Te naiset jotka ette halua omia lapsia niin mikä siihen on syynä?
Mitä vanhempasi ajattelee kun et jatka sukua?
Jos olisit halunut perustaa perheen etkä saanut lapsia niin mikä siihen johti?
Kommentit (5302)
periytyvä sairaus joka aiheuttaa jokapäiväistä kovaa kipua. en halua sitä kenellekään, vähiten lapselle. enkä tunne ollenkaan halua lapsen saantiin, ei ole äidillisiä tunteita tms. enkä voi sietää lasten huutoa ja itkua.tein lapsettomuus-ratkaisun jo nuorena, teetin sterilisaation enkä ole katunut päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ja synnytys ovat liian suuri riski ja rasite keholle. Ällöttää ajatuskin olla raskaana ja vielä enemmän riskejä on synnytyksessä. Haluan itse päättää kehostani enkä rikkoa sitä tarkoituksella. Pidän suurena huijauksena kun raskaudesta ja synnytyksestä puhutaan naisille ihanana aikana. Minua ei ku**teta. Olen seurannut vierestä niin monta hankalaa raskautta ja vielä hankalampaa synnytystä jotta minua ei moiseen hommaan saa ryhtymään. Kuka haluaa vapaaehtoisesti ottaa kuolemanriskin ja loppuiän vammat? Kukaan ystävistäni tai sukulaisista ei ole selvinnyt synnytyksestä ilman pysyviä vaurioita.
Ei sinulla taida kovin montaa ystävää sitten olla? Itse olen synnyttänyt 3 luomulasta eikä kehooni tullut edes raskausarpia. Raskauspahoinvointiakaan ei ollut. Kyllä minä sanoisin, että vaikka pienten lasten äitinä on rankkaa, on se sitä enemmän antoisaa ja sydän on pakahtua
Toivottavasti lapsiraukkojen siittäjäosapuoli edes olisi lukutaitoinen tai geeninsä periytyisivät kauemmasta aineksesta.
Onneksi tajusin olla siirtämättä hoitamattomia traumojani. Tässä nykyajassa, tavallisessa elossa, maailman tilanteessa oon onnellinen ilman lapsia, lapsenlapsia.
En usko, että olisin hyvä äiti, lempeä ja läsnäoleva. Pelkäisin että "rikkoisin" lapsen psyykkisesti ja se päätyisi tilastojen jatkoksi nuorisopsykiatrian kriisiin. Lisäksi olen todella ruma, en haluaisi kenenkään näyttävän minulta
Ja se mieskin puuttuu. Ja itsellä ikää jo paljon. win-win. Asiaa ei tarvitse enempää murehtia.
Tein lastensuojelutyötä lisääntymättä.
En kestäisi, jos lapseni perisi mielenterveysongelmani ja kärsisi kuten itse kärsin.
Jos lapsi tulisi kysymään, että miksi silti hankin hänet. Ei nykyaikana voi oikein vahinkoon / maan tapaankaan enää vedota. Perusteluiden tulee olla kunnossa.
Mä en haluu et mun tussu venyy ja et se ei oo enää kiree.
T.Pinksu
Itsekästä olla hankkimatta veronmaksajia. Suomi näivettyy kun tänne tulee vain heikkoa ainesta muualta ja kuppaa koko kassan.
En tiedä, ei vain ole koskaan tuntunut siltä, että haluaisin uhrata aikaa tai rahaa toiseen ihmiseen, jota ei ole edes olemassa tällä hetkellä. Ja eipä mulla nyt sellaiset geenitkään ole, että suvun jatkaminen olisi mikään riemun paikka. Periytyviä sairauksia, jotka saattavat joskus vaikuttaa kykyyni huolehtia itsestäni ja siten myös lapsesta, on itsellä yksi ja miehellä pari lisää. Tällä hetkellä ko. sairaudet eivät vaikuta elämään mitenkään ja pystyn tekemään kevennetyllä työviikolla töitä ja elättämään itseni, mutta etenkin stressi ja esim. yöunien puute voi saada minut jopa sairaalakuntoon. Toinen ongelma olisi sitten se, että kevennetty työviikko tuo riittävästi rahaa, jotta voin elää ihan mukavaa elämää mieheni kanssa, mutta lapsi veisi minut köyhyysrajalle. Miehellä on kova palkka, mutta täälläkin aina tolkutetaan, että puolison tulojen varaan ei koskaan pidä heittäytyä ilman varasuunnitelmaa esim. eron tai puolison kuoleman varalle. Tosiasia kuitenkin on, että lapsi muuttaa arkea niin paljon, että moni pari ajautuu pikkulapsiaikana eroon.
Miehen suvussa on myös paljon neuroepätyypillisiä, n. puolet perheestä ja isän puolen lähisuvusta on adhd-diagnosoituja ja skitsofreniaakin löytyy kahdelta tietämältäni. Näistä osa oli todella hankalia lapsia sikäli kun olen kuullut. Erityislapsen todennäköisyys on siten miehen geeneillä suuri, vaikka miehelläni ei adhd:ta tai skitsofreniaa olekaan. Miksi ottaa riski kun elämä on mukavaa ja hallinnassa näinkin?
Omat vanhempani eivät ole koskaan ainakaan näyttäneet minulle harmiaan päätöksestäni. Äitini sanoi joskus vuosia sitten, kun olin vielä teini, että kyllä hän lapsenlapsia haluaisi. Minulla on yksi huomattavasti itseäni nuorempi sisarus, joten voihan se olla, että sieltä vielä saavat lapsenlapsen.
Miehellä on kolme sisarusta ja mies on vanhin lapsi, lähemmäs nelikymppinen, joten ehkä hänen vanhempansa pitävät jo epätodennäköisenä, että hän hankkii lapsia. Eivät anoppi tai appi ole koskaan kysyneet ainakaan minun kuulteni lapsisuunnitelmista. Eiköhän ne kyselyt olisi tulleet viimeistään siinä kohtaa, kun mentiin naimisiin ja ostettiin "loppuelämän koti", jos olivat tullakseen.
Tässä neljän lapsen äidin kommenttia. Tosiaan, kunnollisia miehiä on todella vähän. Naista syytetään jos synnyttää lapsen, mikset käyttänyt ehkäisyä, pilasit miehen elämän, oma vikahan se on. Aika hurjaksi on maailma muuttunut . Ennen lapset olivat itsestäänselvyys ja ilon aihe kaikille. Ylpeyden aihe myös isälle, kun on kyennyt siittämään jälkeläisen. Nykyisin yleensä vain rasite. Nykyisin ihmiset näkevät ettei elämä useinkaan ole niin kivaa tai varsinkaan helppoa. Kukaan ei pidä huolta tai välitä, rahalla saa "rakkautta" ja huolenpitoa mutta se maksaa valtavasti vrt. Vanhusten hoito tänä päivänä. Tiedän mikä on mennyt vikaan , se on yhteiskunnan luoma kurimus köyhyys jne. Siihen ei pysty vastaamaan kuin keskittymällä olennaiseen eli siihen että itse pärjäisi. Itsekkyydestä syytetään muttei paljon muita vaihtoehtoja ole annettu jos haluaa jotenkin säädyllistä elämää elää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä neljän lapsen äidin kommenttia. Tosiaan, kunnollisia miehiä on todella vähän. Naista syytetään jos synnyttää lapsen, mikset käyttänyt ehkäisyä, pilasit miehen elämän, oma vikahan se on. Aika hurjaksi on maailma muuttunut . Ennen lapset olivat itsestäänselvyys ja ilon aihe kaikille. Ylpeyden aihe myös isälle, kun on kyennyt siittämään jälkeläisen. Nykyisin yleensä vain rasite. Nykyisin ihmiset näkevät ettei elämä useinkaan ole niin kivaa tai varsinkaan helppoa. Kukaan ei pidä huolta tai välitä, rahalla saa "rakkautta" ja huolenpitoa mutta se maksaa valtavasti vrt. Vanhusten hoito tänä päivänä. Tiedän mikä on mennyt vikaan , se on yhteiskunnan luoma kurimus köyhyys jne. Siihen ei pysty vastaamaan kuin keskittymällä olennaiseen eli siihen että itse pärjäisi. Itsekkyydestä syytetään muttei paljon muita vaihtoehtoja ole annettu jos haluaa jotenkin säädyllistä elämää elää.
Hyvä kirjoitus muuten mutta väitän että köyhyyttä ja kurjuutta oli enemmän suurten ikäluokkien aikaan. Silti lapsia tehtiin enemmän kuin koskaan sen jälkeen. Egoismi ajaa siihen, että kaikki pyörii vain itsensä ympärillä. Tarkoituksella lapsettomat jäävät todella paljosta paitsi. Mielestäni kunnollisia miehiä on paljonkin. Naiset vain etsivät jotain, mitä ei ole olemassakaan vaikka itsekään ei olisi mikään täydellisyys. Some tuhoaa ihmisten todellisuudentajun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan jälkeen kuuden (6) vuoden aikana syntyi isot ikäluokat. Sen jälkeen syntyvyys laski pysyvästi ja esim 1960-luvulla Suomessa tehtiin laiton raskaudenkeskeytys joka kolmannelle naiselle.
Se ei ole itsekkyyttä että päättää itse miten elämänsä elää. Kaikista itsekkäin on oman lapsen tekevä kun mä haluun.
Lisäksi koko lapsiasia revitään raa 'asti ja väkivaltaisesti naisen kehosta ja kaikki lapseen liittyvä haitta ja rasite kaadetaan naisen päälle ja samaan aikaan säälitään miestä ja hoetaan että mies lähtee tai pettää jos ei saa kotona. Mies saa siis lapsen ilman naarmuakaan omassa kehossa eikä mieheltä vaadita aikuisen vastuuta eikä velvollisuuksia.
En vaan halua ei siinä sen kummempaa.
Edesmennyt joulu oli taas hyvä muistutus miksi lapsia en ole hankkinut. Veljen perhe tuli käymään vanhemmilleni joulu viikonlopuksi. Veli ja tyttöystävä ja 9 ja 2 vuotiaat lapset. Lapsilla eri äidit, tämä tyttöystävä vain tämän nuoremman äiti. Anyway. Voi luoja sitä häsläyksen ja sähläyksen määrää, kun 9 vuotias ei syö tota ja haluaa istua tuolla ja 2 vuotias vaan huusi lattialla ja ei myöskään syö tuota eikä tätä. Ja sit valitetaan, kun meidän vanhemmat eivät olleet muistaneet ostaa jotain mistä molemmat tytöt tosi paljon tykkää. Vaikka olisivat itse voineet käydä kaupassa tullessaan. Ja sit kun nuorempi meni päikkäreille niin kukaan ei saa puhua yhtään mitään, että lapsi voi nukkua. Kaikki pyöri noiden lasten ympärillä ja kun yritin esim. veljen kanssa jutella kahdestaan niin ei onnistu, kun pitää lapsia koko ajan viihdyttää. Hirveä joulu.
Mulle tällainen arki olisi ihan painajainen.
Lähdin kotiin ja annoin kotiin tullessani halaukset koirilleni ja hymyilin rauhallisessa kodissani onnellisena siitä, että ei ole lapsia ympärillä huutamassa.
N 38.v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsi paljon kunnollisia miehiä = ei tee siitä absoluuttista tosiasiaa varsinkaan muille.
Suuri ironia miten paasaat egoismista (= muihin projisoimasta omastasi ) _pakko-ohjaillen_ muita.
Olisiko tuo vanhan hyvän ajan suuri lapsimäärä kuitenkin johtunut ehkäisyn puutteesta. Lapsia oli paljon, ehkä oppivat ryhmässä käyttämään kyynärpäitään kun oli pakko pitää puolensa. Vanhemmilla ei voinut riittää aikaa ja energiaa kaikille. Sisarukset joutuivat katsomaan pienempiään joskus liikaa liian nuorina. Sitten kun nämä lisääntyivät niin syntyi vähemmän lapsia mutta heitä opetettiin enemmän puolustamaan ja itsenäisemmiksi , ehkä itsekkäämmiksi ? Ja taas syntyy vähemmän ja vähemmän lapsia kuin edellisellä sukupolvella...johtuen ihmisen itsekkyydestä. Paluu yhteisöllisempään elämään ja perheen arvostamiseen on aika mahdotonta.
Lisänä keskusteluun : nykyisin kun yrität sinkkuna tutustua toiseen sukupuoleen niin ensimmäisiä kysymyksiä ja siis tärkeimpiä näyttävät olevan : mitä kouluja olet käynyt tai mitä teet työksesi ? Tuntuu ettei luonteella tai millään muulla kuin rahalla ole väliä. Tietysti on hyvä että jo alkuvaiheessa mennään kiertelemättä suoraan asiaan niin ei tarvitse jatkaa keskusteluja !
Kansakunnan tulevaisuuden varmistamiseksi paras olisi palata vanhaan ja kieltää ehkäisy, jolloin luonto hoitaisi taas jälkeläisten synnyn kuten vuosituhansia on tapahtunut.
Tämä poistaisi nykyisen luonnottoman tarpeen tehdä itsenäinen päätös jälkikasvun hankkimisesta, ihminen on kuitenkin mukavuudenhalussaan ja nuoruuden tyhmyydessään jäävi tekemään ko. päätös.
Ei ole koskaan vain kiinnostanut vähääkään, enkä viihdy myöskään muiden ihmisten lasten seurassa.
Kun olin parikymppinen, niin täti-ikäiset aina selittivät että kyllä se luonnon kutsu vielä tulee. No nyt olen 59, eikä vieläkään ole luonnolta postia tullut. Ehkä luonnolla ei ole minun osoitettani?
Jos olisin velvollisuudentunnosta lapsia hankkinut niitä haluamatta, ei se Suomen huoltosuhde olisi parantunut niin sitten vähääkään, että koko hommaa jatkuvasti syvästi inhoavana olisin kasvattanut luultavasti pari mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytöntä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Kansakunnan tulevaisuuden varmistamiseksi paras olisi palata vanhaan ja kieltää ehkäisy, jolloin luonto hoitaisi taas jälkeläisten synnyn kuten vuosituhansia on tapahtunut.
Tämä poistaisi nykyisen luonnottoman tarpeen tehdä itsenäinen päätös jälkikasvun hankkimisesta, ihminen on kuitenkin mukavuudenhalussaan ja nuoruuden tyhmyydessään jäävi tekemään ko. päätös.
Siinä tapauksessa kieltoon (sinultakin!) mm. kaljankittaus, kapakointi, tupakointi, nujakointi, jne.., koska lasten paras.
Kieltolistallehan tulisi luonnollisesti myös kaikki haittanegaatio, kuten tyhmyys, horjuva mielenterveys, vastuuttomuus...
Ei sinulla taida kovin montaa ystävää sitten olla? Itse olen synnyttänyt 3 luomulasta eikä kehooni tullut edes raskausarpia. Raskauspahoinvointiakaan ei ollut. Kyllä minä sanoisin, että vaikka pienten lasten äitinä on rankkaa, on se sitä enemmän antoisaa ja sydän on pakahtua rakkaudesta. En itse ole edes äitityyppiä enkä erityisemmin pidä lapsista. Kaikilla ystävilläni on ollut aika samanlaisia kokemuksia raskaudesta ja synnytyksestä kuin itselläni.