Ateisti, miksi vietät joulua?
Kommentit (296)
sulla tiukat perustelut. Olet ilmeisesti tutustunut ateismiin sekä kristinuskoon. Emmä ole sua vastaan mitenkään.
[/quote]
Tiedot eivät ole Wikipediasta (joka muuten on asiantuntijoiden mukaan yhtä luotettava kuin tietosanakirjat), vaan Pentti Mäkisen artikkeli Luciasta, Luukkaasta ja Luciferista. Molempien nimessä on kantasana valo, mutta Lucialla ei ole mitään tekemistä Luciferin kanssa. Wikitäpä nyt jotain todisteita siitä, että Lucia = Lucifer. Sellaista et kylläkään löydä, koska näin ei asia ole. Ihan turhaan tinkaat.
ap
[/quote]
En ole sanonut Lucian olevan Lucifer, mutta molemmat tulevat samasta " kannasta" . Lucian nimi on aikoinaan tullut jostakin. Jos hän olisi ollut alunperin " hurskas kristitty" ei hänen nimensä olisi viitannut Luciferiin.
Toiseksi: minua ei Pentti Mäkisen artikkelit nappaa, hän ei ole elämääni mitään antanut, enkä todellakaan tiedä kuka hän on tai miksi minun edes hänen artikkeleihinsä tarvitsisi perehtyä. Minun, ateistin ei tarvitse aiheesta vaahdota, vaan ihan vain naureskelen, kuinka kristityt eivät aina itsekkään pohdi näitä pyhimyksiään sen kummemmin.
Vierailija:
En ole sanonut Lucian olevan Lucifer, mutta molemmat tulevat samasta " kannasta" . Lucian nimi on aikoinaan tullut jostakin. Jos hän olisi ollut alunperin " hurskas kristitty" ei hänen nimensä olisi viitannut Luciferiin.
Toiseksi: minua ei Pentti Mäkisen artikkelit nappaa, hän ei ole elämääni mitään antanut, enkä todellakaan tiedä kuka hän on tai miksi minun edes hänen artikkeleihinsä tarvitsisi perehtyä. Minun, ateistin ei tarvitse aiheesta vaahdota, vaan ihan vain naureskelen, kuinka kristityt eivät aina itsekkään pohdi näitä pyhimyksiään sen kummemmin.
Sulle on annettu täällä lukuisia asiallisia vastauksia, mutta kun et tunnu joko ymmärtävän tai sitten et vain jaksa lukea. Ymmärrän täysin asiattomatkin viestit, kyllä typeriin ihmisiin menee herkästi hermot. Lue koko ketju läpi ja mieti sitten, että onko kysymykseesi jo
useasti
vastattu.
Vierailija:
Sulle on annettu täällä lukuisia asiallisia vastauksia, mutta kun et tunnu joko ymmärtävän tai sitten et vain jaksa lukea. Ymmärrän täysin asiattomatkin viestit, kyllä typeriin ihmisiin menee herkästi hermot. Lue koko ketju läpi ja mieti sitten, että onko kysymykseesi jouseasti
vastattu.
ja vaan pysyy ja pysyy täällä vouhkaamassa, huh huh
joulua: kolme vapaapäivää perheen parissa, ja jotain lahjoja tulee aina ostettua ja onpa jopa kuusi jossain nurkassa ja siinä saattaa olla jopa tähti katolla!
pääsiäinen: juhlista paras neljä päivää yhdessä perheen kanssa! ja tietysti suklaa munia, varsinkin kinderit on hyviä
juhannus: kolme päivää mökki elämää, johon sisältyy yleensä kalastelua, grillailua ja viinan juontia
jos se nyt sitten on niin väärin että vietän yhdessä aikaa perheen ja suvun kesken näinä kristillisinä juhlina niin antakaa sitten mahdollisuus käydä töissä näiden juhlien aikana, niin sitten voin olla niitä viettämättä, mutta kun olen kaupassa töissä niin " kristityt" estävät lain säädännölllä kauppojen aukiolot ko pyhien aikana, niin enkö sitten saa ottaa juhlista jotain irti vaikken niihin uskokaan? tai sitten antakaa ne vapaa päivät palkallisena mulle vaikka keskellä heinäkuuta niin ei sitten satu samaan aikaan noiden kristillisten juhlien kanssa. koska kuitenkin tämän maan valta uskonto on evlut niin myös meidän ateistien ja muiden on pakko siihen sopeutua, kun ei noita asioita voi siirrellä!
Meidän joulullamme ei ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa. Voisimme juhlia keskitalven juhlaa ihan hyvin vaikka 15.12.-17.12. , mutta silloin on pakko olla töissä.
törmännyt yhtä typerään aloittajaan. Voi tuota jankutuksen ja ymmärtämättömyyden määrää.
Ovatko kaikki uskovaiset tuollaisia? Tunnen onnekseni vain muutaman, mutten heidän kanssaan yleensä mitään juttele.
Pääsiäisenä noidat lentää kyöpelivuorelle, on tipuja, munia jne.
tella se ja koko kämppä. Miksi siinä pitäisi olla joku aate takana sen kummemmin?
Inezia:
Voi hyvänen aika, ihan tosissaanko on noin vaikea ymmärtää?
A-T-E-I-S-T-I-TE-I-V-Ä-T
J-U-H-L-I
J-E-E-S-U-K-S-E-N
S-Y-N-T-Y-M-Ä-Ä-!
Vierailija:
Älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi.Anna ihmisten elää omaa elämäänsä, ja jos ateistit tekevät syntiä vietäämällä joulua, niin kyllä Jumala aikanaan hoitaa tuomitsemisen...
Sinun ei tarvitse ihmetellä asiaa enempää, jätä tämä asia vain herran haltuun.
Ota ohje nuoraksi vaikka köyhien auttaminen, ja lähetä rikkaille ihmisille kirjeita, jossa kysyt kuinka he voivat elää onnellisina yltäkylläisyydessä kun niin moni lapsi kuolee nälkään.
Sillä voit kohdentaa energiasi PALJON paremminkin, kun väittelemällä näinkin typerästä aiheesta, josta sinulla on jo selkeä mielipiteesi, mitä et suostu tarkastelemaan objektiivisesti, vaikka sinulle ennettiin jo monta toisenlaista ajatusmallia aiheesta.
Vierailija:
Sana joulu on tullut suomen kieleen ruotsin sanasta ¿hjul¿, pyörä. Kyseessä lienee pakanallisen ¿aurinkojumalan¿ aurinkovaunujen pyörä.Raamatun varsinaisessa tekstiosassa ei mainita kertaakaan sanaa joulu. Jeshua HaMasiah (Jeesus Kristus) ei syntynyt jouluna. Siitä ovat tutkijat ilmeisesti melko yksimielisiä.
Joten, jos olet uskova kristitty, niin miksi vietät joulua, mutta et esim. lehtimajajuhlaa, joka on käsketty (3 Moos 23:34 ¿ 43) viettää ja joka ilmeisesti on myös Jeshuan syntymäjuhla?!
Sakarja 14:16 ¿ 19 kertoo tulevista päivistä (eivät vielä tapahtuneet):
¿ Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.¿Joten lähdin 5.10.2006 aamulla Suomesta ylös Jerusalemiin ¿ kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia¿.
Jeesus on tehnyt uuden liiton ja siitä kerrotaan uudessa testamentissa. Me juhlimmekin siis Jeesuksen syntymäjuhlaa, joka arkikielessä on vakiintunut joulu-nimiseksi. Tuo etymologia-asia on käsitelty tässäkin ketjussa varmaan jo neljästi, joten ole kiltti, lue ketju kokonaan, ennenkuin jauhat samoja asioita.
-ap-
Vierailija:
törmännyt yhtä typerään aloittajaan. Voi tuota jankutuksen ja ymmärtämättömyyden määrää.Ovatko kaikki uskovaiset tuollaisia? Tunnen onnekseni vain muutaman, mutten heidän kanssaan yleensä mitään juttele.
" Kuule ap. Jätä se joulun vietto vaan meille ateisteille ja vietä sä sitä Jeesuksen syntymäjuhlaa. Mitä tuollainen paatunut uskovainen mitään joulua viettää."
Tiedät varmaan itsekin, että uskovaiset juhlistavat Jeesuksen syntymäjuhlaa, joka kielenkäytössämme on vakiintunut joulu-nimiseksi. Eihän kukaan nyt noin typerä ole, ettei sitä tietäisi.
-ap-
Joskaan en tietääkseni juhli joulua kristillisin perintein...? ap varmaan oikaisee minua jos niin teen;) Koko ketjua en jaksanut lukea lävitse.
Hyvä ap, et vissiin ole harrastanut koskaan luetun ymmärtämistä. Joulua kun voi juhlia niin pakana, kristitty ja ateistikin ihan omista lähtökohdistaan. Jos joulu merkitsee sinulle Jessen synttäriä, et voi vaatia/olettaa, että se merkitsisi muille samaa ja sitä siksi juhlittaisiin samoista lähtökohdista sinun kanssasi. Et ole koko ketjun aikana tuota kyennyt sisäistämään ja siksi et puhu samaa " kieltä" sinulle vastanneiden kanssa.
Koko keskustelu on varsin turha, kun et edes yritä vastaanottaa omasta näkemyksestäsi poikkeavia näkemyksiä. Joulua juhlitaan jokaisen juhlijan omista lähtökohdista. Tavat ja perinteet kulkevat meidän kulttuurissamme ja niihin on sekoittunut niin pakanallisia, kristittyjä kuin " kaupallisia" tapojakin. Niistä jokainen ammentaa sen oman juhlansa. Juhliminen ja hiljentyminen/rauhoittuminen on mukavaa ja etenkin, kun sitä tuetaan oikein " valtiotasolla" kansallisilla vapaapäivillä. Vai pitäisikö mielestäsi nämä vapaapäivät oikeuttaa vain kristityille? Entä saavatko muslimit sitten ramadanin vapaaksi töistä? Entä minä pakana/ateisti, saanko juhlia itseäni aina kun huvittaa ja työnantajani on velvollinen antamaan vapaata? (olen mielestäni juhlimisen arvoinen vuoden jokaisena päivänä ja niin ovat myös kaikki muutkin ihmiset)
En ole kieltämässä keneltäkään joulun viettoa, vaan haluan tietää, miksi ateisti viettää joulua. Ja miksi sitä vietetään kristillisin perintein. Etkö tosiaan näe tässä mitään ristiriitaa? Jos olisin itse ateisti, niin en millään muotoa haluaisi viettää kristittyjen juhlaa. Vapaapäivien suhteen ihmettelen sitä, että ateistit eivät vaadi kirkollisten pyhäpäivien poistamista kalenterista. Vaan hyvinpä taitavat ne kirkolliset pyhäpäivät kelvata ateistillekin, että sen verran ollaan kuitenkin valmiita tinkimään omista vakaumuksestaan ja arvoistaan.
-ap-
Vierailija: