Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miniän tarjoilut joulupäivänä, mitäs mieltä?

Vierailija
26.12.2022 |

Eilen olin käymässä puolison kanssa miniällä joulupäivän vierailulla, oltiin noin klo 12-20 välinen aika. Kutsuttuna tultiin, tosin poika joutunut vähän yllättäen töihin tuplavuoroon 25.12. ja miniäkin palaamassa huomenna töihin.

Olin etukäteen kysynyt miniältä, että tuodaanko jotain ruokaa tullesamme, kun tiedän että miniällä vaan 3 päivän joululoma, miehellään ei siis sitäkään. Vastaus oli ollut, ettei tarvitse tuoda mitään ruokia, pärjäävät kyllä. Tällainen oli tarjoilu.

Lounas:
- salaaatti, jossa pussi kaupan valmissalaattisekoitusta ja rucolaa, viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja, vuohenjuustoa, saksanpähkinöitä, kaupan valmis vinegrette erikseen tarjoiltuna
- valmista sienisalaattia, valmista mätimoussea, saaristolaisleipää, voita
- kaupan valmis punajuurigratiini
- kaupan valmis perunagratiini
- kypsä kinkkurulla, kasvissyöjä-miniällä valmis seitan-rulla
- valmis kermakastike

jälkiruoaksi vaniljajäätelöä, karpaloita, valmista kuumaa kinuskikastiketta, kahvia

Illemmalla juustotarjotin, jossa 4 eri juustoja, viinirypäleitä, mandariineja, kuivattuja viikunoita, kaupan valmiita keksejä keksejä, valmiita hilloa
leikkeleitä (vegaani ja tavallinen), valmista joululimppua
uunituoreita pakastekanelipullia
suklaakonvehteja
glögiä, viiniä, vissyä

Mitä mieltä tarjoiluista? Oma mielipiteeni: nerokasta! Olin etukäteen vähän stressannut, miten töissäkäyvät ihmiset olemattoman lyhyellä joululomalla jaksavat kokkailla ja valmistaa, mutta todella herkulliset ja hyvät tarjoilut tuli pienelläkin vaivalla. Netistä olivat kuulemma kaiken tilanneet.

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani jättäisi tuommoisen miniän hetkessä. Varmaan antaa vauvallekin korviketta.

Miniä jättäisi poikasi joutuisammin. Eikö poikasi osaa laittaa edes ruokaa?

Vierailija
82/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, hyvä esimerkki siitä miten valmiilla pääsee helposti hyvään. Omista lapsuuden jouluista muistan, miten töissäkäyvä ja muuten moderni äiti väkisin väänsi kaikki vimpan päälle, kuten kotikaljat, joululimput, torttutaikinat, piparitaikinat, joulukakut erikseen vaikka ne jäi lopulta aina syömättä. Edes laatikoihin ei voinut käyttää valmiita juuressoseita. Voi hyvänen aika mitä turhuutta. Eipä siinä tietenkään mitään, jos tykkää tehdä, mutta äiti ei tykännyt vaan raivokokkasi/-leipoi. 

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta minun lapsuudessani ei saanut kaupasta noista juuri mitään valmiina. Voitaikinaa sai, mutta ei ohueksi kaulittuna, vaan yhtenä klönttinä. Piparitaikinaa ei saanut valmiina, eikä ollut valmiita juuressoseita. Leipää nyt toki sai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa aika yököttävälle joulupäivälliselle. Valmis sienisalaattia!?? Eikö ole edes itse voinut sieniä noukkia??

Viime kesänä ei ollut sieniä ainakaan meillä päin. Kuullostaa kuulostaa vielä yököttävämmälle.

Vierailija
84/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli miniä tehnyt kaikki itse vaikka mies töissä ja miniälläkin töitä torstaihin asti ja lapset vielä hoisi samalla. Kuullostaa vähän että menty siitä mistä aita on taas ollut matalin.

Mitä sun poikasi teki? Ei kuulosta kovin toimeliaalta pojalta, joka laittaa vaimonsa hoitamaan yksin anopin kestityksen. En itse katselisi päivääkään sellaista puolisoa, joka ei itse huolehtisi lainkaan ruuanlaitosta.

Vierailija
85/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤢🤮🤮oksettava menu, itsetehty paljon parempaa.

Näin sanoo yllättävän moni, jonka omatekoiset vaihtaisin kaupan valmiisiin koska vain. Yleensä maun, mutta joskus myös hygienian vuoksi. Itse tekeminen vaatii taitoa, ja monella on iso itsepetos tämän asian suhteen.

Vierailija
86/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli miniä tehnyt kaikki itse vaikka mies töissä ja miniälläkin töitä torstaihin asti ja lapset vielä hoisi samalla. Kuullostaa vähän että menty siitä mistä aita on taas ollut matalin.

Mitä sun poikasi teki? Ei kuulosta kovin toimeliaalta pojalta, joka laittaa vaimonsa hoitamaan yksin anopin kestityksen. En itse katselisi päivääkään sellaista puolisoa, joka ei itse huolehtisi lainkaan ruuanlaitosta.

Poikani oli palolaitoksella päivystämässä, siellä kokkailivat porukalla.

Vierailija
87/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniän ruokatarjoilulle sanon aina kauniisti kiitos, koska hän on poikani puoliso ja molemmat ovat rakkaita mulle.

Miten niin miniän tarjoilu? Mikä on poikasi rooli niissä tarjoiluissa? Laittaako hän vaimonsa tekemään tarjoilut omille vanhemmilleen?

Huoh! Poika on saattanut pestä ja puunata sitä kotia ja varmaan on ollut maistajan roolissa, joka on varsin vastuullinen homma:)

Vierailija
88/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruuat on💩

Vierailija
89/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi anopintekele ei ole mikään turha nyrpistelijä ainakaan tuossa mielessä. Laittoi kaupasta ostettuja ruokia pojalleen lahjaksi. Oli itsekin keittiöalan ammattilainen aikoinaan.

Myös minun keittäjä-äitini tarjosi valmislaatikoita.

Hyvä että oli ruokaa.

Voinokareella tai kermatilkalla saa mukavaa makua valmiisiin laatikoihin!

Vierailija
90/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä se jaksaa rustailla näitä mielikuvitusruokalistojaan tänne.

Vierailija
91/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miniä on parempi kuin teidän miniät yhteensä.

Vierailija
92/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä kuulostaa tarjoilut. Sinä vaikutat ihanalta anopilta, olisipa itsellänikin tuollainen :)

Niin kuulostat ihanalta anopilta. Onni on tuollainen joka ymmärtää, että jotkut joutuvat käymään vuorotöissä eikä riitä aikaa turhiin valmisteluihin. Hyvältä kuulostaa ruuat.

Vierailija
93/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeava provo. Ensin luodaan alkuasetelma, että miniä on surkimus, koska kaikki on kaupan valmista, mutta lopuksi tuleekin kehut. 

Provo toki siksi, että jos kaikki oli hyvää ja ihanaa, ap:lla ei ollut oikeastaan mitään tarvetta korostaa, kuinka kaikki oli valmiskamaa. 

Vierailija
94/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin miniän tarjoilu? Eikö poikasi asu miniäsi kanssa? Tarjoilu on yhtä paljon poikasi vastuulla kuin miniän.

En kestä sitä, että perheen ruokailut sysätään muka yhden henkilön vastuulle, jos talossa on kaksi aikuista.

Ihan sen takia, että päivystyksellistä 3-vuorotyötä tekevä poikani oli töissä jouluna, ja sairastumisten takia joutui tekemään ylimääräisiäkin (tupla)vuoroja. 

ap

Vierailija
95/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin järkyttävän vanhoillisia naisia tällä palstalla. Jos mennään syömään oman pojan luokse, puhutaan kuitenkin "miniän pöydästä". Miksi ette suoraan sano, että poika tarjosi sitä ja tätä.

Ainakin ap voi kommentoida, että tällä kertaa poikani ei tarjonnut ruokia, vaan tiesin etukäteen, että käy joulunpyhinä kotona lähinnä nukkumassa ja muutoin on töissä. Arkena poika kyllä ilman muuta kokkaa, mm. monet sunnuntailounaat poika ollut järjestämässä sukulaisille, samoin ristiäisiin teki lähestulkoon kaikki tarjottavat. 

ap 

Vierailija
96/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloittaja saa olla ylpeä miniästään. Juuri näin, tilanteiden mukaan eletään ja kerran hyviä valmiita tarjottavia löytyy niin mikä ettei.

Itse asiassa sain vinkkiä itsellekin ensi joulua varten.

Vierailija
97/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä vielä miettii, että onkohan nämä "hyi mitä valmismoskaa", ja "ihan surkea miniä"-kirjoittelijat tosissaan vai lämpimikseen provoilemassa. Kuitenkin yläpeukkujen määrästä ymmärtäisin, että suurin osa on kanssani samaa mieltä, että valmiillakin voi saada maistuvat ja juhlavat tarjoilut.  Huvittaa myös joidenkin ihmettelyt siitä, että "provo, kun muistaa noin tarkkaan kaikki ruoat". Kyllä aika usein muistan mitä olen etenkin juhla-aterialla syönyt ja usein (kuten eilenkin) otan juhlapöydän aterimista ja ihmisistä vielä kuvia muistoksi. 

ap

Vierailija
98/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa positiivinen yllätys, kun avasin ketjun. Luulin, että alkaa haukkuminen, mut täähän olikin positiivinen aloitus!

Vierailija
99/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aloittaja saa olla ylpeä miniästään. Juuri näin, tilanteiden mukaan eletään ja kerran hyviä valmiita tarjottavia löytyy niin mikä ettei.

Itse asiassa sain vinkkiä itsellekin ensi joulua varten.

Kiva kuulla! Ja ylpeä olen kivasta miniästä, sillä kuten aiemmin yhteen kommenttiin kirjoitin, pahinta on sellaiset lounas/illalliskutsut, joilla oikein näkee, miten isäntä/emäntä on kiireen ja stressin uuvuttamia. Nyt oli mukavan leppoisaa ja kiva olla vieraana, kun tiesi, ettei itsestä ole vaivaksi. 

ap 

Vierailija
100/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap olitte siellä niin kauan?!

-Ohis-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi