Kuka täällä on juridisen itsemäärittelyn kannalla?
Pitäisikö sukupuolta saada vaihtaa omalla ilmoituksella 15-vuotiaasta lähtien 30 päivän harkinta-ajalla?
Miksi kyllä? Miksi ei?
Kommentit (826)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että pitää saada itse määritellä. Estää varmasti myös turhia peruuttamattomia leikkauksia yms, jos voi toteuttaa itseään ilman että menee hoitoihin. Sitten vaihtaa takaisin, jos ei ollutkaan se oma juttu.
Se että joku lähtisi tuohon rumbaan vaan, että saa mennä naisten pukkariin on käsittämätöntä huuhaata. Ei siellä ovella nyttenkään mitään papereita katsella, samalla tavalla kuka vaan voi mennä. Ja jos joku käyttäytyy epäasiallisesti vartija kutsutaan paikalle ja henkilö poistetaan. Jos joku haluaa tehdä väkivaltaa, niin ei se pahvinen tikkuakan kuva sitä estä.
Eikö naisilla ja alaikäisillä tytöillä mielestäsi ole oikeutta olla uimahallien ja kuntosalien pukuhuoneissa ja saunassa tai suihkussa, ilman, että paikalla on vieraita alastomia miehiä? Miksi miesten pitäisi päästä hengailemaan alastomien naisten ja tyttöjen keskellä?
Koska Sanna Marinin hallitus on näin päättänyt ja naisena olen aina naisen puolella, vaikka se veisi naisilta kaikki oikeudet, olenhan aivoton imbesilli eli punavihreä äänestäjä.
Valtaa pitävät kaikki naisia, hallitus pääosin naisia ja tämä hallitushan tästä päätti.
-Oli siellä toki Haavisto ja pari muuta betamiestä tästä päättämässä.
Naisten oikeudet meni naishallituksen aikana sata vuotta taaksepäin.
Nimenomaan! Todella toivon, että kyseinen naisjoukko saadaan vastuuseen tästä päätöksestään. Vielä pikkuisen pidän yllä toivoa, että keskusta alkaisi heitellä kapuloita rattaisiin tulevien äänien toivossa, kun niillä on joku änkyräputki nyt menossa muutenkin. Lupaankin tässä ja nyt, äänestää keskustalaista ensi vaaleissa, jos saavat lain torpatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää, että tässä hivutetaan nyt läpi laki, joka lopulta hajottaa yhteiskunnan.
Tosi vasemmistolainen (vihreät ovat vasemmistoa) nimenomaan pyrkiikin tähän. Se tuleva, tuhkasta nouseva utopia on, ikävä kyllä, vielä vähän hämärän peitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää, että tässä hivutetaan nyt läpi laki, joka lopulta hajottaa yhteiskunnan.
Tosi vasemmistolainen (vihreät ovat vasemmistoa) nimenomaan pyrkiikin tähän. Se tuleva, tuhkasta nouseva utopia on, ikävä kyllä, vielä vähän hämärän peitossa.
Joo, minäkin luin MV-lehdestä tuosta utopiasta. Saattoi olla myös Laiton lehti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemäärittely on ihmisoikeus. Naurettavaa väittää, että joku vaihtaisi sukupuolta huvikseen.
Sukupuolen itsemäärittely ei ole ihmisoikeus. Yksikään Suomea sitova ihmisoikeussopimus ei myöskään vaadi, että kenenkään pitäisi saada itse määritellä sukupuolensa ilman transdiagnoosia.
Ei mutta yhdenvertaisuus ja mielipiteen- ja sananvapaus sekä uskonnon- ja omantunnonvapaus ovat ainakin perusoikeuksia. Jos joku uskoo olevansa jotain muuta, kuin henkilötietoihin on kirjattu, on hänellä oikeus oikaista tämä tieto. Helpompaa tietysti olisi, jos sukupuolta ei ylipäätään kirjattaisi mihinkään viranomaisen ylläpitämiin rekistereihin, niin ei sitä tarvitsisi myöskään oikaista.
Henkilötiedoissa on oikea tieto, eli sukupuoli.
Miehestä ei tule nainen rekisteriin niin kirjoittamalla, eikä teistä tule koskaan naisia, vaan silvottuja perverssejä eläimiä, jotka on vaaraksi niin naisille kuin lapsillekin.
SUkupuoli-identiteettiongelmat tulee ratkaista psykiatrialla, ei kirurgialla.
PS Et ole koskaan mikään nainen, vaan kuvottava eläin minun ja muiden silmissä!
Kuten todettu kuuluu jokaisen perusoikeuksiin olla eri mieltä viranomaisen kanssa ja oikaista väärä tieto.
Identiteettiongelmien ratkaisun osalta olen samaa mieltä.
Miten se tieto voisi olla väärä? Sielu on siis lipsahtanut väärään ruumiiseen, sikiöaikana?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että pitää saada itse määritellä. Estää varmasti myös turhia peruuttamattomia leikkauksia yms, jos voi toteuttaa itseään ilman että menee hoitoihin. Sitten vaihtaa takaisin, jos ei ollutkaan se oma juttu.
Se että joku lähtisi tuohon rumbaan vaan, että saa mennä naisten pukkariin on käsittämätöntä huuhaata. Ei siellä ovella nyttenkään mitään papereita katsella, samalla tavalla kuka vaan voi mennä. Ja jos joku käyttäytyy epäasiallisesti vartija kutsutaan paikalle ja henkilö poistetaan. Jos joku haluaa tehdä väkivaltaa, niin ei se pahvinen tikkuakan kuva sitä estä.
Eikö naisilla ja alaikäisillä tytöillä mielestäsi ole oikeutta olla uimahallien ja kuntosalien pukuhuoneissa ja saunassa tai suihkussa, ilman, että paikalla on vieraita alastomia miehiä? Miksi miesten pitäisi päästä hengailemaan alastomien naisten ja tyttöjen keskellä?
Koska Sanna Marinin hallitus on näin päättänyt ja naisena olen aina naisen puolella, vaikka se veisi naisilta kaikki oikeudet, olenhan aivoton imbesilli eli punavihreä äänestäjä.
Valtaa pitävät kaikki naisia, hallitus pääosin naisia ja tämä hallitushan tästä päätti.
-Oli siellä toki Haavisto ja pari muuta betamiestä tästä päättämässä.
Naisten oikeudet meni naishallituksen aikana sata vuotta taaksepäin.
Nimenomaan! Todella toivon, että kyseinen naisjoukko saadaan vastuuseen tästä päätöksestään. Vielä pikkuisen pidän yllä toivoa, että keskusta alkaisi heitellä kapuloita rattaisiin tulevien äänien toivossa, kun niillä on joku änkyräputki nyt menossa muutenkin. Lupaankin tässä ja nyt, äänestää keskustalaista ensi vaaleissa, jos saavat lain torpatuksi.
Kirjoita lupaus omalla nimellä ja kasvoilla niin ei jää pöhköksi voimafantasiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet kyselyn, tee se edes oikein faktoin. Kyllä, olen itsemäärittelyn puolesta, 18-vuotiaasta eteenpäin.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teet kyselyn, tee se edes oikein faktoin. Kyllä, olen itsemäärittelyn puolesta, 18-vuotiaasta eteenpäin.
Miksi?
Mitä se sulle kuuluu.
Sukupuoli ei ole binäärinen, syntymässä määrätty asia. Se on jatkumo. Minä ainakin olen päättänyt olla jokatoinen viikko mies, ja jokatoinenviikko nainen. Karkauspäivänä olen "Joku muu", se on virkistävää vaihtelua.
Edistyksellinen humanisti kirjoitti:
Sukupuoli ei ole binäärinen, syntymässä määrätty asia. Se on jatkumo. Minä ainakin olen päättänyt olla jokatoinen viikko mies, ja jokatoinenviikko nainen. Karkauspäivänä olen "Joku muu", se on virkistävää vaihtelua.
Tämä läppä vanheni palstalla 2016.
Vierailija kirjoitti:
Tulee jännät ajat, kun meillä täällä Suomessa alkaa olemaan 90 prosenttia 18-30-vuotiaista naisia. Tuohan on ihan täydellinen keino vapautua armeijasta ja päästä naiskiintiöihin mukaan.
Just sopivasti itse asiassa, kun on tulossa nämä naiskiintiöt pörssiyhtiöiden hallituksiin. Nyt voivat ottaa hallituksiin näitä naiseksi itsensä tuntevia. Eikös tätä ole jo maailmalla käytettykin, oliko Brasiliassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee jännät ajat, kun meillä täällä Suomessa alkaa olemaan 90 prosenttia 18-30-vuotiaista naisia. Tuohan on ihan täydellinen keino vapautua armeijasta ja päästä naiskiintiöihin mukaan.
Just sopivasti itse asiassa, kun on tulossa nämä naiskiintiöt pörssiyhtiöiden hallituksiin. Nyt voivat ottaa hallituksiin näitä naiseksi itsensä tuntevia. Eikös tätä ole jo maailmalla käytettykin, oliko Brasiliassa?
Eikös? Onkos? Olikos? Mitenkäs? En osaa googlettaa niin auttakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista kuulla, millä perusteella ihmiset kannattavat juridisen sukupuolen itsemäärittelyä.
No minä olen ihan tavallinen kolmekymppinen nainen ja kuitenkin kokenut aina vahvaa kehodysforiaa. Teini-ikä oli aivan hirveää aikaa ja vihaan peilikuvaani, ja muotoja jotka tuntuu tosi vierailta.
En tunne olevani oma itseni, ja haluaisin rintojen poiston, että voisin vihdoin hengittää ja olla "vapaampi" ja enemmän oma itseni.
En siis koe olevani nainen, mutta en koe olevani mieskään. Lienen sitten "muunsukupuolinen".Jokatapauksessa rintojen poistoon ei noin vain suostuta, säästän toki rahaa yksityistä klinikkaa varten. Jospa asia sitten etenisi.
Mutta kokisin prosessin olevan itselleni helpompi, ja että itselläni olisi edes jonkinlainen kontrollin tunne Omaan Itseeni ja tietäisin että saan halutessani muuttaa sukupuoleni. Se kin jo auttaa että minulla on tunne siitä että tarvittaessa voin vaikuttaa omaa elämääni koskeviin päätöksiin.
Ongelmallista kuitenkin on, että kolmas sukupuoli puuttuu ilmoitusvaihtoehdoista. Kuitenkin suurin osa meistä eläjistä on varmaan vähän molempia.Se sun sukupuoli ei muutu juridisen merkinnällä eikä se sun kehollista kipuilua helpota.
No ei auta ei. Se on kuitenkin askwl vapaampaan suuntaan.
Ja saan kyllä aika-ajoin tuta etten ole "oikea nainen" tai normaali tai tavallinen sillä sellaista viestiä halutaan muunsukupuolisille kokoajan toitottaa, täälläkin vaikka ihan vain vastasin kysymykseen omasta näkökulmastani.
Odotan sitä aikaa hamassa tulevaisuudessa, kun ihmisen normaaliutta ei määriteltäisi hänen sukupuolellaan. Vaan että kukin saisi olla se mitä on ilman tätä jatkuvaa syyllistämistä, vastakkainasettelua tai että tarttis itseään selitellä ja anteeksipyydellä.
Mutta joillekinhan se sellainen ei tunnu sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tätä vastaan. Tytöillä ja naisilla, siis biologisilla, pitää olla oikeus omiin, turvallisiin tiloihin. Niin kauan kuin killuttimet roikkuu haaroissa ei ole asiaa samaan vessaan, anteeksi vain.
Minäkin haluaisin kuulla, ketkä tätä kannattaa ja miten perustelevat sen.
Naisellakin voi olla penis. Kannattaisiko yrittää opetella tuosta suvaitsemattomuudesta ulos?
Siis tarkoitat neo-penistä, joka ei pysty edes saamaan erektiota ilman apulaitteita. Ei mene läpi oikeille naisille, gay-miehille ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista ei halua peniksellisiä henkilöitä naisten tiloihin. Ei tarvitse raiskata tai tumputtaa, pelkkä vieraan miehen läsnäolo naisten intiimitiloissa on ahdistavaa.
Tällä hetkellä sosiaalinen normi pitää pervopertit poissa naisten tiloista, mutta ensi vuonna asiasta huomauttava saa syrjintäsyytteen.
Näissä keskusteluissa aina unohdetaan esim uimahallie pesutilat joihin siis saa lain voimaantulon jälkeen tulla mies/nainen. Siellä on koululaisia, teinejä jne. On siinä tilanne. Jokainen ymmärtää miten suurta ahdistusta moinen tuottaa.
Ja se mistä ei oikein saisi puhua on se, että tämän liikkeen laitamilla hiipii pe dot ja ihmiset, jotka haluaa suojaikärajaa alemmaksi ja joiden mielestä pe do fil ia on samanlainen seksuaalinen suuntaus, kuin mikä muu tahansa. Pe do fil iliaa yritetään koko ajan ujuttaa yhteiskuntaan normiksi, huomaa esim. Balenciagan katastrofista. Eli pukkareihin alkaa valua sitten nimenomaan näitä. Pe dot usein näkevät enemmänkin vaivaa, kuin sukupuolimerkinnän muuttamisen netissä, päästäkseen lasten lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luvattomia sanoja oli ilmeisesti aiemmassa kommentissa, kun jäi haaviin. Kokeillaanpa uudestaan:
Ohoh, kuinkas tällainen ketju on vielä AV:llä. Eihän tällä palstalla saa aiheesta keskustella! Vai mitä, modet? Montako ketjua olette tästä jo nuijineet ensin jonnekin toiselle palstalle ja sen jälkeen heivanneet kokonaan? Onko hyvä mieli, kun voi hiljentää asiallista keskustelua? Taannoinen "En ole cis-nainen, vaan nainen" -ketju oli todella pitkä ja trollailusta huolimatta pysyi täydellisen asiallisena. Siltikin piti siivota pois, koska... syyt? :D
Kysymys kaikille: Miksi ei saisi puhua asiasta, joka koskettaa pian ihan jokaista suomalaista? Olisiko jopa niin, että tämä kyseinen lakiehdotus, eli translain uudistus, on niin huono, ettei kukaan halua tuoda sitä julkisuuteen mitenkään?
Uskomatonta. No, tämäkin ketju lähtee jo tämän illan aikana, mutta tiedoksi että Suomessa kaksi järjestöä pääsi lausumaan lakiesityksestä ja eivät olleet mitään hemmetin oikeistokonservatiiveja. Lukekaa mitä on sanottu ja päätelkää miten fiksu on tämä uusi laki.
LHB-liitto:
https://lhb-liitto.fi/2022/10/20/asiantuntijalausunto-18-10-2022/
https://lhb-liitto.fi/2022/12/01/asiantuntijalausunto-sotevaliokunnalle/Naisten rintama:
https://www.naistenrintama.fi/tiedotteet-ja-kannanotot/asiantuntijalaus…
https://www.naistenrintama.fi/tiedotteet-ja-kannanotot/lausuntomme-sosi…Naisten rintama nyt ei voi antaa asiantuntijalausuntoa mistään muusta kuin trollaamisesta. ;)
Miksei?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista kuulla, millä perusteella ihmiset kannattavat juridisen sukupuolen itsemäärittelyä.
No minä olen ihan tavallinen kolmekymppinen nainen ja kuitenkin kokenut aina vahvaa kehodysforiaa. Teini-ikä oli aivan hirveää aikaa ja vihaan peilikuvaani, ja muotoja jotka tuntuu tosi vierailta.
En tunne olevani oma itseni, ja haluaisin rintojen poiston, että voisin vihdoin hengittää ja olla "vapaampi" ja enemmän oma itseni.
En siis koe olevani nainen, mutta en koe olevani mieskään. Lienen sitten "muunsukupuolinen".Jokatapauksessa rintojen poistoon ei noin vain suostuta, säästän toki rahaa yksityistä klinikkaa varten. Jospa asia sitten etenisi.
Mutta kokisin prosessin olevan itselleni helpompi, ja että itselläni olisi edes jonkinlainen kontrollin tunne Omaan Itseeni ja tietäisin että saan halutessani muuttaa sukupuoleni. Se kin jo auttaa että minulla on tunne siitä että tarvittaessa voin vaikuttaa omaa elämääni koskeviin päätöksiin.
Ongelmallista kuitenkin on, että kolmas sukupuoli puuttuu ilmoitusvaihtoehdoista. Kuitenkin suurin osa meistä eläjistä on varmaan vähän molempia.Se sun sukupuoli ei muutu juridisen merkinnällä eikä se sun kehollista kipuilua helpota.
No ei auta ei. Se on kuitenkin askwl vapaampaan suuntaan.
Ja saan kyllä aika-ajoin tuta etten ole "oikea nainen" tai normaali tai tavallinen sillä sellaista viestiä halutaan muunsukupuolisille kokoajan toitottaa, täälläkin vaikka ihan vain vastasin kysymykseen omasta näkökulmastani.Odotan sitä aikaa hamassa tulevaisuudessa, kun ihmisen normaaliutta ei määriteltäisi hänen sukupuolellaan. Vaan että kukin saisi olla se mitä on ilman tätä jatkuvaa syyllistämistä, vastakkainasettelua tai että tarttis itseään selitellä ja anteeksipyydellä.
Mutta joillekinhan se sellainen ei tunnu sopivan.
Ei etenkään transaktivisteille muusuille, joille sukupuoli on niin kiveen hakattu asia, että sitä pitää lähteä muuttamaan kirurgialla.
Sä et pääse pakoon sun biologista sukupuolta millään leikkauksella tai juridisella fiktiolla. Se, miten olet ja pukeudut on sun oma valinta. Väittäisin, että tässä maailman ajassa ketään ei vittujakaan kiinnosta, pukeutuuko nainen maskuliinisesti tai mies feminiinisesti. Ulkoiset tekijät eivät sukupuolta muuta.
Sukupuoli ei yleensäkään ole mikään persoonallisuuden piirre tai asuvalinta. Jos et ole sinut sun naiseuden kanssa, koska joidenkin mielestä "et oo tarpeeksi nainen" niin kannattaisi työstää itsetuntoa ja oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on, muista viis. Terveen kehon silpominen ei tässä tosiaan ole varteenotettava vaihtoehto.
En myöskään usko, että olet 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä että jokainen saa itse määritellä sukupuolensa, ei ole keneltäkään pois.
Onhan se muilta pois, koska juridinen sukupuoli velvoittaa koko muuta yhteiskuntaa.
Niinhän tuo velvoittaa nytkin? Mikään ei siis yhteiskunnan kannalta muutu. Ei siis ole myöskään yhteiskunnalta pois.
Juridinen sukupuoli perustuu aika pitkälti biologiseen sukupuoleen. Kuten perustuu myös ihan joka ainoa naisten ja tyttöjen oikeuksia käsittelevä yleissopimus. Mitä virkaa on naisten oikeuksilla, jos mies voi sanoa olevansa nainen?
Oikeudet perustuvat sopimuksiin ja normeihin. Normit ja sopimukset muuttuvat kokoajan, joten myös oikeudet muuttuvat. Mikään ei ole pysyvää. Yhteiskunta muuttuu kokoajan halusit sitä tai et.
Biologinen sukupuoli ei silti tässä ole muuttunut miksikään, ja sille perustuu naisiin kohdistuva väkivalta. Mitä merkitystä naisten oikeuksilla on, jos mies voi sanoa olevansa nainen? Voitko vastata siihen?
Suomalaisessa lainsäädännössä ei puhuta eriksen miesten tai naisten oikeuksista vaan perusoikeuksista, jotka perustuvat pääosin kansainvälisesti tunnustettuihin ihmisoikeuksiin. Ilmeisesti et ole kuullut myöskään tasa-arvosta tai yhdenvertaisuudesta. Lähtökohtaisesti tasa-arvoa tai yhdenvertaisuutta eivät ole sukupuoleen perustuvat erilliset oikeudet. Joten sellaista asiaa kuin naisten oikeus ei Suomalainen lainsäädäntö nykyään tunne. Tällainen laki olisi lahtökohtaisesti perustuslain vastainen. Suomalaisessa oikeusjärjestelmässä pyritään perusoikeusmyönteiseen laintulkintaan, eivätkä erilliset sukupuoleen perustuvat oikeudet sovi yhdenvertaisuusperiaatteeseen. Suomalaisen oikeusjärjestelmän lähtökohta myös on, ettei ketään voida tuomita tai estää toimimasta pelkästään ennakkoluulojen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minäkin luin MV-lehdestä tuosta utopiasta. Saattoi olla myös Laiton lehti?
Ei sitä tarvitse MV-lehdestä lukea. Ihan vanhaa tietoa. On yksi kommunismin ihan keskeisiä käsitteitä. Tämä utopia saavutetaan, kun "rakenteet" on hajotettu. Ennen vanhaan hajotettiin luokkayhteiskuntaa ja taloudellisia rakenteita, jotka alistivat työläistä. Nyt hajotetaan "patriarkaalisia rakenteita", kuten sukupuoli, avioliitto, ydinperhe ja mitä näitä perkeleellisiä naisen alistamiskuvioita nyt onkaan. Hassua tietenkin on se, että tämän hapatuksen tuloksena naisen oikeudet on singottu keskiajalle, mutta mitäs pienistä, vahinkoja sattuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mitä se sulle kuuluu.
Eipä varsinaisesti kuulukaan. Päätit kuitenkin tulla osallistumaan äänestykseen, jossa pyydettiin perusteluita omalle kannalle.
Eli jo se, että joku ristiinpukeutuja on naisten tiloissa, tarkoittaa sitä että hän on siellä saamassa seksuaalista tyydytystä. Eipä ole kiva ajatus olla osallisena jonkun toisen seksielämässä ilman omaa valintaa :(
Mutta tokihan lain voimaan tulon jälkeen ei tarvitse mitään naisten hepeneitäkään enää. Voi tulla ihan omana miehisenä itsenään ja sanoa, että "tuntuu niin kovin naiselta".