IS: Kallis sähkö ajanut ihmiset säästämään kaikesta
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009253304.html
Mitä ajatuksia herättää, oletko itse kenties samassa tilanteessa?
Ymmärrän hyvin ihmisten ahdingon etenkin pelkästään sähkölämmitteisissä taloissa ja eivät polttopuutkaan tietenkään ilmaisia ole. Isoa kansakoulua ei varmasti kylmänä talvena kannatakaan lämmittää, mutta ensimmäisenä juttuun haastatellun otsalamput kuulostavat jo vähän yliampuvalta.
Kommentit (910)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas olen hämmästynyt, kuinka paljon olen voinut vähentää sähkönkäyttöä ja silti elänyt ihan normaalia elämää. Olen edelleen lämmittänyt asuntoa ja vettä, tehnyt ruokaa, pessyt pyykkiä ja astioita, katsonut telkkaria. Silti kulutus on puolittunut vuoden takaisesta. En koe jääneeni mistään paitsi. Ja vaikka olin pakotettu pörssisähköön, rahaakaan ei ole toistaiseksi mennyt viime vuotta enempää pienemmän kulutuksen ja hyvän ajoituksen ansiosta.
Tämä tarina paljastui valheeksi, joillekin ehkä yllätys ettei sähkönkulutus ollutkaan puolittunut sähkölämmitteisessä asunnossa normaalilla elämisellä.
Sisälämmön laskeminen asteella ei tuo kuin reilun 2 prosentin säästön sähkölaskuun tähän aikaan vuodesta. Joulukuussa väitetty säästö oli n. 70 prosenttia! Jokainen voi miettiä, mitä sen saavuttaminen oikeasti tarkoittaisi ja olisiko se edes mitenkään mahdollista!
Ehkä hän on tosiaan ennen saunonut pidemmän kaavan mukaan sen 200 kertaa kuukaudessa, sehän selittäisi säästön.
Minäkin olen säästänyt yhtä paljon AINA, kun olen ollut AINA saunomatta 200 kertaa per kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas olen hämmästynyt, kuinka paljon olen voinut vähentää sähkönkäyttöä ja silti elänyt ihan normaalia elämää. Olen edelleen lämmittänyt asuntoa ja vettä, tehnyt ruokaa, pessyt pyykkiä ja astioita, katsonut telkkaria. Silti kulutus on puolittunut vuoden takaisesta. En koe jääneeni mistään paitsi. Ja vaikka olin pakotettu pörssisähköön, rahaakaan ei ole toistaiseksi mennyt viime vuotta enempää pienemmän kulutuksen ja hyvän ajoituksen ansiosta.
Tämä tarina paljastui valheeksi, joillekin ehkä yllätys ettei sähkönkulutus ollutkaan puolittunut sähkölämmitteisessä asunnossa normaalilla elämisellä.
Sisälämmön laskeminen asteella ei tuo kuin reilun 2 prosentin säästön sähkölaskuun tähän aikaan vuodesta. Joulukuussa väitetty säästö oli n. 70 prosenttia! Jokainen voi miettiä, mitä sen saavuttaminen oikeasti tarkoittaisi ja olisiko se edes mitenkään mahdollista!
Jumituitko?
Mitä ajattelet saavuttavasi valehtelemalla kuinka helppoa sähkön säästäminen on?
En ajattele saavuttavani mitään. Olen osallistunut keskusteluun aiheesta. Minulle sähkön säästäminen on ollut helppoa ja sen olen ilmaissut. Jostain syystä sinä koet sen erittäin raskaana asiana etkä pysty päästämään irti. Miksi?
Mikä selittää sitten pakkomielteesi valehdella asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumituitko?
Mitä ajattelet saavuttavasi valehtelemalla kuinka helppoa sähkön säästäminen on?
En ajattele saavuttavani mitään. Olen osallistunut keskusteluun aiheesta. Minulle sähkön säästäminen on ollut helppoa ja sen olen ilmaissut. Jostain syystä sinä koet sen erittäin raskaana asiana etkä pysty päästämään irti. Miksi?
Mikä selittää sitten pakkomielteesi valehdella asiasta?
Kuvakaappauksetko pitäisi laittaa? Minulla ei ole tarvetta valehdella, kumpaankaan suuntaan. Olen kertonut asiat niin kuin ne omalla kohdallani on. Mutta tämä jankkaus ei auta ketään joten omalta osaltani asian käsittely päättyy tähän.
Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s).
Pyykit ja astiat on alettu pesemään klo 22-07 välillä, saunotaan max kerran viikossa, suihkussa käynnin ajat on lyhennetty. Kaikki lamput vaihdettiin led-lamppuihin ja asunnon sisälämpötila on nyt 18,5 astetta.
Näillä toimilla kulutusta on saatu alas, mutta silti kauhulla odotetaan talven sähkölaskuja. Ei uskalla oikein kuluttaa mihinkään, ennen kuin nuo laskut realisoituu.
Meillä astuu uusi soppari voimaan 1.1.23, joka on viisinkertainen edelliseen sopimukseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s)
Jos voi 30% leikata kulutuksesta noin vain minkään kärsimättä, niin olisiko hyvä pysähtyä vähän miettimään omia tottumuksiaan? Ei kerskakulutus ole mikään ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s).
Pyykit ja astiat on alettu pesemään klo 22-07 välillä, saunotaan max kerran viikossa, suihkussa käynnin ajat on lyhennetty. Kaikki lamput vaihdettiin led-lamppuihin ja asunnon sisälämpötila on nyt 18,5 astetta.
Näillä toimilla kulutusta on saatu alas, mutta silti kauhulla odotetaan talven sähkölaskuja. Ei uskalla oikein kuluttaa mihinkään, ennen kuin nuo laskut realisoituu.
Meillä astuu uusi soppari voimaan 1.1.23, joka on viisinkertainen edelliseen sopimukseen verrattuna.
Kai tiesitte, että ei tarvitse kauhulla odottaa yhtään mitään, vaan voitte seurata kulutustanne ja laskea sen hinnan lähes reaaliaikaisesti. Ei aivan, mutta päivän tarkkuudella. Suosittelen. Kauhulla odottaminen on varmasti todella kuluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s)
Jos voi 30% leikata kulutuksesta noin vain minkään kärsimättä, niin olisiko hyvä pysähtyä vähän miettimään omia tottumuksiaan? Ei kerskakulutus ole mikään ihmisoikeus.
Ei, mutta ei esim 18,5 ole mikään lähellekään mukava sisälämpötila. Kyllä sitä peiton alla makkarissa kestää, mutta normaali eläminen tuollaisessa lämpötilassa on kaikkea muuta kuin kivaa. Esim itse teen etätöitä suunnilleen 18-19 lämpötiloissa ja palelen koko ajan, kun ei voi edes olla liikkeessä jatkuvasti.
En sanoisi, että noin 20-21 astetta sisälämpötila on mitään kerskakulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ollut koko Jan vihersiirtymään tavoite. Saksa seisottaa 13 ydinvoimalaa terrorisoiden joko Eurooppaa.
Ei seisota, vaan enää muutama on käyttökunnossa ja joita ilmeisesti käytetään/ otetaan käyttöön, mutta Vihreät eivät hyväksy niiden pitkäaikaista käyttöä, ainoastaan tilapäisesti.
Asuuko yksikään vihreiden arvojen kannattaja muuten itse maalla, pyrkien omavaraiseen elämään ja mahdollisesti irti valtakunnallisesta sähkö- ja vesiverkosta? Vai asuvatko kerrostaloissa, joissa sähkö tulee töpselistä ja kauramaito kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kulutus (1200kwh) ole lähelläkään kerskakulutusta tuon kokoisessa sähkölämmitteisessä rivarissa. Kannattaa ottaa asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti takerrut yksittäiseen kohtaan. Miten esim. neliöt suhteessa oikeaan tarpeeseen ja erityisesti teidän maksukykyyn...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän on tosiaan ennen saunonut pidemmän kaavan mukaan sen 200 kertaa kuukaudessa, sehän selittäisi säästön.
Minäkin olen säästänyt yhtä paljon AINA, kun olen ollut AINA saunomatta 200 kertaa per kuukausi.
Meillä huonelämmön lasku 21 asteesta 18, saunomisen lopettaminen kokonaan ja suihkuajan rajoittaminen pariin minuuttiin toi aika pienen säästön. Marraskuussa säästö edellisvuoteen oli 6-7 prosenttia, eli omasta mielestä ei juuri mitään. Joulukuussa tähän asti mennessä ei säästöä ole tullut viime vuodesta lainkaan, vaikka edellä mainitut säästö keinot ovat edelleen käytössä.
Mitä muuta olisimme voineet tehdä, kun sähkölaskut ovat moninkertaistuneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä huonelämmön lasku 21 asteesta 18, saunomisen lopettaminen kokonaan ja suihkuajan rajoittaminen pariin minuuttiin toi aika pienen säästön. Marraskuussa säästö edellisvuoteen oli 6-7 prosenttia, eli omasta mielestä ei juuri mitään. Joulukuussa tähän asti mennessä ei säästöä ole tullut viime vuodesta lainkaan, vaikka edellä mainitut säästö keinot ovat edelleen käytössä.
Mitä muuta olisimme voineet tehdä, kun sähkölaskut ovat moninkertaistuneet?
Nyt kuulostaa todella erikoiselta. Jokin el nyt toimi oikein. Onko teillä koneellinen ilmanvaihto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kulutus (1200kwh) ole lähelläkään kerskakulutusta tuon kokoisessa sähkölämmitteisessä rivarissa. Kannattaa ottaa asioista selvää.
Juu, eikä 50000kWh ole kerskakulutusta 300m2 kivilinnassa, jossa asutaan yksin. Ja on tietysti aivan perusteltua itkeä energian hintoja, koska lämpö on vain 22C :D'
Uskomatonta, minkälaiseen kulutustasoon olette tottuneet. Ette edes näe pröystäilevää tyyliänne. Onneksi hinnat tuovat tähän kulutukseen jotain tolkkua.
Olemme leikanneet sähkönkulutusta viime syksystä melkein 100 %. Sisällä on noin 17 astetta mikä on aivan kamalaa, suihkussa käydään lyhyesti joka kolmas päivä, pyykkikone käy kerran viikkoon, tiskari vain öisin, ruokaa tehdään vain mikrossa.
Elämänlaatu on pudonnut aivan valtavasti. Kaikki olemme pahalla tuulella, lapset itkevät kun palelee, seuraavan päivän sähkönhinnan katselu ja suunnittelu syö mielenterveyttä.
Tästäkin huolimatta meillä on kalliina päivinä sähkölasku yli 40 euroa päivässä. Siitä voi jokainen laskea mitä se on kuukaudessa, jos kalliita päiviä tulee paljon. Keskikokoinen ok-talo, jossa ei ole yhtään ylimääräistä tilaa kolmen lapsen perheelle. Lämmitysmuotona maalämpö ja varaava takka (ai niin, polttopuut loppuvat tällä menolla helmikuussa ja lisää ei saa nyt mistään)
Pörssisähkö siis täällä, ennen oli muistaakseni 5e/kwh.
Että tällaista upeaa elämänlaatua ja kerskakulutusta meillä. Sähkön kulutusta ei vaan voi kokonaan lopettaa ja siksi tämä tilanne, missä joku saa lähes ilmaiseksi sähköä, ja joku maksaa pahimmillaan sen 70 senttiä, talven edetessä ehkä vielä enemmänkin, ei ihan kohtuudelta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta ei esim 18,5 ole mikään lähellekään mukava sisälämpötila. Kyllä sitä peiton alla makkarissa kestää, mutta normaali eläminen tuollaisessa lämpötilassa on kaikkea muuta kuin kivaa. Esim itse teen etätöitä suunnilleen 18-19 lämpötiloissa ja palelen koko ajan, kun ei voi edes olla liikkeessä jatkuvasti.
Ja osa säästöistä on seurausta lämpimästä marraskuusta, ehkä noin puolet.
Vierailija kirjoitti:
Elämänlaatu on pudonnut aivan valtavasti. Kaikki olemme pahalla tuulella, lapset itkevät kun palelee, seuraavan päivän sähkönhinnan katselu ja suunnittelu syö mielenterveyttä.
Hahaa - onko suoraan propagandan käsikirjasta repäisty :D
Oliko Pietarissa hyvät aamupuurot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmennän, mielestäsi siis on ihan oikein, että pakollisesta hyödykkeestä, jonka käyttöä ei voi lopettaa osa maksaa 10-20 kertaista hintaa? Ja kutsut minua Pietarin lähettilääksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmennän, mielestäsi siis on ihan oikein, että pakollisesta hyödykkeestä, jonka käyttöä ei voi lopettaa osa maksaa 10-20 kertaista hintaa? Ja kutsut minua Pietarin lähettilääksi?
On oikein, että maksaa siitä mitä kuluttaa. Vai pitäisikö kulutus maksattaa aina muilla?
Mitä tuohon aiempaan viestiin tulee, niin vaikuttaahan se todella vahvasti putinin trollitehtaan tuotokselta. Riipaisevan suloinen tarina ja lapsetkin kärsivät :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutuksenne on tällä hetkellä siis lähes 100 kwh päivässä? Ja tämä on lähes 100% vähemmän kuin aiemmin? Ja aiemmin maksoitte 5 EUROA kilowattitunnilta?