Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi toiset saikuttaa minkä ehtii ja toiset on joka päivä töissä eikä koskaan pois? Eihän se voi olla oikeasti niin, että toinen saa kaikki taudit ja toinen ei yhtään.

Sairaspoissaoloja seuraava
20.12.2022 |

Elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että aikuinen ihminen on keskimäärin enintään viisi päivää vuodessa OIKEASTI sairaana. Tämä on siis maksimi, osa vuosista menee ihan nollapoissaoloilla. Jos joka pikkunuhasta tai kivusta on pois, se on ikävä kyllä työnantajan vedättämistä.

Mun mielestä työntekijän pitää ottaa terveydestään sen verran vastuuta, ettei joudu maksattamaan sen laiminlyöntiä työnantajallaan ihan ylettömän paljon. Myös epämukavuutta pitää sietää sen verran, että pystyy töitä tekemään.

Niinhän se on, että pidetään itsestään selvyytenä että työnantaja maksaa palkan saikuttajallekin, mutta jos esim. kampaajasi ottaa maksun ja ilmoittaa ettei voi palvella sinua sairastumisen takia, vedät varmasti herneen nenään.

Itse tunnistan työpaikaltani useammankin saikuttajan ja niin myös meidän esimies.

Mikä on tilanne sinun työpaikalla?

Kommentit (189)

Vierailija
161/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että nuhassa ja yskässä pitää olla töissä tartuttamassa muita?

Mitä jos hankkisitte edes alkeellisen vastustuskyvyn!

Saaks sen verkkokaupasta?

Vierailija
162/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikausia minulla oli todella vähän sairauspoissaoloja, vaikka vaivoja onkin ollut nyt. Mutta kun poika aloitti päivähoidossa ja on saanut monta flunssaa peräkkäin, niin on joutunut itsekin potemaan näitä vähän väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mä sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa joka oikeasti laskee vastustuskykyä. Lisäksi sen hoitotasapainon saavuttaminen on alussa vaikeaa. Mulla on flunssakautena usein flunssa sekä viimeisimmässä työssä kipeytyi vuorotellen käsi ja selkä. Kävin myös sydänkokeissa joissa mitään ei löytynyt. Sain nenän jatkuvasti tukkoon pölystä ja palelin välillä kylmässä ja välillä ei mitään.

Mä kävin välillä töissä pää kainalossa ja söin kipulääkkeitä. Sainkin sitten koeaikapurun kun ei hommista tule näin mitään. Ennen kuin joskus sairastuin olin fyysisesti vahva, aina liikkunut urheilullinen ihminen ja ikäluokkani vahvimmasta päästä.

Tänään kävin vielä viemässä vaatteet ex-työstä. Taas alkoi aamusta nenä vuotaa, lihakset kipeänä, kylmä...jos en olisi saanut kenkää olisin tänäänkin ollut kipeänä töissä. Ja käsi kipeytyi ostosten kantamisesta. Ei naurata yhtään.

Mä nauran täällä. Ja siis ihan oikeasti tuolle, miten erilaisia me ihmiset ollaan. Mulla on myös tuo kilpirauhasen vajaatoiminta ja voin sanoa, että jumantsuikka kun välillä särkee ihan joka paikkaa ja nivelet turpoo niin, ettei esim. sormia saa taivutettua. Jalat nyt on ihan mahdottomat jo lähtöjään. Silti mä töihin menen ja ajattelen vain, että kyllä se tästä. Nenä vuotaa ihan jatkuvasti ja muutenkin kropan lämpötila heittää ihan omiaan. Aamulla saattaa näyttää kuumemittari, että on kuumetta (+38) ja puoli tuntia siitä, että on alilämpöä. Ja parilla mittarilla mitattuna. Nivelten turpoaminen on yksi inhoke kyllä, mutta en kai mä jätä elämääni elämättä tuollaisen takia? Töihin on mentävä.

Olen opetellut omaa kroppaani sen verran, että tiedän jäädä kotiin vain kun oksennan kolme kertaa putkeen tai niska/selkä on tietyllä tavalla kipeä. Muutoin tiedän, että se on omaa kropan epämääräistä eloa ja voin hyvin lähteä töihin. En lähde kotiin, vaikka oksentaisin töissä pariin kertaan. Olen sen oppinut, että se ei ole mitään tarttuvaa, vaan jokin oikosulku vatsassa. Kaikki ketkä kauhistelee yleensä mun touhuja niin sanon, ettei ole mitään tarttuvaa vaan on kilpirauhasen kanssa ongelmia ja suoliston kanssa ongelmia.

Vierailija
164/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on ainakin mt ongelmat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Taitaa olla yleisin syy miksi nainen on sairaslomalla. Miehet ovat liikuntaelinsairauksista johtuen.

Vierailija
165/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka eivät ole saikulla jatkuvasti syövät terveellisesti ja monipuolisesti. Ne jotka saa flunssan, kun joku aivastaa kilometrin päässä vetävät vain jotain eineksiä.

Huono suolistobakteerikanta, ravinto- ja hivenainepuutokset ja kenties hiljainen tulehdus lisää flunssan saamista, kestoa ja oireita. Olet mitä syöt pitää hyvin paikkansa ja ravinto on lääke numero 1.

Itse söin ennen eineksiä, pizzaa, makeisia ja muuta roskaruokaa jatkuvalla syötöllä ja olin kipeänäkin myös jatkuvasti. Sitten aloin syömään terveellisesti niin eipä ole flunssia näkynyt.

Lisäksi kipeänä töihin meno on älyttömän typerää. Tartutat muita joille se sama flunssa voi nostaa ison kuumeen, mikä sinulle aiheuttaa pari tippaa räkää nenästä. Kuumeisena töihin meno vasta typerää onkin. Fyysisessä työssä saat pahimmillaan sydänlihas tulehduksen ja ajatustyössä taai voi tehdä typeriä virheitä, kun pää ei toimi.

Höpö höpö! Kyllä perimällä on suuri vaikutus. Ollaan molemmat miehen kanssa ylipainoisia emmekä syö kovin terveellisesti. Ikää myös noin 50. Silti ei olla juuri koskaan kipeänä. Miehellä taitaa olla yksi poissaolo töistä 20 vuoden ajalta, mulla ehkä 10. Lapset myös tosi terveitä, samoin molempien meidän aikuisten vanhemmat.

Vierailija
166/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen n. 30v äijänkäppyrä. Työuraa ammatissa takana vasta 5v, koska olen diplomi-idiootti. Sitä ennen olen ollut tietysti kesät töissä aina ym.

Päivääkään en vielä ole ollut töistä pois sairauden takia. Esim. nyt olisin ollut mutta koska on etätyömahdollisuus ja flunssassa voi monia "turhia" asioita töissä tehä yhtä hyvin kuin terveenä, olin töissä.

Minunkaan rekordini tosin ei ole täydellinen,  vuoden mittaisen varusmiespalvelukseni alkuaikoina jylläävä virus/flunssa-aalto pisti pahimmillaan 70% miehistä vapautuksille, silloin olin yksi heistä. 

En koe itseäni erityisen terveeksi. Paljon on kiinni asenteesta, eli esim. siitä kun aamulla mietit onko se kurkku ehkä kipeä vai ei sittenkään.  Jos hakemalla hakee syitä saikuille niitä varmaan löytyy, mutta mitä sillä oikeastaan voittaa. Hommatkaa sellainen työ, joka on ees jollain asteella miellyttävää. Työ vapauttaa!

Vierailija
167/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset pitävät huolen, että kaikki palkalliset sairaslomapäivät tulee pidettyä.

Vierailija
168/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ihmisiä, jotka tunnustautuvat tällaisiksi saikuttajiksi? Mitä te sanotte siellä lääkärin vastaanotolla, kun se viikko tai kaksi saikkua tuntuu irtoavan todella helposti ja monta kertaa vuodessa? Ihan siis uteliaisuudesta kysyn, kun olen aina ihmetellyt tätä. Toiset valittavat, etteivät millään saa sairauslomaa ja toisille sitä tunnutaan kirjoittavan ihan tuosta noin vain kaksi viikkoa. Miten te sen teette?

Yleensä jos sanon että oksennustauti niin edes työterveys ei pakota vastaanotolle. Tai kuume ja nuha ja huimausta. Puhelimessa saa aina päivän kaks kerrallaan ja näin voi saada yleensä sen 3päivää putkeen. Ja miksikö joku saikuttaa? No ainakin itsellä siksi että on muutakin elämää kuin käydä töissä, kuka töissö käynnistä muka nauttii ainakaan jossain tehtaassa.

Vierailija
169/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2020 kuntalan työntekijöistä naiset olivat saikulla 18,4 päivää ja miehet 11,4.

Vierailija
170/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2020 kuntalan työntekijöistä naiset olivat saikulla 18,4 päivää ja miehet 11,4.

Tuotakaan ei pidä yleistää. Olen nainen, kunta työntekijä ja olen ollut kymmenen vuoden aikana kolme kertaa pois töistä. Ja teen hoitotyötä jossa jatkuvasti tekemisissä kaikenlaisten pöpöjen kanssa.

Vierailija
171/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnian mies kirjoitti:

Olen n. 30v äijänkäppyrä. Työuraa ammatissa takana vasta 5v, koska olen diplomi-idiootti. Sitä ennen olen ollut tietysti kesät töissä aina ym.

Päivääkään en vielä ole ollut töistä pois sairauden takia. Esim. nyt olisin ollut mutta koska on etätyömahdollisuus ja flunssassa voi monia "turhia" asioita töissä tehä yhtä hyvin kuin terveenä, olin töissä.

Minunkaan rekordini tosin ei ole täydellinen,  vuoden mittaisen varusmiespalvelukseni alkuaikoina jylläävä virus/flunssa-aalto pisti pahimmillaan 70% miehistä vapautuksille, silloin olin yksi heistä. 

En koe itseäni erityisen terveeksi. Paljon on kiinni asenteesta, eli esim. siitä kun aamulla mietit onko se kurkku ehkä kipeä vai ei sittenkään.  Jos hakemalla hakee syitä saikuille niitä varmaan löytyy, mutta mitä sillä oikeastaan voittaa. Hommatkaa sellainen työ, joka on ees jollain asteella miellyttävää. Työ vapauttaa!

Riippuu tosi paljon työn luonteesta. Itsekin voin tehdä etätöitä, ja saikutan äärimmäisen harvoin. Kerran oli tosi huono olo nuhan vuoksi, koitin tehdä töitä, mut ei vaan tullut mitään. Olin koeajalla ja en kehdannut omalla ilmoituksella olla pois, niin lähdin työterveyteen. Noh, oho, mullahan oli 39 astetta kuumetta ja  jo aika pahaksi mennyt poskiontelontulehdus. Lääkäri vaan totesi, ettet nyt ihan pelkällä saikkulapulla selviä (kun olin pahoitellut hänelle, että nuhan takia tulin kuormittamaan systeemiä, kun koeajan vuoksi haluan saikkulapun :D ). Sain nuhteet lääkäriltä. Mutta tällaiseksi sitä menee, kun voi tehdä etätöitä. Ei tule edes mieleen, ettei tekisi töitä ennen kuin on oikeasti paha.

Jos taas on läsnätyössä tai varsinkin asiakastyössä kasvotusten, fyysisesti raskas työ tms., niin sitten on varmasti paljon herkemmin saikutettava.

Vierailija
172/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta pitäis vähentää raskausajan saikut pois, koska niiden vertaaminen miehiin on hitusen epäreilua. Aika monet joutuu raskausajan lopussa jäämään saikulle ennen äitiysloman alkua. Jos komplikaatioita raskaudessa, voi helposti olla saikulla kuukausia tai ainakin viikkoja ennen äitiysloman alkua, ja uskoisin, että näitä on sen verran, että näkyy jo tilastoissa.

Vierailija
173/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villi veikkaus.

Ne jotka saikuttaa ja on koko ajan pois on samoja jotka on mukana woke touhuissa? Eikö vaan.

Eli niitä joille elämä vaan on niin kamalaa kärsimystä ja uhrinäytelmää jatkuvasti, vaikka ihan samaa elämä se on kuin kaikilla muillakin.

Vierailija
174/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnian mies kirjoitti:

Ei ole kiinni asenteesta. En minä nyt hyvänen aika ikinä ole minkään kurkun karheuden tai nuhan takia pois töistä, kyllä ne ihan oikeita tauteja on. Kuumeessa en tee töitä, parempi levätä. Toki asia olisi ehkä vähän eri jos ei olisi lapsia, silloin voisi nukkua ja levätä työpäivän jälkeen, mutta lasten kanssa pitää jaksaa illallakin touhuta. Ja lapsilta ne tauditkin tarttuu. Ärsyttävää kyllä, mutta minkäs teet. Ennen lapsia en ollut poissa juurikaan, mutta nyt nämä pari viimeistä vuotta on olleet ihan kauheaa tautien osalta, toivottavasti pian alkaa pienimmänkin vastustuskyky parantua... Tottakai olisin mieluummin terve ja töissä, v*tuttaa vaan entisestään nämä "se on asennekysymys"-jeesustelijat.

Vierailija
175/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissäkin kommenteissa näkee sen miten suppeasti ihmiset näkee asiat vain oman navan kautta. Ei millään ymmärretä että jotku ihmiset voi olla kroonisesti sairaita, toisista se ei näy edes ulospäin. 

Minua haukutaan töissä sarjasaikuttajaksi. Puhuvat pahaa seläntakana. Kai ne luulee että huvikseen makaan kotona ja olen poissa töistä. Mikä tarkoittaa sitäkin että tulot tippuu ja sekin ilmeisesti monen mielestä kivaa.

Minulla korona vei terveyden ja toi astman joka pahenee huonossa sisäilmassa. Toimisto on homeessa ja muutto on edessä, siihen asti on sinniteltävä. Tuntuu kyllä tosi hyvältä kun ihmiset arvostelee vielä sen päälle että itse voi edes kävelyllä käydä kun keuhkoihin ottaa ja sairastuu heti perään. Jokaikinen flunssa lapsilta tarttuu minuun ja pahimmillaan kestää kuukauden putkeen. Mutta tämmöistä se on, tähän päälle tulee haukut ja pahan puhumiset koska laiskuuttahan se kaikki vain on. 

En yleensä toivo kenellekään mitään pahaa, mutta näille haukkujille minä oikeasti toivon saman mitä minulle kävi. Voisi näkemys muuttua muita kohtaan hieman empaattisemmaksi.

Vierailija
176/189 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnian mies kirjoitti:

Ei ole kiinni asenteesta. En minä nyt hyvänen aika ikinä ole minkään kurkun karheuden tai nuhan takia pois töistä, kyllä ne ihan oikeita tauteja on. Kuumeessa en tee töitä, parempi levätä. Toki asia olisi ehkä vähän eri jos ei olisi lapsia, silloin voisi nukkua ja levätä työpäivän jälkeen, mutta lasten kanssa pitää jaksaa illallakin touhuta. Ja lapsilta ne tauditkin tarttuu. Ärsyttävää kyllä, mutta minkäs teet. Ennen lapsia en ollut poissa juurikaan, mutta nyt nämä pari viimeistä vuotta on olleet ihan kauheaa tautien osalta, toivottavasti pian alkaa pienimmänkin vastustuskyky parantua... Tottakai olisin mieluummin terve ja töissä, v*tuttaa vaan entisestään nämä "se on asennekysymys"-jeesustelijat.

Tämäpä juuri. Meilläkin tuntuu että lapset olleet tänä vuonna koko ajan kipeänä. Ja minulle tarttuu joka tauti. Se on melko rankkaa hoitaa lapsia kotona kovassa kuumeessa. Kateellisena kuuntelee kun lapseton kaveri vastaavassa tilanteessa makoilee sohvalla, katsoo netflixiä ja syö jäätelöä.

Vierailija
177/189 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissäkin kommenteissa näkee sen miten suppeasti ihmiset näkee asiat vain oman navan kautta. Ei millään ymmärretä että jotku ihmiset voi olla kroonisesti sairaita, toisista se ei näy edes ulospäin. 

Minua haukutaan töissä sarjasaikuttajaksi. Puhuvat pahaa seläntakana. Kai ne luulee että huvikseen makaan kotona ja olen poissa töistä. Mikä tarkoittaa sitäkin että tulot tippuu ja sekin ilmeisesti monen mielestä kivaa.

Minulla korona vei terveyden ja toi astman joka pahenee huonossa sisäilmassa. Toimisto on homeessa ja muutto on edessä, siihen asti on sinniteltävä. Tuntuu kyllä tosi hyvältä kun ihmiset arvostelee vielä sen päälle että itse voi edes kävelyllä käydä kun keuhkoihin ottaa ja sairastuu heti perään. Jokaikinen flunssa lapsilta tarttuu minuun ja pahimmillaan kestää kuukauden putkeen. Mutta tämmöistä se on, tähän päälle tulee haukut ja pahan puhumiset koska laiskuuttahan se kaikki vain on. 

En yleensä toivo kenellekään mitään pahaa, mutta näille haukkujille minä oikeasti toivon saman mitä minulle kävi. Voisi näkemys muuttua muita kohtaan hieman empaattisemmaksi.

Vierailija kirjoitti:

Kunnian mies kirjoitti:

Veditte herneen nenään, se kertoo, että teillä ei ole asennevammaa. Mutta mooni sellainen, joka on "huvikseen" pois oli hiljaa.

Vierailija
178/189 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikälle kertyy tänä vuonna sellainen neljä kuukautta sairaslomaa töistä. Arvaapa ap olisinko paljon mieluummin töissä kuin sairaslomalla?

Mä olen ollut tänä vuonna 2,5kk töissä, loput sairauslomalla. On epävarmaa kuntoudunko koskaan työkykyiseksi. Ikää alle 50v. Mahtaa aapeetä nyt ahdistaa.

Vierailija
179/189 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaspoissaolot tietää töiden kasaantumista. Siellä ne odottaa tekijää ihan kaikki sairasloman jälkeen. Toipilaana on sitten töissä entistä kiireempi.

Etätyötä ei voi tehdä. Työssä altistuu taudeille. Ihan oikeaa sairastamista poissaolot on. Ei mitään lepoa. Sitten heti takaisin töihin puolikuntoisena toipilaana kun pystyy.

Enkä kaipaa meille mallia jossa mennään töihin sairaana. Vatsatautinen ei syö mitään kokopäivänä jotta voi tehdä työtä ellei sitten pyörry työn äärellä. Flunssainen imee karkkia ettei yskisi niin, että ääni lähtee ja sylki roiskuu toisten päälle. Kuka haluaa jatkuvasti niistävän asiakaspalvelijan asiakkaaksi. Jne

Vierailija
180/189 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisit sinäkin ihmisten aikoihin nukkumaan niin jaksaisit käydä töissä. Niin ne muutkin tekevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan