Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miniän tarjoilut joulupäivänä, mitäs mieltä?

Vierailija
26.12.2022 |

Eilen olin käymässä puolison kanssa miniällä joulupäivän vierailulla, oltiin noin klo 12-20 välinen aika. Kutsuttuna tultiin, tosin poika joutunut vähän yllättäen töihin tuplavuoroon 25.12. ja miniäkin palaamassa huomenna töihin.

Olin etukäteen kysynyt miniältä, että tuodaanko jotain ruokaa tullesamme, kun tiedän että miniällä vaan 3 päivän joululoma, miehellään ei siis sitäkään. Vastaus oli ollut, ettei tarvitse tuoda mitään ruokia, pärjäävät kyllä. Tällainen oli tarjoilu.

Lounas:
- salaaatti, jossa pussi kaupan valmissalaattisekoitusta ja rucolaa, viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja, vuohenjuustoa, saksanpähkinöitä, kaupan valmis vinegrette erikseen tarjoiltuna
- valmista sienisalaattia, valmista mätimoussea, saaristolaisleipää, voita
- kaupan valmis punajuurigratiini
- kaupan valmis perunagratiini
- kypsä kinkkurulla, kasvissyöjä-miniällä valmis seitan-rulla
- valmis kermakastike

jälkiruoaksi vaniljajäätelöä, karpaloita, valmista kuumaa kinuskikastiketta, kahvia

Illemmalla juustotarjotin, jossa 4 eri juustoja, viinirypäleitä, mandariineja, kuivattuja viikunoita, kaupan valmiita keksejä keksejä, valmiita hilloa
leikkeleitä (vegaani ja tavallinen), valmista joululimppua
uunituoreita pakastekanelipullia
suklaakonvehteja
glögiä, viiniä, vissyä

Mitä mieltä tarjoiluista? Oma mielipiteeni: nerokasta! Olin etukäteen vähän stressannut, miten töissäkäyvät ihmiset olemattoman lyhyellä joululomalla jaksavat kokkailla ja valmistaa, mutta todella herkulliset ja hyvät tarjoilut tuli pienelläkin vaivalla. Netistä olivat kuulemma kaiken tilanneet.

Kommentit (149)

Vierailija
121/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä että ap on täysmäntti

Vierailija
122/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjoan appivanhemmille ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, kiiski, toutain. Keitän, paistan, graavaan. Kaiken syövät viimeistä murua myöten. Nam ! Maiskis !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimin jouluruokien kanssa samalla periaatteella, hössötys minimiin.

Hyvin on maistunut sekä omalle väelle että kutsutuille.

Onnittelut fiksusta miniästä!

Vierailija
124/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli miniä tehnyt kaikki itse vaikka mies töissä ja miniälläkin töitä torstaihin asti ja lapset vielä hoisi samalla. Kuullostaa vähän että menty siitä mistä aita on taas ollut matalin.

====

Kannattaa ehdottomasti mennä siitä yli, mistä aita on matalin. Hyvät tarjoilut hössöttämättä.

Vierailija
125/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä vielä miettii, että onkohan nämä "hyi mitä valmismoskaa", ja "ihan surkea miniä"-kirjoittelijat tosissaan vai lämpimikseen provoilemassa. Kuitenkin yläpeukkujen määrästä ymmärtäisin, että suurin osa on kanssani samaa mieltä, että valmiillakin voi saada maistuvat ja juhlavat tarjoilut.  Huvittaa myös joidenkin ihmettelyt siitä, että "provo, kun muistaa noin tarkkaan kaikki ruoat". Kyllä aika usein muistan mitä olen etenkin juhla-aterialla syönyt ja usein (kuten eilenkin) otan juhlapöydän aterimista ja ihmisistä vielä kuvia muistoksi. 

ap

Siis tuohan on aivan loistavaa! Laitoin talteen tuon aloituksen ja varmasti hoidan homman ihan samoin ,kuin miniäsi, jotain makuni mukaan lisäten tai vähentäen,,,, vaikka olen 76 v mummi kera ukin.

Nääs meille voi tulla sama eteen joku joulu, kun tyttärelläni on myös tuollainen työ että joulut menee joskus töissä, niin silloin helpotetaan heidän perhettään.

Ja kaikki tilaan kotiin tuotuna, sen taidon osaan , ! Aivan ihana idea.

Vierailija
126/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan!

Vierailija
127/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä syö eineksiä, jouluna nyt varsinkaan, eli omaan makuun kuulostaa ällölle. Mutta jos teille vaan maistuu niin mikä ettei.

Vierailija
128/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen paikallisten ammattikoulujen elintarvikealan myymälöitä! Kinkusta ja kakuista lähtien jouluruokia myytävänä.

Vierailija
129/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hyvä esimerkki siitä miten valmiilla pääsee helposti hyvään. Omista lapsuuden jouluista muistan, miten töissäkäyvä ja muuten moderni äiti väkisin väänsi kaikki vimpan päälle, kuten kotikaljat, joululimput, torttutaikinat, piparitaikinat, joulukakut erikseen vaikka ne jäi lopulta aina syömättä. Edes laatikoihin ei voinut käyttää valmiita juuressoseita. Voi hyvänen aika mitä turhuutta. Eipä siinä tietenkään mitään, jos tykkää tehdä, mutta äiti ei tykännyt vaan raivokokkasi/-leipoi. 

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta minun lapsuudessani ei saanut kaupasta noista juuri mitään valmiina. Voitaikinaa sai, mutta ei ohueksi kaulittuna, vaan yhtenä klönttinä. Piparitaikinaa ei saanut valmiina, eikä ollut valmiita juuressoseita. Leipää nyt toki sai.

90-luvusta puhun. Kyllä muistelen, että silloin oli valmista torttutaikinaa, koska olisin aina nimenomaan halunnut tehdä tortut siitä, muttei sitä saanut ostaa. Valmiista piparitaikinasta ei muistikuvaa 90-luvulta, mutta luulisin että on ollut. Juuressoseita oli todistetusti ainakin 2000-luvun alussa etenkin sellaisina joulunaluskausituotteina. Muistan, että olin silloin lukio-ikäisenä äidin kanssa yhdessä kaupassa joulua varten, ja yritin suostutella äitiä ostamaan valmiita lanttu/porkkanasoseita, mutta ei käynyt. 

On kyllä totta, että jo 90-luvulta lähtien valmisruoka ja puolivalmisteet ovat hurjasti monipuolistuneet ja kehittyneet ja hyvä niin. 

-lainaamasi

Vierailija
130/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikinä syö eineksiä, jouluna nyt varsinkaan, eli omaan makuun kuulostaa ällölle. Mutta jos teille vaan maistuu niin mikä ettei.

Ihan mielenkiinnosta kysyn; onko esim. itse kuorituissa ja pilkotuissa perunoissa gratiinissa erilainen maku, mitä kaupan pakastealtaan gratiinissa? 

Vierailija
131/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen, monipuolinen ja järkevä joulumeny.

Vierailija
132/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan tuotteissa on vähemmän rasvaa ja suolaa kuin itsetehdyissä. Järkivalinta.

Vierailija
133/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika valmisruoka painotteinen ja tuntuu siltä että miniähiiri ei arvosta teitä.

Sanoisin sinuna pojallesi, että etsii paremman puolison, koska tuosta on suunta vain alaspäin.

Meillä syödään itsekin jouluna valmista ei edes kinkkua paisteta itse. Jos kelpaa itselle kelpaa vieraalle. Ihanasti oli miniä jaksanut miettiä tarjoilut.

Vierailija
134/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En söisi ja tekisin kaikkeni, että tulisi ero. Poikani ei tarvitse tuolaista miniää.

Aivan! Ehdottomasti sellainen miniä pitäisi pojalla olla joka itse  töiden päälle väkertää kaiken mahdollisen jouluun! Ei kaupasta mitään valmista ja koristeetkin on hyvä tehdä itse.

Sitten jouluaattona miniä on väsymyksestä niin raivona, että haukkuu miehensä(poikasi) ja marttyyrina lukkiutuu makkariin itkemään ja vetämään pään täyteen.

ja kaksi viimeistä viikkoa ennen joulua on muutenkin ollut perheelle yhtä kauhua, kun miniä on raivolla siivonnut ja leiponut ja tehnyt ruokia ja komentanut perhettä auttamaan ja kukaan ei ole hommaan ryhtynyt.

Vierailija
135/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on tuota  valmista sienisalaattia haukkuneet. Oman kokemukseni perusteella kaupan sienisalaateissa on oikeasti eroja ja jotkut ovat todella hyviä. Löytyy toki joukkkoon liian kermaisia, etikkaisia, suolaisia, jne., mutta parhaimmillaan todella hyviä löytyy mukaan myös. Tässä Hesarin vertailu sienisalaateista vuodelta 2018, esim. perus Atrian salaatti tullut toiseksi ja saanut ihan kelpo arviot! Lisäksi huonompikin sienisalaatti menee leivän päällä lisukkeena. 

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000005913438.html

Vierailija
136/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika valmisruoka painotteinen ja tuntuu siltä että miniähiiri ei arvosta teitä.

Sanoisin sinuna pojallesi, että etsii paremman puolison, koska tuosta on suunta vain alaspäin.

Meillä syödään itsekin jouluna valmista ei edes kinkkua paisteta itse. Jos kelpaa itselle kelpaa vieraalle. Ihanasti oli miniä jaksanut miettiä tarjoilut.

Minustakin kivan kuuloiset tarjoilut, esim. kiva idea gratiinit iänikuisten laatikoiden sijasta. Pakastegratiineja voi myös tuunata hienommiksi esim. lisäämällä ylimääräistä juustoa  ja/tai tuoreita yrttejä. Esim. itse olen käyttänyt Apetit punajuurigratiinia, siinä on valmiiksi aurajuustoa, mutta itse olen lisännyt sitä vielä reiluummin ja mukaan myös tuoretta timjamia/oreganoa. Todella helppoa ja herkullista, sopii myös juhlapöytään. 

Juustopöytä on muuten yksi kätevimmistä juhlavammista vierastarjottavista! Ei tarvi muuta kuin ottaa juustot tarpeeksi aikaisin huoneenlämpöön ja valmiit lisukkeet juustojen kaveriksi. Lisäksi pullo laatuviiniä, niin ei voi mennä pieleen. 

Vierailija
137/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyminiän kaupan kylmäaltaan jouluruoka, ei jatkoon.

No minun mummoni osti myös jouluksi valmiita laatikoita heti kun niitä sai kaupasta, oli syntynyt 1915, ja kyllä minun äitini siis tämän mummoni miniä osti myös. Kinkun paistoi isäni.

Vierailija
138/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En söisi ja tekisin kaikkeni, että tulisi ero. Poikani ei tarvitse tuolaista miniää.

Aivan! Ehdottomasti sellainen miniä pitäisi pojalla olla joka itse  töiden päälle väkertää kaiken mahdollisen jouluun! Ei kaupasta mitään valmista ja koristeetkin on hyvä tehdä itse.

Sitten jouluaattona miniä on väsymyksestä niin raivona, että haukkuu miehensä(poikasi) ja marttyyrina lukkiutuu makkariin itkemään ja vetämään pään täyteen.

ja kaksi viimeistä viikkoa ennen joulua on muutenkin ollut perheelle yhtä kauhua, kun miniä on raivolla siivonnut ja leiponut ja tehnyt ruokia ja komentanut perhettä auttamaan ja kukaan ei ole hommaan ryhtynyt.

Huoh, kuvailit juuri lapsuuteni, paitsi että äiti itki makuuhuoneessa selvinpäin mutta hysteerisenä ja ahdistuneena. Äidillä oli kamala suoritus päällä nimenomaan sen suhteen, miten mummoni eli anoppinsa mahtaisi arvioida joulun suhteen. Oikeasti mummo olisi kaivannut vain rauhallista yhdessäoloa, mutta äiti siirsi oman lapsuutensa ja oman äitinsä anoppitraumat omaan anoppisuhteeseensa. Oli kamalaa katsottavaa lapsen näkökulmasta. 

Vierailija
139/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsut aloituksessasi lastasi ensin pojaksi ja sitten miniäsi mieheksi? Katkesiko ajatus kesken provon keksimisen?

Olisko siksi, että kyseinen henkilö on minun poikani ja miniäni mies. En ole niin yksinkertainen, ettenkö ymmärtäisi kyseessä olevan saman henkilön, oli sitten mies tai poika. 

ap 

Miksi ap et kerro sanallakaan siitä, mitä poikasi oli pöytään laittanut? Ei kai nykyaikana edes vanhoillinen anoppi oleta, ettei poikansa tee osaansa jouluaterian valmisteluista? Heidän yhteinen kotinsahsn se on eikä miniän.

Vierailija
140/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemattomilla vapailla 3 vuorotyössä, kaikki valmisruokaa. Paitsi lapsille tein itse lihapullat. Vasta 2 viikkoa ennen joulua sain tietää työvuoroni joulun aikana, joten se määritti aikalailla kokonaan mitä tarjotaan jouluna. Pipareiden leivonta valmistaikinasta ajotettiin 22.12.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme