Miehen lapsuudenperheessä joulu on vain lapsille
Ollaan viisi vuotta yhdessä ollut (vielä) lapseton pariskunta. Ollaan joka toinen joulu vietetty mun suvun kanssa ja joka toinen miehen suvun kanssa.
Mua on alkanut häiritä erilainen tapa viettää joulua. Miehen suvussa joulu on lasten juhla, mä oon tottunut, että se on tasaveroisesti aikuisten ja lasten. Mun suvussa ostetaan pienet lahjat kaikille periaatteella "ajatus on tärkein" (tai voi olla yhteinen perhelahja, jossa on jotain lapsille sopivaa ja jotain aikuiselle). Miehen suvussa ostetaan kalliit lahjat lapsille ja aikuisille ei mitään.
Mä en koskaan miehen sukulaisten luona pääse joulutunnelmaan. Mies huolehtii lahjojen ostamisesta sukulaislapsilleen ja mä noudatan omia tapojani siinä, että vien appivanhemmille aina lahjan, mikä nyt vähintään minusta kuuluu asiaan, kun he suurimman osan jouluvalmisteluista hoitaa. Varsinkin se, ettei anoppi saa muilta lahjoja tuntuu tylyltä, kun hän heillä eniten vaivaa näkee.
No ahdistaa jo tuleva joulu.
Kommentit (248)
Mitä sitä turhaan uutta ostelemaan kun edellisvuoden ruumis arkkuakaan ole vielä käyttäny.
Teillä kummallakin on omat lapsuuden perheen perinteet ja kun mennään naimisiin muodostetaan omat perinteet. En todellakaan ala elää elämääni siten kun äiti tai anoppi sitä elää, minä teen asiat omalla tavallani. Keskusteltiin yhdessä puolison kanssa mitä joulu kummallekkin merkitsee ja mitkä on niitä tärkeitä juttuja. Esim. vihasin yli kaiken sitä, että jouluna mennään saunaan aamupäivällä 10-12 välisenä aikana, haluan herätä ihan rauhassa, syödä puuroa ja katsella telkkaria, enkä peseytyä keskellä päivää. Miehen perheessä taas jouluruoka syödään lounaana ja siitä emme kumpikaan pitäneet, jouluruoka on illallinen. Joululounas on joulukaloja ja salaatteja, kinkku ja laatikot illalla. Anoppi ja äiti jaksaa säksättää lahjojen avaamisesta, toisen mielestä pitäisi heti aamulla avata, toisen mielestä lounaan jälkeen. Meillä lahjat avataan päiväkahvin jälkeen jne. Teette omat säännöt.
Hyvä miniä/tyttäreni/poikani.
Ottakaa nyt ihan vakavasti pyyntö, en halua kynttilöitä, pyttyjä, kirjoja, suklaata ( en voi syödä) enkä yhtään.mitään.. minulla on kaikkea, lukemisenikin valitsen itse mieluummin.
Enkä osta aikuisille lahjoja. Teille perheille annan lasten lahjoihin rahaa n. 50 euroa lapsi. Nariskaa nyt siitäkin että kaksilapsinen perhe saa enemmän kuin se ainut lapsi.
Joululauluissakin kaikissa lauletaan kirkassilmäisistä lapsista joita pukki muistaa.
Ei missään lauleta anoppien tai miniöiden joululahjoista.
Joulu on lasten juhla, oli jo lapsuudessani 50- luvulla. Se vuoden ainoa päivä kun lapsia muistettiin. Lapasilla, sukilla, ehkä halpa kirja tai värikynät, karkkipussi. Synttäreistä ei oltu kuultukaan.
Tietysti jouluruuat oli mutta muttei mitään aikuisten lahjoja.
Lahjoistako se joulu onkin kiinni :O Jeesus on syntynyt ihan jokaisen vuoksi, eli kyllä se joulu kuuluu niin lapselle kuin vanhuksellekin <3 Joululaulujakin saavat varmaan kuunnella ja laulaa ihan kaikki?
Jos miettii ihan maallistakin joulua, niin kai aikuisetkin saa syödä jouluruokia ja -herkkuja, vai vaanko lapset?
Siis näkyykö tämä Joulu on vain lapsille- mentaliteetti muuten kuin niissä lahjoissa? Ymmärrän, että sekin jo voi itseä harmittaa jos on muuhun tottunut, mutta eihän tuo nyt yksittäisenä asiana vielä mitään sellaista kerro, vaan erilaisista tavoista.
Ahdistukseen on hyvät lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meilläkin kyllä ostetaan vain lapsille lahjoja. Appivanhemmille viedään joulukukka, kun kutsuvat joulupöytään, ja muutama pullo viiniä ruualle.
Meillä ajatellaan niin, ettei mitään pientä ja edullista ole kiva saada, kaikkia tuikkukippoja yms on ihan liikaa. Ja kalliimpaa jos ostaa, tulee kamalat kustannukset. Tällä en halua väheksyä siis edullisia lahjoja ollenkaan, fakta vaan on, että kun tietyssä iässä jo olemme, yksinkertaisesti ei vaan ole tarvetta oikein millekään ja se mitä tarvitaan, hankitaan täsmähankintoina ihan tarpeeseen.
Ei meilläkään lahja oo tavarakrääsää, vaan just joulukukka, viiniä, suklaata, hilloa, kynttilöitä... Just sen mukaan, mistä tiedetään kunkin tykkäävän. Ja lapsille yhtä pienet lahjat. Ap
Kynttilät, hillo, viini, suklaa - voiko oikeasti olla turhempaa? Tietty vielä mausteista kahvia, lautasliinoja ja led-tuikkuja? Näitä perikunnat tyhjentää laatikkokaupalla mummojen kaapeista, kun on saatu lahjaksi jotain pientä ja josta tykätään...
Meitä on moneksi. Juuri noita lahjoja toivoisin. Kynttilöitä poltetaan jatkuvasti, viini menee aina, suklaata kuluu ja hilloakin syödään. Ihan mahtavia lahjoja, kaikki tulee käytettyä, eikä jää mitään turhaa krääsää notkumaan. Mikä vika kahvissa ja lautasliinoissa? Kyllä Suomessa kahvia kuluu, joten jos ei itse juo, aina voi antaa jollekin toiselle tai viedä työpaikalle, ja jos lautasliinojen kuvio ei miellytä, voi vaikka pyyhkiä pöytää tai niistä niihin nenänsä.
Kahvi, lautasliinat on enemmän tuliaisiksi sopivaa. Viini, voi olla montaa mieltä. On
Lautasliina/ kynttilät työpaikan pikkujouluun lahjoiksi, minusta olisi hassua kääriä sohvalla kahvipaketti ja lautasliinapakkaus paketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.
Varmaan tuohon lahjoihin mun mielestä kulminoituu se, että mun mielestä heidän suvussa lapsia lellitään liikaa ja aikuisia ei arvosteta. Lapset käyttäytyy paljon huonommin kuin mihin olen tottunut. Ap
Siinä sivussa tulee melko varmasti vielä sellainen pikku ilmiö tulevina vuosina, että kun nuo lapset kasvavat ja alkavat pikkuhiljaa saada vähemmän lahjoja vuosi vuodelta, niin h.elvetti on irti, kun he näkevät nuorempien sisarusten/sukulaislasten samaan aikaan saamat lahjavuoret.
Samaa mieltä. Ja millaisen mallin ja esimerkin nuo lapset saavat aikuisilta, kun lapsista tehdään puolijumalia ja aikuiset ovat ympärillä ylistämässä ja ihailemassa heitä. Ja ruokahalu kasvaa syödessä tai muuten tulee pettymyksiä. Ja aikovatko jatkaa tuota teatteria, kun lapset teinejä tai ovat aikuisia.
Eikä kukaan muu kuin ap. muista anoppia jouluna, vaikka on rakentanut yksin joulun.
Tuollainen pelleily meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, vaikka lapset jo teinejä ja joulu on koko perheen juhla, erityisesti isovanhempien.
Ja miten nuo lapset oppivat vieraanvaraisuutta ja lahjojen antamista, jos he ovat vain kaiken huomion keskipisteenä. Siinä aikuiset vievät lapselta lahjojen antamisen ilon ja mielihyvän ja aikuiset toimivat lahja-automaatteina.
Siinä kasvatetaan lapsista pieniä narsisteja, ettei muita tarvitse huomioida.
Ap. nostaisin kissan pöydälle tai kieltäytyisin kutsusta. Itse en ainakaan veisi omaa lasta tuollaiseen joulusirkukseen. Kyllä kaikkia tulee kohdella samanarvoisesti ja kunnioittavasti.
Eniten säälittää anoppi, joka raataa joulun, jota eivät muista lahjalla lapset, eikä lastenlapset.
Ei edes piirustusta tai korttia mummille.
Joulu muka vaan lapsille mutta onhan siellä aikuisille jouluruuat ja kaikki? Miten voi lahjat olla noin tärkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut tosi tyytyväinen, kun ei ole tarvinnut ostaa aikuisille. Onneksi tämä sopii kaikille. Ihan älyttömäksi meni vaihtaa samanlaiset suklaarasiat tai kahvipaketit. Todettiin, että jokainen voi ostaa itselleen.
Jotenki outoa ostaa itselleen suklaarasia. Ja kivaa saada välillä joku erikoisempi. Ajatuksena siis kivempi mennä vierailulle suklaiden kanssa kuin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaa joo. Ja antaa sen mulle yleensä ennen kuin lähdetään hänen sukulaisilleen. Mulla se tunnelma menee pilalle siitä, kun joulu menee vain sukulaislapsiin keskittyen. Meillä lapset on vain ihmisiä muiden joukossa, ei juhlan keskipiste. Väsyttää se kun lapset saa lahjoja ja kitisee, jos ei olleet mieleisiä. Ja kun lapset aukaisee lahjat, kaikki istuu ringissä ympärillä ja katselee. Ap
En jaksa lukea muuta kuin ensimmäisen sivun, mutta tässä on kiteytettynä jotain oleellista nykyajasta. Ihmiset nostaa lapset ja lapsiperheet jollekin luonnottomalle jalustalle. En viitsisin koko joulua viettää tuolla itse.
ainahan joulu on ollut lasten juhla. Miksi joulua juhlitaan ja annetaan lahjoja? mieti
Paskat ole.
Jos siellä on telkkari auki tai sulla on kännykkä, niin mikä estää keskittymästä niihin lasten lahjojen availun aikaan? Vauva-palstalla on kuitenkin vertaistukea joka joulu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.
Varmaan tuohon lahjoihin mun mielestä kulminoituu se, että mun mielestä heidän suvussa lapsia lellitään liikaa ja aikuisia ei arvosteta. Lapset käyttäytyy paljon huonommin kuin mihin olen tottunut. Ap
Siinä sivussa tulee melko varmasti vielä sellainen pikku ilmiö tulevina vuosina, että kun nuo lapset kasvavat ja alkavat pikkuhiljaa saada vähemmän lahjoja vuosi vuodelta, niin h.elvetti on irti, kun he näkevät nuorempien sisarusten/sukulaislasten samaan aikaan saamat lahjavuoret.
En ole meillä moista huomannut. Nuoret saavat kalliita lahjoja, pikkulapset halvempia leluja. Lisäksi joku 8v on jo niin fiksu, että hoksaa 16v serkun saavan kalliin puhelimen, kun hän saa kolme toivottua legopakettia. On siis jotain, mitä odottaa, kunhan kasvaa.
Ap:n miehen suvussa lahjojen saaminen loppuu kokonaan, mitä enemmän vuosia tulee mittariin, koska siinä suvussa joulu on vain lasten juhla. Hän ei kertonut, saavatko teinit lahjoja, jos suvussa nyt teinejä vielä/enää on, mutta mikäli oikein tulkitsin häntä hänen kommenttiensa perusteella, niin lahjojen antaminen ja saaminen loppuu silloin kun lapsuuskin loppuu ja tullaan teini-ikään.
Teillä on selvästi aivan eri tilanne.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ja millaisen mallin ja esimerkin nuo lapset saavat aikuisilta, kun lapsista tehdään puolijumalia ja aikuiset ovat ympärillä ylistämässä ja ihailemassa heitä. Ja ruokahalu kasvaa syödessä tai muuten tulee pettymyksiä. Ja aikovatko jatkaa tuota teatteria, kun lapset teinejä tai ovat aikuisia.
Eikä kukaan muu kuin ap. muista anoppia jouluna, vaikka on rakentanut yksin joulun.Tuollainen pelleily meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, vaikka lapset jo teinejä ja joulu on koko perheen juhla, erityisesti isovanhempien.
Ja miten nuo lapset oppivat vieraanvaraisuutta ja lahjojen antamista, jos he ovat vain kaiken huomion keskipisteenä. Siinä aikuiset vievät lapselta lahjojen antamisen ilon ja mielihyvän ja aikuiset toimivat lahja-automaatteina.
Siinä kasvatetaan lapsista pieniä narsisteja, ettei muita tarvitse huomioida.Ap. nostaisin kissan pöydälle tai kieltäytyisin kutsusta. Itse en ainakaan veisi omaa lasta tuollaiseen joulusirkukseen. Kyllä kaikkia tulee kohdella samanarvoisesti ja kunnioittavasti.
Eniten säälittää anoppi, joka raataa joulun, jota eivät muista lahjalla lapset, eikä lastenlapset.
Ei edes piirustusta tai korttia mummille.
Jospa se mummo ei odotakaan kynttilää ja tiimarin kynttilänjalkaa vaan osallistumista joulun kustannuksiin. Ei sillä kynttilällä saa kaupasta ruokaa eikä se auta siinä ruoan laitossa, tiskissä, kahvinkeitoss.
Jospa se mummokin on ihan stressissä kun ei riitäkään lasten lahjat vaan pitää ostaa miniöille, vävyille , aikuisille lapsille kanssa.
Meillä ei osteta lahjoja, keski-ikäiset hankkikoot mitä tarvitsevat, vanhuksilla kaikkea roinaa liikaakin.
Lapsi tulee hemmotelluksi kos saa joululahjoja? Siinäpä oikeen kateellisen aikuisen mielipide.
Joulu on lasten juhla, ei siitä enää aikuisena jaksa edes innostua tuossa lahjapuoleesa.
Joulu oon joulumusiikkia ( kohtuudella) , vähän joulukoristeita, harras mieli. Ei joku rahakkaiden lahjojen jako aikuisten kesken
Eli kaikkien pitää muuttaa omat koulutraditionsa sinun takia? Muuttaisivatko sinun sukulaisesi ne miehesi takia?
Voi hyvä elämä! Avaa miehesi lahja sitten vasta siellä anopilla ja ota pari muutakin pakettia itsellesi mukaan. Kannattaisiko kuitenkin kertoa asia miehellesi ja sopia teille kahdelle sopiva kompromissi? Tätä se parisuhde on, voi voi
Joulu on ihanaa rauhottumisen aikaa. Syödään hyvin ja vietetään aikaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on ihanaa rauhottumisen aikaa. Syödään hyvin ja vietetään aikaa yhdessä.
Joulustressi on poissa, kun ei tarvitse miettiä joululahjojen ostoa.
Meillä kaikki saavat lahjoja, myös 80 v vanhempani. Yksinäinen eläkeläistätinikään ei saisi lahjaa muuten keltään. Olisi todella junttia olla antamatta lahjoja aikuisille. Toki ymmärrän, jos se on jollain rahasta kiinni, varsinkin tänä talvena voi olla vaikeaa. Silloin voisi antaa esim itse tehtyjä pipareita kauniissa paketissa tms. Mutta kyllä jokainen läsnäolija kuuluu huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Ostan omat lahjani. Vietän joulun sitten missä tahansa, aina saan mitä olen toivonut, eikä tarvii surkutella, kun sain joltain vain suklaapaketin josta en edes tykkää. Käsilaukkua, kylpytakkia, kaikenlaista mitä minä vuonna toivonkin, niin olen jouluisin iloinen kun itse paketoimastani paketista tulee jotain erittäin miellyttävää. 😃
Mä teen samoin! Pitkään harmittelin, kunnes tajusin että minähän voin tehdä näin. Lisäksi joka joulun alla ostan itselleni kosmetiikkakalenterin, siinä on yllätysmomenttia ja naamarasvat jne purnukat seuraavaksi vuodeksi.
Miksi vasta silloin? Jos ap vastustaa sitä, että lapset määrittää joulun?