Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perisate että kukin saa syödä jouluna mitä haluaa ei näemmä koske meitä paluumuuttajia

Vierailija
10.12.2022 |

Asuimme 22 vuotta Italiassa ja muutimme puolitoista vuotta sitten takaisin Suomeen. Jo viime vuonna saimme palautetta, kun vietimme joulua italialaisten perinteiden mukaan. Tänä vuonna dissaaminen ja suoranainen vihapuhe alkoi heti, kun jaoin joulunviettoamme koskevia asioita suomalaisten ystäviemme kanssa. Ihan suoraan mulle kerrottiin, että olisko jo aika sopeutua siihen, että ette enää asu siellä ihanassa Italiassanne, joten turha larpata jotain italialaisia kun olette ihan tavis suomi-perhe.
No ei ihan kyllä olla, kun ollaan asuttu pitkään Italiassa ja kaksi lapsistakin on syntynyt siellä. Vanhin lapsi jäi Italiaan ja muutkin lähtevät takaisin opiskelemaan. Käännyimme roomalaiskatolisiksi (paitsi mies) ja senkin takia meillä noudatetaan erilaista ruoka perinnettä kuin Suomessa. Lapset puhuu keskenään pelkästään italiaa.
Sukulaiset onneksi hyväksyvät meidän kulttuurin eivätkä odota saavansa kinkkua ja laatikoita, joita meidän perheessä ei ole syöty vuosikausiin. Itseasiassa jo ensimmäisenä Italian jouluna tein italialaiset jouluruuat.
Miksi tällainen vihamielisyys meidän joulunviettoa kohtaan, kun muuten ihastellaan miten hienoa, kun jollain on perus seteistä poikkeava joulupöytä.
Muutenkin ihmiset (vanhat ja uudet tutut) suhtautuu tosi oudosti ja väheksyvästi meidän italialaisuuteemme.
Epäilen tässä syynä olevan suomalaisten alemmuudentuntoisuus ja sisään päin kääntynyt kulttuuri.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset puhuu keskenään pelkästään italiaa.

😀😀😀😜😂

Kyllä. Vanhin oli 2-vuotias kun muutimme Italiaan ja nuoremmat syntyivät siellä. Kaikki kävivät italiaksi koulunsa ja kaikki kaverit ovat italialaisia. Miksi he puhuisivat keskenään jotain muuta kieltä kuin italiaa? Usein kotonakin kaikki vähänkin tärkeämmät ja pidemmät keskustelut käydään italialaksi. Ne vaan kääntyy sille kielelle koska aina joku huudahtaa allora che cosè kun ei vaan suomen sanasto riitä ja sitten kaikki alkaa pälpättää italiaa.

Onko miehesi kuitenkin suomalainen? On varsin epätavallista, että perheen kotikieli on jokin muu kuin vanhempien oma kieli.

Mikäli miehesi on italialainen, on tuo toki ymmärrettävää.

(Jostain syystä tuli yhtäkkiä mieleen yksi tuttavaperhe lapsuudestani, jotka yrittivät "muuttua ruotsinkielisiksi". Vanhemmat puhuivat keskenään kömpelöä ruotsia (silloin kun muistivat) ja yrittivät pakottaa suomenkielisellä paikkakunnalla asuvat lapsensa puhumaan keskenään ruotsia. Lapset yritettiin laittaa ruotsinkieliseen kouluunkin, mutta eihän siitä tietysti tullut mitään.)

Vierailija
122/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on suomalainen joulu Italiassa. Suku rakastaa suomalaisia jouluruokia. Italialaiset jouluruuat eivät ole arkiruokiin verrattuna kovin erilaisia maultaan.

Miksi olisivatkaan kun jo arkiruoat ovat erinomaisen hyviä Italiassa eikä mitään mikrotettuja eineksiä ja margariinileipiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap ymmärrän hyvin. itse Asuin Espanjassa 12 vuotta ja olin naimisissa paikallisen miehen kanssa. Lähdin kun olin 22 v. Muistan aina kuinka minulle sanottiin palatessani Suomeem että miten voi olla vaikea sopeutua ja miksi et muista kaikkia sanoja suomeksi kun " sinähän olet suomalainen"

Sama jos juttelee ihmisten kanssa ja kertoo asuneensa muualla puheenaihe sivuutetaan täysin ja joku alkaa kertomasm Kouvolan vuosistaan. Suomalaisille on vaikea suhtautua ihmisiin joita ei voi suoraan lokeroida. Sama koskee työpaikkoja,opiskeluita jne....

Miksi olisi tärkeämpää puhua sinun muualla asutuista vuosista kuin jonkun muun Kouvolan vuosista? Ihan vilpittömästi kysyn. Ulkomailla olen asunut itsekin, enkä pidä sitä niin suurena asiana että kaikkien pitäisi olla siitä hirveän kiinnostuneita ja innoissaan. Jos joku on elänyt kiinnostavaa aikaa Kouvolassa niin todellakin kuuntelen mielelläni.

Voihan joku elää kiinnostavaa Kouvolan aikaa, mutta tuskin se kiinnostavuus Kouvolasta tulee. Sen sijaan se Milano itsessään on kiinnostava kokemus.

No mulle ei. Olen käynyt Milanossa niin monta kertaa, että en oikeasti pidä hirveän kiinnostavana asiana jos joku on asunut siellä. Toki jos elämässä on niinä vuosina tapahtunut jotain erityistä niin kiinnostaa tietenkin. Mutta Kouvolassa en ole käynyt koskaan. Jos nyt saisin valita kahdesta keskustelusta joista toisessa puhutaan millaista elämä on muualta muuttaneena Milanossa ja toisessa siitä millaista se on muualta muuttaneena Kouvolassa, valitsisin heittämällä jälkimmäisen.

Kouvolaan voisit tehdä pienen lomamatkan; yöpyä siellä- useammankin yön ja tutustua ihan henk.koht. kaupunkiin oikein kunnolla.

Vierailija
124/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, uskon sinua hieman paremmin, kun alat kirjoittaa kommenttisi italiaksi. Siihen saakka pidän sinua ihan perusporvoolaisena.

Ei kaikki osaa italiaa. Non tutti sanno parlare in italiano, anche perché non si studia a scuola in Finlandia.

Vierailija
125/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä auttaisi jos ette jatkuvasti vaahtoaisi asiasta miten "meillä Italiassa tehtiin", eiköhän se ole syy miksi ihmiset ärsyyntyy. Ei suomalaisia kiinnosta mitä Italiassa syödään jouluna.

Asia on juuri noin.  Suomalaisia ei kiinnosta mikään muu maa tai jonkun kokemukset ulkomailla oleskelusta. Tämä tuo mieleeni ajan, kun muutin lasteni kanssa ulkomailta Suomeen. Lapset puhuivat synnyinmaansa kieltä ja olivat toki kotona oppineet suomea minulta (eivät rumia sanoja, kuten poikani aika pian minulle huomautti). No, etenkin nuorempi lapsi kertoi ihmisille entisestä asuinmaasta ja se ärsytti hänen ystäviään täällä. Itse huomasin työpaikalla, että vähäinenkin maininta toisesta hermostutti työtovereitani. He eivät halunneet kuulla toisen maan oloista eivätkä varsinkaan mitään positiivista. Sen sijaan kaikki vakuuttivat minulle kuorossa, että on lottovoitto syntyä Suomessa.

Vierailija
126/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kysymys on kuitenkin siitä, miten tuosta toisesta maasta puhuu. Olen itse asunut Itävallassa ja Saksassa. Olen usein puhunut niistä kokemuksistani täällä Suomessa enkä ole ikinä huomannut minkäänlaista negatiivista reaktiota kuulijoissa tai sitä, että asiasta ei haluttaisi puhua lainkaan.

Mutta olenkin puhunut kokemuksistani neutraalisti enkä sellaiseen tyyliin, että kaikki oli paremmin siellä toisessa maassa ja Suomessa on surkeaa. Sellainen asenne taatusti ärsyttää.

Vierailija
127/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meitä mammoja kiinnosta. Italialaiset naiset on laihoja ja tyylikkäitä niin sekin vituttaa.

Ei naisissa niin suurta eroa, mutta suomimies on aivan eri planeetalta kuin italialaiset miehet,

kaljut perunasäkit versus tummat miehekkäät miehet.

Tummat miehekkäät miehet, jotka muuttuvat noin 30-vuoden iässä perunasäkeiksi ja pälvikaljuisiksi. Mielummin kyllä sitä suomalaista perunasäkkiä katselee. Sille sentään voi sanoa, että nyt ryhdistäytyy. Italialaiselle perunasäkille et voi sanoa niin ilman, että kädet alkaa käymään hirveää tahtia.

Terveisin, Italiassa joitain vuosia asunut.

Vierailija
128/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meitä mammoja kiinnosta. Italialaiset naiset on laihoja ja tyylikkäitä niin sekin vituttaa.

Ei naisissa niin suurta eroa, mutta suomimies on aivan eri planeetalta kuin italialaiset miehet,

Tummat miehekkäät miehet, jotka muuttuvat noin 30-vuoden iässä perunasäkeiksi ja pälvikaljuisiksi. Mielummin kyllä sitä suomalaista perunasäkkiä katselee. Sille sentään voi sanoa, että nyt ryhdistäytyy. Italialaiselle perunasäkille et voi sanoa niin ilman, että kädet alkaa käymään hirveää tahtia.

Joo niin varmaan, asunut Italiassa 😂😂

Vierailija
129/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö-höpöä!

Vierailija
130/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne suomea osaamattomat lapsesi ovat tehneet täällä viimeiset puolitoista vuotta? 

Lapset osaavat kyllä suomea mutta se ei ole heidän omin kielensä. Nuorin on käynyt armeijan ja keskimmäinen on opiskellut yliopistossa, kuten italiassakin. Vanhin siis ei tullut Suomeen, vaan opiskelee Italiassa.

Nyt kyllä putosin. Nuorimmat lapsetkin ovat siis palaamassa Italiaan opiskelemaan, mutta keskimmäinen opiskelee yliopistossa Suomessa?

Hankkii siis nyt Suomessa korkeakoulututkinnon ja sitten Italiaan opiskelemaan? Millä kielellä opiskelee Suomessa? Kun Suomi ei ihan taivu🤔

Provo

Vierailija
131/131 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne suomea osaamattomat lapsesi ovat tehneet täällä viimeiset puolitoista vuotta? 

Missä sanottiin, että he ei osaa suomea?

Vissiin siinä että perhekeskustelut käydään Suomeksi, käsitin.