Miten toipua kun tuli vaihdetuksi toiseen?
Viime kesänä meni elämä palasiksi kun mies ilmoitti haluavansa avioeron kuuden vuoden suhteen jälkeen, vaikka juuri oltiin katseltu uutta taloa ja puhuttu, että lapsikin saisi pian tulla. Syyksi ilmoitti monia asioita mitä minä olen suhteessamme tehnyt väärin, syyllisti minut kaikesta. Koskaan aiemmin ei ollut puhunut näistä asioista. Siirtyi eromme jälkeen saman tien heilastelemaan harrastuskaveriaan. Jonkun ajan kuluttua erosta selvisi, että olivat ilmeisesti pelanneet pelejään suhteemme aikanakin. Mitään ei itse koskaan myöntänyt vaan käänsi vihansa minuun. Eikä aikaakaan kun oli uusi valloitus jo paksuna. Itse irtisanouduin töistäni ja muutin loppusyksyllä 200km päähän aloittaakseni uuden elämän, lähemmäs omia tukiverkostoja. Tämä puolivuotinen on ollut tuskien taival. Nyt jouluna tunnen kymmenkertaisesti kaiken surun ja vihan. Olen 31-vuotias enkä tiedä ehdinkö toipua ja löytää enää uutta kumppania perheen perustamiseen. En ylipäätään tiedä uskallanko enää ikinä luottaa kehenkään. Kaikelta tuntuu menneen pohja. Olen hakenut ammattiapua, lukenut kirjallisuutta. Tuntuu silti kuin elämä olisi ohi lopullisesti. Toinen vaan vaihtoi minut toiseen ja jatkoi meidän elämän elämistä ja haaveiden toteuttamista uuden kanssa, ilman huolenhäivää. Vaikka jätti jälkeensä hirveän määrän tuhoa, sekä henkisesti että taloudellisesti. Ymmärrän, että puoli vuotta on lyhyt aika, mutta tuntuu epätoivoiselta voiko tällaisesta koskaan päästä jaloilleen. Kohtalotovereita?
Kommentit (243)
Lapsellista käytöstä, jos petturi (mies tai nainen, tässä tapauksessa siis mies) kertoo " tuosta vaan" miksi nyt haluaakin erota, kun ei ole mitään ennen sanonut.
Annatko muutamia esimerkkejä, Ap, mitä sinä olit tehnyt väärin miehen mielestä.
Tässä on nyt tosiaan vaan sinun näkemys ja kertomus, mutta siitä huolimatta, kerro.
AP, älä kerro tänne mitä miehesi mielestä olet tehnyt väärin koska niillä ei ole yhtään mitään väliä.
Ymmärrä se, ettet oikeasti menettänyt mitään. Tai menetit todella huonon ja paskan miehen. Miksi? Koska hyvä mies ei petä. Kunnollinen mies ei petä. Luotettava mies ei petä. Pettäjät eivät koskaan muutu. Sen uuden kumppanin kanssa voi olla nyt tosi kivaa ja jee jee kaikki on uutta, mutta odota noin kaksi vuotta niin se helvetti alkaa ja kun pääsevät oikein vauva-arkeen niin todennäköisesti pettää uudelleen.
Jatka itsesi korjaamista, kirjoita esim päiväkirjaa tuntemuksistasi, kirjoita kirjeitä exällesi missä puret niitä tunteitasi häneen mutta älä ikinä lähetä niitä. Käy salilla, tapaa uusia ihmisiä, aloita uusi harrastus.
Mulle tapahtui yli vuosi melkein sama juttu, mutta olen jo aikalailla päässyt ylitse. Joskus se tulee mieleen ja se kirpaisee, mutta menee usein useampia kuukausia ennen kuin tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
AP, älä kerro tänne mitä miehesi mielestä olet tehnyt väärin koska niillä ei ole yhtään mitään väliä.
Ymmärrä se, ettet oikeasti menettänyt mitään. Tai menetit todella huonon ja paskan miehen. Miksi? Koska hyvä mies ei petä. Kunnollinen mies ei petä. Luotettava mies ei petä. Pettäjät eivät koskaan muutu. Sen uuden kumppanin kanssa voi olla nyt tosi kivaa ja jee jee kaikki on uutta, mutta odota noin kaksi vuotta niin se helvetti alkaa ja kun pääsevät oikein vauva-arkeen niin todennäköisesti pettää uudelleen.
Jatka itsesi korjaamista, kirjoita esim päiväkirjaa tuntemuksistasi, kirjoita kirjeitä exällesi missä puret niitä tunteitasi häneen mutta älä ikinä lähetä niitä. Käy salilla, tapaa uusia ihmisiä, aloita uusi harrastus.
Mulle tapahtui yli vuosi melkein sama juttu, mutta olen jo aikalailla päässyt ylitse. Joskus se tulee mieleen ja se kirpaisee, mutta menee usein useampia kuukausia ennen kuin tuntuu pahalta.
Unohdin lisätä sen tärkeimmän asian. Anna sen itkun tulla! Siis ihan oikeasti, kun itkettää niin itke. On ihan oikeasti ok surra mennyttä parisuhdetta ja sitä tulevaisuutta mitä ei enää tule. Anna sen surun tulla ja ota se vastaan, mutta älä jää siihen suruun. Se mitä sulle tehtiin ei ole oikein ja se että sua petettiin ei johdu sinusta vaan siitä pettäjästä. Vaikka sä olisit ollut täydellinen niin moraaliton pettäjä pettää aina. Tää ei ollut sun syytä.
Kiitos kommenteista tähän mennessä. Minua on jossain määrin auttanut muutto pois sieltä minne aikoinaan exäni perässä muutin, mutta eihän surua voi paeta vain maisemaa vaihtamalla. Olen eron jälkeen ja ammattilaisen avulla oppinut näkemään suhteessa monia asioita joilta halusin avioliiton aikana sulkea silmäni. Isoimpana näistä se, ettei puolisoni koskaan arkisissa erimielisyyksissäkään halunnut ottaa vastuuta tai myöntää virheitään vaan pahoittelijan rooli lankesi minulle. Olin jossain määrin alistujan asemassa suhteessamme enkä muista hänen koskaan pyytäneen minulta anteeksi mitään. En ole syytön itsekään, varmasti minullakin on ollut osuuteni avioliiton kariutumiseen. Menetin parin vuoden sisällä kaksi läheistä ja kävin lähellä työuupumusta, joten varmasti tämäkin on rasittanut suhdettamme. Mutta olisin silti toivonut, että myös toisella olisi ollut halua ottaa oman osansa vastuusta. Sen sijaan hän pesi kätensä kaikesta ja ratsasti auringonlaskuun.
Kuluneen puolen vuoden aikana olen hukuttanut itseni työhön, tavannut paljon ystäviä ja matkustellutkin. Ehkä kuvittelin, että pitämällä itseni jatkuvasti kiireisenä pääsen nopeammin eteenpäin. Eihän se niin näytä menneen. Tuntuu, että uskoa ihmisiin ja elämään on vaikeaa enää löytää.
AP
Minulle kävi melkein samalla tavalla kymmenen vuotta sitten. Melkein pari vuotta siinä toipumisessa meni. Loppujen lopuksi löysin elämäni miehen muutama vuosi eron jälkeen ja olen edelleen kiitollinen siitä, että ex-mieheni osoitti todellisen luonteensa ja pääsin hänestä. Huvittavinta oli se miten hän myöhemmin alkoi uudestaan liehitellä minua ja puhui kuinka oli tehnyt elämänsä virheen. Ei paljon kiinnostanut enää.
Rakenna itsellesi oma elämä. Olet nainen, voit saada lapsia ilman miestäkin. Älä roiku ihmisissä vain sen takia, että haluat perheen. Anteeksi, mutta puoli vuotta tuntuu kyllä lyhyeltä ajalta. Kun on ollut jonkun kanssa 15-vuotta, niin silloin oman elämän opettelu ottaa kyllä hetkensä.
Vierailija kirjoitti:
Rakenna itsellesi oma elämä. Olet nainen, voit saada lapsia ilman miestäkin. Älä roiku ihmisissä vain sen takia, että haluat perheen. Anteeksi, mutta puoli vuotta tuntuu kyllä lyhyeltä ajalta. Kun on ollut jonkun kanssa 15-vuotta, niin silloin oman elämän opettelu ottaa kyllä hetkensä.
Ero on tapahtunut puoli vuotta sitten, mutta suhdetta oli takana useampi vuosi. Eikä AP vaikuta minusta roikkuvan kenessäkään. Ihan normaalia surra tuossa tilanteessa, vaikka mies vaikuttaakin täydeltä kusipäältä.
Minunkin suhde päättyi pettämiseen joitain vuosia sitten. Kovin oli ex tulossa takaisin kun alkoi ongelmia ilmetä uudessa suhteessa. Sama kaava on toteutunut useamman ystävänikin kohdalla.
Kuulostaa oudolta omanikäisten puhuminen itsestään vanhana, kun itse saa osakseen vain lässyttelyä ja vähättelyä ja aina myydään lastenlippu kyselemättä ikää.
T30
Mies nyt löysi sinua sopivamman. Niin käy joskus, harva suhde kestää hautaan asti. Sinäkin löydät vielä itsellesi sopivamman. Kun ikää tulee, valitsemme kumppanimme paremmin.
Olisiko miehen pitänyt sitten jäädä suhteeseen, joka ei toimi?
Ihminen on aivoistaan fyysisestikin keskenkasvuinen vähintään 25v asti.
Aika klassinen juttu toi, että alkaa syyttää kaikesta keksii niitä syitä
Oma avovaimo teki just ton saman. Yhtäkkiä alko syyttelee kaikesta ja hän keräs oikein sitä vihaa mua kohtaan. Eikä siihen ollut edes syytä. Sit hän vaan lähti pois. Tajusin sitten, että se lähti toisen matkaan ja se miks kiehu ja syytti kaikesta oli sen takia, että helpompi lähteä. Se mikä mua otti päähän ettei voinut erota normaalisti. Miks piti kiehuu ja syytellä kaikesta mitä ei ole edes tapahtunut. Meillä ei ollut lapsia, mutta niistä puhuttiin myös ja omasta talosta.
Seuraavan kerran kun näin hänet, niin oli vatsa pystyssä ja silmä mustana. Näin kaupassa hänet sillon. Sanoin vaan, että silmästä päätellen elät nyt unelmaas.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon jouluseksi ei kyllä olisi pahitteeksi
-AP-
Olet pääsemässä selkeesti eteenpäin...
Vierailija kirjoitti:
Mies nyt löysi sinua sopivamman. Niin käy joskus, harva suhde kestää hautaan asti. Sinäkin löydät vielä itsellesi sopivamman. Kun ikää tulee, valitsemme kumppanimme paremmin.
Ei löytänyt. Tämä on nähty jo monet kerrat. Uuden kanssa on muutama vuosi ihanaa ja sitten pettämiskierre alkaa uudelleen ja todennäköisesti matelee vielä AP:n luokse
Vierailija kirjoitti:
Minun taas on vaikea päästä yli siitä, että mies ei vaihtanutkaan kumppaniaan minuun. Tasan ei mene nallekarkit.
Oikein sulle, mitäs yritit mennä väliin hajottamaan toisten suhdetta.
Itselläni oli tuollainen tilanne 4 vuotta sitten. Alussa tuntui että elämä loppuu. Vihasi ja välillä edelleen rakasti sitä ihmistä. Surra saa mutta ei kannata jäädä rypemään. Miksi itkeä sellaisen ihmisen perään joka kohteli sinua huonosti. Älä anna yhden ihmisen viedä sinulta uskoa elämään, rakkauteen ja luottamusta toisiin ihmisiin. Puhuminen auttaa mutta ei liikaakaan kannata jauhaa asiasta, jäädä jankkaamaan samoja juttuja. Keskity tulevaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löytänyt. Tämä on nähty jo monet kerrat. Uuden kanssa on muutama vuosi ihanaa ja sitten pettämiskierre alkaa uudelleen ja todennäköisesti matelee vielä AP:n luokse
Ei ole minunkaan exä madellut luokseni. Ihan on onnellinen uudessa liitossaan ja kaikkea hyvää hänelle toivotan. Kyllä tässä maailmassa täytyy olla lupa lähteä suhteesta, jossa ei tunne siinä oloansa hyväksi.
Et tee samoja virheitä, joita nyt olet tehnyt.