Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miniän tarjoilut joulupäivänä, mitäs mieltä?

Vierailija
26.12.2022 |

Eilen olin käymässä puolison kanssa miniällä joulupäivän vierailulla, oltiin noin klo 12-20 välinen aika. Kutsuttuna tultiin, tosin poika joutunut vähän yllättäen töihin tuplavuoroon 25.12. ja miniäkin palaamassa huomenna töihin.

Olin etukäteen kysynyt miniältä, että tuodaanko jotain ruokaa tullesamme, kun tiedän että miniällä vaan 3 päivän joululoma, miehellään ei siis sitäkään. Vastaus oli ollut, ettei tarvitse tuoda mitään ruokia, pärjäävät kyllä. Tällainen oli tarjoilu.

Lounas:
- salaaatti, jossa pussi kaupan valmissalaattisekoitusta ja rucolaa, viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja, vuohenjuustoa, saksanpähkinöitä, kaupan valmis vinegrette erikseen tarjoiltuna
- valmista sienisalaattia, valmista mätimoussea, saaristolaisleipää, voita
- kaupan valmis punajuurigratiini
- kaupan valmis perunagratiini
- kypsä kinkkurulla, kasvissyöjä-miniällä valmis seitan-rulla
- valmis kermakastike

jälkiruoaksi vaniljajäätelöä, karpaloita, valmista kuumaa kinuskikastiketta, kahvia

Illemmalla juustotarjotin, jossa 4 eri juustoja, viinirypäleitä, mandariineja, kuivattuja viikunoita, kaupan valmiita keksejä keksejä, valmiita hilloa
leikkeleitä (vegaani ja tavallinen), valmista joululimppua
uunituoreita pakastekanelipullia
suklaakonvehteja
glögiä, viiniä, vissyä

Mitä mieltä tarjoiluista? Oma mielipiteeni: nerokasta! Olin etukäteen vähän stressannut, miten töissäkäyvät ihmiset olemattoman lyhyellä joululomalla jaksavat kokkailla ja valmistaa, mutta todella herkulliset ja hyvät tarjoilut tuli pienelläkin vaivalla. Netistä olivat kuulemma kaiken tilanneet.

Kommentit (149)

Vierailija
141/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniän ruokatarjoilulle sanon aina kauniisti kiitos, koska hän on poikani puoliso ja molemmat ovat rakkaita mulle.

Miten niin miniän tarjoilu? Mikä on poikasi rooli niissä tarjoiluissa? Laittaako hän vaimonsa tekemään tarjoilut omille vanhemmilleen?

Huoh! Poika on saattanut pestä ja puunata sitä kotia ja varmaan on ollut maistajan roolissa, joka on varsin vastuullinen homma:)

Tirsk! Jos miniä olisi ollut maistajan roolissa joulupöydän laitossa, olisiko se riittävää? Mies on kuin vauva näköjään ainakin vastuun määrästä päätellen.

Vierailija
142/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyminiän kaupan kylmäaltaan jouluruoka, ei jatkoon.

No minun mummoni osti myös jouluksi valmiita laatikoita heti kun niitä sai kaupasta, oli syntynyt 1915, ja kyllä minun äitini siis tämän mummoni miniä osti myös. Kinkun paistoi isäni.

Kiva kuulla! Samoin minun 1800-luvun lopulla syntynyt ja pitkään elänyt mummoni arvosti valmiita ruokia ja puolivalmisteta todella paljon! Sanoi, että kaikki mitkä naisten arkea ja jaksamista helpottaa, ovat hyvästä. Hänellä oli ollut kova, köyhä ja työntäyteinen elämä, ei yhtään mitään lisäsuorittamista enää vanhoilla päivillä kaivannut arkeensa. 

ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minun mummoni osti myös jouluksi valmiita laatikoita heti kun niitä sai kaupasta, oli syntynyt 1915, ja kyllä minun äitini siis tämän mummoni miniä osti myös. Kinkun paistoi isäni.

Kiva kuulla! Samoin minun 1800-luvun lopulla syntynyt ja pitkään elänyt mummoni arvosti valmiita ruokia ja puolivalmisteta todella paljon! Sanoi, että kaikki mitkä naisten arkea ja jaksamista helpottaa, ovat hyvästä. Hänellä oli ollut kova, köyhä ja työntäyteinen elämä, ei yhtään mitään lisäsuorittamista enää vanhoilla päivillä kaivannut arkeensa. 

ap 

Ap, voisitko lopultakin vastata kysymykseen siitä, miksi sinusta ruuanlaitto on naisten asia?

Oletko kasvattanut poikasikin niin? Ilmeisesti olet, kun sumeilematta puhut "miniän tarjoiluista" etkä esim. "poikani ja miniäni tarjoiluista". Järkyttävän vanhanaikaista.

Vierailija
144/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsut aloituksessasi lastasi ensin pojaksi ja sitten miniäsi mieheksi? Katkesiko ajatus kesken provon keksimisen?

Olisko siksi, että kyseinen henkilö on minun poikani ja miniäni mies. En ole niin yksinkertainen, ettenkö ymmärtäisi kyseessä olevan saman henkilön, oli sitten mies tai poika. 

ap 

Miksi ap et kerro sanallakaan siitä, mitä poikasi oli pöytään laittanut? Ei kai nykyaikana edes vanhoillinen anoppi oleta, ettei poikansa tee osaansa jouluaterian valmisteluista? Heidän yhteinen kotinsahsn se on eikä miniän.

Hei koko ketjun lukemalla tämä olisi selvinnyt. Poikani eli miniän puoliso oli myöhäiseen iltaan asti tuplatyövuorossa, on 3 vuorotyössä koko tämän joulunpyhät. Kyllä nyt tällä kertaa ihan yhteisestä ymmärryksestä arvatenkin vastuu osui miniälle. Turha tehdä tästä mitään sukupuoliasiaa sillä tuossa perheessä tehdään asenteella "se tekee joka ennättää". Jos miniällä olisi ollut vastaavanlainen työputki, tietenkin poikani olisi hoitanut tarjoilut. Aiemmin kirjoitinkin, että esim. ristiäisten tarjoilut poikani aina hoitanut. 

ap

Vierailija
145/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Ap, voisitko lopultakin vastata kysymykseen siitä, miksi sinusta ruuanlaitto on naisten asia?

Oletko kasvattanut poikasikin niin? Ilmeisesti olet, kun sumeilematta puhut "miniän tarjoiluista" etkä esim. "poikani ja miniäni tarjoiluista". Järkyttävän vanhanaikaista.

Lue edellinen kommenttini. Kyse oli miniän tarjoiluista tällä kertaa, koska tällä kertaa poikani ei siihen osallistunut. Monet kerrat taas ollut päinvastoin, kun miniä töissä tai kiinni vastasyntyneen kanssa. 

ap 

Vierailija
146/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

En tiedä, oletko provo, mutta tiedoksi sinulle: sekin on ihan ok, jos parisuhteen jompi kumpi osapuoli hoitaa tarjoilut. Esim. omassa perheessäni pääsääntöisesti minä olen se, joka tykkää ja osaa kokata, toinen osapuoli taas  ei siitä pidä, eikä osaa. Tarkoituksella en mainitse sukupuolia, ettei mene nais-mies väittelyksi. Parisuhteemme toinen osapuoli taas hoitaa kauppareissut, niin elintarvikkeiden kuin lasten vaatteidenkin osalta. Minulle ne ovat taas epämieluisia kotitöitä. Siivousta, pyykkäämistä jne. tehdään yhdessä. 

Vierailija
147/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin jo luulla että lytättäisiin kaikki kun vielä korostettiin sitä miniää vaikka ilmeisesti ihan pojankin koti kyseessä. Olin valmis kirkpittamaan jo kommenttina että keskeneräistäkö pitäisi olla kun pitää erikseen mainita tuo valmius. No, nyt saa anoppi sittenkin olla rauhassa haukuilta. Ja oikein hyvältä kuulostaa.

Vierailija
148/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahta ilnan kolmatta kirjoitti:

Minä tarjoan appivanhemmille ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, kiiski, toutain. Keitän, paistan, graavaan. Kaiken syövät viimeistä murua myöten. Nam ! Maiskis !

Tämä on hyvä vaihtoehto. Kevyt ja terveellinen.

Vierailija
149/149 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty tarina. Ja ihmiset tosissaan kehuu kuinka upeeta. Helpolla saa palstalaiset huijattua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan