Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: mies ei saa olla hoikka

Vierailija
10.12.2022 |

Eetu on 21v sairaanhoitaja, ja on kuullut ikänsä hoikkuudesta.

https://yle.fi/aihe/a/20-10003483

Siis...mitä?

Eihän artikkelin nuori mies ole erityisen hoikka, vaan tismalleen entisajan työmiehen mitoissa. Hoikka ja jäntevä, käsivarsista näkee että on käyty salilla.

Täysin mielipuolista että miehen pitäisi olla ylipainoinen ja vähintäänkin ylipainon rajalla, ja hoikka saa olla korkeintaan kun on pitkä, lihaksikas ja harteikas. Ihan täyttä dystopiaa.

Mikä tässä on taustalla?

Olen itse kuullut samanlaisia juttuja, enimmäkseen naisilta mutta myös miehiltä. Ja jätettäköön sanomatta mikä näitä ihmisiä yhdisti.

Kommentit (204)

Vierailija
141/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempaa rasismia kirjoitti:

taas ylen luotettava 100000e maksanut tutkimus. ylen hyvillä palkoilla itsensä laardiksi lihottaneet toimittajat kokevat laihemmat rumiksi. onkohan ylessä yhtään alle 90kg toimittajaa

Mikä tutkimus?

Vierailija
142/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään miehen tulee olla "strong fat". Eli nallekarhu.

Mielipuolista tässä on se, että kun naisista tulee ylipainoisia, miestenkin pitää olla.

Minä en ole havainnut vastaavaa epätervettä ajattelutapaa miehillä. Suosituin kroppatyyppi on hoikka mutta naisellisen muodokas. Ei ylipainoinen tai alipainoinen.

Sama kollektiivinen dysforia pätee naisiinkin, naisten silmissä hoikka nainen onkin laiha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eetu on normaalipainoinen, atleettinen mies. Samankokoisia miehiä näkee paljon fyysisesti raskaissa töissä. Ikävää että on saanut tuollaisia kommentteja.

Vierailija
144/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin todeta kokemuksesta, että mikäli mies huolehtii kunnostaan ja terveydestään, hän hyvinkin helposti saa kuulla siitä. Ei siis hyvässä mielessä. Joko suorannaista ivaamista tai sitten vähintäänkin ikävää huomiota tai ylipäätään negatiivista palautetta.

Eli ainoastaan naisissa arvostetaan hoikkuutta. Mies saa olla miten pullava hyvänsä ja tulee päteä jollain muulla tavalla. Erittäin kummallista sinänsä, kun suomalaismiehille on tuo armeijapakko eikä sellaisessa mitenkään pärjää olemalla pulska.

Vierailija
145/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaisista tyhmistä huuteluista pitää tehdä lehtijuttuja, ja samalla oikein lehdessä vahvistaa sitä normia joka ketjunkin otsikossa on, MIES EI SAA OLLA HOIKKA?

Vierailija
146/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin todeta kokemuksesta, että mikäli mies huolehtii kunnostaan ja terveydestään, hän hyvinkin helposti saa kuulla siitä. Ei siis hyvässä mielessä. Joko suorannaista ivaamista tai sitten vähintäänkin ikävää huomiota tai ylipäätään negatiivista palautetta.

Eli ainoastaan naisissa arvostetaan hoikkuutta. Mies saa olla miten pullava hyvänsä ja tulee päteä jollain muulla tavalla. Erittäin kummallista sinänsä, kun suomalaismiehille on tuo armeijapakko eikä sellaisessa mitenkään pärjää olemalla pulska.

Mies ei saa olla lyhyt eikä hoikka.

Vierailija
147/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on nykyään niin kehonpositiivisia(eli lihavia) että normaalipainoinen mies ei heille kelpaa. 

Olen itse mies 185cm ja painoa on noin 70kg-75kg. 

Miten tämä liittyy juttuun mitenkään?

Vierailija
148/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että Eetu on tormännyt Vauva-palstalaisiin.

Vierailija
149/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 110 kg ja eukko jonkin verran enemmän. Se etu, ettei tarvitse joka päivä tsekata netistä, onko nyt hyvä vai ei.

Vierailija
150/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo miehen ulkonäön kommentointi on onneksi 1.1.2023 alkaen seksuaalista häirintää.

Nainen voi harvemmin häiritä miestä seksuaalisesti, kun mies ei ota sitä samalla tavalla häirintänä.

Vierailija
151/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole hoikkuus tai ylipainoisuus vaan ulkonäkökeskeiset ihmiset. Heitä löytyy kaikista vartalotyypeistä, kaikista sukupuolista ja kaikista ikäryhmistä.

Vierailija
152/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä miehen "laihuuden" pitäminen osoituksena voimattomuudesta täytyy olla varsin myöhäistä perua. Vielä vuosituhannen alussa painoin palvelukseenastumistarkastuksessa 58 kg, mutta silloin moisesta ei koskaan huomauteltu, koska jaksoin kanniskella ja suorittaa kaiken siinä missä muutkin. Myöhemmin olin vielä vuoden verran (erikoisjoukoissa) töissä, eikä sielläkään huomauteltu... koska pystyin samaan kuin muutkin kaikkien raskaiden luotiliivien sun muiden kanssa.

Vasta ehkä viimeisen 10-15 vuoden ajan on alettu vihjata, että ruumiinrakenteeni olisi osoitus voimattomuudesta. Edes sen mainitseminen, että on minulla muuten musta vyö itämaisessa kamppailulajissakin, ei auta mitään.

Kuten täälläkin on sanottu, syyn on melkein pakko olla siinä, että ihmiset ovat keskimäärin ylipainoisia. Kun se niin sanottu normaali tarkoittaa lihavaa, näyttää aidosti normaalipainoinen sitten jo laihalta. Ei kai siihen muuta selitystä ole.

Vierailija
153/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mahtaa oikein liikkua sellaisen ihmisen mielessä, joka katsoo oikeudekseen arvostella toisen ulkonäköä? Jopa minä lievästi kehitysvammainen autisti ymmärrän, että niin ei saa tehdä, vaikka olenkin älyltäni heikommassa asemassa useimpiin muihin henkilöihin nähden ja lisäksi autismi tuo omat haasteensa minulle niin, että aina en oikein tiedä, että mitä toiselle saa sanoa tai mitä ei saa sanoa? Minä kun en aina ole varma, että mitä toinen ajattelee ja siksi en voi olla varma, että miten sanomiseni häneen vaikuttavat.

Vierailija
154/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullukkanaiset ovat iät ja ajat hyljeksineet hoikkia poikia. Ehkä se on jotain pelkoa siitä, että omat kilot pistävät silmään.

Vierailija
155/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä miehen "laihuuden" pitäminen osoituksena voimattomuudesta täytyy olla varsin myöhäistä perua. Vielä vuosituhannen alussa painoin palvelukseenastumistarkastuksessa 58 kg, mutta silloin moisesta ei koskaan huomauteltu, koska jaksoin kanniskella ja suorittaa kaiken siinä missä muutkin. Myöhemmin olin vielä vuoden verran (erikoisjoukoissa) töissä, eikä sielläkään huomauteltu... koska pystyin samaan kuin muutkin kaikkien raskaiden luotiliivien sun muiden kanssa.

Vasta ehkä viimeisen 10-15 vuoden ajan on alettu vihjata, että ruumiinrakenteeni olisi osoitus voimattomuudesta. Edes sen mainitseminen, että on minulla muuten musta vyö itämaisessa kamppailulajissakin, ei auta mitään.

Kuten täälläkin on sanottu, syyn on melkein pakko olla siinä, että ihmiset ovat keskimäärin ylipainoisia. Kun se niin sanottu normaali tarkoittaa lihavaa, näyttää aidosti normaalipainoinen sitten jo laihalta. Ei kai siihen muuta selitystä ole.

Varmaan olisi hyvä tehdä juttu lehteen aiheesta. Nimittäin moni nainen miettii paljonko miehillä on voimaa varsinkin nyt kun ei uskalla edes yksin tulla pimeällä kotiin.

Vierailija
156/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen 30v nainen on keskimäärin 163 cm pitkä ja 73 kg painoinen.

Minä, mies, olen vastaavassa iässä 185 cm pitkä ja 76 kg painoinen. Lihastakin löytyy.

Että silleen tämän päivän Suomessa.

Vierailija
157/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen pikkumiehen mamma ottaa käsivarsilleen ja keinuttaa uneen! 😅

Vierailija
158/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali vartaloltaan. Tuommoinen oli kropaltaan myös minun ensirakkaus, jonka kanssa sain jakaa useamman vuoden.

Vierailija
159/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen 30v nainen on keskimäärin 163 cm pitkä ja 73 kg painoinen.

Minä, mies, olen vastaavassa iässä 185 cm pitkä ja 76 kg painoinen. Lihastakin löytyy.

Että silleen tämän päivän Suomessa.

Minä, mies, olen nelikymppisenä 172cm/73kg.

Kakkostyypin diabetes kolkuttelee ovella, työterveyslääkärin mukaan esiaste on jo. Vatsa pömpöttää oikein kunnolla.

Naisten mielestä olen tosi hoikka ja olisi varaa kerätä lisääkin massaa.

Missä ihmeen dystopiassa BMI 24,5 on tosi hoikka? Aivan ylipainon rajoilla. 65kg oli paino kun kuntoilin säännöllisesti, ja se oli aika lailla ideaali. Ja siihen mahtui nykyistä enemmän lihasmassaakin.

Vierailija
160/204 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa artikkelissa sanottu, että parisuhdemarkkinoilla oli kuullut näitä huuteluja vaan asiakkailta. Eiköhän hänellä ole tyttö tai poikaystävä.

Asia korostuu myös parisuhdemarkkinoilla näin miehen näkökulmasta. Olen noin 16-vuotiaasta lähtien kuullut kateellista ulinaa laihuudestani, melkeinpä aina naisilta. Suosittelen katsomaan Some Depp Story- dokkarisarjan missä voit syventyä aiheeseen:

https://areena.yle.fi/1-61224208

30 vuotta sitten meillä oli vielä hinteliä Kurt Cobain-tyyppisiä rokkistaroja, nykyajan miespuoliset rokkistarat käyvät salilla. Beatlesin jäsenet olivat kaikki nuoruudessaan aika pieniä. Samoin Black Sabbathin ja Led Zeppelinin jäsenet. Mick Jagger on aika pieni ja niin edespäin. Toivon mukaan tämä salibuumi kuolee pois jossain vaiheessa ja tilalle tulisi ihan "normaali" laihuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi