Ateisti, miksi vietät joulua?
Kommentit (296)
Vierailija:
Miten itse viettäisit, jos olisit ateisti?
4
En viettäisi mitenkään. Voisin olla vaikkapa töissä, jos olisin sellaisessa työssä, että täytyy olla pyhinäkin töissä, jotta joulun kristittyyn sanomaan uskovat pääsisivät joulua viettämään. Ehkä jotain sinnepäin. En osaa tarkasti sanoa eikä ole tarvettakaan.
-ap-
Lähes kaikki nykyiset jouluperinteet ovat esikristilliseltä ajalta.
Vierailija:
Tiedon jano ei ole hihhulismia.
Se, että luulee tietävänsä muita paremmin on hihhulismia.
" Älä tuomitse, jottei sinua tuomittaisi...." vai kuinkas se menikään?
43
Enkä ole tuominnut ketään. Haluan vain tietää, miksi ateistit viettävät joulua. Muutama rehellinen on uskaltanut sanoa, että puhtaasti kaupallisista syistä.
-ap-
Vierailija:
En viettäisi mitenkään. Voisin olla vaikkapa töissä, jos olisin sellaisessa työssä, että täytyy olla pyhinäkin töissä, jotta joulun kristittyyn sanomaan uskovat pääsisivät joulua viettämään. Ehkä jotain sinnepäin. En osaa tarkasti sanoa eikä ole tarvettakaan.
-ap-
Minä olen ollut monet sunnuntait ja pari jouluaattoakin töissä. En kyllä sen vuoksi, että nimenomaan uskovaiset pääsevät joulunviettoon.
4
Juurihan sinulle on selitetty, että joulu on sekä maallinen että kristillinen juhla. Jos sinä juhlit juhlaa eri syistä kuin minä, miten minun juhliminen haittaa sinua? Etkö kestä että muillakin on mukavaa?
Vierailija:
Lähes kaikki nykyiset jouluperinteet ovat esikristilliseltä ajalta.
en ihmettele pakanoiden joulun viettoa, jos he viettävät sitä pakanallisin perintein. Mutta ihmettelen ateistien joulun viettoa. Lue, kiitos, koko ketju, niin ymmärrät ehkä eron ateistin ja pakanan välillä.
-ap-
Minä, ateisti, juhlin joulua siksi että se on minulle ennen muuta yhdessäolon ja perheen juhla (myös suvun). Haluan välittää lapsilleni rauhallisen ja tunnelmallisen joulun meidän perheen perinteineen.
Tässä vastaus. Mitä sanot?
Vierailija:
Juurihan sinulle on selitetty, että joulu on sekä maallinen että kristillinen juhla. Jos sinä juhlit juhlaa eri syistä kuin minä, miten minun juhliminen haittaa sinua? Etkö kestä että muillakin on mukavaa?
Haluan vain tietää, miksi ateisti viettää joulua.
-ap-
Vierailija:
Enkä ole tuominnut ketään. Haluan vain tietää, miksi ateistit viettävät joulua. Muutama rehellinen on uskaltanut sanoa, että puhtaasti kaupallisista syistä.
-ap-
Myös minä olen ollut rehellinen!! Kuten jo sanoin: vietän joulua siksi, koska juhla katkaisee arjen. Juhla pimeän keskellä auttaa jaksamaan kevääseen. Valot, lahjat, loma, yhdessäolo.
Kulutushysteriaa ei meilläkään tunneta. Päinvastoin, joka ikinen joulu annamme sukulaisille kainon pyynnön olla ostamatta lahjoja, tai edes rajoittaa pakettien määrää. Itse emme osta yhtäkään lahjaa lapsille tai toisillemme. Niitä tulee muutenkin liikaa.
Joko uskoisit :) Vai haluatko kysyä jotakin muuta? Onko joku asia vielä epäselvä?
Kyllä minusta kirjoitustesi tyyli on tuomitseva ja syyllistävä. Viesti on selvä " MINÄ olen oikeassa ja TE olette väärässä, kumpa te surkeat joskus näkisitte asian oikean laidan!!"
Mikä sinä olet minua tuomitsemaan?! Jos jumalasi on niin suuri, eiköhän hän minutkin tästä olisi jo korjannut. Agnostikko kun olen kerran. Niinh!
4
Vierailija:
Minä, ateisti, juhlin joulua siksi että se on minulle ennen muuta yhdessäolon ja perheen juhla (myös suvun). Haluan välittää lapsilleni rauhallisen ja tunnelmallisen joulun meidän perheen perinteineen.Tässä vastaus. Mitä sanot?
Miksei ateistit juhlista yhdessäoloa ja perhettään muulloin?
-ap-
Pakanallisilla jouluperinteillä viitataan nyt siihen, että joulu perinteineen ei ole lähtöisin kristinuskosta. Joulua on vietetty uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippuen eri aikoina. Näin ollen joulua voi viettää yhtä hyvin ateisti, kristitty tai vaikka agnostikko.
Vierailija:
Myös minä olen ollut rehellinen!! Kuten jo sanoin: vietän joulua siksi, koska juhla katkaisee arjen. Juhla pimeän keskellä auttaa jaksamaan kevääseen. Valot, lahjat, loma, yhdessäolo.
Kulutushysteriaa ei meilläkään tunneta. Päinvastoin, joka ikinen joulu annamme sukulaisille kainon pyynnön olla ostamatta lahjoja, tai edes rajoittaa pakettien määrää. Itse emme osta yhtäkään lahjaa lapsille tai toisillemme. Niitä tulee muutenkin liikaa.Joko uskoisit :) Vai haluatko kysyä jotakin muuta? Onko joku asia vielä epäselvä?
Kyllä minusta kirjoitustesi tyyli on tuomitseva ja syyllistävä. Viesti on selvä " MINÄ olen oikeassa ja TE olette väärässä, kumpa te surkeat joskus näkisitte asian oikean laidan!!"
Mikä sinä olet minua tuomitsemaan?! Jos jumalasi on niin suuri, eiköhän hän minutkin tästä olisi jo korjannut. Agnostikko kun olen kerran. Niinh!
4
Voisi kai sanoa, että agnostikko viettää joulua varmuuden vuoksi. Ateistien joulun vietto sen sijaan kiinnostaa.
-ap-
Vierailija:
Y m m ä r r ä t k ö?
Vierailija:
Pakanallisilla jouluperinteillä viitataan nyt siihen, että joulu perinteineen ei ole lähtöisin kristinuskosta. Joulua on vietetty uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippuen eri aikoina. Näin ollen joulua voi viettää yhtä hyvin ateisti, kristitty tai vaikka agnostikko.
" Joulu on vuosittainen 25. joulukuuta vietettävä juhla, jota on länsimaissa vietetty perinteisesti kristinuskoon liittyvänä juhlana Jeesuksen syntymän kunniaksi. Ennen kristinuskoa, talvipäivänseisauksen aikoihin, on vietetty sydäntalven juhlaa."
Joulua ei ole ollut ennen kristinuskoa, vaan se on ollut ihan muu juhla. Ei minua ollenkaan ihmetytä, jos pakanat haluavat juhlistaa sydäntalven juhlaansa, vaan se ateistien juhlinta ihmetyttää.
-ap-
Siksi koska olen ihminen ja ihmiselle jatkuvuus, perinteet ja yhteenkuuluvuus menneisiin polviin ovat tärkeitä. Joulu esim. kesällä ei olisi joulu.
Vierailija:
Voisi kai sanoa, että agnostikko viettää joulua varmuuden vuoksi. Ateistien joulun vietto sen sijaan kiinnostaa.
-ap-
Varmuuden vuoksi? Kerrotko lisää? Mitä tarkoitat tuolla?!
Agnostikkojen joukko on hyvin erilaista. Toiset ovat melkein uskovia, toiset melkein ateisteja. Itse olen viittä vaille ateisti. En usko, että jumalaa on olemassa. Mutta en halua kuvitella olevani niin viisas, että tietäisin kaiken 100% varmuudella, siksi tituleeraan itseäni agnostikoksi. En usko, että koskaan tulen uskoon. Ei tämä mikään " takaportti" ole.
4
Joulu on pakanallinen jo sanana. Miksi itse kutsut kristillistä juhlaa pakanallisella nimellä mutta kiistät sen olevan sama juhla?
Vai pitäisikö sinun mielestäsi todellakin ateistien perustaa oma joulu? Tasa-arvon nimissä silloinkin pitäisi olla monta juhlapyhää putkeen, jolloin kaupat olisivat kiinni ja töissä olisivat vain ne, joiden on aivan pakko. Kyllähän tämä yhteiskunta kestää päiväkausia jatkuvaa juhlintaa vaikka kuinka monta kertaa vuodessa.
Onkohan ap joutumassa töihin jouluna, niin pitää sitten tänne tulla kiukuttelemaan ateistien joulunvietosta? Mitään muuta syytä moiselle inttämiselle en keksi.
Tiedon jano ei ole hihhulismia.
Se, että luulee tietävänsä muita paremmin on hihhulismia.
" Älä tuomitse, jottei sinua tuomittaisi...." vai kuinkas se menikään?
43