä olo! Suosittelen.

Vierailija
2116/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salitreeni on myös tosi palkitsevaa, kun edistymisen huomaa alussa nopeasti ja painoja saa lisätä tiuhaan.

Vierailija
2117/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille salitreeni ei valitettavasti sovi. Mulla on nivelrikkoa, jännitysniskaa sun muuta kremppaa ja sitkeästi yritin käydä salilla vuoden päivät - ja sain asiantuntijoiden ohjeet totta kai - mutta huonompaan kuntoon menin vaan. Se on todella ikävää, kun halua käydä olisi, mutta kroppa ei kestä. Mutta positiivista on, että jalat toimii kuitenkin ja pystyn kävellä pitkiäkin matkoja. Ja laihduttaminenhan (mulla normaalipainon sisällä) on etupäässä syömisistä kiinni: mä selviän pelkällä terveellä järjellä sen suhteen, en mitään laskemisia tai erikoisdieettejä kaipaa.

Vierailija
2118/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen 33v painoin 52kg mutta sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan kiloja tuli vaikkei mitään muutoksia tehnyt, tuohon aikaan liittyi vaikea alkkisongelma joka kesti puolivuotta, sen jälkeen olen ollut 3v raitis.

Vaikka on lääkitys jota on säädetty jatkuvasti.

Painoa on 80kg eli tullut ilmasta yli 20kg

On nilkkamurtumaa, polvet tähystetty olen valmistautunut pudottamaan painoa, mutta vaikeaa se on.

Vierailija
2119/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin kukaan lähtee millekään dieetille tai rajoittamaan syömisiään, lukekaa tai kuunnelkaa ensin Raisa Omaheimon kirja Ratkaisuja läskeille ja kuunnelkaa podcast Kehorauhaa (tai jos englanti luistaa, Aubrey Gordonin kirjat What we talk about when we talk about fat ja "You just need to lose weight" and 19 other myths about fat people, tai podcast Maintenance Phase).

Vierailija
2120/3110 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

N30v pituus 175cm painoa 77kg tarkoitus pudottaa painoa rajustikin.

Polvissani on tulevaisuudessa nivelrikkoa ja selkäni olen rikkonut aiemmin.

Koska selän saanut kuntoon, en aio salille koska huono kokemus, mutta pyöräilen ja kävelen.

Syön huonosti koska teen ruokaa harvoin, elän näkkärillä ja vedellä. Syön hedelmiä.

Sairastin longcovidin jolloin en voinu pahoinvoinnin takia syödä, moneen kuukauteen jäi näykkimen päälle.