Ateisti, miksi vietät joulua?
Kommentit (296)
Vierailija:
Eikö vaan tehdä niin, että ap voi juhlia Jeesuksensa syntymää vaikka ennen joulua, jos NOIN kovasti ahdistaa!Minä, ateisti, vietän joulua siksi, että voin antaa lahjoja ja saatanpa saadakin niitä. Vietän joulua siksi, että edes jonkin syyn varjolla pääsen hetkeksi irti arjesta, rakkaiden ihmisten pariin. Saan ilahduttaa läheisiäni ja myöskin ilahtua. Ihana yhteenkuuluvuuden tunne, siitä minä joulussa pidän. Viime joulu oli ehkä elämäni paras, koolla oli paljon niin ateisteja, kristittyjä kuin sellaisiakin, joille ei uskontoasiat merkitse mitään. Sulassa sovussa söimme juhla-aterian, jaoimme lahjat ja vietimme aikaa yhdessä. Jos tämä ei ap:n mielestä ole sallittua vain siksi, kun en kuulu kirkkoon enkä harjoita mitään uskontoa, niin hanki jo hoitoa. Jo Suomen laki estää ihmisten asettamisen epätasa-arvoiseen asemaan uskonnon perusteella, joten siksipä ateistit eivät vietä joulua milloinkaan muulloin kuin JOULUNA, jos ovat viettääkseen.
Haluan vain tietää, miksi ateistit viettävät joulua? Ihminen, joka ei usko mihinkään korkeampaan voimaan haluaa silti juhlistaa kirkkokunnan suurinta juhlaa eli Jeesuksen syntymää. Hassua. Suomen laki muuten kieltää myös kunnianloukkaukset, joita hoidonhankkimisjuttusi jo liippaa.
-ap-
Vierailija:
Jeesuksen syntymäpäivää on juhlittu ainakin 200-luvulta lähtien: aluksi juhlapäivänä oli 6.1. Keisari Aurelianuksen 270-luvulla määräämä voittamattomalle auringolle omistettu Sol Invicti -juhla ja vapaapäivä oli kuitenkin 24.-25. joulukuuta. Kun tämän päivän juhlinta nopeasti tuli hyvin suosituksi (se osui jo ennestään vanhan roomalaisen Saturnalia - juhlakauden loppuun), ja valon symboliikka sopi myös hyvin kristilliseen opetukseen Kristuksesta maailman valona, vuonna 350 paavi Julius I kehotti kristittyjä juhlimaan Kristuksen syntymää samaan aikaan. Nykyään kyseisiä päiviä kutsutaan jouluksi.Eli vaihda joulun juhlimisesi alkukristittyjen juhlapäiväksi.
Ja miksi en juhlisi paavi Juliuksen kehoituksen mukaisesti?
-ap-
Vierailija:
Lahjoja tosin kristityt symboloivat Jeesuksen saamiin, mutta yhtä lailla lahjat kuuluvat ylipäätään suureen juhlaan. Mitä tulee yhdessäoloon ym. niin se on tärkeä jouluperinne, joka ei liity uskonnollisuuteen mutta joulunviettoon kyllä. Joten mikä ateistin jouluperinteissä nyt sinua riepoo?Jeesuksen syntymäpäivää ei tiedetä, sen otaksutaan olleen kuitenkin keväällä. Tämän minulle on kertonut teologi, jonka sanaan kyllä uskon. Hänen mukaansa joulua vietetään 25.12. siksi että näin päätettiin 300-luvulla. 25.12. valittiin siksi, että se on sama päivä kuin antiikin ajalla vietetty saturnaalien juhla.
Minä en juhlista Jeesuksen syntymää. Mikäli tahdot minua vastaan nostaa kunnianloukkaussyytteen, ole hyvä. Itse nostaisin sinua vastaan syytteen vuoden idioottimaisimman ketjun aloittamisesta.
- 84
Et ilmeisesti kestä, jos joku kyseenalaistaa ateistin joulun viettoa. Hassu juttu, että olet noin herkkä hipiästäsi.
-ap-
" Haluan vain tietää, miksi ateistit viettävät joulua." Joo-o, tiedetään!
Etköhän ole jo aika monta vastausta saanut kysymykseesi? Ateisitit juhlivat joulua siksi, koska heitä sattuu huvittamaan. Amen.
Kyllä sinun minun mielestäni kannattaisi pikkuhiljaa nostaa se kunnianloukkassyyte...Saisit parempaa tekemistä :-D
85
En yleensäkään kestä typeriä ihmisiä.
- 84/94
Vierailija:
Itse nostaisin sinua vastaan syytteen vuoden idioottimaisimman ketjun aloittamisesta.- 84
On ilmiselvää, että ap ei osaa ajatella kriittisesti muutoin kuin toisten tekemisistä. Varsinaista kaksinaismoralismia osoittaa sormella muita ja sivuuttaa suvereenisti omat ristiriitaisuudet.
Hienoa 97. Nyt voitkin mennä askartelemaan itsellesi mitalin hyvästä suorituksestasi ja käydä se rinnassa nukkumaan. Hienosti solvattu, onnittelut!
-ap-
Taitaa olla typy aika tasapainoton luonne. Onneksi Jesse pelastaa.
Vierailija:
" Haluan vain tietää, miksi ateistit viettävät joulua." Joo-o, tiedetään!Etköhän ole jo aika monta vastausta saanut kysymykseesi? Ateisitit juhlivat joulua siksi, koska heitä sattuu huvittamaan. Amen.
Kyllä sinun minun mielestäni kannattaisi pikkuhiljaa nostaa se kunnianloukkassyyte...Saisit parempaa tekemistä :-D
85
Ja se kunnialoukkausjuttu oli VITSI! Ettekö ikinä ole kuulleet uskovan laukovan vitsiä? Se oli ihan läppä siihen tasa-arvoheittoon.
-ap-
Heitteletkös useinkin " ihan vaan läppänä " syyteuhkauksia?
Alunperin silloin on juhlistettu pyhän Valpurin päivää joskus keskiajalla (kai?). Työväestön ja opiskelijoiden juhla siitä tuli vasta joskus 1800-luvulla.
ei ap...
Vierailija:
En yleensäkään kestä typeriä ihmisiä.- 84/94
Menepä nyt askartelemaan itsellesi oikein tinapaperista kruunu, niin voit painaa sen kutreillesi ja onnitella itseäsi hyvästä solvauksesta. Voit vaikka nukkua se päässä.
-ap-
Että jokainen ateisti joka ei myönnä viettävänsä kaupallista joulua, valehtelee? Juupa juu...
Vierailija:
Heitteletkös useinkin " ihan vaan läppänä " syyteuhkauksia?
Ihan yhtä lailla täällä syytetään epätasa-arvosta, kun joku uskaltaa kysyä, miksi ateisti viettää joulua. HALOO!!
-ap-
- 84/94 ( joka unohti kirjautua aikaisemmin ) .
Lahjoja tosin kristityt symboloivat Jeesuksen saamiin, mutta yhtä lailla lahjat kuuluvat ylipäätään suureen juhlaan. Mitä tulee yhdessäoloon ym. niin se on tärkeä jouluperinne, joka ei liity uskonnollisuuteen mutta joulunviettoon kyllä. Joten mikä ateistin jouluperinteissä nyt sinua riepoo?
Jeesuksen syntymäpäivää ei tiedetä, sen otaksutaan olleen kuitenkin keväällä. Tämän minulle on kertonut teologi, jonka sanaan kyllä uskon. Hänen mukaansa joulua vietetään 25.12. siksi että näin päätettiin 300-luvulla. 25.12. valittiin siksi, että se on sama päivä kuin antiikin ajalla vietetty saturnaalien juhla.