Miniän tarjoilut joulupäivänä, mitäs mieltä?
Eilen olin käymässä puolison kanssa miniällä joulupäivän vierailulla, oltiin noin klo 12-20 välinen aika. Kutsuttuna tultiin, tosin poika joutunut vähän yllättäen töihin tuplavuoroon 25.12. ja miniäkin palaamassa huomenna töihin.
Olin etukäteen kysynyt miniältä, että tuodaanko jotain ruokaa tullesamme, kun tiedän että miniällä vaan 3 päivän joululoma, miehellään ei siis sitäkään. Vastaus oli ollut, ettei tarvitse tuoda mitään ruokia, pärjäävät kyllä. Tällainen oli tarjoilu.
Lounas:
- salaaatti, jossa pussi kaupan valmissalaattisekoitusta ja rucolaa, viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja, vuohenjuustoa, saksanpähkinöitä, kaupan valmis vinegrette erikseen tarjoiltuna
- valmista sienisalaattia, valmista mätimoussea, saaristolaisleipää, voita
- kaupan valmis punajuurigratiini
- kaupan valmis perunagratiini
- kypsä kinkkurulla, kasvissyöjä-miniällä valmis seitan-rulla
- valmis kermakastike
jälkiruoaksi vaniljajäätelöä, karpaloita, valmista kuumaa kinuskikastiketta, kahvia
Illemmalla juustotarjotin, jossa 4 eri juustoja, viinirypäleitä, mandariineja, kuivattuja viikunoita, kaupan valmiita keksejä keksejä, valmiita hilloa
leikkeleitä (vegaani ja tavallinen), valmista joululimppua
uunituoreita pakastekanelipullia
suklaakonvehteja
glögiä, viiniä, vissyä
Mitä mieltä tarjoiluista? Oma mielipiteeni: nerokasta! Olin etukäteen vähän stressannut, miten töissäkäyvät ihmiset olemattoman lyhyellä joululomalla jaksavat kokkailla ja valmistaa, mutta todella herkulliset ja hyvät tarjoilut tuli pienelläkin vaivalla. Netistä olivat kuulemma kaiken tilanneet.
Kommentit (149)
Joo, hyvä esimerkki siitä miten valmiilla pääsee helposti hyvään. Omista lapsuuden jouluista muistan, miten töissäkäyvä ja muuten moderni äiti väkisin väänsi kaikki vimpan päälle, kuten kotikaljat, joululimput, torttutaikinat, piparitaikinat, joulukakut erikseen vaikka ne jäi lopulta aina syömättä. Edes laatikoihin ei voinut käyttää valmiita juuressoseita. Voi hyvänen aika mitä turhuutta. Eipä siinä tietenkään mitään, jos tykkää tehdä, mutta äiti ei tykännyt vaan raivokokkasi/-leipoi.
Aika valmisruoka painotteinen ja tuntuu siltä että miniähiiri ei arvosta teitä.
Sanoisin sinuna pojallesi, että etsii paremman puolison, koska tuosta on suunta vain alaspäin.
Yhdelle ihmiselle joku seitanrulla? Tuosta kaikesta järjettömästä ruokamäärästä meni roskiin takuulla 90%.
En kelpuuttaisi tuollaista naista pojalleni. Ihan kuin miniä olisi jo luovuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle ihmiselle joku seitanrulla? Tuosta kaikesta järjettömästä ruokamäärästä meni roskiin takuulla 90%.
Kyllä siitä seitanrullasta myös poikani syö, ja varmasti siitä syö useammankin päivän.
ap
Vesi nousi kielelle. Fiksu miniä sulla!
Meilläkin äiti raivokokkasi ja -leipoi. Edelleen omien sanojensa mukaan "riehuu" keittiössä. Jännä juttu, että kukaan lapsista ei halua nykyään viettää siellä joulujaan. Ja mieleen on painunut, miten omien lasteni ollessa pieniä, söi meillä piparia, kun lapsi tarjosi. Hetken mussutettuuan totesi, että taitaa olla valmistaikinasta ja seuraava lause oli että itse ei ole ikinä käyttänyt valmistaikinaa. 😂
Olisin paiskannut valmis sienisalaatit ja gratiinit seinälle ja lähtenyt ovet paukkuen tuollaisesta pöydästä.
Kuullostaa aika yököttävälle joulupäivälliselle. Valmis sienisalaattia!?? Eikö ole edes itse voinut sieniä noukkia??
Vierailija kirjoitti:
Aika valmisruoka painotteinen ja tuntuu siltä että miniähiiri ei arvosta teitä.
Sanoisin sinuna pojallesi, että etsii paremman puolison, koska tuosta on suunta vain alaspäin.
Et kai ole tosissasi? Minusta kivat tarjoilut ja ennenkaikkea olen iloinen siitä, ettei meitä varten lähdetty hermoja kiristellen tekemään alusta asti ruokaa, joiden vuoksi oltaisiin loma oltu väsyneenä ja kireänä. Lisäksi en ymmärrä, mitä pahaa mahtaa olla siinä, että esim. gratiinin suomalaiset ainekset tehtaalla pilkottu ja esivalmisteltu? Samaa tavaraahan se olisi kotona tehtäen. Pakastamisessa raaka-aineet säilyy kyllä tuoreina ja laadukkaina. Sama muiden valmisruokien, kuten sienisalaattien suhteen. Onko sama, jos yritys silppuaa ja maustaa sienet, vrt. sen tekeminen kotona?
ap
Nykyminiän kaupan kylmäaltaan jouluruoka, ei jatkoon.
Saako siitä sädekehän, jos on itsetehtyä?
En söisi ja tekisin kaikkeni, että tulisi ero. Poikani ei tarvitse tuolaista miniää.
Vierailija kirjoitti:
Saako siitä sädekehän, jos on itsetehtyä?
Sädekehän saa mutta se jää valitettavasti marttyyrin auran varjoon niin, ettei sädekehää näe kukaan muu kuin itsetekijä itse.
Kypsä kinkkurulla!? Mitä ihmettä? Kuka tuommoista kehtaa edes tarjota?
Miksi erikseen mainitsit, että ruoka oli valmista? Minusta olisi noloa mennä joulupöytään, jossa on raaka perunagratiini tms., kyllä ruuan tulee olla valmista, kun se tuodaan tarjolle!
Oliko punalaputettuja kaikki nuo?
Hyvältä kuulostaa tarjoilut. Sinä vaikutat ihanalta anopilta, olisipa itsellänikin tuollainen :)
Hyvältä kuulostaa.