Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen lapsuudenperheessä joulu on vain lapsille

Vierailija
10.12.2022 |

Ollaan viisi vuotta yhdessä ollut (vielä) lapseton pariskunta. Ollaan joka toinen joulu vietetty mun suvun kanssa ja joka toinen miehen suvun kanssa.

Mua on alkanut häiritä erilainen tapa viettää joulua. Miehen suvussa joulu on lasten juhla, mä oon tottunut, että se on tasaveroisesti aikuisten ja lasten. Mun suvussa ostetaan pienet lahjat kaikille periaatteella "ajatus on tärkein" (tai voi olla yhteinen perhelahja, jossa on jotain lapsille sopivaa ja jotain aikuiselle). Miehen suvussa ostetaan kalliit lahjat lapsille ja aikuisille ei mitään.

Mä en koskaan miehen sukulaisten luona pääse joulutunnelmaan. Mies huolehtii lahjojen ostamisesta sukulaislapsilleen ja mä noudatan omia tapojani siinä, että vien appivanhemmille aina lahjan, mikä nyt vähintään minusta kuuluu asiaan, kun he suurimman osan jouluvalmisteluista hoitaa. Varsinkin se, ettei anoppi saa muilta lahjoja tuntuu tylyltä, kun hän heillä eniten vaivaa näkee.

No ahdistaa jo tuleva joulu.

Kommentit (248)

Vierailija
141/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait ne muutkin muistavat anoppia, jos hän järjestää joulun? Ainakin kukkaasetelmalla tai ruokalahjalla? Tuo ei enää ole mikään tapa, vaan huonoa käytöstä ja hienotunteisuuden puutetta.

Sinulle pisteet, jos muistat anoppia, jos menette valmiiseen pöytään.

Eivät anna mitään lahjaa anopille. Miehen sisko tuo jotain yhteiseen pöytään, mutta ei mitään henkilökohtaisesti anopille. Mä vien lahjan appivanhemmille +usein jotain leipomaani (esim pipareita, torttuja tai karjalanpiirakoita). Ap

Ja anoppi miettii, miksi hänen leipomukset ei riitä, puree huulta ja kiittää. Niin on hänen joulunsa saatu pilattua, mutta kun miniän takia pitää esittää nöyrää ja kiitollista, niin sitten ollaan hiljaa. Sun mies miettii, miksi perheensä joulut ei kelpaa sinulle, vaikka hän joutuu joka toisen joulun sietämään sinun sukusi krääsälahjajouluja, jotka tuntuvat raivostuttavalta luonnonvarojen tuhlaamiselta.

Loukkaantuuko anoppi tosiaan tuomisista? Ehdotan, että Ap soittaa anopille joulun jälkeen ja ottaa asian esille kohteliaasti kysymällä  onko anopille ok, jos hän tuo mukanaan itse tekemiään  leipomuksia tai muuta. Vai tuleeko anopin jääkaapi / pakastin liian täyteen? Asian voi esittää nätisti.

Todennäköisesti loukkaantuu, koska ei ole erikseen pyytänyt nyyttikesteihin tuomisia. On epähienoa viedä omia tarjoiluja mukana joulukylään ikään kuin osoittamaan, että täällä tarjoilut on sen verran surkeat, että tuotiin paremmat mukanamme.

Outoa. Missä on tuollainen kulttuuri? Länsi - Suomessa?

Koko Suomessa. On epähienoa mennä joulunviettoon osoittaen, että tuon paremmat leipomukset kuin mitä täältä on tapana saada syödäkseen.

Voi, se on todella "epähienoa" tulla joulunviettoon tai vierailulle tyhjin käsin. Oletko kuullut tuliaisista. Yleensä viedään vierailulle tai juhliin mennessä tuliaisia esim. kukkia, suklaata, keksejä, kahvia jne. Jopa ruokaa.

Tietysti aina löytyy näitä lokkeilijoita, jotka tulevat tyhjin käsin, erityisesti kesämökille, kun ajettiin ohi..

Vierailija
142/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teidän täytyy keskustella ja luoda omat, yhteiset jouluperinteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.

Varmaan tuohon lahjoihin mun mielestä kulminoituu se, että mun mielestä heidän suvussa lapsia lellitään liikaa ja aikuisia ei arvosteta. Lapset käyttäytyy paljon huonommin kuin mihin olen tottunut. Ap

Siinä sivussa tulee melko varmasti vielä sellainen pikku ilmiö tulevina vuosina, että kun nuo lapset kasvavat ja alkavat pikkuhiljaa saada vähemmän lahjoja vuosi vuodelta, niin h.elvetti on irti, kun he näkevät nuorempien sisarusten/sukulaislasten samaan aikaan saamat lahjavuoret.

Samaa mieltä. Ja millaisen mallin ja esimerkin nuo lapset saavat aikuisilta, kun lapsista tehdään puolijumalia ja aikuiset ovat ympärillä ylistämässä ja ihailemassa heitä. Ja ruokahalu kasvaa syödessä tai muuten tulee pettymyksiä. Ja aikovatko jatkaa tuota teatteria, kun lapset teinejä tai ovat aikuisia.

Eikä kukaan muu kuin ap. muista anoppia jouluna, vaikka on rakentanut yksin joulun.

Tuollainen pelleily meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, vaikka lapset jo teinejä ja joulu on koko perheen juhla, erityisesti isovanhempien.

Ja miten nuo lapset oppivat vieraanvaraisuutta ja lahjojen antamista, jos he ovat vain kaiken huomion keskipisteenä. Siinä aikuiset vievät lapselta lahjojen antamisen ilon ja mielihyvän ja aikuiset toimivat lahja-automaatteina.

Siinä kasvatetaan lapsista pieniä narsisteja, ettei muita tarvitse huomioida.

Ap. nostaisin kissan pöydälle tai kieltäytyisin kutsusta. Itse en ainakaan veisi omaa lasta tuollaiseen joulusirkukseen. Kyllä kaikkia tulee kohdella samanarvoisesti ja kunnioittavasti.

Eniten säälittää anoppi, joka raataa joulun, jota eivät muista lahjalla lapset, eikä lastenlapset.

Ei edes piirustusta tai korttia mummille.

Jospa se mummo ei odotakaan kynttilää ja tiimarin kynttilänjalkaa vaan osallistumista joulun kustannuksiin. Ei sillä kynttilällä saa kaupasta ruokaa eikä se auta siinä ruoan laitossa, tiskissä, kahvinkeitoss.

Jospa se mummokin on ihan stressissä kun ei riitäkään lasten lahjat vaan pitää ostaa miniöille, vävyille , aikuisille lapsille kanssa.

Meillä ei osteta lahjoja, keski-ikäiset hankkikoot mitä tarvitsevat, vanhuksilla kaikkea roinaa liikaakin.

Lapsi tulee hemmotelluksi kos saa joululahjoja? Siinäpä oikeen kateellisen aikuisen mielipide.

Joulu on lasten juhla, ei siitä enää aikuisena jaksa edes innostua tuossa lahjapuoleesa.

Joulu oon joulumusiikkia ( kohtuudella) , vähän joulukoristeita, harras mieli. Ei joku rahakkaiden lahjojen jako aikuisten kesken

Unohtuikin sanoa, että meillä se, joka laittaa joulun (tai kantaa päävastuun siitä), ei anna muita lahjoja. Se joulun laittaminen on se hänen antama lahja. Ap

Ja silti siellä anoppilassa odotat lahjoja? Keneltä? Apeltasi, langoiltasi, kälyiltäsi?

Itse monen lapsen äitinä, vietimme perhejouluja kotona, suurin ilo oli se lasten jouluilo ja riemu, jos saivat mitä olivat toivoneet. Heidän intonsa, jännityksensä, joulumielensä.

Oma joululahjamme saattoi olla joku isompi hankinta , ei aattona paketissa.

Odotan tasapuolisuutta. En saa erityistä iloa siitä, kun katson lapsia. Ymmärrän kyllä, että omat lapset voi herättää tuollaisia tunteita, mutta kyllä vanhempien pitäisi myös ymmärtää, ettei se muille fiboja anna. Ap

Eli haluat saman kohtelun kuin lapsenmieliset pukkiin uskovat lapset?

Kuules, maailma ei ole tasapuolinen, lapsi saa Brio-junaradan, sinä tahtoisit paketteja kanssa.

Aikuisuus ei ole aina kivaa mutta kyllä siihen tottuu. 76. joulu on tulossa, olen iloinen jos kukaan ei keksi tuoda yhtään mitään vaan mieluummin vie pois entisiä tuomisiaan.

Eihän kaikkien jouluun edes kuulu lapset mitenkään. Eikä briot. Eikä joulupukit. Silti joulu on. Ap

Vierailija
144/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä miniä/tyttäreni/poikani.

Ottakaa nyt ihan vakavasti pyyntö, en halua kynttilöitä, pyttyjä, kirjoja, suklaata ( en voi syödä) enkä yhtään.mitään.. minulla on kaikkea, lukemisenikin valitsen itse mieluummin.

Enkä osta aikuisille lahjoja. Teille perheille annan lasten lahjoihin rahaa n. 50 euroa lapsi. Nariskaa nyt siitäkin että kaksilapsinen perhe saa enemmän kuin se ainut lapsi.

Joululauluissakin kaikissa lauletaan kirkassilmäisistä lapsista joita pukki muistaa.

Ei missään lauleta anoppien tai miniöiden joululahjoista.

Joulu on lasten juhla, oli jo lapsuudessani 50- luvulla. Se vuoden ainoa päivä kun lapsia muistettiin. Lapasilla, sukilla, ehkä halpa kirja tai värikynät, karkkipussi. Synttäreistä ei oltu kuultukaan.

Tietysti jouluruuat oli mutta muttei mitään aikuisten lahjoja.

Puhu vaan omasta puolestasi.

Minä toivon lahjoja, minun vanhempani antoivat toisilleen lahjoja kun olin lapsi ja tällä perinteellä jatketaan.

Minusta on hirveän huonoa esimerkkiä lapsille se, että aikuiset ei saa mitään, vain lapset.

Vierailija
145/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki saavat lahjoja, myös 80 v vanhempani. Yksinäinen eläkeläistätinikään ei saisi lahjaa muuten keltään. Olisi todella junttia olla antamatta lahjoja aikuisille. Toki ymmärrän, jos se on jollain rahasta kiinni, varsinkin tänä talvena voi olla vaikeaa. Silloin voisi antaa esim itse tehtyjä pipareita kauniissa paketissa tms. Mutta kyllä jokainen läsnäolija kuuluu huomioida.

Juuri näin! Meillä vaihdetaan lahjoja pienimuotoisesti myös naapurin kanssa. Me saamme häneltä aina itsetehtyjä pipareita, yksi vuoden kohokohta, ja me ostamme vastavuoroisesti jotain hyvää syötävää lahjaksi.

Todella ikävää, jos lapset eivät pääse oppimaan antamista ja sitä, että kaikki ovat tasa-arvoisia keskenään. Onhan se omalla tavallaan hiljainen viesti, että tässä ei olla tasa-arvoisia, koska vain joitakin muistetaan lahjalla ja toisia ei, ja ihan vaan periaatteesta eikä siitä syystä, että näin olisi sovittu kaikkien kesken.

Vierailija
146/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait ne muutkin muistavat anoppia, jos hän järjestää joulun? Ainakin kukkaasetelmalla tai ruokalahjalla? Tuo ei enää ole mikään tapa, vaan huonoa käytöstä ja hienotunteisuuden puutetta.

Sinulle pisteet, jos muistat anoppia, jos menette valmiiseen pöytään.

Eivät anna mitään lahjaa anopille. Miehen sisko tuo jotain yhteiseen pöytään, mutta ei mitään henkilökohtaisesti anopille. Mä vien lahjan appivanhemmille +usein jotain leipomaani (esim pipareita, torttuja tai karjalanpiirakoita). Ap

Ja anoppi miettii, miksi hänen leipomukset ei riitä, puree huulta ja kiittää. Niin on hänen joulunsa saatu pilattua, mutta kun miniän takia pitää esittää nöyrää ja kiitollista, niin sitten ollaan hiljaa. Sun mies miettii, miksi perheensä joulut ei kelpaa sinulle, vaikka hän joutuu joka toisen joulun sietämään sinun sukusi krääsälahjajouluja, jotka tuntuvat raivostuttavalta luonnonvarojen tuhlaamiselta.

Loukkaantuuko anoppi tosiaan tuomisista? Ehdotan, että Ap soittaa anopille joulun jälkeen ja ottaa asian esille kohteliaasti kysymällä  onko anopille ok, jos hän tuo mukanaan itse tekemiään  leipomuksia tai muuta. Vai tuleeko anopin jääkaapi / pakastin liian täyteen? Asian voi esittää nätisti.

Todennäköisesti loukkaantuu, koska ei ole erikseen pyytänyt nyyttikesteihin tuomisia. On epähienoa viedä omia tarjoiluja mukana joulukylään ikään kuin osoittamaan, että täällä tarjoilut on sen verran surkeat, että tuotiin paremmat mukanamme.

Outoa. Missä on tuollainen kulttuuri? Länsi - Suomessa?

Minäkään en ole koskaan kuullut kulttuurista, että joulun alla ja jouluna ei saa viedä syömisiä, koska se on isäntäväen tarjoilun arvostelemista. Ainakin täällä idässä syömisten tuominen on kohteliasta ja anteliasta, sen merkki, että kunnioitamme isäntäväkeä antamalla jonkin lahjan, mieluiten syötävän. Hyvin vaihtavat omistajaa itsetehdyt kakut, piiraat, kahvikakut, karjalanpiirakat, piparit jne. sekä tietysti kahvi.

Pidettäisiin kitsaana, jos tulisi tyhjin käsin jouluvierailulle.

Vierailija
147/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.

Varmaan tuohon lahjoihin mun mielestä kulminoituu se, että mun mielestä heidän suvussa lapsia lellitään liikaa ja aikuisia ei arvosteta. Lapset käyttäytyy paljon huonommin kuin mihin olen tottunut. Ap

Siinä sivussa tulee melko varmasti vielä sellainen pikku ilmiö tulevina vuosina, että kun nuo lapset kasvavat ja alkavat pikkuhiljaa saada vähemmän lahjoja vuosi vuodelta, niin h.elvetti on irti, kun he näkevät nuorempien sisarusten/sukulaislasten samaan aikaan saamat lahjavuoret.

Samaa mieltä. Ja millaisen mallin ja esimerkin nuo lapset saavat aikuisilta, kun lapsista tehdään puolijumalia ja aikuiset ovat ympärillä ylistämässä ja ihailemassa heitä. Ja ruokahalu kasvaa syödessä tai muuten tulee pettymyksiä. Ja aikovatko jatkaa tuota teatteria, kun lapset teinejä tai ovat aikuisia.

Eikä kukaan muu kuin ap. muista anoppia jouluna, vaikka on rakentanut yksin joulun.

Tuollainen pelleily meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, vaikka lapset jo teinejä ja joulu on koko perheen juhla, erityisesti isovanhempien.

Ja miten nuo lapset oppivat vieraanvaraisuutta ja lahjojen antamista, jos he ovat vain kaiken huomion keskipisteenä. Siinä aikuiset vievät lapselta lahjojen antamisen ilon ja mielihyvän ja aikuiset toimivat lahja-automaatteina.

Ap. nostaisin kissan pöydälle tai kieltäytyisin kutsusta. Itse en ainakaan veisi omaa lasta tuollaiseen joulusirkukseen. Kyllä kaikkia tulee kohdella samanarvoisesti ja kunnioittavasti.

Eniten säälittää anoppi, joka raataa joulun, jota eivät muista lahjalla lapset, eikä lastenlapset.

Jospa se mummo ei odotakaan kynttilää ja tiimarin kynttilänjalkaa vaan osallistumista joulun kustannuksiin. Ei sillä kynttilällä saa kaupasta ruokaa eikä se auta siinä ruoan laitossa, tiskissä, kahvinkeitoss.

Jospa se mummokin on ihan stressissä kun ei riitäkään lasten lahjat vaan pitää ostaa miniöille, vävyille , aikuisille lapsille kanssa.

Meillä ei osteta lahjoja, keski-ikäiset hankkikoot mitä tarvitsevat, vanhuksilla kaikkea roinaa liikaakin.

Lapsi tulee hemmotelluksi kos saa joululahjoja? Siinäpä oikeen kateellisen aikuisen mielipide.

Joulu on lasten juhla, ei siitä enää aikuisena jaksa edes innostua tuossa lahjapuoleesa.

Joulu oon joulumusiikkia ( kohtuudella) , vähän joulukoristeita, harras mieli. Ei joku rahakkaiden lahjojen jako aikuisten kesken

Unohtuikin sanoa, että meillä se, joka laittaa joulun (tai kantaa päävastuun siitä), ei anna muita lahjoja. Se joulun laittaminen on se hänen antama lahja. Ap

Ja silti siellä anoppilassa odotat lahjoja? Keneltä? Apeltasi, langoiltasi, kälyiltäsi?

Itse monen lapsen äitinä, vietimme perhejouluja kotona, suurin ilo oli se lasten jouluilo ja riemu, jos saivat mitä olivat toivoneet. Heidän intonsa, jännityksensä, joulumielensä.

Odotan tasapuolisuutta. En saa erityistä iloa siitä, kun katson lapsia. Ymmärrän kyllä, että omat lapset voi herättää tuollaisia tunteita, mutta kyllä vanhempien pitäisi myös ymmärtää, ettei se muille fiboja anna. Ap

Eli haluat saman kohtelun kuin lapsenmieliset pukkiin uskovat lapset?

Kuules, maailma ei ole tasapuolinen, lapsi saa Brio-junaradan, sinä tahtoisit paketteja kanssa.

Aikuisuus ei ole aina kivaa mutta kyllä siihen tottuu. 76. joulu on tulossa, olen iloinen jos kukaan ei keksi tuoda yhtään mitään vaan mieluummin vie pois entisiä tuomisiaan.

Eihän sitä muutosta koskaan tule, jos vaan jurotetaan, että "no kun aina on ollut näin" ja "voi voi kun maailma on julma paikka, aikuiselle eteenkin". Hirveintä on, kun tällaista mentaliteettia iskostetaan lapsiin, etteivät vaan nyt liian hyville opi.

Kuka siitä elämästä tekee sellaisen kärsimysnäytelmän? Me aikuiset itse. Ja ihan vapaasta tahdosta, ei ole mikään pakko.

Vierailija
148/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin se nyt vaan on, että ihmisillä on erilaiset tavat viettää joulua. Eikä toisten tapa ole enemmän oikein kuin toisten tapa.

Ja jos haluat anoppia muistaa niin siihen on sinulla myös oikeus.

Totta kai on oikeus. Itsellä vaan joulu pilalla. Kerran ehdotin, että jäisin kotiin ja mies menisi, mutta ei halunnut mennä ilman mua. En yhtään pidä siitä, millaisia kompromisseja parisuhde tuo mukanaan. Ap

Kokeilisit olla vähän avarakatseisemipi. Ja jos sua niin kovasti ahdistaa ettei kukaan siellä miehen perheessä osta sulle hillopurkkia tai viinipulloa tai kynttilää joululahjaksi, niin pyydä vaikka mieheltäsi jotain sellaista joululahjaksi. Itse saat tietysti ostella hillopurkkeja ja kynttilöitä kaikille miehen perheen aikuisille jos haluat, tuskin se heitä haittaa.

Vierailija
149/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei ole omia lapsia, niin eikö kumpikin voisi viettää joulua oman lapsuudenperheensä kanssa? Eihän joulua ole pakko yhdessä viettää, varsinkin jos se puolison lapsuudenperheen luona tuntuu ikävältä.

Miksi perheenjäsenten pitäisi viettää joulut erillään?

Siksi kun toisen suvun viettämä joulu on ihan väärin vietetty ja lapsetkin väärin kasvatettu.

Vierailija
150/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän joulunsa pitäisi muuttua, koska sinua ei kiinnosta puolisosi sisarusten huonosti kasvatetut lapset? Sinunko pitää saada fiboja?

- ohis

Vierailija
151/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän puolijumalia ovat lapsettomat aikuislapset, jotka eivät ymmärrä, että he itse eivät ole enää lapsia. Suvun uudet lapset sitten pilaavat joulun 🤣

Vierailija
152/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on surullista, jos joulu pyörii vain lasten joululahjojen ympärille ja lapset nostetaan jalustalle. Eiköhän viimeistään kouluun mennessä, lapsen usko joulupukkiin mene.

Ainakin meillä, viikkojen ajan ennen joulua, lapset keskittyvät joulun taikaan tekemällä tai ostamalla lahjoja, myös aikuisille ja miettivät läheisiään, mistä joku tykkäisi.

Nyt lapset jo teinejä ja eilen illankin olivat kaupoissa ostamassa mummeille joululahjaa ja enolleen. Ja voi sitä iloa ja riemua ja kauniita ajatuksia.

Vierailija
153/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän joulunsa pitäisi muuttua, koska sinua ei kiinnosta puolisosi sisarusten huonosti kasvatetut lapset? Sinunko pitää saada fiboja?

- ohis

Kaikkien pitäisi saada nauttia joulusta. Lasten ja aikuisten. Vanhempien ja niiden, joilla ei ole lapsia. Mikä tässä ajatuksessa on niin vaikeaa? Mä pidän itseäni kyllä ihan samanarvoisena kuin muitakin eli mullakin on oikeus nauttia joulusta. Ap

Vierailija
154/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä hyvä ihminen vietä siellä joulua jos ahdistaa eikä ole lapsiakaan. Vietä joulua juuri niinkuin haluat.

Vierailija
155/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme että suomalaisilla puukko heiluu totuttuun tapaan myös jouluaattona kun ahdistutaan joka asiasta, ja vihataan muita ihmisiä jo etukäteen.

Vierailija
156/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se tarkoittaa että joulu on vain lapsille, jos vain lapsille annetaan lahjoja?

En ymmärrä miksi aikuisia tulisi lahjoa. Jokainen pystyy ostamaan itselleen mitä haluaa. Lapset eivät pysty ostamaan itselleen mitään.

Miten joulusta ei voisi nauttia ilman että saa lahjoja? En tosiaankaan jaksaisi käydä kaupoilla ympäriinsä ostelemassa kaikille aikuisille jotakin..

Vierailija
157/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se tarkoittaa että joulu on vain lapsille, jos vain lapsille annetaan lahjoja?

En ymmärrä miksi aikuisia tulisi lahjoa. Jokainen pystyy ostamaan itselleen mitä haluaa. Lapset eivät pysty ostamaan itselleen mitään.

Miten joulusta ei voisi nauttia ilman että saa lahjoja? En tosiaankaan jaksaisi käydä kaupoilla ympäriinsä ostelemassa kaikille aikuisille jotakin..

Mä pystyin kyllä jo 7 vuotiaana ostamaan muille. Vaikka toki ne taskurahat alunperin oli vanhempien kukkarosta lähtöisin.

Kai meillä on vaan tosi eri logiikka. Musta tuntuu paremmalta ostaa toiselle kuin itselle. Ja paremmalta saada toiselta kuin itseltä.

Sama kuin vaikka joulupöydän kattaus. Voihan sitä pahvilautasilta syödä. Mutta kaunis kattaus tuottaa nautintoa.

Vierailija
158/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pystyin kyllä jo 7 vuotiaana ostamaan muille. Vaikka toki ne taskurahat alunperin oli vanhempien kukkarosta lähtöisin.

Kai meillä on vaan tosi eri logiikka. Musta tuntuu paremmalta ostaa toiselle kuin itselle. Ja paremmalta saada toiselta kuin itseltä.

Sama kuin vaikka joulupöydän kattaus. Voihan sitä pahvilautasilta syödä. Mutta kaunis kattaus tuottaa nautintoa.

Tämä ap.

Vierailija
159/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halu nähdä vaivaa kertoo välittämisestä.

Vierailija
160/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua viettää jokainen tavallaan.

Mielestäni jos on lapsia on aikuisten tärkein asia luoda lasten joulusta viihtyisä ja lasten mieleinen joulutunnelma. Oli lahjoja vähän tai paljon, pelaamalla vaikka uusia pelejä heidän kanssaan.

Se ei ole korokkeelle nostamista eikä hemmottelua.

Sitä viiniä ja lahjakonjakkia lipitelkööt ne jotka eivät sillä pilaa yhdenkään lapsen joulua. Humalat ei kuulu lapsiperheen jouluun.

Jos ei siedä lapsia ehkä ap voisi miehensä kanssa tehdä kotona ihan oman joulun vain heille.

Sinkkutytär tykkää lapsista ja jaksaa niiden kanssa touhuta, tulenarka on sensijaan hänen ja lasten äidin suhde. Akateemisesti koulutettuja, hyväpalkkaisia kumpikin mutta jaksavat koko ajan nälviä toisiaan.