Ateisti, miksi vietät joulua?
Kommentit (296)
mutta ette varmaan miellä itseänne vakaumuksellisiksi ateisteiksikaan?
Se on tämä minun pointti.
-302.
Vierailija:
Emme perusta sen kristillisistä muodoista, meillä on kuusi ja lahjat ja notkuvat pöydät, jotka on kaikki pakanallisia tapoja.
Kuusen koristelu kimaltelevilla koristeilla viittaa Jeesus-lapsen saamiin arvokkaisiin lahjoihin, tähti viittaa tähteen joka ohjasi tietäjät Jeesuksen seimelle, lahjojen antaminen viittaa myös Jeesus-lapsien saamiin lahjoihin. Syöminen, edes ylensyöminen, ei ole mikään erityinen pakanallinen tapa, vaan elinehto.
-ap-
Vierailija:
Samaan tapaan vietämme muitakin juhlia, lähinnä vapaapäivinä. Kuinka kristillinen tapa on joulusauna? Entä juhannuskoivut? Kekri, vappu, äitien- tai isänpäivä jne. Pääsiäisenä meillä syödään perheen kesken, tai vielä perinteisemmin, lähdetään Lappiin laskettelemaan koska on pitkät pyhät. Vai tarkoitatko ettei pakanoilla saisi olla lomia samaan aikaan?
Vaan ATEISTIEN. Koeta nyt vain opetella se ero.
-ap-
Vierailija:
Niin mutta en käsitä miksi Jeshuaan Messiaaseen (Jeesukseen Kristukseen) uskova viettää joulua. Kun on antikristillistä muuttaa aikoja ja lakeja: On siis suorastaan synti viettää joulua Jeshuan Messiaan syntymäjuhlana. Se on valheellistakin.Itse olen ollut uskossa n. 20 vuotta. Aiemmin minäkin vietin joulua, mutta kun tulin tuntemaan totuuden joulusta, niin luovuin siitä.
Ohitit kovin kevyesti lehtimajajuhlan, vaikka sitä vietetään silloinkin, kun Jeshua Messias tulee takaisin. Siis kristityt viettävät sitä Jeshuan Messiaan kanssa tulevaisuudessa aivan varmasti. Lehtimajajuhlan viettäminen on selvästi Herran tahto.
Matt. 7:21
¿Ei jokainen, joka sanoo minulle: ' Herra, Herra!' , pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.¿Raamatun ilmoituksesta, pappien palveluajoista yms. on pääteltävissä, että Jeshua syntyi melko todennäköisesti juuri lehtimajajuhlan aikana.
Luukkaan evankeliumissa viitataan myös lehtimajajuhlaan:
UT 1938 Joh. 1:14
¿Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,¿¿Mutta em. käännös on huono. Oikeammin olisi (Blue Letter Bible):
¿Ja Sana syntyi (tuli) lihaksi ja pystytti lehtimajansa (asui) keskellemme¿¿
Sanallahan tarkoitetaan tässä Jeshua HaMasiah¿ia, Jumalan Sanaa lihaksi tulleena.
Et tunnu tietävän, anteeksi nyt, mutta sitäkään, mitä kristinusko on, vai kuinka? Kristinusko on juutalaisuutta. Me kristityt, oikeammin ¿Tien seuraajat¿, kuulumme juutalaisen Jeshua Nasaretilaisen lahkoon. Siellähän kristinuskon juuret on. Kaikki apostolit ovat (ei niin, että olivat - vaan ovat vielä tänäänkin! Kunnia Jumalalle! Halleluja!) juutalaisia.
Olen ev. lut. ja elän sen mukaisesti.
-ap-
oho. Siis minusta ateisti vaan on, vakaumus kuuluu johonkin valittuun uskontoon, ateismi on uskomisen puutetta.
Siksi minusta ei ole outoa, että muiden uskontojen edustajat ovat tarkempia noista pyhistä kuin ateisti, joka voi huoletta poimia itselleen sopivat ideat ilman omantunnontuskia.
Täytyykin sitten ottaa vastaukseni takaisin ja miettiä itselleni uutta kategoriaa, sillä minä juhlin. Joulut, pääsiäiset, juhannukset, vaput, itsenäisyyspäivät, äitienpäivät, isänpäivät, syntymäpäivät, nimipäivät. On kevätjuhlaa, joulujuhlaa, juhannusjuhlaa, häitä, nimiäisiä ja vaikka mitä kissanristiäisiä. Ja minähän juhlin.
Mutta jaksan ihmetellä, miten ihmeessä te saatte tukittua joka paikkaan jonkun uskonnon tai muun haihatuksen mukaan. Jos minä en usko mihinkään jumalaan, jeesukseen, allahiin tai ylipäätään mihinkään yliluonnolliseen tai " korkeampaan voimaan" , niin sekö on se asia, miksi minä en saa juhlia. Tai vakaumuksessa (tässä tapauksessa kai sen puutteessa) on joku iso paha vika, jos näin kuitenkin teen?
Kristityt ne jaksaa muutenkin olla aina kaikkia muita parempia, vaikka monet muut uskonnot ohjaavat samaan, mikä yleensä käsitetään kristilliseksi arvoiksi...
Koko ketju on unohtanut asioiden merkityksen. Ihmiset antavat asioille oman henkilökohtaisen merkityksensä. Joillekkin joulu MERKITSEE jeesuksen syntymän juhlimista, toisille se MERKITSEE läheisten kanssa vietettävää aikaa jne... Mikä tekee toisen antaman merkityksen huonommaksi tai vääräksi kuin toisen ihmisen antaman merkityksen? Miten vakaumuksellisen ateistin joulun juhliminen olisi ristiriidassa hänen vakaumukseensa, jos vakaumukselliselle ateistille valtakunnallisina vapaapäivinä juhliminen MERKITSEE jotain muuta kuin uskonnollisia perinteitä?
Ateisti ARVOTTAA omat juhlansa eri perustein, onko silloin ajankohdalla joku merkitys, muille kuin suvaitsemattomille uskovaisille?
Kuulostaa lasten perusteluilta " Mä olin täällä ensin!"
...ihan kuin eilisestä pulkkamäestä: " mä olin lumikasan päällä ensin, vaan mä saan laskea, muut ei!"
Alussa kristinuskon papit sun muut yritti ankarasti kieltää joulun vieton ja julistivat sen pakanalliseksi tavaksi jolla ei löydy perustetta kristinuskosta.
Mutta kun kielto ei tuottanut toivottua vastakaikua, (niinkuin ei siis todenäköisesti tänä päivänkään tapahtuis) niin kirkko päätti että nämä kristityt jotka olivat siis tavoiltaan edelleenkin pakanoja, saavat viettää joulua edelleenkin.
Jottei kirkko ois kuitenkaan täysin menettänyt täysin kasvojaan ja valtaansa niin Saturnaalia muutettiin Jeesuksen syntymäpäiväksi vaikka sille ei siis Raamatusta löydykkään perustetta.
Miksi jonkun täytyisi viettää mitään juhlaa? Onko ihan pakko viettää? Kun muutkin viettävät?
Kyse oli siitä, että arvon ap kristittynä ihmetteli kovasti, miksi ateisti haluaa juhlia sellaisena päivänä, jolloin kristitytkin juhlivat. Saattaapa jopa tehdä jotain, jolla on joskus ollut jokin symbolinen merkitys jossain uskonnossa. Epäiöi vielä, onko joulua viettävä ateisti ollenkaan ateisti vai ehkä kaappikristitty.
ap:ta vituttas oikein kunnolla ja se sais kirjotella tänne siitä 40 sivua!
ehkä kyse on enempi ns. vakiintumattomasta vakaumuksesta.
-302.
Vierailija:
Mistä ap luulit minun olevan lestadiolainen? En edes tunne lestadiolaisuutta. En ole käynyt muistaakseni missään heidän tilaisuuksissaan.
Jo kauan ennen Jeesuksen syntymää monien pakanallisten, Jumalien ja vapahtajien syntymäpäivänä pidettiin joulukuun 25 päivää. Sinä päivänä syntyivät Egyptin Bacchus, Kreikan Bacchus, Adonis, Krishna, Changti, Chris, Horus, Osiris, Buddha, Mithra, Sakia ym. Keisari Aurelius (270¿275 jKr.) julisti v. 1274 joulukuun 25. päivän »voittamattoman auringon» syntymäpäivänä yleiseksi roomalaiseksi juhlapäiväksi ja neljänneltä vuosisadalta lähtien tämä pakanallinen juhlapäivä sitten vähitellen tuli kristillisen kirkon joulupäiväksi. V. 534 paavi määräsi Jeesuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän.
Poikalasten surmaaminen vapahtajan tuhoamiseksi on sekin todettu yleiseksi myytiksi monilla vanhoilla kansoilla. Esim. intialainen kuningas Kansa saadakseen Krishnan surmatuksi antoi käskyn: »Etsikää kaikki pikkulapset, mitä on, ja surmatkaa armotta jokainen poikalapsi, jossa ilmenee joitakin suuruuden merkkejä». Ja samoin kuin Joosef pakeni perheineen Egyptiin, samoin kerrotaan mm. Krishnan vanhempien vapahtajalapsensa kanssa paenneen Gokuliin.
joulunvietosta, etkä lainkaan kyseenalaista omaa tapaasi valjastaa vanhaa pakanajuhlaa omiin kristillisiin tarkoitusperiisi. Mikä tekee sinusta oikeutetumman kuin muista?
Marko Grönroos on muuten kerännyt sivuilleen ihan pätevän minihistoriikin joulunviettotavoista kautta aikain, kannattaa tutustua, jos aihe kerran kiinnostaa. Alla ote sivulta ja linkki.
' ' Katolisen kirkon valinta Jeesuksen syntymäpäiväksi oli vähintään yhtä tuulesta temmattu kuin hänen syntymävuotensakin, jonka historiallisten lähteiden mukaan oli pakko ajoittua vuosille 4-8 " ekr" ollakseen edes jotenkin yhdenpitävä Raamatun kanssa. Yleensä Jeesuksen syntymäpäiväksi arvioidaan loppukesä tai syksy. Pääsyynä joulukuun 25. päivän valitsemiselle oli kuitenkin vanhojen pakanallisten juhlien korvaaminen " oikeaoppisella" juhlalla. Katolinen kirkko käytti samaa menetelmää lukuisien muidenkin juhlapäivien kohdalla (Pääsiäinen, Kynttiläpäivä, Kekri, jne.). Tämä menetelmä havaittiin tehokkaaksi käännytettäessä pakanoita kristinuskoon. Vanhoja temppeleitä ja perinteitä ei yleensä tuhottu, vaan niiden merkitys vain muutettiin. Kristilliset siis muokkasivat vanhasta valon jumalan jälleensyntymäjuhlasta oman valon jumalansa syntymäjuhlan.
Tämä pakanallinen toiminta ei kuitenkaan jäänyt kirkonkaan piirissä huomiotta. 1500-luvulla John Calvin, Roomalais-Katolisen kirkon pappi, yritti suorittaa uskonpuhdistuksen kristillisten juhlapäivien suhteen, sillä erityisesti vanha testamentti varoittaa omaksumasta pakanallisia tapoja (5. Moos 12:30, Jer. 10:2) [Reed]. Myös Martti Luther vastusti joulua kiivaasti, samoin puritaanit Yhdysvalloissa; joulu oli 1600-luvulla jopa laiton esimerkiksi Bostonissa muutaman vuosikymmenen ajan.' '
Lainaus sivuilta:
nic funet fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/joulu/historia
(luin just koko ketjun läpi, enkä muista nroa) puolusteli jotain tiettyjä jouluruokia, että eivät ole pakanallisia vaan kuuluvat johonkin tiettyyn suomalaiseen perinteeseen. Sitten kumminkaan uskonnottomat eivät saisi noudattaa näitä samoja perinteitä!
Eli ap on puhunut itsensä pussiin jo monta kertaa, jankkaa ja jankkaa vain!
Itse ihmettelen enemmän (mutta en tuomitse) ns. tapakristittyjä, jotka menevät kirkossa naimisiin, kastavat lapsensa jne., mutte eivät kuitenkaan ole mitenkään uskonnollisia tai syvällä sisimmässään usko siihen, mitä kirkko opettaa. Itselläni raja kulkee tuossa: en menisi kirkossa naimisiin ja vannoisi jonkun jumalan, johon en usko, nimiin yhtään mitään.
Mutta kukin tavallaan!
Mun kaveri on juutalainen, olen ollut hanukkajuhlissa ja juutalaisissa hautajaisissa..enkö saisi ap osallistua näihin mielestäsi? Entä saanko osallistua kristilliseen jouluun, jos sukulaiseni ovat kristittyjä?
Asun Suomessa, yhteiskunnassa, jossa kristinusko on pitkälti määrittänyt uskonnollista ja myös sosiaalista elämää (valtionkirkko, vapaapäivät uskonnollisina pyhinä jne.). Vietän siis joulua siksi, että olen sosiaalistunut tähän yhteiskuntaamme. Haluatko työntää meidät ei-kristityt yhteiskuntamme sosiaalisten tapojen ulkopuolelle? Entä juutalainen ystäväni, saako hän osallistua juhliinne ja mihin niistä? Joulu ei varmastikaan käy, vai saavatko juutalaiset ja muslimit juhlia joulua profeettansa syntymäpäivänä?
Ja vielä, pakana terminä on mielestäni kristinuskon sisäinen tapa kutsua ei-kristittyjä. Se ei viittaa millään tapaa uskontoihin, vaikka Suomessa esim. pakanalla on alkujaan varmaan viitattu luonnonuskontojen edustajiin, joita kristityiksi on käännytetty. Pakana voi siis yhtä hyvin olla hindu kuin ateistikin.
Voisi kysyä, miksi kristitty juhlii joulua, Jeesushan ei ole edes syntynyt silloin? Se on keskitalven juhla, roomalaiset juhlivat jo aikoja sitten Saturnaliaa, jakoivat lahjoja ja herkuttelivat. Ennen jeesuksen syntymää.
Ottakaa selvää..
...mutta ei lainkaan mitään uskonnollisia asioita ajatellen.
Joulu on se pukkijuhla, tonttuja herkkuja, kuusi, koristeita, tunnelmaa, joululauluja, perheen ja suvun yhteistä oloa...
Ei totisesti mietitä mitään uskonnollista koko jouluna...