Juovatko jotkut oikeasti viiniä joulupöydässä?
Kyllä pitää olla alkoholille perso. Viini ei edes sovi perinteisten jouluruokien kanssa. Sietäisi hieman tutkiskella omaa alkoholin käyttöä, jos joulunakin pitää pullo avata kaiken maailman "ruokajuoma-tekosyillä".
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
vastailija kirjoitti:
No juovat. Joidenkin mielestä aina on hyvä syy ryypätä. Tällä palstalla on paljon tissuttelijoita. Meidän perheessä ei käytetä alkoholia.
Jeesus kiittää ja sinä pääset taivaaseen.
Miten niin? Joihan Jeesuskin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt jo useampi viinipullo jouluna. Ei sovi ruokien kanssa, mutta ei joulua kestä selvinpäinkään.
Korkkasin just viinipullon, kun en vaan kestä näitä samoja tyhmiä aloituksia vuodesta toiseen.
Huomaan alkoholistien puolustelevan taas kovasti väkivaltaisia viinan täyttämiä perhehelvettijoulujaan. Viina on varsinkin vanhemmalle väelle Suomessa tabu: sitä olisi kaikkien juotava runsain mitoin, tai alkaa vähintään palstalynkkaus.
Meillä ei juotu pisaraakaan alkoholia tänäkään jouluna. Joulu on lasten juhla muutenkin, ei "fiinin viinin" turvin juomisongelmaansa peittelevien kännikalojen. Ei meillä tosin juoda muutenkaan alkoholia. Pienen lapsen ei sovi nähdä vanhempiaan humaltuneena ja esimerkiksi minun on aina oltava ajokunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole löytänyt sopivaa viiniä joulupöytään. Ei ole etsitykään. Kun on oltu aikuisten kesken, on ollut sitten konjakit kahvin kanssa ja/tai juustotarjotin viineineen.
Nykyisin oman perheen kanssa viinit ja konjakit on poissa, koska lapset.
Mut pari erikoisolutta menee iltasella. Vaikka muulloin ei mene lasten seurassa sitäkään.Surullista, niin surullista. Elämä loppuu, kun saa lapsia. Outoa.
Porvoossa juodaan vain erikoisoluita pari hörppyä kalapöydässä. Terveisin jallu-jaska
Sinä olet harvinaisen tyhmä. Onneksi olkoon siitä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan alkoholistien puolustelevan taas kovasti väkivaltaisia viinan täyttämiä perhehelvettijoulujaan. Viina on varsinkin vanhemmalle väelle Suomessa tabu: sitä olisi kaikkien juotava runsain mitoin, tai alkaa vähintään palstalynkkaus.
Meillä ei juotu pisaraakaan alkoholia tänäkään jouluna. Joulu on lasten juhla muutenkin, ei "fiinin viinin" turvin juomisongelmaansa peittelevien kännikalojen. Ei meillä tosin juoda muutenkaan alkoholia. Pienen lapsen ei sovi nähdä vanhempiaan humaltuneena ja esimerkiksi minun on aina oltava ajokunnossa.
🥱😴
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos uutenavuotena vetää kännit, mutta itsekin olen joulun alkoholitta ihan periaatteesta.
Minä en ymmärrä, miksi uudenvuodenaattona pitäisi vetää kännit. Viiniä toki nautin sekä jouluna että uutenavuotena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ilmeisesti kasvanut alkoholistiperheessä. Punaviini sopii mainiosti kinkulle ja laatikoille, valkoviini kaloille. Kaikkien ei tarvitse vetää rännikännejä sen viinin kanssa.
En ole. Ikinä vain en ole elämäni aikana jouluna pisaraakaan alkoholia juonut. Hyvin on mennyt ruoka alas ihan alkoholittomillakin juomilla. Ei tarvitse korkata pulloa millään tekosyillä.
Ap
Niin että muulloin voi kyllä juoda, mutta jouluna kerta kaikkiaan ei?
EIVÄT JUO. JOS JOKU MUUTA VÄITTÄÄ NIIN VALHETTA.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on kaikkien juhla, eikä alkoholin nauttiminen tarkoita kaikille kännien vetämistä.
Vierailija kirjoitti:
Katos kun meillä kaikilla ei ole pikkulapsia. Joulu on ihan kaikkien juhla, ei vain lasten.
Minun lapseni ovat päälle kolmekymppisiä. Pitäisikö minun kieltää heiltä kuoharilasillinen ja saunasiideri vain siksi, kun on JOULU?
Sulla on se alkoholiongelma, ei meillä.
Nautin tässä parhaillaan kirsikkaviiniä sohvalla saunan jälkeen. Hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos uutenavuotena vetää kännit, mutta itsekin olen joulun alkoholitta ihan periaatteesta.
Minä en ymmärrä, miksi uudenvuodenaattona pitäisi vetää kännit. Viiniä toki nautin sekä jouluna että uutenavuotena.
Koska moraalisesti joulu on alkoholitonta aikaa ja sen itsestään selvyys pitäisi tulla jokaisella sisältä päin. Uusivuosi taas vapaalle vaihtamisen juhla jolloin voi kunnolla avata korkin ja irroitella.
Vierailija kirjoitti:
Minä huomaan tässä vain ahdistuneen nutturatädin, jonka elämä on tasaisen harmaata ja ilotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kyllä ymmärrämme, että sinulla on alkoholiongelma, normaaleilla ihmisillä muutama lasi viiniä jouluaterialla ei tuota ongelmaa saati känniä.
On kaksi ryhmää, joille alkoholi on ongelma: rappioalkoholistit ja raivoraittiit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kyllä ymmärrämme, että sinulla on alkoholiongelma, normaaleilla ihmisillä muutama lasi viiniä jouluaterialla ei tuota ongelmaa saati känniä.
On kaksi ryhmää, joille alkoholi on ongelma: rappioalkoholistit ja raivoraittiit.
Juuri näin. Nämä raittiit ovat niitä raivokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vittuakos se sulle kuuluu mitä ihmiset juo jouluna. Sinä voit olla juomatta jos niin tykkäät.
Joitain voi v i t u t t a a esim kommunistit tai p e d o f i i l i t. Minua taas v i t u t t a a tällaiset kotimaisen perinteisen kulttuurin r a i s k a a j a t. Tuodaan jotain v i t u n viinin ryyppäämistä joulupöytäänkin, kun halutaan ottaa mallia jostain v i t u n kansainvälisestä meiningistä oman kulttuurin vaalimisen sijaan. V i t u t t a a ihan jo periaatteesta ja piste.
Ap
Sä tosiaan edustat erityisen vanhaa kulttuuria: olet ehta APINOIDEN AJAN MIES.
Edustan aikaa kun koulussa vielä laulettiin suvivirsi. Joulupöydässä ei alkoholia nähty ja tarjolla oli perinteisiä suomalaisia jouluruokia. Kaduilla ei näkynyt tulonsiirroilla eläviä molottavia rikollisjengejä.
Ja kyllä, olen ylpeä siitä. Sori vaan.Ap
Ap:n joulupöydän antimet olivat varmaan jotain naurishaudukkaita, ohrapuuroa, suolasilakkaa ja hyvässä lykyssä hirveä. Jälkiruuaksi villivadelmia. Kas kun kaikki muu on tullut Suomeen aikoinaan jostain ulkomailta.
Joka tapauksessa aggressiivinen muiden haukkuminen ei oikein joulurauhan aikaan sovi, varsinkaan siihen perinteiseen. Jos joku juo joulupöydässä viiniä, mitä se kenellekään kuuluu? Kaks pulloa kossua sitten alkaa jo kuulua usein ikävän kirjaimellisesti varsinkin naapureiden suuntaan mutta se on toinen asia kuin joulupöydän ruokailu.
Ja sitten me otetaan! Kippis ja kulaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Kännit ei kiinnosta ja uudenvuodenaatto on lähinnä ääliömäinen juhla, jolloin mieluiten nukkuisin vaan kun EI PYSTY.
Kyllä me juomme viiniä joulupöydässä. Mukana on myös lapsia. He eivät juo viiniä, mutta heille on esim. alkoholittomat alkumaljat. Meille aikuisille kyse on vuoden tärkeimmästä ateriasta. Syömme perinteisiä jouluruokia, mutta myös muita herkkuja. Syömme pitkään ja useamman kattauksen. Eli yhtä aterioijaa kohden kyse on muutamasta lasillisesta. Kukaan ei koskaan ryyppää tai humallu.
Meidän joulu ja meidän tavat. Onneksi saa viettää omalla tavallaan.
Porvoossa juodaan vain erikoisoluita pari hörppyä kalapöydässä. Terveisin jallu-jaska