IS: Kallis sähkö ajanut ihmiset säästämään kaikesta
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009253304.html
Mitä ajatuksia herättää, oletko itse kenties samassa tilanteessa?
Ymmärrän hyvin ihmisten ahdingon etenkin pelkästään sähkölämmitteisissä taloissa ja eivät polttopuutkaan tietenkään ilmaisia ole. Isoa kansakoulua ei varmasti kylmänä talvena kannatakaan lämmittää, mutta ensimmäisenä juttuun haastatellun otsalamput kuulostavat jo vähän yliampuvalta.
Kommentit (910)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s)
Jos voi 30% leikata kulutuksesta noin vain minkään kärsimättä, niin olisiko hyvä pysähtyä vähän miettimään omia tottumuksiaan? Ei kerskakulutus ole mikään ihmisoikeus.
Ei, mutta ei esim 18,5 ole mikään lähellekään mukava sisälämpötila. Kyllä sitä peiton alla makkarissa kestää, mutta normaali eläminen tuollaisessa lämpötilassa on kaikkea muuta kuin kivaa. Esim itse teen etätöitä suunnilleen 18-19 lämpötiloissa ja palelen koko ajan, kun ei voi edes olla liikkeessä jatkuvasti.
En sanoisi, että noin 20-21 astetta sisälämpötila on mitään kerskakulutusta.
Mä teen kanssa yhtä viileässä etätöitä ja koko ajan on näpit ihan jäässä. On pakko välillä tunkea kädet muniin, niin ne lämpeää aika pian.
Etätöissä näin voi tehdä, toimistolla (jossa on kanssa viileää) tätä ei katsottaisi hyvällä.
No voi kamala :D Ukrainassa on menossa kansanmurha ja sä nariset tuosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s)
Jos voi 30% leikata kulutuksesta noin vain minkään kärsimättä, niin olisiko hyvä pysähtyä vähän miettimään omia tottumuksiaan? Ei kerskakulutus ole mikään ihmisoikeus.
Ei, mutta ei esim 18,5 ole mikään lähellekään mukava sisälämpötila. Kyllä sitä peiton alla makkarissa kestää, mutta normaali eläminen tuollaisessa lämpötilassa on kaikkea muuta kuin kivaa. Esim itse teen etätöitä suunnilleen 18-19 lämpötiloissa ja palelen koko ajan, kun ei voi edes olla liikkeessä jatkuvasti.
Mä teen kanssa yhtä viileässä etätöitä ja koko ajan on näpit ihan jäässä. On pakko välillä tunkea kädet muniin, niin ne lämpeää aika pian.
Etätöissä näin voi tehdä, toimistolla (jossa on kanssa viileää) tätä ei katsottaisi hyvällä.No voi kamala :D Ukrainassa on menossa kansanmurha ja sä nariset tuosta?
Milloin ei jossakin ole ollut sotaa tai kansanmurhaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätöissä näin voi tehdä, toimistolla (jossa on kanssa viileää) tätä ei katsottaisi hyvällä.No voi kamala :D Ukrainassa on menossa kansanmurha ja sä nariset tuosta?
Niinpä, ainahan jossain soditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ainahan jossain soditaan.
No ei Euroopassa ja Venäjän aloittamana hyökkäyssotana. Hivenen eri asia kuin vapaussodat ym.
""Unohtuu" mainita että sähkö oli halvempaa ennen "markkinoita."
https://www.hs.fi/talous/art-2000009272451.html
Alle nelikymppiset eivät muista, että oli aika, kun sähkömarkkinoilla ei ollut vapaata kilpailua vaan sähkö ostettiin oman alueen sähköyhtiöltä maksoi mitä maksoi. Kriisi, kuten kriisit aina, on nostanut pintaa ”ennen oli paremmin” -muistelijoita ja säänneltyjen markkinoiden haikailijoita.
Tosiasia on, että suomalaiset ovat saaneet nauttia 20 viime vuotta erittäin edullisesta sähköstä juuri vapaiden markkinoiden ansiosta. Sähkö maksoi vuosikausia 3–5 senttiä kilowattitunnilta.
Vierailija kirjoitti:
""Unohtuu" mainita että sähkö oli halvempaa ennen "markkinoita."
https://www.hs.fi/talous/art-2000009272451.html
Alle nelikymppiset eivät muista, että oli aika, kun sähkömarkkinoilla ei ollut vapaata kilpailua vaan sähkö ostettiin oman alueen sähköyhtiöltä maksoi mitä maksoi. Kriisi, kuten kriisit aina, on nostanut pintaa ”ennen oli paremmin” -muistelijoita ja säänneltyjen markkinoiden haikailijoita.
Tosiasia on, että suomalaiset ovat saaneet nauttia 20 viime vuotta erittäin edullisesta sähköstä juuri vapaiden markkinoiden ansiosta. Sähkö maksoi vuosikausia 3–5 senttiä kilowattitunnilta.
Tämä ja nousee vaan. Nyt jos hinta katto tulee 20c/ kwh, niin media ja sähköyhtiöt huutelee et halpaa on, vaikka todellisuus on ihan toinen. Aiemmasta 250€ kk energialaskusta 3-5c hinnalla tuleekin tänä talvena sellainen lasku, mistä ei välttämättä palkalla selviä kun ruokakulut melkein tuplat aiemmasta, asuntolaina pitää myös maksaa, töihin pitää päästä jne hullujen hommaa. Mitä mieltä päättäjät olisivat, jos samassa suhteessa eli puolet tai yli puolet nettokuukausipalkasta (+ sähkönsiirto sen lisäksi) menisi yhden kuukauden sähkölaskuun?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä logiikkaa, että 20snt hintakatto lisäisi kulutusta. 20c/kwh on 2-3 kertainen hinta vuodentakaiseen niin tuskin ihmiset ajattelee "nyt kaikki sähkölaitteet ja valot päälle kun on niin halpaa!".
Viherpiiperöiden logiikat ei ole kovin loogisia. En tiedä mistä noita id.otteja oikeis skiää ja kuka niitä äänestää.
Eipä oikeestaan kiinnosta sinänsä säästää sähköä. Se on nimittäin niin, jotta sähköyhtiöiden on oikeestaan pakko nostaa hintaa, jos kansa rupee pihtaa sähkön käytössä, eikä senttejä ja euroja sähköyhtiöille kerrykkään heidän mielestään riittävästi voittoa.
Itse käytän ihan normaalisti sähköä, kuten ennenkin. Tosin mun onni, jotta sähkösoppari on voimassa elokuun -23 loppuun, kun onnistuin sen sähköni kilpailuttaa elokuussa -21 ja 2 v sopparina. Sähkönsiirto, sitä kun ei voi kilpailuttaa tulee sieltä mistä asuinalueilleni tulee.
Ei mulla kyllä pilviä hiponut ole sähkölaskut koskaan, perussähkö keskimäärin 8 e, kk (sis kk maksua pari euroa), siirtomaksut keskimäärin 33 e kk. (perusmaksu siirrossa 29 e kk).Toki kesäisin laskut on pienempiä ja pimeällä ajalla vähän suurempia, mutta huvikseni laskin vuoden keskiarvon. Ja juu, asun suorasähkölämmitteissä rivarissa, mutta kertaakaan ei patterit ole olleet käytössä ja oma sauna lämpiää 1-2 kertaa viikossa. Talvisin takka hoitaa lämmön ja puut saan todella edulliseen hintaan, keskimäärin 20 e pinomotti. Lämmityskaudella puut tulee maksaa (6 pinomottia) n 120, ei sillä rahalla kauaa pattereita lämmitä.
Jep, moni ei edes muuta asuntoon, jossa sitä ei ole tehty. Tehdyt ja tulevat remontit ovat aivan yhtä tärkeitä asuntoa ostaessa. Toki ok-talon ja yksiön ostohinta ja asumismenot muuten eroavat toisistaan hyvinkin paljon (oletuksena sama sijainti). Valintakysymyksiähän nämä ovat kaikki, kuka haluaa mitäkin asumiseltaan.