Miniän tarjoilut joulupäivänä, mitäs mieltä?
Eilen olin käymässä puolison kanssa miniällä joulupäivän vierailulla, oltiin noin klo 12-20 välinen aika. Kutsuttuna tultiin, tosin poika joutunut vähän yllättäen töihin tuplavuoroon 25.12. ja miniäkin palaamassa huomenna töihin.
Olin etukäteen kysynyt miniältä, että tuodaanko jotain ruokaa tullesamme, kun tiedän että miniällä vaan 3 päivän joululoma, miehellään ei siis sitäkään. Vastaus oli ollut, ettei tarvitse tuoda mitään ruokia, pärjäävät kyllä. Tällainen oli tarjoilu.
Lounas:
- salaaatti, jossa pussi kaupan valmissalaattisekoitusta ja rucolaa, viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja, vuohenjuustoa, saksanpähkinöitä, kaupan valmis vinegrette erikseen tarjoiltuna
- valmista sienisalaattia, valmista mätimoussea, saaristolaisleipää, voita
- kaupan valmis punajuurigratiini
- kaupan valmis perunagratiini
- kypsä kinkkurulla, kasvissyöjä-miniällä valmis seitan-rulla
- valmis kermakastike
jälkiruoaksi vaniljajäätelöä, karpaloita, valmista kuumaa kinuskikastiketta, kahvia
Illemmalla juustotarjotin, jossa 4 eri juustoja, viinirypäleitä, mandariineja, kuivattuja viikunoita, kaupan valmiita keksejä keksejä, valmiita hilloa
leikkeleitä (vegaani ja tavallinen), valmista joululimppua
uunituoreita pakastekanelipullia
suklaakonvehteja
glögiä, viiniä, vissyä
Mitä mieltä tarjoiluista? Oma mielipiteeni: nerokasta! Olin etukäteen vähän stressannut, miten töissäkäyvät ihmiset olemattoman lyhyellä joululomalla jaksavat kokkailla ja valmistaa, mutta todella herkulliset ja hyvät tarjoilut tuli pienelläkin vaivalla. Netistä olivat kuulemma kaiken tilanneet.
Kommentit (149)
Mikä tämän avauksen pointti oli? Miksi vatvot poikasi perheen asioita netissä ja miksi ihmeessä etukäteen stressasit kuinka joku ehtii yhtään mitään kolmessa vapaapäivässä? Täysin normaali aika perus työssäkäyvälle ihmiselle. Ei perusjouluun mitään viikon valmisteluja tarvita vaikka itse tekisikin ruoat.
Kuulostat raskaalta anopilta.
Hyvät sapuskat. Varsinkin lyhyen loman järjestelynä. Samanlaista porkkanaa se on tuli se puolivalmiina pöytään tai itse raastaen. Ja tosi rento suhtautuminen ap::lta. Sitä syödään mitä tarjotaan.
Itse olisin surullinen, jos kuulisin, että anoppi on nettiin kirjoitellut siitä, miten olen järjestänyt jouluni ja tarjoiluni, ja kysellyt muiden mielipiteitä asiasta. Epäkohteliasta käytöstä. Jos olet tyytyväinen, kerro se ihmeessä miniälle. Ei tarvitse tuntemattomilta kysellä, mitä mieltä he olisivat.
Miksi kutsut aloituksessasi lastasi ensin pojaksi ja sitten miniäsi mieheksi? Katkesiko ajatus kesken provon keksimisen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän avauksen pointti oli? Miksi vatvot poikasi perheen asioita netissä ja miksi ihmeessä etukäteen stressasit kuinka joku ehtii yhtään mitään kolmessa vapaapäivässä? Täysin normaali aika perus työssäkäyvälle ihmiselle. Ei perusjouluun mitään viikon valmisteluja tarvita vaikka itse tekisikin ruoat.
Kuulostat raskaalta anopilta.
Alapeukuista päätellen tämä taitaa olla monen anopin mielestä ihan normaalia toimintaa? Huh huh. Onneksi omani ei ole tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
En kelpuuttaisi tuollaista naista pojalleni. Ihan kuin miniä olisi jo luovuttanut.
Eipä taidettaisi kysyä sinulta, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsut aloituksessasi lastasi ensin pojaksi ja sitten miniäsi mieheksi? Katkesiko ajatus kesken provon keksimisen?
Olisko siksi, että kyseinen henkilö on minun poikani ja miniäni mies. En ole niin yksinkertainen, ettenkö ymmärtäisi kyseessä olevan saman henkilön, oli sitten mies tai poika.
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin surullinen, jos kuulisin, että anoppi on nettiin kirjoitellut siitä, miten olen järjestänyt jouluni ja tarjoiluni, ja kysellyt muiden mielipiteitä asiasta. Epäkohteliasta käytöstä. Jos olet tyytyväinen, kerro se ihmeessä miniälle. Ei tarvitse tuntemattomilta kysellä, mitä mieltä he olisivat.
Itseasiasssa voisin vaikka linkata tämän keskustelun miniälleni, ei minulla ole tässä mitään salattavaa kun kuitenkin kehun. Olen kehunut jo facebookissa tuttavapiirilleni ja miniälle niin suullisesti kuin myöhemminkin whatsappilla. Avasin tämän keskustelun, koska mielestäni monen joulusuorittajan olisi hyvä saada muistutusta siitä, että jouluvieraille (ja itsellekin) voi tarjota hienon juhla*aterian ihan kaupan valmiilla tuotteilla helposti ja stressittömästi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä kuullostaa. Aika kauan olitte siellä. Mun äidillä oli vain valmisruokia.
Ei kuullostaa, vaan kuulostaa.
Ihanat ruoat! Maistuisi todella hyvin minulle!
Meillä oli myös kaikki nuo ja itse tehty
Kivaa se on tehdä ja laatikot ja piparit tein jo joulukuun alussa pakkaseen.
Höh tosikot. Tämähän oli ihan normaalia huumoria, ensin vedätetään vähän kertomalla että einestä oli, ja lopuksi kerrotaan että herkullista oli, ja kelpasi.
t. Anopintekeleeltä eineksiä pöytään
Vierailija kirjoitti:
Vesi nousi kielelle. Fiksu miniä sulla!
Oikein hyvältä kuulostavat tarjoilut. Ainoastaan sienisalaatin olisin tehnyt itse.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin järkyttävän vanhoillisia naisia tällä palstalla. Jos mennään syömään oman pojan luokse, puhutaan kuitenkin "miniän pöydästä". Miksi ette suoraan sano, että poika tarjosi sitä ja tätä.
Ennen kommentointia on hyvä lukea koko juttu, ei tule mokattua.
Tuli vesi kielelle! Herkulliselta kuulostaa. En vaan ymmärrä näitä ilkeilyjä tässäkin ketjussa.. mikä vika on valmiissa ruoassa tai puolivalmiissa? Monesti parempia kuin itsetehdyt.
Jaahas, että itsetehtyjä ruokia sitten kuitenkin pitäisi olla vaikka kaikki ruokien tekemisistä väsyneet äidit haukutaan maan rakoon turhasta suorittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli miniä tehnyt kaikki itse vaikka mies töissä ja miniälläkin töitä torstaihin asti ja lapset vielä hoisi samalla. Kuullostaa vähän että menty siitä mistä aita on taas ollut matalin.
Kuullosta toimeliaalta miniältä tähän Ap:n miniään verrattuna.
Kuullostaa ei ole oikeaa kieltä, p.o kuulostaa.
Kaikenlaista moskaa ihmiset syö ja vielä vieraille tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiasssa voisin vaikka linkata tämän keskustelun miniälleni, ei minulla ole tässä mitään salattavaa kun kuitenkin kehun. Olen kehunut jo facebookissa tuttavapiirilleni ja miniälle niin suullisesti kuin myöhemminkin whatsappilla. Avasin tämän keskustelun, koska mielestäni monen joulusuorittajan olisi hyvä saada muistutusta siitä, että jouluvieraille (ja itsellekin) voi tarjota hienon juhla*aterian ihan kaupan valmiilla tuotteilla helposti ja stressittömästi.
ap
Toivottavasti miniä on tässä asiassa samoilla linjoilla kanssasi. Eihän siinä sitten ongelmaa olekaan jos hän itsekin voisi tehdä vastaavaa :) Itse en pitäisi mutten myöskään kohteliaana ihmisenä anopilleni sanoisi kuinka rasittavana hänen toimiaan pitäisin.
Hyvä lähtökohta on että jos ei ole varma onko toiselle ok että hänen asioitaan ruoditaan netissä niin parempi olla tekemättä niin. Mielestäni on aivan eri asia sanoa "miniä tarjosi hyvät ruoat" kuin "miniäni teki näin ja tarjosi asioita x, y ja z, ja minä tykkäsin, mutta mitäs olette muut mieltä tällaisesta". Jälkimmäinen on sitä toisen ihmisen asioiden ruotimista/vatvomista, ensimmäinen on vain kehu.
Ei se minusta tunnu pitkältä ajalta. On ollut meidän perhekulttuurissa tällainen tapa jo pidemmän aikaa joulunpyhinä, juhannuksena jne. Yhteinen lounas, iltapäivällä lasten kanssa touhuilua, saatetaan katsoa leffaa, ulkoilla, myöhemmin illallinen yhdessä ennen kotiinlähtöä. 1.5 h ajomatka suuntaansa eikä ihan usein nähdä, joten silloin kun nähdään, vietetään aikaa vähän enemmänkin kuin lounaan verran.
ap