Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??

Vierailija
14.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20008616

Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.

Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.

Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.

Mites teillä?

Kommentit (1199)

Vierailija
321/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan yksi poskiontelontulehdus hoituu satasella tai parilla, mutta jos täytyy käydä useamman kerran ja määrätään tutkimuksia, niin hinta kohoaa helposti yli puoleen tonniin-tonniin. Harvassa on ne, keillä on mahdollisuus näitä palveluita käyttää. Yksityiset lääkäriasemat elävät pitkälti työterveys- ja ostopalveluista. Puhtaasti privapuolen asiakkaat ilman vakuutusta ovat häviävän pieni osuus kaikista palveluiden käyttäjistä. Myös yksityisellä on tällä hetkellä kovat kustannuspaineet ja budjetti on ylittynyt pahasti, kun koronatesteistä (joissa on muuten hitommoiset katteet) ei saatukaan niin paljon fyffeä tänä vuonna kuin oli ajateltu. Ensi vuodelle on luvassa aikamoiset hinnankorotukset ja tiukkaa tulee tekemään vielä vuosia...

Vierailija
322/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin lukaisin tuon uutisen. Hoitajista on pulaa, kuten tiedetään, ja vanhuksia pyrkii hakeutumaan osastoille entistä enemmän. Vanhukset ruuhkauttavat päivystykset. Ihan kaiken järjen ja reiluuden nimissä, eikä voitaisi priorisoida nuoremmat ja oikeasti sairaat? Vanhusten syy päivystykseen lähtemiselle on usein se, että ovat vain todella vanhoja ja fyysisesti sen verran huonossa kunnossa, etteivät pysty esim. laittamaan ruokaa itselleen. Näillä vanhuksilla on kuitenkin 99% varmuudella jälkikasvua tai sukulaisia, jotka voisivat huolehtia heistä edes sen aikaa, kunnes saavat hoivakotipaikan. Tulevat lähinnä passattaviksi sairaalaan. Henkilökohtaisesti en ymmärrä sitäkään, miksi he haluavat jatkuvasti hoitoa, vaikka ovat puolikuolleita ysikymppisiä tai satavuotiaita. Ei siinä periaatteessa ole mitään väärää, että haluaa elää pitkään, mutta todella vanhojen ihmisten 'tekohengittäminen' tuntuu tässä katastrofissa ehkä vähiten tärkeältä asialta. Priorisointia on harjoitettava. Sori jos joku loukkaantui tästä.

Oon äitini luona ollut useasti n 5-6 viikkoa kerralla. Pystyy 95 v asumaan omakotitalossa toki siivooja käy jne. Laitokseen hyväkuntoinen.

Tuo on hienoa. Meidänkin suvussa on lähes kaikki vanhukset pystyneet asumaan ihan loppuun asti kotonaan. Osa ilman minkäänlaista apua ja osa sukulaisten avustamana. Yksi on tällä hetkellä hoivakodissa, mutta hänellä on vaikea sairaus, minkä takia hänen kuntoaan pitää seurata jatkuvasti ja antaa lääkkeitä tunnin tai parin välein. Työssäkäyvien on mahdotonta hoitaa niin sairaan ihmisen lääkerutiinia. Ehkä sekin onnistuisi, jos olisi täysin etätöissä.

Mutta tosiaan yksi meidän suvun vanhus eli yksin maatilalla tehden raskaitakin hommia, kunnes yksi päivä tuli vähän huonovointiseksi ja meni siinä. Mutta hänkin eli lähes 90-vuotiaaksi, ja sai touhuta loppuun asti. Ei edes halunnut muuta apua kuin kyydin kaupoille toisinaan. Oli niin tottunut puuhailemaan, ettei suostunut luovuttamaan, mikä on todella ihailtavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyden kasvu ratkaisee ongelman. Työssakäyvät ne siellä lääkärissä käy hakemassa sairaslomaa.

Vierailija
324/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5/5

Ihmisillä on useita vuokra-asuntoja ja tileillä satoja tuhansia, mutta terveyskeskukseen on PAKKO päästä. HUOH!

No kun ollaan niin pihejä kuin vaan olla voi. 

Ruotsi on rikkaampi maa. Niin se vain on. Siellä ei esimerkiksi ole ollut sotaa kahteensataan vuoteen. Heillä on myös erilainen ajattelutapa kuin suomalaisilla.  Kun mediassa puhutaan 90-luvun lamasta, silloin usein mainitaan erikseen, että Ruotsi hoiti 90-luvulla talouden jyrkän alamäen eri tavalla kuin Suomi. Ruotsin valtio päätti nopeasti, että kansaa ei päästetä niin pahasti kurjistumaan. Toki lama oli heillä varmaan lievempi kuin täällä meillä.

Vierailija
325/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa yksityisiin lääkäreihin. Jos kerran ei kyetä tuottamaan terveydenhuoltoa julkisena palveluna, verojen on tiputtava aika roimasti alas. Ei voi olla niin että meillä on kireä verotus ilman vastineeksi saatavia julkisia palveluja, näissähän on ollut kaksinkertainen veloitus jo 90-luvulta lähtien, ensin korkeina veroina ja sitten vielä käyttömaksuina, mutta ei näköjään sekään ole riittänyt kun ei kaksinkertaisella veloituksellakaan kyetä tuottamaan niitä palveluja!

Suomi on maailman suurin tuhlari, ei ole olemassa niin suuria verotuloja, joita Suomi ei saisi hukattua byrokratiaan, ja ei ole sellaisia verotuloja, joilla Suomi kykenisi tuottamaan julkisia palveluja järkevästi.

Suomi oli viimeksi täysissä järjissään 80-luvulla!!!

Vierailija
326/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa yksityisiin lääkäreihin. Jos kerran ei kyetä tuottamaan terveydenhuoltoa julkisena palveluna, verojen on tiputtava aika roimasti alas. Ei voi olla niin että meillä on kireä verotus ilman vastineeksi saatavia julkisia palveluja, näissähän on ollut kaksinkertainen veloitus jo 90-luvulta lähtien, ensin korkeina veroina ja sitten vielä käyttömaksuina, mutta ei näköjään sekään ole riittänyt kun ei kaksinkertaisella veloituksellakaan kyetä tuottamaan niitä palveluja!

Suomi on maailman suurin tuhlari, ei ole olemassa niin suuria verotuloja, joita Suomi ei saisi hukattua byrokratiaan, ja ei ole sellaisia verotuloja, joilla Suomi kykenisi tuottamaan julkisia palveluja järkevästi.

Ymmärrätkö, että kyse on siitä, että ei ole hoitajia?

Vierailija
327/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne käyttömaksut ei ole kuin murto-osa niiden palveluiden oikeista kustannuksista, joten turha ruikuttaa mitään kaksinkertaisesta veloituksesta.

Sitä paitsi verorahoja käytetn moneen muuhunkin kohteeseen.

Vierailija
328/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia mahdolliseksi toivottomilla tapauksilla. Mahdollisuus päättää kun pää vielä toimii.

Nyt se nähdään miten käy kun julkisia palveluita on myyty yksityisille. Tämä on seuraus.

Luokitus sairaanhoitajille sen mukaan kuinka vaativassa työssä on. Ei kaikki tarvi parempaa palkkaa. Ei kaikkien työ niin vaativaa ole.

Lähihoitajat takaisin yliopistosairaaloihin. Miksi teettää perustöitä sairaanhoitajilla. Sihteerit takaisin.

Vanhuksilla on lähiomainen. Vastuuta heillekin. Lapsettomat vanhukset tai ilman lähiomaista voivat maksaa enemmän terveydenhuollosta.

Hei

Työstä.maksetaan jo sen vaativuuden mukaan.

Myöskään lähihoitajia ei ole saatavissa sen enempää kuin sairaanhoitajiakaan.

Vierailija
329/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystykset on helisemässä kun sinne mennään jokaisesta aivastuksesta! Sinne KUULUU mennä jos on esim jalka poikki, ei flunssan tai noron takia. Mutta kun jengi on niin tyhmää että sinne vaan ängetään istumaan 6 tunniksi kun nenä vähän vuotaa...

Ihmisellä voi olla niin huono olo, että hän luulee olevansa sairaampi kuin itse asiassa on. Tavikset eivät ole lääkäreitä. Vain lääkäri voi tehdä diagnoosin, ainakin laillisesti. Yhtälö toimi myös toisinpäin, sillä Helsingissä vanhukselle ei anneta lääkäriaikaa terveyskeskukseen, vaikka hänellä olisi keuhkokuume.  Luulisi, että sairaalaan joutuminen on kalliimpaa yhteiskunnalle, jos vanhuksen kunto heikkenee ilman hoitoa.

Vierailija
330/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarkalleen ottaen ruuhkautti juuri nyt. Haetaanko joululomaa, vai onko henkilöstöä jäänyt joululomalle?  Tai jos on ollut ruuhkaa miksi tuodaan isommin julkisuuteen nyt.  

Lumisade, Ulkona liukasta. Tapaturmaruuhka,kuten aina kun on huonot kelit.

Vierailija
331/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mites vasurit ollaanko hyvällä tiellä kohti reaalisosialismia??

Kohti jenkkikapitalismia ollaan menossa.

aina kapitalismi sosialismin voittaa! Sitä nyt ei tarvitse erikseen todistella enää 2020-luvulla. Käy kyselemässä Virosta, että elävätkö mieluummin reaalisosialismissa vai kapitalismissa (siis oikeasti sekataloudessa, jossa julkisen sektorin maksupohja perustuu kestävästi terveeseen yksityiseen sektoriin)

Oliko Suomi siis mielestäsi reaalisosialistinen valtio ennen 1990-luvun lamaa?

Tuon jälkeenhän meillä vasta alettiin kunnolla yksityistämään esimerkiksi terveydenhuoltoa.

Mielestäni ei ollut ja siihen aikaan tällaiset tavanomaiset terveyspalvelut vielä toimi normaalisti, huolimatta siitä että valtiomme oli paljon nykyistä köyhempi.

Sen jälkeen tärkein yhteiskunnallinen muutostekijä on ollut muuhanmaattajien määrän lisääntyminen ja sitä kautta kaikkien palvelujen ylikuormittuminen.

Höpönlöpön. Palveluita vaan ei voida tarjota kuin osa entisestä määrästä,koska ei ole hoitajia.

Vierailija
332/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne potilaat jotka tukkivat päivystyksen, eivät voi mennä yksityiselle. He ovat vakavasti sairaita ja tarvitsevat jatkohoitopaikan osastoilta.

Osalla ei myöskään ole varaa mennä hoidattamaan itseään yksityiselle.

Suurimmalla osalla on varaa, mutta ovat niin pihejä etteivät halua käyttää rahojansa.

Vierailija
333/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairaanhoitajat saavat kaikki samaa  palkkaa , vaikka toiset tekevät paljon vaativampaa  työtä  yöllä  päivystyksissä tai  muilla toimenpideosastolla akuuttisairaalassa.

Eivät saa. Työstä.maksetaan työn vaativuuden mukaan. Iltavuorosta,yövuoroissa ja pyhätöistä maksetaan lisät. Mutta ongelma on myös se, että noita raskaampia vuoroja,kuten yövuoroja ei kukaan oikein halua tehdä.

Vierailija
334/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee syöpä, niin toivottavasti on sitten miljoona tilillä

Missäpä ajattelit hoidattaa itsesi? Jopa kiireellisiin syöpähoitoihin ja leikkauksiin,joihin ei pitäisi joutua jonottamaan joutuu jonottamaan hoitajapulasta johtuen.

Vierailija
335/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuuko tämä hoitajien piikkipakko myös vuodenvaihteen jälkeen?

Jos ei saa hoitajana päättää että mitä lääkeaineita elimistöönsä laitetaan ja pakotetaan heidät ottaamaan jatkuvasti riski haittaavaikutuksista, niin tämä on tahallista työntekijöiden olojen huonontamista.

Miksi päätäjämme haluavat huonontaa tahallaan hoitajien työoloja?

Vierailija
336/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan vaan pois suomesta!!!

Senkun menet. MIkään ei estä, ellet ole vankilassa tai poistumiskiellossa. Marinaa olet varmaan harrastanut koko elämäsi, mutta edes sitä et saa aikaiseksi, että pakkaisit pelikonsolin ja Fleshlightin ja häipyisit.

Vierailija
337/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystykset on helisemässä kun sinne mennään jokaisesta aivastuksesta! Sinne KUULUU mennä jos on esim jalka poikki, ei flunssan tai noron takia. Mutta kun jengi on niin tyhmää että sinne vaan ängetään istumaan 6 tunniksi kun nenä vähän vuotaa...

Mutta kuinka moni käytännössä menee päivystykseen huvikseen jonottamaan tuntikausiksi siksi että on vähän nuhaa tai maha sekaisin? Jos joku menee päivystykseen flunssasta tai norosta, on yleensä kyse siitä, että on monta päivää ollut korkea kuume tai tulee vaikkapa veriripulia. Siinäkin tapauksessa herkästi lähetetään päivystyksestä takaisin kotiin.

Ihmiset eivät ole hyviä arvioimaan sitä, mikä on oikeasti vakava oire ja mikä ei. Usein eivät ole päivystyksen hoitajatkaan. Minun äitini käännytettiin keuhkoveritulpan kanssa pois päivystyksestä, ja vasta seuraavana päivänä ottivat hoitoon, kun ambulanssin piti paareilla hakea hänet kotoa.

Minua ärsyttää se, että toisaalta ihmisiä kannustetaan ottamaan pikkuasiatkin tosissaan jottei niistä tule vakavia seurauksia - pelotellaan että käsivarren äkillinen puutuminen voi olla merkki sydänkohtauksesta, ja jos punkki on paikallaan useamman tunnin, voi tulla borrelioosi ja joutua siitä vaikka pyörätuoliin loppuiäkseen - mutta auta armias jos oikeasti menisit päivystykseen äkillisesti puutuneen käsivarren tai takapuoleen kiinnittyneen punkin takia. Johan sinut naurettaisiin sieltä ulos, ja kirjoitettaisiin päälle vielä juttu Iltalehteen siitä, miten toivottomia tampioita päivystyksen potilaat ovat.

Apua! Mä olen ihan itse nyppinyt punkit irti. Ja jos esim selässä sellaisessa kohdassa, etten saa kättä millään sinne niin, että pinsetilläkään yletä, niin olen pyytänyt kaverilta tai naapurilta apua. Reippaasti ovat onnistuneet punkin nyppimisessä. Kiitos vaan avusta heille. Takapuoleen käsi vielä taipuu, kun olen itse vielä takapuolen pyyhkinyt ja tulee käden liikettä sinnepäin siten harjoitettua.

Olen minäkin punkit itse nyppinyt punkkipihdeillä, mutta takapuolesta en kyllä saisi otettua. Sitä kun ei ihan sokkona voi tehdä.

Moni ei osaa sitäkään, esimerkiksi vanhempani ovat molemmat ihan kädettömiä punkin nyppimisen suhteen. Minä olen kyllä nyppinyt heitä.

En keksi, kuka kaveri minun takapuolestani tai edes selästäni punkin irrottaisi. Tai kenen edes haluaisin tekevän niin. Ehkä minulla ei ole tarpeeksi hyviä kavereita!

Vierailija
338/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi kiihtyvällä tahdilla vielä jonkun aikaa tippuu työelämästä eläkkeelle porukkaa ja jäävät samalla työterveyden huollon ulkopuolelle. He tulevat nykyisten päälle kuormittamaan kunnallista sairaanhoitoa. 

Heillä on siihen tietysti ihan täysi oikeus. 

Sairaanhoitajien tilanne ei parannu tässä maassa muuten, kuin pakottamalla tietty osa ikäluokista työllistymään alalle. Tällaista ei tule oikeassa elämässä koskaan tapahtumaan, joten pitää vain hyväksyä, että jatkossa kaikki eivät tule hoitoa saamaan. Työntekijöitä ei tule olemaan riittävästi, eikä heitä ulkomailta saada tänne hommattua tarvittavaa määrää.

Siksi tulevaisuus on robotiikan ja eutanasian. 

Ihmisten elinajan odote kääntyy laskuun. Itse asiassa on jo hieman kääntynyt. Suuret ikäluokat saadaan joten kuten säällisesti vielä hoidettua, ainakin osittain, mutta noin 10v kuluttua hoitoa ei enää saa kuin satunnaisesti ja tuurilla. Ei välttämättä edes rahalla yksityiselläkään puolella. 

Mitä suurta ikäluokkaa mahdat tarkoittaa? Heti sotavuosien jälkeen syntyneet eivät enää ole suurin ikäluokka, sillä heitä on siirtynyt paljon tuonpuoleiseen, tarkoitan hautausmaalle. En ole varma mikä ikäluokka on tällä hetkellä suurin. Olisiko 60-luvulla syntyneet? Se, mitä sanot ulkomaalaisten tulemisesta tänne sairaanhitajaksi, siinä olet oikeassa. Viime päivinä on eri maissa uutisoitu, että Filippiineillä on pulaa  sairaanhoitajista. Heitä on nimittäin lähtenyt liian paljon töihin ulkomaille. Mitenkähän maa aikoo ratkaista sen ongelman? Siellä on iso väestö. Suomi on täällä kaukana maailman syrjäseudulla. Ei ole kovin helppoa houkutella tänne ihmisiä töihin. Ainakin pitäisi tarjota hyvä palkka ja pääkaupunkiseudulla EDULLINEN asunto sekä tietysti lupaus, että henkilö saa heti tuoda omat alaikäiset lapset tänne asumaan. Siinähän väestökin lisääntyisi samalla.

Vierailija
339/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole hyviä kokemuksia yksityisestä. Puolen tunnin käyntiin meni 10 minuuttia, eikä lääkäri suostunut kuuntelemaan sydäntä. Olen kuitenkin 60-vuotias, mulla on hengästymistä, rintakipuja ja perintötekijät molempien vanhempien puolelta. Närästyslääkkeet sain. Mulla on ongelmia myös refluksitaudin kanssa ja kaikki selitetään sillä. Ei edes pulssia kuunnellut. Verenpaineen mittaan itse. Kohonnut on vs. että se on mulla ollut yleensä matala. Yhtenä selityksenä on sekin, että kun olen normaalipainoinen, ei mulla voi mitään vaivoja olla. Rintakipu menee kuitenkin levolla ohi. Refluksitaudissa se ei mene. Ei auta kuin odottaa, että pumppu vain pettää joku päivä. Käyn kuitenkin vielä töissä ja olen muuten ihan terve, mutta haluaisin että ainakin edes kuunneltaisiin. Julkiselle en pääse, joten ei aavistustakaan, miten siellä hoidettaisiin. Yksityiset ei tutki. Aiemmatkin kokemukset että ei tutkita, jalkavamman ole diagnosoinut itse ja joutunut syömään särkylääkkeitä kun en pysty kävelemään (työni ei ole fyysistä). Aina löytyy valmis selitys, niin ettei tutkimuksia tarvita, kymmen minuuttia ja 120 euroa. 

Varaa aika sydänsairauksiin erikoistuneelta lääkäriltä eikä miltään yleislääkäriltä, niin aivan varmasti tutkii jos itse olet valmis maksamaan. En usko hetkeäkään, etteivät suostuisi sua lähettämään kalliisiin tutkimuksiin jos ne itse olet valmis maksamaan. 

Vierailija
340/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stanan kitsaat eläkeläiset, painukaa yksityiselle hoitamaan vaivojanne. Päivitys ei ole paikka hakeutua silloin jos polvea kolottaa.