Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Kallis sähkö ajanut ihmiset säästämään kaikesta

Vierailija
11.12.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009253304.html

Mitä ajatuksia herättää, oletko itse kenties samassa tilanteessa?

Ymmärrän hyvin ihmisten ahdingon etenkin pelkästään sähkölämmitteisissä taloissa ja eivät polttopuutkaan tietenkään ilmaisia ole. Isoa kansakoulua ei varmasti kylmänä talvena kannatakaan lämmittää, mutta ensimmäisenä juttuun haastatellun otsalamput kuulostavat jo vähän yliampuvalta.

Kommentit (910)

Vierailija
861/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s).

Pyykit ja astiat on alettu pesemään klo 22-07 välillä, saunotaan max kerran viikossa, suihkussa käynnin ajat on lyhennetty. Kaikki lamput vaihdettiin led-lamppuihin ja asunnon sisälämpötila on nyt 18,5 astetta. 

Näillä toimilla kulutusta on saatu alas, mutta silti kauhulla odotetaan talven sähkölaskuja. Ei uskalla oikein kuluttaa mihinkään, ennen kuin nuo laskut realisoituu.

Meillä astuu uusi soppari voimaan 1.1.23, joka on viisinkertainen edelliseen sopimukseen verrattuna. 

Teillä vielä se edullinen vanha sopimus voimassa? Miksi ihmeessä olette jo nyt kurjistaneet elämänne?

Vierailija
862/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme leikanneet sähkönkulutusta viime syksystä melkein 100 %. Sisällä on noin 17 astetta mikä on aivan kamalaa, suihkussa käydään lyhyesti joka kolmas päivä, pyykkikone käy kerran viikkoon, tiskari vain öisin, ruokaa tehdään vain mikrossa.

Elämänlaatu on pudonnut aivan valtavasti. Kaikki olemme pahalla tuulella, lapset itkevät kun palelee, seuraavan päivän sähkönhinnan katselu ja suunnittelu syö mielenterveyttä.

Tästäkin huolimatta meillä on kalliina päivinä sähkölasku yli 40 euroa päivässä. Siitä voi jokainen laskea mitä se on kuukaudessa, jos kalliita päiviä tulee paljon. Keskikokoinen ok-talo, jossa ei ole yhtään ylimääräistä tilaa kolmen lapsen perheelle. Lämmitysmuotona maalämpö ja varaava takka (ai niin, polttopuut loppuvat tällä menolla helmikuussa ja lisää ei saa nyt mistään)

Pörssisähkö siis täällä, ennen oli muistaakseni 5e/kwh.

Että tällaista upeaa elämänlaatua ja kerskakulutusta meillä. Sähkön kulutusta ei vaan voi kokonaan lopettaa ja siksi tämä tilanne, missä joku saa lähes ilmaiseksi sähköä, ja joku maksaa pahimmillaan sen 70 senttiä, talven edetessä ehkä vielä enemmänkin, ei ihan kohtuudelta tunnu.

Melkein 100 %?

Eikö kulutus ole sitten nyt melkein nolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänlaatu on pudonnut aivan valtavasti. Kaikki olemme pahalla tuulella, lapset itkevät kun palelee, seuraavan päivän sähkönhinnan katselu ja suunnittelu syö mielenterveyttä.

Hahaa - onko suoraan propagandan käsikirjasta repäisty :D

Oliko Pietarissa hyvät aamupuurot?

Täsmennän, mielestäsi siis on ihan oikein, että pakollisesta hyödykkeestä, jonka käyttöä ei voi lopettaa osa maksaa 10-20 kertaista hintaa? Ja kutsut minua Pietarin lähettilääksi?

On oikein, että maksaa siitä mitä kuluttaa. Vai pitäisikö kulutus maksattaa aina muilla?

Mitä tuohon aiempaan viestiin tulee, niin vaikuttaahan se todella vahvasti putinin trollitehtaan tuotokselta. Riipaisevan suloinen tarina ja lapsetkin kärsivät :)

Maksan ilomielin mitä kulutan, mutta vaikka nipistäisin kuinka paljon, maksan silti sen 10-20 kertaisen hinnan verrattuna osaan suomalaisista. Eikä yksinkertaisesti enää ole mitään, mistä saisi mitään yhtään merkittävää säästöä kulutukseen. Ei ole realismia pudottaa sisälämpöä vaikka alle 15 asteeseen. Siinä alkaa talo homehtua ja elämänlaatu putoaa äkkiä nollaan. Ja samalla naapuri voi pitää sisälämpöä vaikka 25:ssa kun ei maksa sähköstään juuri mitään.

Vierailija
864/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme leikanneet sähkönkulutusta viime syksystä melkein 100 %. Sisällä on noin 17 astetta mikä on aivan kamalaa, suihkussa käydään lyhyesti joka kolmas päivä, pyykkikone käy kerran viikkoon, tiskari vain öisin, ruokaa tehdään vain mikrossa.

Tästäkin huolimatta meillä on kalliina päivinä sähkölasku yli 40 euroa päivässä. Siitä voi jokainen laskea mitä se on kuukaudessa, jos kalliita päiviä tulee paljon. Keskikokoinen ok-talo, jossa ei ole yhtään ylimääräistä tilaa kolmen lapsen perheelle. Lämmitysmuotona maalämpö ja varaava takka (ai niin, polttopuut loppuvat tällä menolla helmikuussa ja lisää ei saa nyt mistään)

Että tällaista upeaa elämänlaatua ja kerskakulutusta meillä. Sähkön kulutusta ei vaan voi kokonaan lopettaa ja siksi tämä tilanne, missä joku saa lähes ilmaiseksi sähköä, ja joku maksaa pahimmillaan sen 70 senttiä, talven edetessä ehkä vielä enemmänkin, ei ihan kohtuudelta tunnu.

Melkein 100 %?

Prosenttilaskutaitosi häikäisevät... mieti mitä tarkoittaa 100 prosentin pudotus.

Vierailija
865/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmennän, mielestäsi siis on ihan oikein, että pakollisesta hyödykkeestä, jonka käyttöä ei voi lopettaa osa maksaa 10-20 kertaista hintaa? Ja kutsut minua Pietarin lähettilääksi?

On oikein, että maksaa siitä mitä kuluttaa. Vai pitäisikö kulutus maksattaa aina muilla?

Mitä tuohon aiempaan viestiin tulee, niin vaikuttaahan se todella vahvasti putinin trollitehtaan tuotokselta. Riipaisevan suloinen tarina ja lapsetkin kärsivät :)

Sinä ainakin olet jokin trolli!

Vierailija
866/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulutuksenne on tällä hetkellä siis lähes 100 kwh päivässä? Ja tämä on lähes 100% vähemmän kuin aiemmin? Ja aiemmin maksoitte 5 EUROA kilowattitunnilta? 

Oho, 5 senttiä tietty 🤣

Vierailija
867/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Jos mahdollista niin kannattaa hyödyntää tuo takka vedenlämmityksessä. Takan päälle isoihin kattiloihin tms vettä, lämpiää siinä samalla, sillä lämpimällä vedellä voi tiskata ja peseytyä tarvittaessa. Vesikattilan voi myös laittaa takan sisälle kun hiillos on sammunut.

T. Sähköttömässä mökissä joskus asunut

Vierailija
868/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein 100 %?

Prosenttilaskutaitosi häikäisevät... mieti mitä tarkoittaa 100 prosentin pudotus.

Sinähän se tässä vajaa olet. Voiko noin typeriä ihmisiä oikeasti ollakaan?

-eri

Vierailija
869/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s).

Pyykit ja astiat on alettu pesemään klo 22-07 välillä, saunotaan max kerran viikossa, suihkussa käynnin ajat on lyhennetty. Kaikki lamput vaihdettiin led-lamppuihin ja asunnon sisälämpötila on nyt 18,5 astetta. 

Näillä toimilla kulutusta on saatu alas, mutta silti kauhulla odotetaan talven sähkölaskuja. Ei uskalla oikein kuluttaa mihinkään, ennen kuin nuo laskut realisoituu.

Meillä astuu uusi soppari voimaan 1.1.23, joka on viisinkertainen edelliseen sopimukseen verrattuna. 

Teillä vielä se edullinen vanha sopimus voimassa? Miksi ihmeessä olette jo nyt kurjistaneet elämänne?

Varmaan kannattaa jo säästää niihin tuleviin sähkölaskuihin, tampio!

-eri

Vierailija
870/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja sitä poloista on muka maalitettu, kun on valheet paljastettu. Sama tyyppi on havaittu useammista ketjuista, samaa propagandaa on palsta pullollaan.

Kävin tarkistamassa tilanteen. Tähän mennessä joulukuussa on mennyt nyt 223 kWh ja vuosi sitten oli mennyt 749 kWh. Siitä voit sitten laskea prosentit.

Minä en missään sanonut että olisin elänyt samalla tavalla kuin aiemmin. Olen sanonut että olen edelleen tehnyt samoja asioita kuin aiemmin, en suinkaan samalla tavalla. Olen lämmittänyt, olen syönyt, olen peseytynyt ja pessyt. En koe kärsineeni, vaikka olenkin pystynyt tiputtamaan kulutustani.

Get over it.

Aivan varmasti, jotain rajaa noille valheille!

Itselläni on kulutus 72 % vähemmän marraskuun kulutus nyt kuin viime vuonna. Olen tehnyt ok-talossani kaikkea sitä mitä ennenkin valot päällä. Ainoastaan olen tehnyt asioita hiukan toisin ja toisella ajalla. On mukavaa olla kekseliäs ja tottunut miettimään juttuja panikoimatta ja tuskailematta.

Vierailija
871/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja sitä poloista on muka maalitettu, kun on valheet paljastettu. Sama tyyppi on havaittu useammista ketjuista, samaa propagandaa on palsta pullollaan.

Kävin tarkistamassa tilanteen. Tähän mennessä joulukuussa on mennyt nyt 223 kWh ja vuosi sitten oli mennyt 749 kWh. Siitä voit sitten laskea prosentit.

Minä en missään sanonut että olisin elänyt samalla tavalla kuin aiemmin. Olen sanonut että olen edelleen tehnyt samoja asioita kuin aiemmin, en suinkaan samalla tavalla. Olen lämmittänyt, olen syönyt, olen peseytynyt ja pessyt. En koe kärsineeni, vaikka olenkin pystynyt tiputtamaan kulutustani.

Get over it.

Itselläni on kulutus 72 % vähemmän marraskuun kulutus nyt kuin viime vuonna. Olen tehnyt ok-talossani kaikkea sitä mitä ennenkin valot päällä. Ainoastaan olen tehnyt asioita hiukan toisin ja toisella ajalla. On mukavaa olla kekseliäs ja tottunut miettimään juttuja panikoimatta ja tuskailematta.

Sama trollaaminen vaan jatkuu, vaikka aioit lopettaa jankkaamisen!

Vierailija
872/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puola laittoi juuri hintakaton sähkölle 15 senttiä/kwh. Jotkut ne vain osaa!!!

Vierailija
873/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpörssiin on iskenyt pörssi romahdus, yöllä painui jo n. 10 senttiin/ Kw. Siis pelkästään sillä että kupattavat ovat saaneet tarpeeksi ylihinnoittelusta. Ja uhkaavat sähkön hintakatolla 👍

Lisää puita pesään 🔥🔥🔥 hintakatto tavoite 10 senttiin 👍 siinäkin on tuotannon hintoihin nähden 5 senttiä liikaa 👎

Vierailija
874/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpörssiin on iskenyt pörssi romahdus, yöllä painui jo n. 10 senttiin/ Kw. Siis pelkästään sillä että kupattavat ovat saaneet tarpeeksi ylihinnoittelusta. Ja uhkaavat sähkön hintakatolla 👍

Lisää puita pesään 🔥🔥🔥 hintakatto tavoite 10 senttiin 👍 siinäkin on tuotannon hintoihin nähden 5 senttiä liikaa 👎

Hienoa! Ollaan parin viikon ajan poltettu takkaa ihan kunnolla ja sähkön käyttö on ajettu ihan minimiin. En suostu maksamaan! Ja Vihreät saavat itkeä pienpartikkeleista.

Vierailija
875/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän talven vietän kotona ja lämmitän takkaa kaksi kertaa päivässä. Työt kärsii ja harrastukset rajoittuu telkkarin katseluun. Konkursseja tiedossa palvelualoilla, kun moni muukin toimii samoin. Kiittäkää sähköpörssiä ja johdannaiskauppaa.

Oman maan alkuperä kansa kurjistetaan.Hallituksen toimesta.Puhellaan niitä sun näitä tärkeän oloisena.Pelataan valtion rahoilla kirkkain silmääkään räpäyttämättä.Sattuuko hallitus tietämään kansalaiset ovat se valtio?Ketkä maksavat teidän rahapelinne.Vaalit tulossa eduskuntavaalit.Nyt Kansalaiset vaali uurnille 2023 muistaakseni huhtikuussa.

Vierailija
876/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan että lasketaan eduskuntatalon sekä kaikkien julkisten rakennusten sekä erään suomen pankin ekonomistin kodin lämmöt 12c asteeseen jotta saadaan kaikki mukaan sähkön säästö talkoisiin. Ja tietysti katuvalojen käyttöä myös rajoitettava siten että niihin kulutetaan sähköä 20% nykyiseen verrattuna.

Vierailija
877/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s)

Jos voi 30% leikata kulutuksesta noin vain minkään kärsimättä, niin olisiko hyvä pysähtyä vähän miettimään omia tottumuksiaan? Ei kerskakulutus ole mikään ihmisoikeus.

Ei, mutta ei esim 18,5 ole mikään lähellekään mukava sisälämpötila. Kyllä sitä peiton alla makkarissa kestää, mutta normaali eläminen tuollaisessa lämpötilassa on kaikkea muuta kuin kivaa. Esim itse teen etätöitä suunnilleen 18-19 lämpötiloissa ja palelen koko ajan, kun ei voi edes olla liikkeessä jatkuvasti.

En sanoisi, että noin 20-21 astetta sisälämpötila on mitään kerskakulutusta.

Mä teen kanssa yhtä viileässä etätöitä ja koko ajan on näpit ihan jäässä. On pakko välillä tunkea kädet muniin, niin ne lämpeää aika pian.

Etätöissä näin voi tehdä, toimistolla (jossa on kanssa viileää) tätä ei katsottaisi hyvällä.

Vierailija
878/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Get over it.

No kerroppa mihin aikaa käyttäessäsi sähköä kuluu vähiten?

Minä kun olen sen verran tyhmä etten ymmärrä, miksi aika jolloin sähköä käytetään vaikuttaisi kuluvan sähkön määrään.

Vierailija
879/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puola laittoi juuri hintakaton sähkölle 15 senttiä/kwh. Jotkut ne vain osaa!!!

Puolan taloudella on mennyt pitkään niin hyvin, että voivat vaikka valtion kustannuksella jakaa sähköä kansalaisilleen ilmaiseksi koko talven ajan.

Vierailija
880/910 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli marraskuun sähkölaskussa kulutus n 1200 kwh, eli noin 30% pienempi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Ollaan kolmihenkinen perhe sähkölämmitteisessä rivarissa (4h+s)

Jos voi 30% leikata kulutuksesta noin vain minkään kärsimättä, niin olisiko hyvä pysähtyä vähän miettimään omia tottumuksiaan? Ei kerskakulutus ole mikään ihmisoikeus.

Ei, mutta ei esim 18,5 ole mikään lähellekään mukava sisälämpötila. Kyllä sitä peiton alla makkarissa kestää, mutta normaali eläminen tuollaisessa lämpötilassa on kaikkea muuta kuin kivaa. Esim itse teen etätöitä suunnilleen 18-19 lämpötiloissa ja palelen koko ajan, kun ei voi edes olla liikkeessä jatkuvasti.

En sanoisi, että noin 20-21 astetta sisälämpötila on mitään kerskakulutusta.

Mä teen kanssa yhtä viileässä etätöitä ja koko ajan on näpit ihan jäässä. On pakko välillä tunkea kädet muniin, niin ne lämpeää aika pian.

Etätöissä näin voi tehdä, toimistolla (jossa on kanssa viileää) tätä ei katsottaisi hyvällä.

Vinkki, kannattaa ostaa sisäkäyttöön sopivat ohuet ja sormista avonaiset sormikkaat. Ei ole näpit enää jäässä ja näyttely onnistuu ihan hyvin.