Perisate että kukin saa syödä jouluna mitä haluaa ei näemmä koske meitä paluumuuttajia
Asuimme 22 vuotta Italiassa ja muutimme puolitoista vuotta sitten takaisin Suomeen. Jo viime vuonna saimme palautetta, kun vietimme joulua italialaisten perinteiden mukaan. Tänä vuonna dissaaminen ja suoranainen vihapuhe alkoi heti, kun jaoin joulunviettoamme koskevia asioita suomalaisten ystäviemme kanssa. Ihan suoraan mulle kerrottiin, että olisko jo aika sopeutua siihen, että ette enää asu siellä ihanassa Italiassanne, joten turha larpata jotain italialaisia kun olette ihan tavis suomi-perhe.
No ei ihan kyllä olla, kun ollaan asuttu pitkään Italiassa ja kaksi lapsistakin on syntynyt siellä. Vanhin lapsi jäi Italiaan ja muutkin lähtevät takaisin opiskelemaan. Käännyimme roomalaiskatolisiksi (paitsi mies) ja senkin takia meillä noudatetaan erilaista ruoka perinnettä kuin Suomessa. Lapset puhuu keskenään pelkästään italiaa.
Sukulaiset onneksi hyväksyvät meidän kulttuurin eivätkä odota saavansa kinkkua ja laatikoita, joita meidän perheessä ei ole syöty vuosikausiin. Itseasiassa jo ensimmäisenä Italian jouluna tein italialaiset jouluruuat.
Miksi tällainen vihamielisyys meidän joulunviettoa kohtaan, kun muuten ihastellaan miten hienoa, kun jollain on perus seteistä poikkeava joulupöytä.
Muutenkin ihmiset (vanhat ja uudet tutut) suhtautuu tosi oudosti ja väheksyvästi meidän italialaisuuteemme.
Epäilen tässä syynä olevan suomalaisten alemmuudentuntoisuus ja sisään päin kääntynyt kulttuuri.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Kysy vaikka vertaistukea Ella Kanniselta..
Ehkä ap on Ella Kanninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset puhuu keskenään pelkästään italiaa.
😀😀😀😜😂
Kyllä. Vanhin oli 2-vuotias kun muutimme Italiaan ja nuoremmat syntyivät siellä. Kaikki kävivät italiaksi koulunsa ja kaikki kaverit ovat italialaisia. Miksi he puhuisivat keskenään jotain muuta kieltä kuin italiaa? Usein kotonakin kaikki vähänkin tärkeämmät ja pidemmät keskustelut käydään italialaksi. Ne vaan kääntyy sille kielelle koska aina joku huudahtaa allora che cosè kun ei vaan suomen sanasto riitä ja sitten kaikki alkaa pälpättää italiaa.
Höpö höpö.
Mikähän saa jonkun vastaamaan näin? Ei jaksa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko enemmän se sun ulosanti syynä? Kuinka ootte vaan niin parempia italiaisia ja sitä sun pitää hieroa läheistesi naamaan. Mitä me sille sitten voidaan.
Miten ap muka piti itseään parempana? On eri perinteitä eikä toinen ole toistaan parempi. Ei ap vaadi muita syömään italialaisia ruokia. Miksi häntä vaaditaan syömään suomalaisia? Taas tuo kumma naamaan hierominen kielikuvana, en tajua sitä. Jos joku tekee itselleen kivasti, ei siinä mitään kenenkään naamaan hierota.
Jos jollain on ihan valtava alemmuudentunne, niin kaikki tuntuu naamaan hieromiselta. Sellaisen ihmisen pitää varmaan muuttaa tynnyriin, että välttyy näkemästä mitään, mitä pitää parempana kuin omaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kova on yritys, italia mainittu 10 kertaa
Huomasithan, mitä aloitus koskee?
AP: lle En oikein ymmärrä, mikä on sinun ongelmasi. Tähän olette sanojesi mukaan paluumuuttajia, Suomen kansalaisia, suomalaisia.
Tiedätkö, en usko alkuunkaan, että (etenkin nykyään) joku ulkopuolinen henkilö tai useampi voisi olla jotenkin edes kiinnostunut , mitä teidän perheessänne syödään/ juodaan tai miten eletään ylipäätään.
Tänä päivänä maailma on "avoin!"
Elätte omaa elämäänne/ omaa jouluanne itsellenne parhaaksi näkemällänne tavalla...
Vierailija kirjoitti:
Ap, uskon sinua hieman paremmin, kun alat kirjoittaa kommenttisi italiaksi. Siihen saakka pidän sinua ihan perusporvoolaisena.
Koska kuka nyt muuttaisi takaisin Suomeen, kun on kerran päässyt pois 🤣
Suomen kieli tulee kuolemaan, koska me emme itse arvosta sitä. Ei sitä kukaan muukaan tule arvostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne suomea osaamattomat lapsesi ovat tehneet täällä viimeiset puolitoista vuotta?
Pratat svenska?
Vierailija kirjoitti:
Suomen kieli tulee kuolemaan, koska me emme itse arvosta sitä. Ei sitä kukaan muukaan tule arvostamaan.
Kieliä menee ja tulee. Eivät ne ole ikuisia. Ei suomenkieli sen kummaisempi ole. Jos sille ei ole käyttöä, se väistyy.
Mieluummin hautaan kuin Suomeen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, uskon sinua hieman paremmin, kun alat kirjoittaa kommenttisi italiaksi. Siihen saakka pidän sinua ihan perusporvoolaisena.
Sitä minäkin ihmettelen" Miksi muuttaa takaisin vajakkıhyypiöiden maahan kun on kerran pois päässyt?
Näin. Joskus näen painajaisia siitä että tulisi laki jonka mukaan olisi pakko palata Suomeen. Olisi kyllä ıtsemurhan paikka välittömästi.
Kauhukuva kirjoitti:
Mieluummin hautaan kuin Suomeen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen" Miksi muuttaa takaisin vajakkıhyypiöiden maahan kun on kerran pois päässyt?
Näin. Joskus näen painajaisia siitä että tulisi laki jonka mukaan olisi pakko palata Suomeen. Olisi kyllä ıtsemurhan paikka välittömästi.
45 ikävuodestani, 38 vuotta olen asunut vakituisesti ulkomailla ja asun siis edelleen. Nykyään käyn hyvin harvoin Suomessa, mutta sen kerran kun käyn, näen joka kerta paljon hyviä asioita Suomessa ja suomalaisissa. Aivan samoin kokee "ulkolainen" perheeni.
ap ymmärrän hyvin. itse Asuin Espanjassa 12 vuotta ja olin naimisissa paikallisen miehen kanssa. Lähdin kun olin 22 v. Muistan aina kuinka minulle sanottiin palatessani Suomeem että miten voi olla vaikea sopeutua ja miksi et muista kaikkia sanoja suomeksi kun " sinähän olet suomalainen"
Sama jos juttelee ihmisten kanssa ja kertoo asuneensa muualla puheenaihe sivuutetaan täysin ja joku alkaa kertomasm Kouvolan vuosistaan. Suomalaisille on vaikea suhtautua ihmisiin joita ei voi suoraan lokeroida. Sama koskee työpaikkoja,opiskeluita jne....
Vierailija kirjoitti:
ap ymmärrän hyvin. itse Asuin Espanjassa 12 vuotta ja olin naimisissa paikallisen miehen kanssa. Lähdin kun olin 22 v. Muistan aina kuinka minulle sanottiin palatessani Suomeem että miten voi olla vaikea sopeutua ja miksi et muista kaikkia sanoja suomeksi kun " sinähän olet suomalainen"
Sama jos juttelee ihmisten kanssa ja kertoo asuneensa muualla puheenaihe sivuutetaan täysin ja joku alkaa kertomasm Kouvolan vuosistaan. Suomalaisille on vaikea suhtautua ihmisiin joita ei voi suoraan lokeroida. Sama koskee työpaikkoja,opiskeluita jne....
Miksi olisi tärkeämpää puhua sinun muualla asutuista vuosista kuin jonkun muun Kouvolan vuosista? Ihan vilpittömästi kysyn. Ulkomailla olen asunut itsekin, enkä pidä sitä niin suurena asiana että kaikkien pitäisi olla siitä hirveän kiinnostuneita ja innoissaan. Jos joku on elänyt kiinnostavaa aikaa Kouvolassa niin todellakin kuuntelen mielelläni.
Tänä vuonna dissaaminen ja suoranainen vihapuhe alkoi heti, kun jaoin joulunviettoamme koskevia asioita suomalaisten ystäviemme kanssa.
Kai se alkaa tympiä jos joka vuosi joutuu kuuntelemaan kuinka meidän italialainen joulu sitä ja tätä. Ei meillä ainakaan ole tapana sen kummemmin selostaa mitä kukakin tekee tai syö. Korkeintaan tasolla ootteko kotona vai meettekö jonnekin tai mä en osta tänä vuonna kinkkua ku kaikki halus kalkkunaa. Jos koittaisit semmosta neutraalia lähestymistapaa ens vuonna? Vastaat jos joku kysyy, muttet ala erityisesti mainostamaan.
Olen itsekin tavannut näitä kun on asunut pari vuotta muualla ja sitten ei kyetä enää mihinkään muuhun kuin vertaamaan miten tehtiin Portugalissa tai Kanadassa tai muualla. Ja AINA se on siihen tyyliin että Suomessa on huonommin, Suomessa on juntimpaa, suomalaiset on tyhmempiä jne. Vois itekin tulla sanottua et mitäs täällä sitten teet kun kaikki on huonosti.
Teidän jouluruokailunne kuuluu ainoastaan teille, ei muille.
Onko tämä joku henkinen alemmuuskompleksi? Mitä hittoa siitä jos joku ei arvosta teidän joulunviettoa. Viettäkää se silti omalla tavallanne. Ihmeellistä että jopa moiseen pitää lupia kysellä ja uhriutua palstalla jos joku ei ole ihastellut teidän tapoja. Onko jollain lailla alemmuuskompleksista kärsivät ihmiset niitä jotka alunperinkin yrittävät elää mahdollisimman erikoisuutta tavoittelevasti? Samoihin luonteenpiirteisiin kuuluu myös uhriutuminen ja humble bragging. Tässäkin on vähän noita vivahteita.
Tosin pidän aloitusta todellisuudessa trollina.
Vierailija kirjoitti:
Ei meitä mammoja kiinnosta. Italialaiset naiset on laihoja ja tyylikkäitä niin sekin vituttaa.
Naurahdin tälle ironiselle heitolle kun mieleen tuli heti ne pyöreät viiksivallut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä tarina totta tai ei, mutta kyllähän Suomessa on vahvana mitä nuokin luulee olevansa -mentaliteetti.
Nimen omaan!
Me olemme asuneet pian 30 vuotta ulkomailla, ja kyllä se vaan tosiasia on että kun koti, ja arki ja työpaikka ja ihmissuhteet ovat ylivoimaisesti siellä, siitä muodostuu väkisinkin uusi identiteetti.
Mitä jouluun tulee, meillä kyllä pyritään hankkimaan perinteistä tai ainakin muistuttavaa jouluruokaa ja leivonnaisia. Suomikaupasta saa tilaamalla kaiken laista ja sitä käytämme kun haluamma suomalaisia tuotteita.
Emme ole muuttamssa Suomeen mutta silloin kun joskus käymme niin kyllä tuo suhtautuminen näkyy ja tuntuu eikä se kivalle tunnu kun joku kummallinen vihamielisyys on ilmassa kun puhumme omasta elämätämme joka nyt ikävä kyllä väkisinkin poikkeaa suomalaisesta.
Ehkä oitäisi pitäytyä vain hyvin neutraaleissa puheenaiheissa ettei kenenkään tarvitsisi vetää hernettä nenään. Siihen en tosin suostu. Elämäni on täällä, täältä olen saanut paljon vaikutteita enkä vosi täällä elää ellen soputuisi.
Sitä paitsi Suomi on niin valtavasti muuttunut siitä mitä se oli 30 vuotta sitten, etten minä ainakaan ole mitenkään ajan hermolla.
En nyt ymmärrä tuota. Yleisesti suomalainen ihailee kaikkea ulkomaista "hienoa" ja "sivistynyttä" kulttuuria ja häpeilee tätä meidän omaa tavallista suomalaista. Se häpeä on suomalaisten helmasynti.
Ehkä se "kummallinen vihamielisyys" liittyy juuri siihen miten puhut siitä teidän ulkomaisesta elämästä ja vertaat sitä 30 vuoden takaiseen suomalaiseen, kun et kerran ole ajan hermolla?
Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Jos sinusta saa sellaisen mielikuvan että halveksut kaikkea suomalaista, niin ei varmaan voi välttyä kummalliselta vihamielisyydeltä, kuten ei myöskään uudessa kotimaassasi jos sinne menet nyrpistelemään heidän tavoilleen.
"Ihan suoraan mulle kerrottiin, että olisko jo aika sopeutua siihen, että ette enää asu siellä ihanassa Italiassanne, joten turha larpata jotain italialaisia kun olette ihan tavis suomi-perhe."
Miksi ihmeessä ne sanoi että olette tavis suomalainen perhe, kun ette selkeästi ole? Minkälaisia ystäviä sulla oikein on? Ei ystävät puhu toisilleen kuin vihamiehille, vaihda ystäviä.
Toinen juttu sitten on se, että miten sinä sitä teidän italialaista joulunviettoa jne. oikein tuot esille, onko se jatkuvaa yliampuvaa hehkutusta ja suomalaisten perinteiden haukkumista? Jos porukoilla menee hermo siihen että oikeasti tuot liikaa esille sitä kuinka kauhean italialaisia te nyt olette? Ei oikeasti italialaiset jotka muuttaa tänne tee niin, koska kaikki tietää että sellainen on omakehu on ärsyttävää.
Veljeni suomalainen perhe asuu ulkomailla, ja teini-iässä oli parin vuoden kausi, jolloin lapset kieltäytyivät ihan kokonaan puhumasta suomea. Jos suomeksi kysyi, vastasivat paikallisella. Nyt aikuisina puhuvat tilanteen mukaan myös suomea.