Epävakaa vaimo?
Olemme olleet yhdessä toistakymmentä vuotta ja on ollut parempia aikoja, mutta melkoisesti myös huonompia. Olen alkanut epäillä, että onko vaimolla mahdollisesti epävakaa persoonallisuus vai olenko mahdollisesti kuvitellut kaiken ja minä itse olenkin se epävakaa. Tässä kuitenkin lyhyesti ajatuksiani.
Tilanne on käynyt pidemmän päälle melko ahdistavaksi ja ei olisi ihme jos ero koittaisi. Meillä on lapsia, lainoja yms, joten ihan yksinkertainen ratkaisu ero ei olisi. Vaimolla on taustana traumaattinen lapsuus, joka selittänee ainakin jossain määrin käytöstä. Suhteessamme on mielestäni erittäin paljon riitoja ja tuntuu, että minua syyllistetään milloin mistäkin. Minulla on aiemmin kokemusta lyhyemmästä n. 3 vuoden mittaisesta suhteesta, jossa ei riidelty yhtään, joten tuohon peilattuna koen etten ole kovinkaan riidanhaluinen yksilö. No, vaimon kanssa riidellään kuitenki jatkuvasti. Koen, etten itse aloita yhtään riitaa vaan hän ne aloittaa. Voi toki olla, että joku minun toiminnassani on se syy miksi riita alkaa, mutta kuitenkin. Lisäksi vaimo on yksinkertaisesti hyvin ilkeä ja aina on vika muissa, eikä omassa toiminnassa mitään vikaa. Ei kestä pienintäkään kritiikkiä aiheesta ja jos jotain mainitsen, niin aloittaa kovan syyttelyn ja siitä seuraa tietysti riita, josta hän ei "häviäjänä" poistu. Masennusjaksojakin löytyy historiasta, mutta tällä hetkellä ei sellaista ole päällä.
Eli summasummarum. Vauhtia ja riitoja suhteessamme riittää ja en tiedä miten perin tässä nyt olisi ja mitä tekisi. Olisiko vinkkejä?
Kommentit (78)
Tämä on Vauva-lehden Aihe vapaa-palsta, täällä kaikki ongelmat naisen ja miehen välisessä parisuhteessa on aina miehen syytä ja nainen on aina viaton uhri. Poikkeuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat narsistiselta.
Äidiltäni diagnosoitiin eläkeiässä harhaluuloisuushäiriö. Hän on ollut ikänsä hankala tyyppi. Isää hän tietenkin syytti narsistiksi. Kuvailu sopii paremmin häneen itseensä, manipuloinnin mestari.
-ohis
"Asiantuntijat" vastaavat täällä.
20 vuotta olin epävakaan ihmisen kanssa ja taivuin uskomattomille koukeroille koska rakastin häntä. Sitten se keksi etten ole KOSKAAN välittänyt hänestä YHTÄÄN. Tuhlasin hänen elämänsä suhteeseen vailla rakkautta. Nyt ollaan erottu. En pääse tästä katkeruudesta ikinä yli. Se irvokkuus, että minä siis pilasin hänen elämänsä... s**tana.
Ap.n aloitus ihan kuin meillä. Lapsia ei tosin ole. Vuodesta toiseen sanon etten katso yhtään ensi vuonna tuollaista. Tammikuussa alkoi jo tänä vuonna... Taas.. kun viimein saan vaimon käymään lääkärissä hetken on asiat paremmin. Kaikki parisuhde terapia / kurssit se on nalkuttamalla pilannut. Juttelu terapiaan en oikein saa menemään. Yhtään ystävää ei sillä ole joten kaikki kaatuu minun niskaan. 24,99v yhdessä.... Alkaa riittää
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta olin epävakaan ihmisen kanssa ja taivuin uskomattomille koukeroille koska rakastin häntä. Sitten se keksi etten ole KOSKAAN välittänyt hänestä YHTÄÄN. Tuhlasin hänen elämänsä suhteeseen vailla rakkautta. Nyt ollaan erottu. En pääse tästä katkeruudesta ikinä yli. Se irvokkuus, että minä siis pilasin hänen elämänsä... s**tana.
Et tarvitse exääsi määrittelemään arvoasi.
Itseluottamuksesi on kärsinyt. Olet arvokas ja rakastamaan kykenevä ihminen, nyt on aika kohdistaa se rakkaus itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Kerro konkreettisesti millaisista asioista vaimosi sinua lyttää?
Yleensä vaimojen kritiikki/nalkuttaminen/lyttääminen on miehen vastuuttamista arjesta ja parisuhteesta. Nainen siis toivoo sinun ottavan enemmän näistä vastuuta. Jos suhteeseen sattuu esim. kovin etäinen ja kovin takertuva, niin seuraus vaikuttaa epävakaalta, kun kumpikaan ei pysty antamaan toiselle mitä toinen tarvitsee(!).
Joka tapauksessa vaimosi on tyytymätön teidän suhteeseen.
Jos nyt vähän avaan arkeamme, niin vaimo on tällä hetkellä sen verran sairas (long covid) ettei ole vuoteen pystynyt tekemään käytännössä mitään kotihommia. Minun vastuullani on siis siivoaminen, pyykkääminen, ruoanlaitto, kaupassakäynti, lasten harrastukset, sekä töissäkäynti. Esim. siivoamisen laadusta saan kuulla jatkuvasti. Siisteyskäsityksemme on hieman eri. Vaimo on pedantti ja perfektionistinen ja minä taas hieman suurpiirteisempi tyyppi. Olen myös vaimoni mielestä turhan etäinen ja tässä minulla on kyllä parannettavaa ja olen pyrkinytkin antamaan enemmän läheisyyttä. En ole hänen mielestään tarpeeksi läsnä, enkä jaksa aina seksiäkään harrastaa jos koen olevani väsynyt. Tästä tulee sitten mm. uhkailua että eipä tarvitse hänen kanssaan enää seksiä harrastaa, jos olen hänet joskus torjunut. Se tosiaan tulee selkeästi esiin viikoittain, että hän on tyytymätön suhteeseemme, mutta silti joinain päivinä vannoo rakkauttaan ja ettei voisi kuvitella elävänsä kenenkään muun kanssa. Koen, että annan ihan helvetisti arjen pyörittämiselle, mutta ehkä vaimolle sitten kuitenkin liian vähän. Sinänsä nämä arjen haasteet varmasti ihan tavallisia riidan aiheita eivätkä liity yleensä mihinkään mielenterveydenhäiriöihin.
Naisissakin on narsisteja ja hankalia ihmisiä. Voi olla, että ap on päätynyt yhteen sellaisen kanssa. Googlaa ja lue aiheesta.
Nuuskamuikkunen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vaimojen kritiikki/nalkuttaminen/lyttääminen on miehen vastuuttamista arjesta ja parisuhteesta. Nainen siis toivoo sinun ottavan enemmän näistä vastuuta. Jos suhteeseen sattuu esim. kovin etäinen ja kovin takertuva, niin seuraus vaikuttaa epävakaalta, kun kumpikaan ei pysty antamaan toiselle mitä toinen tarvitsee(!).
Jos nyt vähän avaan arkeamme, niin vaimo on tällä hetkellä sen verran sairas (long covid) ettei ole vuoteen pystynyt tekemään käytännössä mitään kotihommia. Minun vastuullani on siis siivoaminen, pyykkääminen, ruoanlaitto, kaupassakäynti, lasten harrastukset, sekä töissäkäynti. Esim. siivoamisen laadusta saan kuulla jatkuvasti. Siisteyskäsityksemme on hieman eri. Vaimo on pedantti ja perfektionistinen ja minä taas hieman suurpiirteisempi tyyppi. Olen myös vaimoni mielestä turhan etäinen ja tässä minulla on kyllä parannettavaa ja olen pyrkinytkin antamaan enemmän läheisyyttä. En ole hänen mielestään tarpeeksi läsnä, enkä jaksa aina seksiäkään harrastaa jos koen olevani väsynyt. Tästä tulee sitten mm. uhkailua että eipä tarvitse hänen kanssaan enää seksiä harrastaa, jos olen hänet joskus torjunut. Se tosiaan tulee selkeästi esiin viikoittain, että hän on tyytymätön suhteeseemme, mutta silti joinain päivinä vannoo rakkauttaan ja ettei voisi kuvitella elävänsä kenenkään muun kanssa. Koen, että annan ihan helvetisti arjen pyörittämiselle, mutta ehkä vaimolle sitten kuitenkin liian vähän. Sinänsä nämä arjen haasteet varmasti ihan tavallisia riidan aiheita eivätkä liity yleensä mihinkään mielenterveydenhäiriöihin.
Auttaisiko sinua keskustelu jossa kertiosit vaimollesi mitä teet ja että aikasi on rajallinen?
Arkesi kuulostaa todella raskaalta jos vaatimuksia paremmuudesta tulee vielä ulkoapäin.
Kerro vaimollesi ystävällisesti, ettet jaksa töiden ohessa yksin tätä kaikkea.
Häntä olisi hyvä muistuttaa, että arki ei voi olla samanalaista jos yhdellä ihmisellä on päävastuu kaikesta.
Voitte vaikka sopia, että hoidat asiat kevyemmin ja suurpiirteisemmin ja katsokaa jos sen jälkeen jää vielä hellyydelle aikaa ja jaksamista. Jos ei jää keventäkää vielä lisää kuormaasi, sinulla saattaa olla ihan hyvin uupuminen itselläsi edessä jos koitat yksin selvitä siitä minkä hoitamiseen on ennen tarvittu kaksi.
Ehkä epätoivosi kertoo jo liika rasituksesta.
Se, että et ole läsnä voi olla seurausta siitä, että hoidat nyt suurimman osan arjen asioista. Ehkä tuo läsnäolemattomuus on tapa rentoutua tuon kaiken keskellä.
Ja jos vaimo on pedantti ja sinä hiukan suurpiirteisempi sopikaa siivouksen taso jossa kummatkin tulevat vähän vastaan. Erikoista on jos vaimo ei itse pysty siivoamaan yhtään, mutta arvostelee sitä joka tekee. ehkä se on yleistä avuttomuutta kun ei pysty vaikuttamaan mihinkään vaan sairaus määrittelee raamit.
Nuuskamuikkunen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanteenne kuulostaa raskaalta. Vaimo on varmaan kipeä, mutta kuulostaa siltä, ettei arvosta sinun panostasi. Kuulostat myös fiksulta ja tasapainoiselta itse. Vaimon pitäisi saada katse pois omasta navasta nyt, lisäksi hakea jotain apua oireisiin, vaikka sitä voi olla vaikeaa saada long covidiin.
[/quote]
Tilanteenne kuulostaa raskaalta. Vaimo on varmaan kipeä, mutta kuulostaa siltä, ettei arvosta sinun panostasi. Kuulostat myös fiksulta ja tasapainoiselta itse. Vaimon pitäisi saada katse pois omasta navasta nyt, lisäksi hakea jotain apua oireisiin, vaikka sitä voi olla vaikeaa saada long covidiin.[/quote]
Apua long covidiin on haettu, mutta ikävä kyllä siihen ei oikein mitään lääkettä ole. Toivotaan, että aika parantaa.
Kuulostas kyllä ikävältä, että valitetaan kun joudut yksin hoitamaan arjen. Olet varmasti kuormittunut. Nyt olisi vaimon paikka ajatella asiaa myös sinun kannaltasi, vaikka hän onkin sairaana. Valitettavasti jotkut ihmiset eivät pysty siihen. Kannattaa puhua asiasta perinpohjaisesti ja toivoa muutosta. Jos hän ei edes halua ymmärtää niin haluatko viettää loppuelämäsi sellaisen ihmisen kanssa, joka ei arvosta panostasi ja ajattelee asiat vain oman itsensä kautta?
Valitettavasti ero on tuollaisen epävakaan kanssa ainut toimiva ratkaisu. Muutoin kulut itse loppuun. Been there done that. Erosin vasta kun vaihtoehtona oli i t s a r i mutta onneksi erosin. Ketjun aiemmat kuvaukset pitkästä suhteesta epävakaan kanssa ovat kaikki osuvia ja tulee ottaa vakavasti varoituksena. Tämä ihmistyyppi on tosiaankin pahimmillaan ehdottoman vältettävä kumppanina koska tuhoaa toisen täysin. Jopa pahempi kuin pahin narsisti, koska ei piittaa edes itsestään.
Meillä on kiva omakotitalo joka kohta maksettu. On tosi raskasta kun vaimo on joka kuukausi muuttamassa jonnekkin. Häviää itsellä into laittaa pihoja ja taloa mieleisekseen. Virheen tein aikanaan kun yhdessä ostettiin..... T.eri PS. Ei silti lähde vaikka pyytää.... Terveys menee molemmilta ja ihan turhaa mielestäni
Kuulostaa siltä että teidän suhteessa on tunnelukkoja. Olet itse jollain tavalla estynyt kun mainitsit että et ole edellisessä kolmen vuoden suhteessa riidellyt. Se ei ole hyvä asia, asioista on yksinkertaisesti keskusteltava eikä niitä saa työntää minnekkään piiloon. Vaimoasi voi ärsyttää tuo tyyli jos et kommentoi mitää mihinkään. Se tietysti on ihan ymmärrettävää jos vaimo on kiukkuinen kuin ampiainen että ei tee mieli mitään sanoakkaan. En usko että vaimosi on epävakaa vaan sinun puhumattomuus ja mikä on vaimon tunnelukko? ovat se alkuperäinen ongelma. Ne kun saatte käsiteltyä ja opettelette puhumaan toisillenne niin tilanne paranee.
Onkohan vaimosi masentunut? Yleensä silloin saattaa toisesta tulla tiuskiva ja riitaa haastava..
https://anna.fi/ihmiset-ja-suhteet/ihmissuhteet/kiintymyssuhdemallit-tu…
Lue kiintymyssuhdemalleista! Sieltä löytyy syy sinun puhumattokuuteen ja vaimon käytökseen.