Miehen lapsuudenperheessä joulu on vain lapsille
Ollaan viisi vuotta yhdessä ollut (vielä) lapseton pariskunta. Ollaan joka toinen joulu vietetty mun suvun kanssa ja joka toinen miehen suvun kanssa.
Mua on alkanut häiritä erilainen tapa viettää joulua. Miehen suvussa joulu on lasten juhla, mä oon tottunut, että se on tasaveroisesti aikuisten ja lasten. Mun suvussa ostetaan pienet lahjat kaikille periaatteella "ajatus on tärkein" (tai voi olla yhteinen perhelahja, jossa on jotain lapsille sopivaa ja jotain aikuiselle). Miehen suvussa ostetaan kalliit lahjat lapsille ja aikuisille ei mitään.
Mä en koskaan miehen sukulaisten luona pääse joulutunnelmaan. Mies huolehtii lahjojen ostamisesta sukulaislapsilleen ja mä noudatan omia tapojani siinä, että vien appivanhemmille aina lahjan, mikä nyt vähintään minusta kuuluu asiaan, kun he suurimman osan jouluvalmisteluista hoitaa. Varsinkin se, ettei anoppi saa muilta lahjoja tuntuu tylyltä, kun hän heillä eniten vaivaa näkee.
No ahdistaa jo tuleva joulu.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille vain lahjat eivät ole joulussa tärkeintä, vaan yhdessäolo, hyvä ruoka ja tunnelma. Eikö miehesi voi ostaa lahjaa sinulle, jos se on sinulle tärkeää?
Ostaa joo. Ja antaa sen mulle yleensä ennen kuin lähdetään hänen sukulaisilleen. Mulla se tunnelma menee pilalle siitä, kun joulu menee vain sukulaislapsiin keskittyen. Meillä lapset on vain ihmisiä muiden joukossa, ei juhlan keskipiste. Väsyttää se kun lapset saa lahjoja ja kitisee, jos ei olleet mieleisiä. Ja kun lapset aukaisee lahjat, kaikki istuu ringissä ympärillä ja katselee. Ap
Miksette voi viettää joulua ihan kahdestaan kotona ja luoda oma jouluperinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meilläkin kyllä ostetaan vain lapsille lahjoja. Appivanhemmille viedään joulukukka, kun kutsuvat joulupöytään, ja muutama pullo viiniä ruualle.
Meillä ajatellaan niin, ettei mitään pientä ja edullista ole kiva saada, kaikkia tuikkukippoja yms on ihan liikaa. Ja kalliimpaa jos ostaa, tulee kamalat kustannukset. Tällä en halua väheksyä siis edullisia lahjoja ollenkaan, fakta vaan on, että kun tietyssä iässä jo olemme, yksinkertaisesti ei vaan ole tarvetta oikein millekään ja se mitä tarvitaan, hankitaan täsmähankintoina ihan tarpeeseen.
Ei meilläkään lahja oo tavarakrääsää, vaan just joulukukka, viiniä, suklaata, hilloa, kynttilöitä... Just sen mukaan, mistä tiedetään kunkin tykkäävän. Ja lapsille yhtä pienet lahjat. Ap
Kynttilät, hillo, viini, suklaa - voiko oikeasti olla turhempaa? Tietty vielä mausteista kahvia, lautasliinoja ja led-tuikkuja? Näitä perikunnat tyhjentää laatikkokaupalla mummojen kaapeista, kun on saatu lahjaksi jotain pientä ja josta tykätään...
Sellaista, mistä kukin tykkää. Kahvin ystävälle hyvää kahvia, kynttilöitä tietysti vain sellaiselle, jonka tietää niitä polttavan. Ei voi olla noin vaikeaa osata valita lahja saajan mukaan? Ap
Kai tiesit, että juuri tuollaiset lahjat ovat pelkkää näytelmää. Kahvin ystävä osaa itse ostaa parhaan kahvin, kynttilöiden polttaja tietää savuttamattomat kynttilät jne. Tuollaiset turhat pikkulahjat ovat pelkkä riesa.
No mä satun tietämään kaikista niistä asioista, joita annan lahjaksi. Valitsen sen jutun, mikä yhdistää mua ja lahjan saajaa. Rakastan kynttilöitä ja kahvia. Kukat on joskus olleet ammattini. Mutta ehkä jos lahjat kokee näytelmäksi, sen kokee noin. Mä näyttelen, kun esitän olevani kiinnostunut lasten saamista lahjoista. Ap
Eli oikeastiko tiedät, mitä miehen siskon puoliso haluaa lahjaksi? Mikä yhdistää sinua ja häntä? Kondomipaketti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kait ne muutkin muistavat anoppia, jos hän järjestää joulun? Ainakin kukkaasetelmalla tai ruokalahjalla? Tuo ei enää ole mikään tapa, vaan huonoa käytöstä ja hienotunteisuuden puutetta.
Sinulle pisteet, jos muistat anoppia, jos menette valmiiseen pöytään.
Eivät anna mitään lahjaa anopille. Miehen sisko tuo jotain yhteiseen pöytään, mutta ei mitään henkilökohtaisesti anopille. Mä vien lahjan appivanhemmille +usein jotain leipomaani (esim pipareita, torttuja tai karjalanpiirakoita). Ap
Ja anoppi miettii, miksi hänen leipomukset ei riitä, puree huulta ja kiittää. Niin on hänen joulunsa saatu pilattua, mutta kun miniän takia pitää esittää nöyrää ja kiitollista, niin sitten ollaan hiljaa. Sun mies miettii, miksi perheensä joulut ei kelpaa sinulle, vaikka hän joutuu joka toisen joulun sietämään sinun sukusi krääsälahjajouluja, jotka tuntuvat raivostuttavalta luonnonvarojen tuhlaamiselta.
Loukkaantuuko anoppi tosiaan tuomisista? Ehdotan, että Ap soittaa anopille joulun jälkeen ja ottaa asian esille kohteliaasti kysymällä onko anopille ok, jos hän tuo mukanaan itse tekemiään leipomuksia tai muuta. Vai tuleeko anopin jääkaapi / pakastin liian täyteen? Asian voi esittää nätisti.
Mä olen ollut tosi tyytyväinen, kun ei ole tarvinnut ostaa aikuisille. Onneksi tämä sopii kaikille. Ihan älyttömäksi meni vaihtaa samanlaiset suklaarasiat tai kahvipaketit. Todettiin, että jokainen voi ostaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin se nyt vaan on, että ihmisillä on erilaiset tavat viettää joulua. Eikä toisten tapa ole enemmän oikein kuin toisten tapa.
Ja jos haluat anoppia muistaa niin siihen on sinulla myös oikeus.
Totta kai on oikeus. Itsellä vaan joulu pilalla. Kerran ehdotin, että jäisin kotiin ja mies menisi, mutta ei halunnut mennä ilman mua. En yhtään pidä siitä, millaisia kompromisseja parisuhde tuo mukanaan. Ap
Miten parisuhde onnistuu ilman kompromisseja?
Sepä. Mutta en tiedä mikä on pienempi paha. Että pitääkö puolison takia vain tottua siihen, että joka toinen joulu tuntuu hukkaan heitetyltä. Ap
Muulloinkin mitään kompromisseja ei tarvi tehdä? Jos suhde onnistuu loistavasti yli 700 vuorokautta mutta joudut "heittämään hukkaan" 4 tai 5 päivää niin kallistuisin ehkä sen parisuhteen kannalle.
No tässä suhteessa suurimmat kompromissit joita teen liittyy miehen sukulaisten kanssa olemiseen. Joulu nyt ajankohtainen esimerkki. Ap
Jos toisen suvun kanssa ei viihdy yhtään niin ero tuskin on huono vaihtoehto. Ylipäätään jos asiaa pitää kysyä ulkopuolisilta niin ei se ero kovin kaukana ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut tosi tyytyväinen, kun ei ole tarvinnut ostaa aikuisille. Onneksi tämä sopii kaikille. Ihan älyttömäksi meni vaihtaa samanlaiset suklaarasiat tai kahvipaketit. Todettiin, että jokainen voi ostaa itselleen.
Minusta taas tuo on ankeata. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä halvallakin saa kivoja lahjoja aikuiselle. Vaikka nyt jonkun lempisuklaa tai pidetty punaviini, keikkalippu (kaikki esim. kotimaisten artistien keikat eivät maksa satoja euroja, vaan muutamalla kympilläkin saa), kaunis joulukukka, juustolajitelma tai ihan mitä nyt kukakin kaipaa.
Halvalla saa krääsää. Mieluummin ei lahjoja ollenkaan kuin turhaa roinaa, joka on ostettu vain siksi että on muka pakko antaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ostaa joo. Ja antaa sen mulle yleensä ennen kuin lähdetään hänen sukulaisilleen. Mulla se tunnelma menee pilalle siitä, kun joulu menee vain sukulaislapsiin keskittyen. Meillä lapset on vain ihmisiä muiden joukossa, ei juhlan keskipiste. Väsyttää se kun lapset saa lahjoja ja kitisee, jos ei olleet mieleisiä. Ja kun lapset aukaisee lahjat, kaikki istuu ringissä ympärillä ja katselee. Ap
En jaksa lukea muuta kuin ensimmäisen sivun, mutta tässä on kiteytettynä jotain oleellista nykyajasta. Ihmiset nostaa lapset ja lapsiperheet jollekin luonnottomalle jalustalle. En viitsisin koko joulua viettää tuolla itse.
onko ap joku 15 v? siltä tuntuu. kasva aikuiseksi. kyllä joulu on pääosin lasten juhla ehkä ymmärrät asian kun sinulla on lapsia
Minulle on sanottu, että ethän sinä vietä joulua, kun sinulla ei ole lapsiakaan. No ei tietysti ole sitä tv-mainosten joulupöytää, jossa istuu mummot, vaarit, aikuiset lapset ja sopivan ikäiset lapsenlapset, mutta kyllä nyt joulua saa juhlia aikuistenkin tapaan. Koristeita vähän, ruokaa, kynttilöitä ja ne kynttilöiden viemiset ja perinteiset jouluohjelmat telkkarista tekevät kyllä joulutunnelman. Ihan perinteiseen tapaan. Toivotan hyvää mieltä kaikille jouluvalmisteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea muuta kuin ensimmäisen sivun, mutta tässä on kiteytettynä jotain oleellista nykyajasta. Ihmiset nostaa lapset ja lapsiperheet jollekin luonnottomalle jalustalle. En viitsisin koko joulua viettää tuolla itse.
ainahan joulu on ollut lasten juhla. Miksi joulua juhlitaan ja annetaan lahjoja? mieti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin se nyt vaan on, että ihmisillä on erilaiset tavat viettää joulua. Eikä toisten tapa ole enemmän oikein kuin toisten tapa.
Ja jos haluat anoppia muistaa niin siihen on sinulla myös oikeus.
Totta kai on oikeus. Itsellä vaan joulu pilalla. Kerran ehdotin, että jäisin kotiin ja mies menisi, mutta ei halunnut mennä ilman mua. En yhtään pidä siitä, millaisia kompromisseja parisuhde tuo mukanaan. Ap
Mikä muuten mun mielestä on älytöntä. Jos joulu on lapsille, niin mihin meitä aikuisia siellä tarvitaan? Ap
Jos joskus aikuistut niin huomaat että joulunajan voi ihan vaan rauhoittua. Minun lapsuudessa vietettiin joulu oman perheen kanssa, me lapset saatiin lahjoja 3-4 kappaletta, ei enempää, ruoan jälkeen avattiin ja leikittiin niillä, sitten lähdettiin koko perheen kanssa ilta kävelylle.
Ihana muisto! Meilläkin tehtiin noin, kun olin teini. Nautittiin maisemasta ja jouluvaloista ja jouluillan rauhasta.
Niitäkin sukuja on, joissa joulu on tarkoitettu vain miehille ja lapsille.
Vierailija kirjoitti:
onko ap joku 15 v? siltä tuntuu. kasva aikuiseksi. kyllä joulu on pääosin lasten juhla ehkä ymmärrät asian kun sinulla on lapsia
Jos me saadaan lapsia, toivon kyllä, että he kasvavat enemmän mun sukuni tavoille tässä asiassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainahan joulu on ollut lasten juhla. Miksi joulua juhlitaan ja annetaan lahjoja? mieti
Lue. Meillä ei ole koskaan ollut, vaan kaikkien juhla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä halvallakin saa kivoja lahjoja aikuiselle. Vaikka nyt jonkun lempisuklaa tai pidetty punaviini, keikkalippu (kaikki esim. kotimaisten artistien keikat eivät maksa satoja euroja, vaan muutamalla kympilläkin saa), kaunis joulukukka, juustolajitelma tai ihan mitä nyt kukakin kaipaa.
Halvalla saa krääsää. Mieluummin ei lahjoja ollenkaan kuin turhaa roinaa, joka on ostettu vain siksi että on muka pakko antaa jotain.
Tuossahan olikin hyviä lahjaideoita juuri siten, että ei tule krääsää tai roinaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ole koskaan ollut. Kyllä se on kaikkien juhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä ei ole omia lapsia, niin eikö kumpikin voisi viettää joulua oman lapsuudenperheensä kanssa? Eihän joulua ole pakko yhdessä viettää, varsinkin jos se puolison lapsuudenperheen luona tuntuu ikävältä.
Miksi perheenjäsenten pitäisi viettää joulut erillään?
No esim. siksi, että toinen ei viihdy puolison lapsuudenperheen luona jouluisin???
Mites sitten jos saavat lapsia? Joka toinen joulu mies menee lasten kanssa vanhemmilleen ja nainen omilleen.?
Silloin piipahtavat esim. joulupäivänä tai tapanina ja viettävät aaton keskenään.
Keväällä kuopus muutti isänsä kanssa ex.n uuden nyksän luo ja esikoinen muutti tyttöystävänsä kanssa kimppaan.
Minä lähden miesystävän kanssa reissuun. Kuopus viettää nykyisessä kodissa joulua ja esikoinen tyttöystävänsä vanhempien luona.
Vuoden päästä meille sitten kutsutaan kaikki.
Esikoinen ja tyttöystävä, kuopus isänsä kanssa, ex appivanhemmat ja miesystäväni aikuiset lapset.
Saa nähdä minkälaisella kokoonpanolla lopulta juhlat vietetään.
Ehdottomasti tilataan joulupukki sekä jokainen saa paketin.
Eikös se sitten oo myös ahdistavaa jos pitää seurata lapsia avaamassa lahjoja? Ap