Ateisti, miksi vietät joulua?
Kommentit (296)
Inezia:
- 84/94 ( joka unohti kirjautua aikaisemmin ) .
Kaupallisen joulun viettäjät ostavat kaiken valmiina.
-ap-
että minä en ole kieltämässä keneltäkään joulun tai minkään muun juhlan viettoa. Ihmettelen vain, miksi ateisti, joka kieltää kaiken korkeamman olemassaolon haluaa juhlistaa juhlaa, jota viettävät pakanat tai kristityt. Ymmärrän vallan hyvin pakanoiden sydäntalven juhlan vieton ja kristittyjen Jeesuksen syntymäjuhlan vieton, joita arkikielessä kutsutaan jouluksi, mutta en oikein käsitä, mitä ateisti oikein juhlistaa.
Ja edellinen on oikeassa vapun suhteen. Tuonkin asian selvitin jo, ööö... 15 sivua sitten varmaan.
ap
Uskon vakaasti sielunvaellukseen; ihmisen kuoltua, sen sielu liittyy " universumiin" ja siitä tule yhtä luonnon ym. kanssa. Taivasta ei ole, myöskään helvettiä ei ole, samoin enkeleitäkään ei ole.
Ja muuten, Jeesus ei todellakaan syntynyt joulukuussa! Se on todistettu jo aika päiviä sitten.
Meillä vietetään joulua samalla tavalla kuin sitä on vietetty koko ikäni:
syödään kunnolla, koristellaan kuusi, annetaan ja saadaan lahjoja, joulusauna, käydään hautausmaalla jne.
Se ei kuulu sulle paskankaan vertaa miten toiset viettävät joulua. Löysää sitä pipoasi tai mikä parempi, suksi hevon vittuun.
Kirjoitustyylisi on tyly ja tuomitseva. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan pitää paikkansa netissäkin.
Monet hyvät keskustelut olen käynyt hyvin eri tavalla uskovien kanssa, ei tällaiseen loan heittoon tarvitsisi ryhtyä. Kokeileppa ensi kerralla aloittaa keskustelu ystävällisemmällä sävyllä. Saat ystävällisempiä vastauksiakin.
4
Siis, onko sinun mielestäsi olemassa vain kaksi tapaa viettää joulua - kristitty ja kaupallinen? Muut tavat ovat huijausta? Mitä epärehellistä siinä on, jos sanoo juhlivansa joulua, koska rakastaa siihen liittyviä perinteitä, yhteenkuuluvaisuuden tunnetta jne. Eikö ateisti saa rakastaa? Eikö ateisteilla ole tunteita? Mitä ihmettä sinä oikein jauhat?
85
Vierailija:
Vierailija:
Heitteletkös useinkin " ihan vaan läppänä " syyteuhkauksia?Ihan yhtä lailla täällä syytetään epätasa-arvosta, kun joku uskaltaa kysyä, miksi ateisti viettää joulua. HALOO!!
-ap-
Ei kukaan syyttänyt. Kysymykseesi vastattiin USEAAN otteeseen. Sinä kyselit, että minkä takia ateistit eivät voi viettää joulua muilloin. Tällaisilla toiveilla sinä asetat ateistit epätasa-arvoiseen asemaan. Sinun mielestäsi heidän pitäisi muuttaa tapansa vain siksi, että sinä satut juhlimaan jouluna Jeesuksen syntymää. Mitenkähän tämänkin voisin selittää niin, että se menisi kaaliisi, menisit nukkumaan ja jättäisit ihmiset rauhaan?
Hehän eivät juhlista Jeesuksen syntymää.
Eikö ateistit saa juhlia vaikka talvipäivän tasausta tai vuoden loppumista joulun aikaan? Miksi sinun tarvii kärttää täällä muiden syitä juhlimiseen? Vietätkö sinä omia tai lastesi syntymäpäiviä sen takia kun Jeesuksen syntymää juhlitaan? Ei kai vahingossakaan ole muita vaikuttimia siihen, se voitaisiin jo laskea synniksi.
97
Vierailija:
Kaupallisen joulun viettäjät ostavat kaiken valmiina.-ap-
Ah, hyvä tietää. Sitten en varmuudella vietä kaupallista joulua. Teen itse paljon. Lahjoja, koristeita, ruokia, vaatteita. Joulunakin.
Miksikö vietän joulua? Sama syy minulla on kuin useimmilla muillakin. Koska se on kivaa. Se kuuluu perinteisiin. Sopiva rako juhlistaa elämää (kun kerran lomaa kuitenkin on). Valoa pimeyteen! Juhlaa elämään! Perinteitä vaalien :)
t. se 112 viestissä lainattu ateisti.
Vierailija:
Uskon vakaasti sielunvaellukseen; ihmisen kuoltua, sen sielu liittyy " universumiin" ja siitä tule yhtä luonnon ym. kanssa. Taivasta ei ole, myöskään helvettiä ei ole, samoin enkeleitäkään ei ole.Ja muuten, Jeesus ei todellakaan syntynyt joulukuussa! Se on todistettu jo aika päiviä sitten.
syödään kunnolla, koristellaan kuusi, annetaan ja saadaan lahjoja, joulusauna, käydään hautausmaalla jne.Se ei kuulu sulle paskankaan vertaa miten toiset viettävät joulua. Löysää sitä pipoasi tai mikä parempi, suksi hevon vittuun.
No, ainakaan lähimmäisenrakkautta ja toisten kunnioitusta ei siinä opeteta. Minä olen täällä ja keskustelen itseäni kiinnostavasta asiasta. Enpä vain tajunnut, että ateistit ovat niin herkkiä hipiästään, että eivät yhtään kestä toimintansa kyseenalaistamista.
-ap-
Vierailija:
Kirjoitustyylisi on tyly ja tuomitseva. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan pitää paikkansa netissäkin.
Monet hyvät keskustelut olen käynyt hyvin eri tavalla uskovien kanssa, ei tällaiseen loan heittoon tarvitsisi ryhtyä. Kokeileppa ensi kerralla aloittaa keskustelu ystävällisemmällä sävyllä. Saat ystävällisempiä vastauksiakin.
4
joulu ei olekaan mikään jeesusjuhla.
se on muuten vaan kiva juhlapäivä jolloin vietetään aikaa läheisten kanssa, syödään hyvin ja annetaan ja saadaan lahjoja.
Minä en tarvitsee lupaa omaan jouluuni yhdeltäkään uskovaiselta.
Inezia:
Ei kukaan syyttänyt. Kysymykseesi vastattiin USEAAN otteeseen. Sinä kyselit, että minkä takia ateistit eivät voi viettää joulua muilloin. Tällaisilla toiveilla sinä asetat ateistit epätasa-arvoiseen asemaan. Sinun mielestäsi heidän pitäisi muuttaa tapansa vain siksi, että sinä satut juhlimaan jouluna Jeesuksen syntymää. Mitenkähän tämänkin voisin selittää niin, että se menisi kaaliisi, menisit nukkumaan ja jättäisit ihmiset rauhaan?
Miten ihmeessä voin asettaa ateistin epätasa-arvoiseen asemaan, kun ateistit eivät usko Jeesukseen tai Jumalaan, mutta silti juhlivat Jeesuksen syntymäjuhlaa? Etkö tosiaan itse näe tässä mitään ristiriitaa? Ihan turha huudella mitään tasa-arvojuttuja tähän.
Vierailija:
Hehän eivät juhlista Jeesuksen syntymää.Eikö ateistit saa juhlia vaikka talvipäivän tasausta tai vuoden loppumista joulun aikaan? Miksi sinun tarvii kärttää täällä muiden syitä juhlimiseen? Vietätkö sinä omia tai lastesi syntymäpäiviä sen takia kun Jeesuksen syntymää juhlitaan? Ei kai vahingossakaan ole muita vaikuttimia siihen, se voitaisiin jo laskea synniksi.
97
Minun puolestani ateistit voivat viettää talven juhlaansa tai mitä ikinä viettävätkin, mutta miksi se tehdään kristityin perintein?
-ap-
Voi hyvänen aika, ihan tosissaanko on noin vaikea ymmärtää?
A-T-E-I-S-T-I-T
E-I-V-Ä-T
J-U-H-L-I
J-E-E-S-U-K-S-E-N
S-Y-N-T-Y-M-Ä-Ä-!
Tästä asiasta on kanssasi turha enää jauhaa.
Yksinkertaisia kysymyksiä voi kysyä monella tavalla. Ystävälliseen sävyyn (kuitenkaan hymistelemättä, sekin on mahdollista!) tai tylyllä tavalla tai jotakin siltä väliltä.
Tosin, kyllä " vastapuolenkin" kommentit tässä loppupuolella ovat menneet asiattomiksi. Haistatteluihin ei fiksun ihmisen tarvitse ryhtyä.
4
oletko taantunut ala-aste aikaan, jolloin ei saanut kenelläkään muulla olla mitään samaa ilman, että käydään huutelemassa " ei saa matkia!"
Minä en oikeasti jaksa vaivata päätäni sillä, että alkaisin kotoa oppimistani joulutavoista valikoimaan kristityt ja ei-kristityt tavat erilleen. En tiedä kaikkien jouluun kuuluvien toimien ja asioiden taustoja ja historiaa eikä minulla ole mitään tarvetta niitä alkaa selvittää.
Ei minulla ole mitään syytä vihata tai vieroksua kristittyjä tapoja eikä mitään tarvettaa alkaa niitä mitenkään erityisesti välttelemään. Sinä juhlit joulua kristityin tavoin, koska olet uskossa. Minä noudatan niitä samoja tapoja tavan ja huvin vuoksi.
85
Vierailija:
Vierailija:
Uskon vakaasti sielunvaellukseen; ihmisen kuoltua, sen sielu liittyy " universumiin" ja siitä tule yhtä luonnon ym. kanssa. Taivasta ei ole, myöskään helvettiä ei ole, samoin enkeleitäkään ei ole.Ja muuten, Jeesus ei todellakaan syntynyt joulukuussa! Se on todistettu jo aika päiviä sitten.
syödään kunnolla, koristellaan kuusi, annetaan ja saadaan lahjoja, joulusauna, käydään hautausmaalla jne.Se ei kuulu sulle paskankaan vertaa miten toiset viettävät joulua. Löysää sitä pipoasi tai mikä parempi, suksi hevon vittuun.
No, ainakaan lähimmäisenrakkautta ja toisten kunnioitusta ei siinä opeteta. Minä olen täällä ja keskustelen itseäni kiinnostavasta asiasta. Enpä vain tajunnut, että ateistit ovat niin herkkiä hipiästään, että eivät yhtään kestä toimintansa kyseenalaistamista.
-ap-
Ihan tiedoksesi vaan, niin tuo lähimmäisenrakkaus ja toisten ihmisten ja kaiken elävän kunnioittaminen kuuluu vakaasti tuohon " cowboy elämän tyyliin" , mitä minä sekä mies harrastamme. Ja myös nuo arvot olen saanut verenperintönä isältäni, joka rakasti luontoa ja eläimiä. Tuohon ei todellakaan tarvita mitään helvetin Raamattua.
T. 114
Vierailija: