Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juovatko jotkut oikeasti viiniä joulupöydässä?

Vierailija
25.12.2022 |

Kyllä pitää olla alkoholille perso. Viini ei edes sovi perinteisten jouluruokien kanssa. Sietäisi hieman tutkiskella omaa alkoholin käyttöä, jos joulunakin pitää pullo avata kaiken maailman "ruokajuoma-tekosyillä".

Kommentit (248)

Vierailija
121/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos uutenavuotena vetää kännit, mutta itsekin olen joulun alkoholitta ihan periaatteesta.

Minä en ymmärrä, miksi uudenvuodenaattona pitäisi vetää kännit. Viiniä toki nautin sekä jouluna että uutenavuotena.

Koska moraalisesti joulu on alkoholitonta aikaa ja sen itsestään selvyys pitäisi tulla jokaisella sisältä päin. Uusivuosi taas vapaalle vaihtamisen juhla jolloin voi kunnolla avata korkin ja irroitella.

On täysin naurettavaa perustella joulun alkoholittomuutta "moraalilla", jos kerran uutena vuotena on ihan ok vetää lasten nähden p*rseet samalla kun sählää rakettien kanssa.

No mitäpä jos ei kumpanakaan? Ja jos valita täytyy niin eihän alkoholi yleensä kuulu mitenkään jouluun, sehän on rauhoittumisen ja perheen juhla, uusivuosi taas villi juhla ilman rauhoittumista.

Vihaan uutta vuotta ja sen pakko juhlintaa. Kun pitäis olla niin mukavaa ja ihanaa ja pakko olis juoda sitä skumppaa. Toki juon skumppaa, mutta uuden vuoden juhlinta on yksi teennäisimmistä juhlista.

Vierailija
122/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos uutenavuotena vetää kännit, mutta itsekin olen joulun alkoholitta ihan periaatteesta.

Minä en ymmärrä, miksi uudenvuodenaattona pitäisi vetää kännit. Viiniä toki nautin sekä jouluna että uutenavuotena.

Miksi ihmeessä sen pitää olla viiniä? Sitä kaikista hirveintä alkoholia mitä olemassa on. Ennemminhän sitä juo jotain hyvää.

Viini on ruokajuomaa, ja meistä monet pitävät hyvästä viinistä.

Se kossu ei ole ruokajuomaa.

No ei mikään alkoholi sovi ruoan kanssa.

No kyllä sopii. Sana sanaa vastaan. Väitelläänkö koko ilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sen pitää olla viiniä? Sitä kaikista hirveintä alkoholia mitä olemassa on. Ennemminhän sitä juo jotain hyvää.

Pieni jääkylmä kossusnapsi raskaan syömisen jälkeen on oikein maistuva. Ei mitään suurta määrää vaan sellainen max 4 CL snapsi.

Vierailija
124/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuin outo tapa jos jouluna pitää juoda alkoholia sanon minä. Ei koskaan joulupäytään alkoholia.

Ei ole mikään pakko, mutta tietenkin voi juoda viiniä, olutta, siideriä tai mitä nyt haluaakaan. Outo tapa, ettei aikuinen ihminen saisi itse päättää, mitä ruuan kanssa juo.

Vierailija
125/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni jääkylmä kossusnapsi raskaan syömisen jälkeen on oikein maistuva. Ei mitään suurta määrää vaan sellainen max 4 CL snapsi.

Snapsi on snapsi, ei varsinainen ruokajuoma. Ymmärrätkö eron?

Vierailija
126/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ei varmaan millään mene se lanttulaatikko alas ilman viiniä tai muita viinaksia 😄

No lanttulaatikko on nyt kyllä niin karmean makuista moskaa, että siihen tarvitsisi tukevan kännin, ennen kuin se alas menisi. Meillä ei sitä lanttulaatikkoa kyllä pöydästä löydäkään.

Vierailija
127/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tykkään vetää hienostuneesti viiniä ja samalla haukkua matalapalkkaduunareita. Kyllä meillä joulupöydässä nauru maittoi, kun viinilasillisen äärellä naureskeltiin naapurin siivooja-Liisalle, että onkohan sillä varaa rasvattomaan maitoon tai edes hanaveteen 😄

Oletkin malliesimerkki, että miksi halveksin teitä viininlitkijöitä.

Ap

Vierailija
128/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska moraalisesti joulu on alkoholitonta aikaa ja sen itsestään selvyys pitäisi tulla jokaisella sisältä päin. Uusivuosi taas vapaalle vaihtamisen juhla jolloin voi kunnolla avata korkin ja irroitella.

On täysin naurettavaa perustella joulun alkoholittomuutta "moraalilla", jos kerran uutena vuotena on ihan ok vetää lasten nähden p*rseet samalla kun sählää rakettien kanssa.

Näin on, jos tosiaan käyttäytyy uutenavuotena näin. Mutta mistä teit epäloogisen päätelmävirheen, että alkoholitonta joulua viettävät käyttäytyisivät uutenavuotena noin? Ainakin meillä myös uusivuosi on täysin alkoholiton lasten juhla. Paikallinen seura järjestää koko perheen ilotulituksen klo 20, ja oma noin 3v lapsi on jo ajat sitten nukkumassa kun vuosi vaihtuu.

Kommenttini oli vastaus edelliselle kirjoittajalle, eikä sillä mitään tekemistä sen kanssa, miten teillä vietetään uutta vuotta.

Vierailija
129/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa ja piimääkö teillä on joulupöydässä, vai pelkkää vettä, te joille ehdottomasti ei saa olla tarjolla viiniä, olutta tai siideriä?

Vierailija
130/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo joi joka päivä desin kossua ja eli teräväpäisenä yli 100-vuotiaaksi.

Vierailija
131/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alkumaljaksi lasit Cavaa, kalapöydässä valkoviiniä ja lihan kanssa punaviiniä. Myös paljon alkoholittomia juomia. Aterioimme tuntikausia ja aterioijaa kohden viiniä on ehkä lasillinen/viinilaatu Jottei kenellekään tule väärä kuva, niin kyse ei ole siitä, että kukaan voisi vetää jostain tonkasta viiniä kaksin käsin, vaan kaadot on mietitty kattaukseen.

Minä juon muuten uutena vuotena usein paljon vähemmän kuin jouluna, vaikka on isommat bileet. Juurikin koska siihen ei liity samanlaista ateriointia ja minulle viini nimenomaan liittyy ruokailuun.

Vierailija
132/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ruokajuomana viinit, oluet, snapsit tms. Mutta en ryyppäämistä tai sitä, että joulupäivänä ihmisellä on hinku baariin. Eräs kaveri totesi että lähtee heti joulupäivänä kuppilaan kunhan lapset lähteneet toiselle vanhemmalle. Miksi? Eikö voi kumppanin kanssa viettää muutoin joulun aikaa kuin baarissa.

Vierailija
133/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan alkoholistien puolustelevan taas kovasti väkivaltaisia viinan täyttämiä perhehelvettijoulujaan. Viina on varsinkin vanhemmalle väelle Suomessa tabu: sitä olisi kaikkien juotava runsain mitoin, tai alkaa vähintään palstalynkkaus.

Meillä ei juotu pisaraakaan alkoholia tänäkään jouluna. Joulu on lasten juhla muutenkin, ei "fiinin viinin" turvin juomisongelmaansa peittelevien kännikalojen. Ei meillä tosin juoda muutenkaan alkoholia. Pienen lapsen ei sovi nähdä vanhempiaan humaltuneena ja esimerkiksi minun on aina oltava ajokunnossa.

Jos on alkoholiongelma, on parempi olla kokonaan juomatta.

Meillä juotiin jälleen normaaliin tapaan juhla-aterialla viiniä (prosecco aperatiivina ja kalojen kanssa, amarone kinkun kanssa). Lapset eivät ole koskaan nähneet vanhempiaan humaltuneena. Sen sijaan ovat oppineet skoolaamaan ja pitämään maljapuheita.

Olittehan te humalassa, kun joitte useita laseja viiniä. Turha keksiä itsepetoksellisia selityksiä. Ette olisi olleet ajokunnossa vähintään kolmen viinilasin jälkeen.

Skoolaamaan lapset oppivat millä tahansa juomalla kuten omenamehulla, vedellä tai vaikka Spritellä. Ei siihen tarvita "viinitietoisia" vanhempia lasit täynnä joka eri ruokalajin kanssa.

Vaikea arvioida olotilaa kolmen lasillisen jälkeen, kun join vain kaksi. Humalaan ei normaali ihminen parista annoksesta tule.

Lapset saivat aperatiiviksi raparperimehua ja ruokajuomaksi omenamehua, molemmat oman pihan antimista tehtyjä. Lisäksi kaikille oli kivennäisvettä.

Minulle ajokuntoinen tarkoittaa sitä, ettei ole ottanut tippaakaan alkoholia.

Vierailija
134/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Snapsi on snapsi, ei varsinainen ruokajuoma. Ymmärrätkö eron?

Kyllä, kyllä, mutta tuo nyt oli vaan toteamus. Koskenkorva on hieno puhdas kotimainen juoma.

Vierailija
135/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mikään alkoholi sovi ruoan kanssa.

No kyllä sopii. Sana sanaa vastaan. Väitelläänkö koko ilta?

Passaa väitellä. Kyllähän se on maito tai nirsolle vesi jota ruoan kanssa. Alkoholit erikseen. Yleensä ovat pahoja, hyvin vähän ja kerran riittää.

Vierailija
136/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa ja piimääkö teillä on joulupöydässä, vai pelkkää vettä, te joille ehdottomasti ei saa olla tarjolla viiniä, olutta tai siideriä?

Saarioisten roiskeläppä ja cokis.

Vierailija
137/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ei varmaan millään mene se lanttulaatikko alas ilman viiniä tai muita viinaksia 😄

No lanttulaatikko on nyt kyllä niin karmean makuista moskaa, että siihen tarvitsisi tukevan kännin, ennen kuin se alas menisi. Meillä ei sitä lanttulaatikkoa kyllä pöydästä löydäkään.

Teiltä nyt tuskin löytyy mitään muutakaan hyvää syötävää pöydästä. Olet ihan vaan sivistymätön moukka.

Vierailija
138/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito tietysti ruokajuomana. Tottakai. Ite nyt en juuri muuta syökkään kuin kinkkua. Laatikot yök! Kypsentämätön kala yök! Rosolli yök! Kinkku ja karjalanpaisti 👍 maitoa päälle. Hedelmäsalaattia viemään janoa pois tottakai.

Vierailija
139/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaljaa, olutta  tai vissyä pääruuan kanssa. kalojen ja juustojen yms kera joko puna- tai valkoviintä. Näin se on täälläpäin menny. Ja ekaksi ennen mitään otetaan tervetulojuomana terästettyä punaviiniglögiä, siinä manteleita sekä rusinoita.

Vierailija
140/248 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ruokajuomana viinit, oluet, snapsit tms. Mutta en ryyppäämistä tai sitä, että joulupäivänä ihmisellä on hinku baariin. Eräs kaveri totesi että lähtee heti joulupäivänä kuppilaan kunhan lapset lähteneet toiselle vanhemmalle. Miksi? Eikö voi kumppanin kanssa viettää muutoin joulun aikaa kuin baarissa.

Kukin tavallaan. Jos lapset ovat toisella vanhemmalla eikä muita velvoitteita ole, baariin lähteminen on ok. Ei sillä että itse lähtisin. En ole käynyt baarissa vuosiin. Mieluummin nautin koti-illasta viinilasillisen, juustojen ja hyvän kirjan kera.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi