Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ateisti, miksi vietät joulua?

Vierailija
11.11.2006 |

Tai muita uskonnollisia juhlia?

Kommentit (296)

Vierailija
241/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitä, etteikö heiltä voisi " lainata" ihan kivoja juttuja, joilla he juhlivat.

Vierailija:

En ole kieltämässä keneltäkään joulun viettoa, vaan haluan tietää, miksi ateisti viettää joulua. Ja miksi sitä vietetään kristillisin perintein. Etkö tosiaan näe tässä mitään ristiriitaa? Jos olisin itse ateisti, niin en millään muotoa haluaisi viettää kristittyjen juhlaa. Vapaapäivien suhteen ihmettelen sitä, että ateistit eivät vaadi kirkollisten pyhäpäivien poistamista kalenterista. Vaan hyvinpä taitavat ne kirkolliset pyhäpäivät kelvata ateistillekin, että sen verran ollaan kuitenkin valmiita tinkimään omista vakaumuksestaan ja arvoistaan.

-ap-

Minulle ateismi ei ainakaan tarkoita, että olisi mitään ongelmia viettää " muiden juhlia" . Eikä joulu edelleenkään kuulu siihen " muiden juhlat" kastiin. Vuodessa päivä on lyhyimmillään 22.12. Olen aina ajatellut joulun olevan tämä tulevan valon juhla.

Annatko itse lastesi pukeutua noidaksi pääsiäisenä? Onko se hyvien kristitynjentapojen mukaista? Miksi keskiajalla poltettiin noitia vedoten kristinuskoon ja nykyään se onkin ihan jees? Entä mitäs ajattelet Lucian päivästä. Luciahan on valontuoja sama kuin Lucifer. Taitaa Lucian piparit kuitenkin maistua sulle, eikä paljoa omaatuntoa kolkuttele niiden syöminen?

Vierailija
242/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä meinaa nyt tässä päivääni päivystää inttämässä kanssasi, kun et näe metsää puilta. Meillä tässä maassa on monia tapoja, joista osa on kristillisillä vivahteilla ja osa ei. Muistaakseni mm. sormus avioliiton symbolina ei liity mitenkään uskontoon, mutta sitä silti uskovaisetkin ihan sulassa sovussa käyttävät. Niin se vaan menee. Ja juhli sinäkin mukavasti isänpäivää. Meiän perhe lähtee vaarilaan pakanoimaan.

t: 149

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En ole kieltämässä keneltäkään joulun viettoa, vaan haluan tietää, miksi ateisti viettää joulua. Ja miksi sitä vietetään kristillisin perintein. Etkö tosiaan näe tässä mitään ristiriitaa? Jos olisin itse ateisti, niin en millään muotoa haluaisi viettää kristittyjen juhlaa. Vapaapäivien suhteen ihmettelen sitä, että ateistit eivät vaadi kirkollisten pyhäpäivien poistamista kalenterista. Vaan hyvinpä taitavat ne kirkolliset pyhäpäivät kelvata ateistillekin, että sen verran ollaan kuitenkin valmiita tinkimään omista vakaumuksestaan ja arvoistaan.

-ap-

Ap hyvä, minun ei tarvitse tinkiä omista arvoistani yhtään viettäessäni joulua omalla tavallani ja antaessani kristittyjen viettää sitä omalla tavallaan. En myöskään joudu tinkimään arvoistani pitämällä kristityille tärkeät pyhät vapaapäivinä. Katsos kun minun arvoihini kuuluu suvaitsevaisuus!

Vierailija
244/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulle ateismi ei ainakaan tarkoita, että olisi mitään ongelmia viettää " muiden juhlia" . Eikä joulu edelleenkään kuulu siihen " muiden juhlat" kastiin. Vuodessa päivä on lyhyimmillään 22.12. Olen aina ajatellut joulun olevan tämä tulevan valon juhla.

Annatko itse lastesi pukeutua noidaksi pääsiäisenä? Onko se hyvien kristitynjentapojen mukaista? Miksi keskiajalla poltettiin noitia vedoten kristinuskoon ja nykyään se onkin ihan jees? Entä mitäs ajattelet Lucian päivästä. Luciahan on valontuoja sama kuin Lucifer. Taitaa Lucian piparit kuitenkin maistua sulle, eikä paljoa omaatuntoa kolkuttele niiden syöminen?

Useat kristityt niin tekevät, mutta se ei kuulu meidän tapoihimme. Nyt en oikein ymmärrä, että mikä on nykyään ihan jees? Noitien polttaminen roviolla? En tietenkään hyväksy roviopolttoja, mutta en valitettavasti voi muuttaa menneisyyttä. Lucia ei ole sama kuin Lucifer! Lucian esikuvana lienee ollut saksankielisten seutujen Christkindl - Krustuslapsi, joka lienee tullut esimerkiksi Ruotsiin protestanttisena aikana saksalaisten käsityöläisten mukana. Lucian kynttiläkruunu symboloi enkelin sädekehää. Pyhä Luciahan oli sisilialainen neito, joka kärsi marttyyrikuoleman vuoden 300 tienoilla. Täysin kristitty perinne, mutta en ole Lucian pipareita koskaan syönytkään. Taitaa olla Lucian päivän vietto enemmänkin suomenruotsalaisten perinnettä.

-ap-

Vierailija
245/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa vastaus jonka hyväksyt, on kaupallisuus?

Miksei kelpaa perinne?

Minulle (ateistille) juhlimiseen riittää se, että silloin on yleinen loma-aika (virastoista, kouluista ym.), kaikki muutkin ympärillä juhlivat. Olisi perin vaivalloista alkaa keksiä omia perinteitä ja sitten vaatia vapaapäiviä näille itse keksityille perinteellisille juhlapäiville. Lisäksi pidän jouluruuista; lanttulaatikkoa ei kaupoista muina aikoina löydä.

Kun elin yksin, en juhlinut joulua (jouluruokia kyllä söin). Olisi liioiteltua kieltää joulun juhlinta lapselta sillä perusteella, etten usko mihinkään jumaliin.

Kulttuurit ja perinteet elävät. Vaikka suomalaiset maallistuisivat täysin ja alkaisivat täysin uskomattomiksi/uskottomiksi tms., jää ainakin osa vanhoista tavoista ja perinteistä käyttöön, aivan kuin joulun juhlinnassa on säilynyt esikristillisiä perinteitä.

Vierailija
246/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla.

Vierailija
247/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

törmännyt yhtä typerään aloittajaan. Voi tuota jankutuksen ja ymmärtämättömyyden määrää.

Ovatko kaikki uskovaiset tuollaisia? Tunnen onnekseni vain muutaman, mutten heidän kanssaan yleensä mitään juttele.

Kyllä ap:n kaltaisia jääräpäitä onneksi on vain pieni osa uskovaisia. Äitini on uskovainen, myös suuri osa sukulaisista. Kunnioitan heitä valtavasti, etenkin äitiäni. Hän on niin fiksu, että ei tuomiytse minua vaikka uskookin toisin. Joskus kysyy " saanko rukoilla puolestasi" jne. Mutta ei minkäänlaista painostusta!

Tunnen paljon todella hyväsydämisiä, avarakatseisia uskovia. Älkää antako muutamien hihhulien leimata kaikkia uskovia :)

4

Vierailija
248/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vapaapäivien suhteen ihmettelen sitä, että ateistit eivät vaadi kirkollisten pyhäpäivien poistamista kalenterista. -ap-

Oletko aiva vailla suhteellisuuden tajua? Suomessa kristittyjä lienee n. 90% (en ole varma tästä kyllä...mutta suurin osa), eikö olisi aika älytöntä vaatia tuollaista? En halua tehsdä uskovaisten elämää vaikeaksi, uskokoon he miten tahtovat, ei minulla oel tarvetta mitään sotaa uskovia vastaan kehittää ja alkaa vaatimaan, että kaikki eläisivät minun tavallani.

4

Vierailija
249/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Lucifer tarkoittaa alunperin valontuojaa, kuten myös Luciaa juhlitaan. Kuumottaako? Taitaa mennä ihan kristinuskon piemeille puolille :)

Vierailija
250/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja Lucifer tarkoittaa alunperin valontuojaa, kuten myös Luciaa juhlitaan. Kuumottaako? Taitaa mennä ihan kristinuskon piemeille puolille :)

Tutustupa faktoihin, niin ei tarvitse omia tulkintoja esitellä. Osannet käyttää tätä: www. google. fi tai tätä www. wikipedia. fi.

Nimet muistuttavat äänteellisesti toisiaan ja molemmissa on sama kantasana valo, mutta niillä ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Jos minun nimeni olisi Anne, niin ei minullakaan olisi mitään tekemistä Annan kanssa, vaikka molempien kantasanana on armo. Ymmärrätkö?

-ap-

Vierailija
251/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksei ateistit sitten keksi itselleen omia juhlia? Miksi pitää juhlistaa kristittyjen juhlia?

-ap-

Vierailija
252/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Neito Lucia asui vanhempiensa kodissa Sisiliassa vuoden 300 tienoilla jKr. Internet-sivustoilla näyttää olevan kaksi linjaa, kun on kysymys hänen kotikaupungistaan:Catania tai Syrakusa. Keisari Diocletianus pani alulle kristittyjen vainot. Kirkkoja poltettiin, pyhiä kirjoja hävitettiin, ja monia kidutettiin, jopa tapettiin. Lucian äidin mainitaan hommanneen tyttärelleen puolisoa, joka oli pakanallinen, mutta Lucia kieltäytyi. Sulhasehdokas raivostui ja ilmoitti viranomaisille, että Lucia oli kristitty ja että hän oli salakuljettanut vangittuina oleville kristityille ruokaa. Niinpä Lucia otettiin kiinni, häntä kidutettiin, ja lopulta hänet mestattiin miekalla, hänen kaulansa katkaistiin."

" Saatana oli yksi¿lusifereista¿, aamutähdistä. Hänen lankeemuksestaan ja kukistumisestaan puhuu esimerkiksi Jes. 14:12: ¿Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika!¿ (Vanha käännös.) Jes. 14:14:n mukaan Lucifer lankesi ylpeyteen: ¿Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.¿ Lopputuloksena oli se, että enkeliolennosta, joka oli täynnä Jumalan luomaa kirkkautta ja voimaa, tuli ¿lohikäärme, se vanha käärme¿."

Eikös se nyt kuulu ihan yleissivistykseen, että tuntee Lucian ja Luciferin taustat..? Ai, mutta av-ämmäthän on kouluttautumattomia idiootteja.

Vierailija
253/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ymmärrätkö, mikä ero on pakanalla ja ateistilla? Et ilmeisesti, joten kommenttisi on täysin turha ja jo sataan kertaan tässä ketjussa käsitelty.

-ap-

Vierailija
254/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kristinuskoa nimenomaan vietettiin joulua (Yule), nykyään kristityt viettävät Jeesuksen syntymäpäivää ja kutsuvat sitä nimellä joulu.

Se miten sinä tunnet joulun sanoman, ei ole mikään universaali totuus, vaan sinun henkilökohtainen mielipiteesi. Tunnen kristittyjä jotka eivät ajattele samoin kuin sinä.

ierailija:

Ennen kristinuskoa ei vietetty joulua, vaan talven juhlaa. Näin ollen joulun sanoma, miten me sen tunnemme, on kristillinen.

-ap-

Vierailija
255/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä, kristitty, olet ominut pakanoiden perinteet mutta kiellät ateisteja viettämästä vastaavin perintein joulua? Jouluperinteet eivät kuulu kristityille sen enempää kuin ateisteillekaan.

Vierailija
256/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taida ap viettää esim juhannusta. Sehän ei kuulu kristinuskoon millään tavalla.

Vierailija
257/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ennen kristinuskoa nimenomaan vietettiin joulua (Yule), nykyään kristityt viettävät Jeesuksen syntymäpäivää ja kutsuvat sitä nimellä joulu.

Se miten sinä tunnet joulun sanoman, ei ole mikään universaali totuus, vaan sinun henkilökohtainen mielipiteesi. Tunnen kristittyjä jotka eivät ajattele samoin kuin sinä.

Kuten sanottu, arkikielessä on aivan sama, millä nimellä Jeesuksen syntymäjuhlaa vietetään. Käyttöön on vakiintunut joulu, mutta se esihistoriallinen yule erosi olennaisesti nykyajan joulusta. Miksi et vietä sellaista joulua, jos olet ateisti?

-ap-

-ap-

Vierailija
258/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi sinä, kristitty, olet ominut pakanoiden perinteet mutta kiellät ateisteja viettämästä vastaavin perintein joulua? Jouluperinteet eivät kuulu kristityille sen enempää kuin ateisteillekaan.

Meillä ei käy joulupukkia, emme uhraa eläimiä tai tee muita pakanallisia juttuja. Meidän joulumme sanoma on puhtaasti kristillinen.

-ap-

Vierailija
259/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

taida ap viettää esim juhannusta. Sehän ei kuulu kristinuskoon millään tavalla.

Vierailija
260/296 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää toimia sellaisten perinteiden mukaan, jotka ovat vastoin omaa arvomaailmaa? En minäkään toimi pakanallisten perinteiden mukaan (joulupukki, jne.), vaan noudatan kristillisiä perinteitä.

-ap-