Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: mies ei saa olla hoikka

Vierailija
10.12.2022 |

Eetu on 21v sairaanhoitaja, ja on kuullut ikänsä hoikkuudesta.

https://yle.fi/aihe/a/20-10003483

Siis...mitä?

Eihän artikkelin nuori mies ole erityisen hoikka, vaan tismalleen entisajan työmiehen mitoissa. Hoikka ja jäntevä, käsivarsista näkee että on käyty salilla.

Täysin mielipuolista että miehen pitäisi olla ylipainoinen ja vähintäänkin ylipainon rajalla, ja hoikka saa olla korkeintaan kun on pitkä, lihaksikas ja harteikas. Ihan täyttä dystopiaa.

Mikä tässä on taustalla?

Olen itse kuullut samanlaisia juttuja, enimmäkseen naisilta mutta myös miehiltä. Ja jätettäköön sanomatta mikä näitä ihmisiä yhdisti.

Kommentit (204)

Vierailija
161/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen 30v nainen on keskimäärin 163 cm pitkä ja 73 kg painoinen.

Minä, mies, olen vastaavassa iässä 185 cm pitkä ja 76 kg painoinen. Lihastakin löytyy.

Että silleen tämän päivän Suomessa.

Minä, mies, olen nelikymppisenä 172cm/73kg.

Kakkostyypin diabetes kolkuttelee ovella, työterveyslääkärin mukaan esiaste on jo. Vatsa pömpöttää oikein kunnolla.

Naisten mielestä olen tosi hoikka ja olisi varaa kerätä lisääkin massaa.

Missä ihmeen dystopiassa BMI 24,5 on tosi hoikka? Aivan ylipainon rajoilla. 65kg oli paino kun kuntoilin säännöllisesti, ja se oli aika lailla ideaali. Ja siihen mahtui nykyistä enemmän lihasmassaakin.

BMI-taulukossa 25 on ylipainoinen ja alle 19 alipainoinen.

22 on siis normaalipainon "keskellä".

Nykyään tuo tulkitaan seuraavasti:

Alle 25 = hoikka, paitsi yli 25 hoikka myös jos vartalotyyppi on tiimalasi tai päärynä (ja luonnollisesti ei toimi toisin päin eli alle 25 on aina hoikka, vaikka massa olisi vatsassa ja vyötäröllä).

23 ja alle = laiha.

21 ja alle = liian laiha, kenties anorektikko.

Vierailija
162/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun naiset nykyään pullavia niin hoikka mies ei kelpaa.

Isojen naisten itsetunto ei kestä kun mies on hoikempi.

Naisilla on pakkomielle verrata, ja he uskovat tosissaan näyttävänsä pienemmiltä isomman miehen rinnalla (reality check: etten todellakaan näytä, ette ole miehen vartalon ulokkeita).

Ehkä naisena ajattelen, että mies menisi esim. seksiä harrastaessa rikki.

Olis kyllä aika kamalaa olla niin läski, että pelkäisi lyttäävänsä tavallisen hoikan ja jäntevän miehen ruhonsa alle...

Tuossa jutun miehessä ei ole mitään vikaa, aika namu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun naiset nykyään pullavia niin hoikka mies ei kelpaa.

Isojen naisten itsetunto ei kestä kun mies on hoikempi.

Naisilla on pakkomielle verrata, ja he uskovat tosissaan näyttävänsä pienemmiltä isomman miehen rinnalla (reality check: etten todellakaan näytä, ette ole miehen vartalon ulokkeita).

Ehkä naisena ajattelen, että mies menisi esim. seksiä harrastaessa rikki.

Olis kyllä aika kamalaa olla niin läski, että pelkäisi lyttäävänsä tavallisen hoikan ja jäntevän miehen ruhonsa alle...

Tuossa jutun miehessä ei ole mitään vikaa, aika namu.

Ja kummasti naiset eivät mene rikki, vaikka mies olisi 190cm/100kg ja nainen 160cm/50kg.

Vierailija
164/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille ei voi minkään et mies näyttää heikolta jos on kovin hoikka. Mieluummin vaikka pikkusen pullukka, mutta ei sellainen pulkan naru.

Vierailija
165/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille ei voi minkään et mies näyttää heikolta jos on kovin hoikka. Mieluummin vaikka pikkusen pullukka, mutta ei sellainen pulkan naru.

Tuo pulkan naruksi, kuivan kesän oravaksi jne. nimittely on ällöttävää.

Vierailija
166/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainoinen mies kitisee jutussa, koska oli kuvitellut, ettei muiden kehojen arvostelu voi koskea häntä. Tuollaista se elämä on, kenen tahansa keho voi joutua arvostelun kohteeksi, toivottavasti mies itse ymmärtää olla kommentoimatta muiden kehoja.

Taitaa olla miehillä yleisempää toisten miesten ulkonäön arvostelu lähinnä håmåpiireissä.

Vierailija
167/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ja naiset ihailevat enemmän lihaksikasta ja harteikasta kuin hyvin hoikkaa (esim. Halla-aho). Olen huomannut kun toimin nuorten parissa.

Vierailija
168/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen 30v nainen on keskimäärin 163 cm pitkä ja 73 kg painoinen.

Minä, mies, olen vastaavassa iässä 185 cm pitkä ja 76 kg painoinen. Lihastakin löytyy.

Että silleen tämän päivän Suomessa.

Minä, mies, olen nelikymppisenä 172cm/73kg.

Kakkostyypin diabetes kolkuttelee ovella, työterveyslääkärin mukaan esiaste on jo. Vatsa pömpöttää oikein kunnolla.

Naisten mielestä olen tosi hoikka ja olisi varaa kerätä lisääkin massaa.

Missä ihmeen dystopiassa BMI 24,5 on tosi hoikka? Aivan ylipainon rajoilla. 65kg oli paino kun kuntoilin säännöllisesti, ja se oli aika lailla ideaali. Ja siihen mahtui nykyistä enemmän lihasmassaakin.

BMI-taulukossa 25 on ylipainoinen ja alle 19 alipainoinen.

22 on siis normaalipainon "keskellä".

Nykyään tuo tulkitaan seuraavasti:

Alle 25 = hoikka, paitsi yli 25 hoikka myös jos vartalotyyppi on tiimalasi tai päärynä (ja luonnollisesti ei toimi toisin päin eli alle 25 on aina hoikka, vaikka massa olisi vatsassa ja vyötäröllä).

23 ja alle = laiha.

21 ja alle = liian laiha, kenties anorektikko.

Ja naisilla, alle 160 on pieni nainen, vaikka paino olisi kolminumeroinen. 180 on iso nainen, vaikka 9lisi mallin mitoissa.

Vierailija
169/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehet aina uhriutuvat kaikesta? Nytkin joku päättelee, että mies EI SAA olla hoikka, jos jonkun hoikan voimia on epäilty. Miten niin ei saa? Kyllä saa olla, ja on terveellistä ollakin. Se on ihan eri asia, jos joku jossain on arvellut ettei jollakulla hoikalla olisi tarpeeksi lihasta voimaa vaativaan työhön. On toki huonoa käytöstä arvioida ammattilaista ulkonäön perusteella, mutta ei siitä tarvitse koko valtakunnan miesten uhriutua ja itkeä ettei kukaan saa olla hoikka.

Vierailija
170/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla hoikalla miehellä kuitenkaan on juurikaan sitä voimaa.

Poikkeuksen muodostavat seuratason itsepuolustusharrastajat ja jotkut voimistelijat.

Vierailija
171/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen normaali bmi ylärajan kokoisena miehenä saanut usein naisilta haukkuja luuviuluksi, kukkakepiksi tai laihaksi muilla haukkumasanoilla. miehet eivät ole ulkonäköäni arvostelleet

Vierailija
172/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässäkin otsikoinniksi sopisi ennemmin "Ensihoitaja ei saa olla hoikka", jos on haluttu keskustella aloituksen linkin aiheesta. Miten tämä kaikkiin miehiin liittyy? Kaikki miehet eivät käsittääkseni ole fyysisessä työssä?

Vierailija
173/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mihin nykyään voimaa tarvitaan. tavaraa liikutetaan rekoilla, junilla, trukeilla, nostureilla, pumppukärryillä ym

Vierailija
174/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän muuten johtuu ettei ennen vanhaan, kun naisten haikailemat vanhan ajan työmiehet näyttivät samoilta kuin artikkelin mies, oletettu että hoikka mies on heikko?

Kummasti silloin ajateltiin että hoikka ja jäntevä mies on se joka saa asioita aikaiseksi, eikä ala heti puuskuttamaan.

Jotenkin minusta tuntuu siltä ettei tässä ole kyse miesten ominaisuuksista tai kyvyistä, vaan naisten lihavuudesta. Haetaan miehistä välikappaletta jotta voitaisiin uskotella itselleen että enhän minä ole iso plösö kun olen pieni mieheen verrattuna...

Vierailija
175/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolet tuollaisten miesten hoikkuutta kommentoivista on vaan kateellisia, kun ei itse pysy hoikkana. Olen itse kokenut koko ikäni samanlaista kommentointia, kun olen hoikka ja hyvässä kunnossa.

Vierailija
176/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tässäkin otsikoinniksi sopisi ennemmin "Ensihoitaja ei saa olla hoikka", jos on haluttu keskustella aloituksen linkin aiheesta. Miten tämä kaikkiin miehiin liittyy? Kaikki miehet eivät käsittääkseni ole fyysisessä työssä?

Ja mitä etua ensihoitajalle on olla läski?

Juuri tuollainen fysiikkahan on paras. Hoikka, jäntevä, sopivan lihaksikas.

Miksi ylipäätään naisille nykyään lihavuus = voima?

Vierailija
177/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän muuten johtuu ettei ennen vanhaan, kun naisten haikailemat vanhan ajan työmiehet näyttivät samoilta kuin artikkelin mies, oletettu että hoikka mies on heikko?

Kummasti silloin ajateltiin että hoikka ja jäntevä mies on se joka saa asioita aikaiseksi, eikä ala heti puuskuttamaan.

Jotenkin minusta tuntuu siltä ettei tässä ole kyse miesten ominaisuuksista tai kyvyistä, vaan naisten lihavuudesta. Haetaan miehistä välikappaletta jotta voitaisiin uskotella itselleen että enhän minä ole iso plösö kun olen pieni mieheen verrattuna...

Lapio/kottikärrytöissä hoikka voi olla nopea. Mutta absoluuttista suorituskykyä on tosi harvalla hoikalla, ellei sitä ole erikseen harjoittanut, jos vertaa lihaksikkaampaan.

Vierailija
178/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen fysiikaltani kuin artikkelin mies.

Juuri vähän aikaa sitten kannoin uuden pesukoneen portaita ylös ihan yksin. Uskoisin että pärjäisin ensihoitajana voimien puolesta ihan hyvin, ja takuulla pärjää artikkelin mies joka on minua nuorempikin.

Aika moni lihava = "vahva" mies alkaa puuskuttamaan saman tien. 5 sekunnin suoritus ja lääh, puuh, hiki valuu valtoimenaan.

Vierailija
179/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on samanlainen kroppa ja on omaa silmääni miellyttävä.

Ylipainoisen miehen kanssa olen seurustellut ja kyllähän siinä vierellä näytti itse todella sirolta. Mutta en kyllä ole nykyiseenkään mieheen verrattuna pullava. Olemme varraloiltamme suurinpiirtein samantyyppisiä, hyvin hoikkia.

Vierailija
180/204 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapio/kottikärrytöissä hoikka voi olla nopea. Mutta absoluuttista suorituskykyä on tosi harvalla hoikalla, ellei sitä ole erikseen harjoittanut, jos vertaa lihaksikkaampaan.

Nyt ei verrata hoikkaan mutta vielä lihaksikkaampaan mieheen, vaan mieheen jolla lisämassa on pitkälti rasvaa.

Artikkelin mies on jo lihaksikas, kts. käsivarret.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi