Perisate että kukin saa syödä jouluna mitä haluaa ei näemmä koske meitä paluumuuttajia
Asuimme 22 vuotta Italiassa ja muutimme puolitoista vuotta sitten takaisin Suomeen. Jo viime vuonna saimme palautetta, kun vietimme joulua italialaisten perinteiden mukaan. Tänä vuonna dissaaminen ja suoranainen vihapuhe alkoi heti, kun jaoin joulunviettoamme koskevia asioita suomalaisten ystäviemme kanssa. Ihan suoraan mulle kerrottiin, että olisko jo aika sopeutua siihen, että ette enää asu siellä ihanassa Italiassanne, joten turha larpata jotain italialaisia kun olette ihan tavis suomi-perhe.
No ei ihan kyllä olla, kun ollaan asuttu pitkään Italiassa ja kaksi lapsistakin on syntynyt siellä. Vanhin lapsi jäi Italiaan ja muutkin lähtevät takaisin opiskelemaan. Käännyimme roomalaiskatolisiksi (paitsi mies) ja senkin takia meillä noudatetaan erilaista ruoka perinnettä kuin Suomessa. Lapset puhuu keskenään pelkästään italiaa.
Sukulaiset onneksi hyväksyvät meidän kulttuurin eivätkä odota saavansa kinkkua ja laatikoita, joita meidän perheessä ei ole syöty vuosikausiin. Itseasiassa jo ensimmäisenä Italian jouluna tein italialaiset jouluruuat.
Miksi tällainen vihamielisyys meidän joulunviettoa kohtaan, kun muuten ihastellaan miten hienoa, kun jollain on perus seteistä poikkeava joulupöytä.
Muutenkin ihmiset (vanhat ja uudet tutut) suhtautuu tosi oudosti ja väheksyvästi meidän italialaisuuteemme.
Epäilen tässä syynä olevan suomalaisten alemmuudentuntoisuus ja sisään päin kääntynyt kulttuuri.
Kommentit (131)
Syökää mitä tykkäätte. Miksi täältä nykyään hyvin usein kysellään syitä, miksi joku tuttu käyttäytyy niin tai noin? Mistäs me tiedetään. Sitä paitsi ketä kiinnostaa teidän jouluruoat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap ymmärrän hyvin. itse Asuin Espanjassa 12 vuotta ja olin naimisissa paikallisen miehen kanssa. Lähdin kun olin 22 v. Muistan aina kuinka minulle sanottiin palatessani Suomeem että miten voi olla vaikea sopeutua ja miksi et muista kaikkia sanoja suomeksi kun " sinähän olet suomalainen"
Sama jos juttelee ihmisten kanssa ja kertoo asuneensa muualla puheenaihe sivuutetaan täysin ja joku alkaa kertomasm Kouvolan vuosistaan. Suomalaisille on vaikea suhtautua ihmisiin joita ei voi suoraan lokeroida. Sama koskee työpaikkoja,opiskeluita jne....Miksi olisi tärkeämpää puhua sinun muualla asutuista vuosista kuin jonkun muun Kouvolan vuosista? Ihan vilpittömästi kysyn. Ulkomailla olen asunut itsekin, enkä pidä sitä niin suurena asiana että kaikkien pitäisi olla siitä hirveän kiinnostuneita ja innoissaan. Jos joku on elänyt kiinnostavaa aikaa Kouvolassa niin todellakin kuuntelen mielelläni.
Voihan joku elää kiinnostavaa Kouvolan aikaa, mutta tuskin se kiinnostavuus Kouvolasta tulee. Sen sijaan se Milano itsessään on kiinnostava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä auttaisi jos ette jatkuvasti vaahtoaisi asiasta miten "meillä Italiassa tehtiin", eiköhän se ole syy miksi ihmiset ärsyyntyy. Ei suomalaisia kiinnosta mitä Italiassa syödään jouluna.
Eipäs vedetä hätäisiä johtopäätöksiä omien mieltymysten perustalta.
Minua kiinnostaa, mitä Italiassa syödään jouluna.
Avarakatseisuutta kehiin, please!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli viihdyttävä! Kertoisitko lisää italialaisista. jouluperinteistä? Oletteko tulleet Suomeen jäädäksenne vai aiotteko vielä mennä takaisin? Ehkä eläkepäiviksi ainakin? Missä päin Italiaa asuitte? Annetaanko Italiassa joululahjoja samoin kuin Suomessa? Muistetaanko naapureita myös? Mikä on sun suosikkiviini joulupöytään? Entä jälkiruoka, mitä tarjoat? Laita vaikka koko teidän menu tähän, uskon että palstalla on muitakin Italia-faneja!
Joulu on Italiassa 8.12. - 6.1. Välinen aika eli sitä vietetään paljon pitempään kuin Suomessa. Joulupäivä eli 25.12. on Natale, ja jouluaatto on Vigilia di Natale. Aatonaatto on perinteisesti paastopäivä ja aattoillallisella (cena della vigilia) syödään vain kalaa ja mereneläviä. Reseptit vaihtelee alueittain, meillä syödään perinteisesti antipastona lipeäkalasta tehtyä moussea ja paistettua polentaa, primo on ehdottomasti äyriäisrisotto (mä teen risotto alla milanesen eli sahramilla maustettu risotto johon lisään esim katkarapuja). Pääruoka on yleensä paistettua kalaa, savustettu ankerias on eksoottisin cena della vigilia ruoka, jonka olen syönyt. Joulupäivän ateria onkin sitten todella runsas lounas, eli se syödään yleensä myöhään iltapäivällä. Antipasti on meillä leikkeleitä, juustoja ja grillattuja kasviksia. Monet tekee uunipastan joka on perinteinen juhlaruoka, mutta meillä primo on aina ollut kasviskeitto (minestrone), johon tulee papuja, selleriä, porkkanaa ja kaalia sekä pastine-pastaa (pieni pyöreä rinkula pasta) sekä yrttejä. Keiton tekeminen aloitetaan jo aattona. Pääruoka on yleensä paistettua lihaa, meillä usein Milanon paisti, naudanlihaa, joka ensin keitetään mausteisessa punaviinissä ja sitten revitään ja uunissa paistetaan. Sen kanssa tarjotaan brysselinkaalia ja rosmariiniperunoita.
Jälkiruokana on milanolainen erikoisuus panettone, eräänlainen pullan ja kakun risteytys, jossa on myös kuivia hedelmiä ja pähkinöitä. Yleensä mies tekee joko joulupäivänä tai Tapaninpäivänä (Santo Stefano) ihan vaan tiramisun, joka on lasten suosikki. Marsalaviinin sijaan meillä käytetään karpalomehua ainakin jouluna.
Tuosta jo varmaan arvasittekin, että Milanon seudulla ollaan asuttu. Meillä on edelleen talo siellä ja tarkoitus olisi muuttaa takaisin heti kun asiat täällä Suomessa sallivat.
Kertoilen lisää italialaissesta joulun vietosta jos galuatte. Nyt pitää keskittyä jalkapalloon.
Kiitos!
Kerro toki lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap ymmärrän hyvin. itse Asuin Espanjassa 12 vuotta ja olin naimisissa paikallisen miehen kanssa. Lähdin kun olin 22 v. Muistan aina kuinka minulle sanottiin palatessani Suomeem että miten voi olla vaikea sopeutua ja miksi et muista kaikkia sanoja suomeksi kun " sinähän olet suomalainen"
Sama jos juttelee ihmisten kanssa ja kertoo asuneensa muualla puheenaihe sivuutetaan täysin ja joku alkaa kertomasm Kouvolan vuosistaan. Suomalaisille on vaikea suhtautua ihmisiin joita ei voi suoraan lokeroida. Sama koskee työpaikkoja,opiskeluita jne....Miksi olisi tärkeämpää puhua sinun muualla asutuista vuosista kuin jonkun muun Kouvolan vuosista? Ihan vilpittömästi kysyn. Ulkomailla olen asunut itsekin, enkä pidä sitä niin suurena asiana että kaikkien pitäisi olla siitä hirveän kiinnostuneita ja innoissaan. Jos joku on elänyt kiinnostavaa aikaa Kouvolassa niin todellakin kuuntelen mielelläni.
Voihan joku elää kiinnostavaa Kouvolan aikaa, mutta tuskin se kiinnostavuus Kouvolasta tulee. Sen sijaan se Milano itsessään on kiinnostava kokemus.
No mulle ei. Olen käynyt Milanossa niin monta kertaa, että en oikeasti pidä hirveän kiinnostavana asiana jos joku on asunut siellä. Toki jos elämässä on niinä vuosina tapahtunut jotain erityistä niin kiinnostaa tietenkin. Mutta Kouvolassa en ole käynyt koskaan. Jos nyt saisin valita kahdesta keskustelusta joista toisessa puhutaan millaista elämä on muualta muuttaneena Milanossa ja toisessa siitä millaista se on muualta muuttaneena Kouvolassa, valitsisin heittämällä jälkimmäisen.
Vierailija kirjoitti:
Sama jos juttelee ihmisten kanssa ja kertoo asuneensa muualla puheenaihe sivuutetaan täysin ja joku alkaa kertomasm Kouvolan vuosistaan. Suomalaisille on vaikea suhtautua ihmisiin joita ei voi suoraan lokeroida. Sama koskee työpaikkoja,opiskeluita jne....
"Ja joku alkaa kertomaan Kouvolan vuosista".
Tämä on hyvä vastaveto kaikille ulkomaiden eläville ja paluumuuttajille.
Muuten, on tullut oltua töissä Kouvolassa monta viikkoa.
Jätti lähtemättömän jäljen.
Aloittajalle:
Voisitko selittää Befana-noidan roolia joulunaikaan?
Ei ehtinyt kolmen tietäjän mukaan ja jakaa lahjansa vasta loppiaisena?
Joten, lasten on syytä olla kilttejä siihen saakka, ettei tule hiiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt kyllä olet asian ytimessä. oletko kuullut vastavuoroisuudesta keskustelussa? Se juuri puuttuu.eli jos kerron asiasta mikä on vaikuttanut minuun suuresti ihmisenä toinen sivuuttaa asian täysin ja alkaa kertoa millaisea oli muuttaa Kouvolasta Helsinkiin. Ei ole kyse onko joku parempi tai huonompi. toit kyllä pointin esille hienosti siinä miten nuo asiat Suomessa sivuutetaan ja jankataan Eikö Kouvola ole yhtä hyvä kuin palermo - tyyliin...ulkomailla asumisesta ei kestetä kuunnella mitään vaikka keskustelukumppani opiskelisi ko maan kieltä tms.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama jos juttelee ihmisten kanssa ja kertoo asuneensa muualla puheenaihe sivuutetaan täysin ja joku alkaa kertomasm Kouvolan vuosistaan. Suomalaisille on vaikea suhtautua ihmisiin joita ei voi suoraan lokeroida. Sama koskee työpaikkoja,opiskeluita jne...."Ja joku alkaa kertomaan Kouvolan vuosista".
Tämä on hyvä vastaveto kaikille ulkomaiden eläville ja paluumuuttajille.
Muuten, on tullut oltua töissä Kouvolassa monta viikkoa.
Jätti lähtemättömän jäljen.
Suomessa ei kestetä kuunnella jos joku on Herranen aika sentään asunut ihan ulkomailla. vaikka keskustelukumppani opiskelisi ko maan kieltä ja lähtisi entiseen kotikaupunkiini lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko enemmän se sun ulosanti syynä? Kuinka ootte vaan niin parempia italiaisia ja sitä sun pitää hieroa läheistesi naamaan. Mitä me sille sitten voidaan.
Miten ap muka piti itseään parempana? On eri perinteitä eikä toinen ole toistaan parempi. Ei ap vaadi muita syömään italialaisia ruokia. Miksi häntä vaaditaan syömään suomalaisia? Taas tuo kumma naamaan hierominen kielikuvana, en tajua sitä. Jos joku tekee itselleen kivasti, ei siinä mitään kenenkään naamaan
Hän vain arvuutteli miksi ap on kenties saanut negatiivista palautetta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Joko ap on kerskunut ja leveillyt niin paljon että muilla meni hermo, tai sitten ne muut oikeasti on juntteja, eikä mitään ystäviä vaan oikeasti vihamiehiä. Asiat voi aina esittää monella eri tavalla, saman asian kun sanoo ärsyttävään tapaan, saa negatiivisen palautteen ja jos esittää asian kivasti, saa mukavaa palautetta.pätee muuhun kuin ulkomailla asumisesta kertomiseen se on Suomessa tabu
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki! Minäkin olen asunut ulkomailla!
t: Keijo 15 v Kouvola
Vierailija kirjoitti:
Ei meitä mammoja kiinnosta. Italialaiset naiset on laihoja ja tyylikkäitä niin sekin vituttaa.
Ei naisissa niin suurta eroa, mutta suomimies on aivan eri planeetalta kuin italialaiset miehet,
kaljut perunasäkit versus tummat miehekkäät miehet.
Tottakai saa tehdä käytännössä mitä vaan lain sallimissa rajoissa, mutta se ei tarkoita sitä, että kukaan ei voisi olla eri mieltä asiasta.
Ihan järjetön ajatus, että jos sallitaan jotain tarkoittaisi se sitä, että kaikki olisi silti samaa mieltä siitä asiasta.
Syökää mitä haluatte.
Miksi ihmeessä yhtään ketään kiinnostaisi, vaikka eläisitte hedelmillä, pähkinöillä ja Limoncellolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä tarina totta tai ei, mutta kyllähän Suomessa on vahvana mitä nuokin luulee olevansa -mentaliteetti.
Nimen omaan!
Me olemme asuneet pian 30 vuotta ulkomailla, ja kyllä se vaan tosiasia on että kun koti, ja arki ja työpaikka ja ihmissuhteet ovat ylivoimaisesti siellä, siitä muodostuu väkisinkin uusi identiteetti.
Mitä jouluun tulee, meillä kyllä pyritään hankkimaan perinteistä tai ainakin muistuttavaa jouluruokaa ja leivonnaisia. Suomikaupasta saa tilaamalla kaiken laista ja sitä käytämme kun haluamma suomalaisia tuotteita.
Emme ole muuttamssa Suomeen mutta silloin kun joskus käymme niin kyllä tuo suhtautuminen näkyy ja tuntuu eikä se kivalle tunnu kun joku kummallinen vihamielisyys on ilmassa kun puhumme omasta elämätämme joka nyt ikävä kyllä väkisinkin poikkeaa suomalaisesta.
Ehkä oitäisi pitäytyä vain hyvin neutraaleissa puheenaiheissa ettei kenenkään tarvitsisi vetää hernettä nenään. Siihen en tosin suostu. Elämäni on täällä, täältä olen saanut paljon vaikutteita enkä vosi täällä elää ellen soputuisi.
Sitä paitsi Suomi on niin valtavasti muuttunut siitä mitä se oli 30 vuotta sitten, etten minä ainakaan ole mitenkään ajan hermolla.
Itae olen asunut nyt Italiassa 30 vuotta ja vietän suomalaista joulua . Meillä käyvät syömässä miehen sukulaiset perheineen joka joulupäivä,lisäksi valmistan vielä toisen suomalaisen jouluaterian kaikille ystäville;parhaillaan on meillä ollut yli 30 italialaista kinkkua ja lanttulaatikkoa nauttimassa. Ainoastaan glögi ei mene kaupaksi. Graavilohesta tykkäävät kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemukset italialaisesta jouluateriasta eivät ole kummoisia. Alkuun oli niitä samoja alkupaloja kuin muulloinkin, sitten syötiin pastaa, pääruokana oli yhdessä perheessä kalkkunaa ja vihanneksia, toisessa kinkkua ja perunavuokaa, jälkiruokana toisessa makeaa rusinakakkua ja pähkinöitä, toisessa ohut kakkupala, jonka päälle laitettiin alkoholissa liotettuja hedelmiä.
Italiassa ei ole mitään yhtenäistä "italialaista jouluateriaa" vaan jokaisessa maakunnassa on omia perinteitä. Sisiliassa ei syödä samoin arkipäivinäkään kuin Milanossa. Olen kiinnostunut itse aiheesta ja asunut nyt vaivaiset 13 vuotta Italiassa ja tutustunut vasta kolmen eri maakunnan ruokaperinteisiin. Yksi asia on yhteinen ollut kaikissa maakunnissa, ruoka on aina ollut oikein viimeisen päälle hyvää, menipä mihin tahansa syömään. Turistirysissä en ole edes kokeillut pitsoja ym. enkä kokeilekaan, niillä ei ole mitään tekemistä maan ruokaperinteiden kanssa, turisteille myyvät yhtä sun toista miten on kysyntää.
Hän vain arvuutteli miksi ap on kenties saanut negatiivista palautetta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Joko ap on kerskunut ja leveillyt niin paljon että muilla meni hermo, tai sitten ne muut oikeasti on juntteja, eikä mitään ystäviä vaan oikeasti vihamiehiä. Asiat voi aina esittää monella eri tavalla, saman asian kun sanoo ärsyttävään tapaan, saa negatiivisen palautteen ja jos esittää asian kivasti, saa mukavaa palautetta.