Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli

Vierailija
08.12.2022 |

Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009247220.html

Kommentit (969)

Vierailija
901/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis äidin huoli syntymättömästä lapsesta pitää aina ottaa vakavasti. Äidit tietävät, jos lapsella on jokin vinossa. Minä vaistosin toisessa ultraäänitutkimuksessa, että jokin on vialla, koska tutkimus kesti hieman pidempään. Jotenkin vain tiesin sekunnissa, ettei kaikki ole kunnossa. Eikä ollutkaan. Lapseni syntyi käynnistetyn synnytyksen voimin ja olin salissa koko prosessin ajan. Näköjään onneksi näin. Sukulaisnaiseni oli vähällä synnyttää autoon kun hänet lähetettiin 40km päähän toiseen sairaalaan paikkapulan takia. Miten voi mennä näin tiukoille???

Eli et tiennyt vaan ultraaja tiesi.

menepä sinä keskimittainen vaikka kiillottamaan sitä vm 2000 audiasi

Miksi kommentoit noin?

Vierailija
902/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Expatiksi kirjoitti:

Aivan järjetöntä, että huippuverotuksen jälkeen pitää itse maksaa mitättöimillä käteen jäävillä rahoilla yksityiset palvelut. Maksan kyllä mielelläni 10 000 eur Hyvinkäälle, jos oma lapseni ei kuole. Vielä parempi vaihtoehto on siirtyä sellaiseen maahan, jossa hyvät terveyspalvelut ja kohtuullinen verotus.

Tämä Expat-Maahanmuuttajaksi taitaa olla venäjä trolli. Yksi ja sama tyyppi. Kerropa vielä missä maassa on hyvät (julkiset) terveyspalvelut ja kohtuullinen verotus.

Olen ihan toinen henkilo nyt, mutta pisti tama silmaan. Esimerkiksi Kanadassa sairaanhoito on taysin ilmaista, ja aivan huippuluokkaa oman kokemukseni pohjalta. Synnytys ja sen jalkeinen hoito oli kuin luksushotelissa olemista! Laakkeista en maksanut ikina mitaan, esim antibiootit, ehkaisypillerit, muista laakkeista ei ole kokemusta.

Verotus on jopa vahempaa kuin Suomessa!

Siis hetkinen - ai Kanadassa synnytys ilmaista? Olen ehkä ollut sitten väärässä käsityksessä, että siellä voi saada "ilmaista" hoitoa käytännössä vain työnantajien/sairasvakuutusten kautta, ja että siellä ei kuitenkaan ole vastaavaa julkista terveydenhuoltoa kuin Suomessa/pohjoismaissa. Mutta voi olla, että käsitykseni on väärä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna Suomessa oli kohtukuolemia 127 eli eivät nämä tapaukset aivan harvinaisia ole. Elävänä syntyneistä ensimmäisen viikon aikana menehtyi 40 ja ensimmäisen vuoden aikana 80.

Jos katsotaan lukuja vaikka 20 vuotta taaksepäin niin kohtukuolemat ja perintaalikuolleisuus (suhdeluku) on tippunut kolmanneksen sekä imeväiskuolleisuus puolittunut. Suuressa kuvassa synnytysten hoito on turvallisempaa mutta aina voidaan tehdä jotain paremmin.

Tuossa linkki tilastoon https://www.thl.fi/tilastoliite/tilastoraportit/2022/Liitetaulukot/Peri…

Vierailija
904/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Expatiksi kirjoitti:

Aivan järjetöntä, että huippuverotuksen jälkeen pitää itse maksaa mitättöimillä käteen jäävillä rahoilla yksityiset palvelut. Maksan kyllä mielelläni 10 000 eur Hyvinkäälle, jos oma lapseni ei kuole. Vielä parempi vaihtoehto on siirtyä sellaiseen maahan, jossa hyvät terveyspalvelut ja kohtuullinen verotus.

Tämä Expat-Maahanmuuttajaksi taitaa olla venäjä trolli. Yksi ja sama tyyppi. Kerropa vielä missä maassa on hyvät (julkiset) terveyspalvelut ja kohtuullinen verotus.

Olen ihan toinen henkilo nyt, mutta pisti tama silmaan. Esimerkiksi Kanadassa sairaanhoito on taysin ilmaista, ja aivan huippuluokkaa oman kokemukseni pohjalta. Synnytys ja sen jalkeinen hoito oli kuin luksushotelissa olemista! Laakkeista en maksanut ikina mitaan, esim antibiootit, ehkaisypillerit, muista laakkeista ei ole kokemusta.

Siis hetkinen - ai Kanadassa synnytys ilmaista? Olen ehkä ollut sitten väärässä käsityksessä, että siellä voi saada "ilmaista" hoitoa käytännössä vain työnantajien/sairasvakuutusten kautta, ja että siellä ei kuitenkaan ole vastaavaa julkista terveydenhuoltoa kuin Suomessa/pohjoismaissa. Mutta voi olla, että käsitykseni on väärä

Minä olen taas ollut siinä käsityksessä että Kanadassa ei ole ollenkaan yksityistä terveydenhuoltoa. Toivottavasti hoitoa kuitenkin saa että kaikkien ei tarvitse mennä naapurimaan puolelle hoitoa saamaan.

Amerikkalaiset käyvät käsittääkseni usein Kanadan puolella hakemassa halvempia reseptilääkkeitä jos heidän vakuutuksensa ei korvaa esimerkiksi insuliinia jonka kustannus voi olla jopa 1000 dollaria kuukaudessa.

Vierailija
905/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinä olen ollut erittäin varovainen puhelimen kautta tehtyihin ensihoidon tai potilaan tekemiin kyselyihin. 

Helpommaksi olen kokenut ohjeistaa tulemaan päivystykseen jos vähänkin siltä tuntuu koska mitään diagnostiikkaa ei voi tehdä puhelimen kautta. 

Synnytykset ovat toki kätilöiden hallinnoimaa valtakuntaa ja lääkäri kutsutaan apuun vasta kun sikiö tai synnyttäjä on oikeasti hengenvaarassa.[/quote

Niin, ei voi olettaa että asiakas voi itse tietää ja määrittää tilannettaan.  Ja kaikilla ei ole sana hallussa kertoessaan oireistaan. Mutta silloin tarvitaan ammattitaitoista kysyjää, joka osaa esittää ne oikeat kysymykset. Itse olen monta kertaa miettinyt etukäteen soittaessani johonkin terveydenhoitoon, osaanko esittää asiani oikein, että tulen ymmärretyksi. Kun mihinkään ei pääse ilman soittamista.  Se aiheuttaa stressiä.

Voi olla että neuvotaan soittamaan päivystysneuvoon jne, mutta ei siellä aina osata neuvoa oikein. Infektioherkkiä potilaita neuvotaan jäämään kotiin vaikka oikeasti olisi kiire aloittaa antibioottihoito suonensisäisesti, Ainakin syöpäsairaita joilla on hoidot päällä neuvotaan hakeutumaan päivystykseen jos on horkkaa ja kuumetta.

Jos on vähänkin epäilyä omasta voinnista niin pitää lähteä päivystykseen koska paikan päällä saa arvio nopeammin kuin odottamalla kotona että pääsee terveyskeskukseen seuraavana päivänä, Sen sijaan jos perusterve flunssaa sairastava niin tuntuu tyhmältä että vaaditaan edelleen nykyaikana lääkärintodistus sairauslomaa varten.

Huono puoli ainakin aikaisemmin oli että ei niitä puheluita kirjattu mihinkään mutta asiat ovat saattaneet muuttua viime vuosina.

Vierailija
906/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditaan taas palkankorotusta sairaanhoitajille.

Vierailija
907/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaditaan taas palkankorotusta sairaanhoitajille.

Mitä tekemistä sairaanhoitajien palkoilla on tämän asian kanssa?

Vierailija
908/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS:n synnytyslääkäri kirjoittaa tästä kohtukuolemasta. Resurssit eivät riitä ja keskitys ei ole onnistunut ratkaisu.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009255974.html

Vierailija
909/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

woket täällä riehuu, vaikka mitään hoitovirhettä ei tiettävästi edes tapahtunut.

Jos teitä oikeasti kiinnostaa potilaiden hyvinvointi, puhukaa siitä, miten vaarallisia rutiinit ovat.

Eikä ne synnytyksessä ole todellakaan vaarallisia, tämä on yksi tapaus, Suomessa synnytyksissä kuolee todella vähän vauvoja tai äitejä.

Yksikin kuolema on liikaa.

No ihan niin ei voi sanoa. Joitakin ei voi pelastaa, ja oltaisiin vähemmän ongelmissa jos ymmärrettäisiin ero näiden tapausten ja tarpeettomien, väärästä säästämisestä johtuvien kuolemien välillä. 

Jos verrataan oikeuslaitokseen, nythän puuhaavat kevyempää menettelyä, jotta oikeutta saisi köyhempikin. Mikään järjestelmä ei saisi rakentua niin raskaaksi, ettei minkäänlaista joustavaa sisäänohjausta tarvittaisi, vaan se on joko täysi ruljanssi tai ei mitään. 

Sairaalassa täytyy olla varmuudenvuoksi-tilat, joihin voi tulla ja jäädä odottelemaan, jos on epäilyksiä. Ei voi olla paljon kalliimpaa järjestää tuollainen esikartano, jossa kuitenkin on silmän alla ja apua saa nopeasti tilanteen heiketessä, kuin hoitaa kalliisti niitä, joita ei ole liian ahtaista ovista sisään päästetty ajoissa. Mitä tapahtui viisaudelle, että ehkäisy on halvinta hoitoa - muistelen joskus nuoruudessani sellaisen väitteen vielä kuulleeni. 

Jatkuvasti itse eläinyrittäjänä huomaan, miten paljon tehoa on kokeneessa silmässä, joka katselee ympärilleen ja tarkistaa tilanteen heti kun jotain poikkeavaa ilmenee. Eläinlääkärikuluni ovat alle kaikkien odotusten, koska alkavaan oireeseen reagoidaan heti. Tämä tapahtuu, koska minä olen sekä suora maksaja että eläimiä itse hoitava omistaja. Samaten tiinettä lehmää hoidetaan paremmin kuin ihmisäitiä, koska hoitaja itse menettää toimeentuloaan, kun lehmä ei voi hyvin. Tulevan äidin kaltoinkohtelun kustannukset näkyvät epäsuorasti ja vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. 

Sosiaali- ja terveyspuoli pitää nykymaailmassa rakentaa niin, että hoidon tasoa määriteltäessä heitteillejätön kustannukset menevät välittömästi järjestelmän omasta pussista edes karkeasti. Eli jokainen matkasynnytys ja kohtukuolema ja muu vastaava haitta pitää veloittaa paikan budjetista ainakin jollain kertoimella. Nythän ihmiset potkitaan kadulle nuolemaan haavojaan, ja ketään ei kiinnosta. 

Eli kyllä tämä on taloudellinen kysymys, sitä vain ei osata katsoa oikein. Tämä on ainoa järkevä tapa saada yksityispuolen edut julkiselle puolelle, järjestää niin, että rahaa käsittelevät päätöksentekijät joutuvat näkemään päätösten seuraukset suoraan viivan alla. Ja että heidät myös voidaan vaihtaa, jos virheitä kertyy liikaa eikä kehityssuunta muutu niiden lisäämän ymmärryksen myötä myönteiseksi. Samaten loukkaavan selittelyn ammattilaiset voidaan ensimmäiseksi irtisanoa aiheuttamasta enempää vahinkoa. Nykyinen malli päästää apinan ydinvoimalan ohjaamoon. 

Vierailija
910/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

woket täällä riehuu, vaikka mitään hoitovirhettä ei tiettävästi edes tapahtunut.

Jos teitä oikeasti kiinnostaa potilaiden hyvinvointi, puhukaa siitä, miten vaarallisia rutiinit ovat.

Eikä ne synnytyksessä ole todellakaan vaarallisia, tämä on yksi tapaus, Suomessa synnytyksissä kuolee todella vähän vauvoja tai äitejä.

Yksikin kuolema on liikaa.

Tottakai on, mutta vielä koskaan emme ole päässeet nollaan tapaukseen, emmekä pääse. Ei vika ole rutiineissa, se on täysin selvää. Ne yleisohjeet, joilla mennään ovat oikeasti toimivia.

Vierailija
911/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes ilmainen terveydenhuolto on syytä lopettaa. Se ei vaan toimi pitkässä juoksussa. Palveluja käyttävät maksakoot kustannukset itse. Lapsille voisi olla ilmaista.

Vierailija
912/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidankin tietää kuka oli passittajana. Kyseissä sairaalassa on jo pitkään toiminut veemäinen kätilö, joka on ollut passittamassa minuakin kotiin(en lähtenyt mihinkään sairaalasta onneksi koska olin jo kuusi senttiä auki). Kohdallani siis kaksi kertaa tämä henkilö teki virhearvioinnin, j a suositteli vain lisää buranaa ja lämmintä suihkua. Tämä tapahtui kun synnytys oli vielä vanhalla puolella. Luottakaa omaan vaistoonne äidit ja älkää antako periksi vaikka joku kätilö muuta sanookin.

Vierailija
913/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Expatiksi kirjoitti:

Ilmaista hoitoa saa aivan ilman esim tyonantajaa, Kanada ei ole samaa kastia kuin Amerikka jossa pelataan vakuutuksilla. Synnytys oli taysin ilmainen ja sain olla sairaalassa niin kauan kuin halusin, sain sektioleikkauksen pyytamalla sita ja muutenkin kaikki siella toimii ilman potilaan hyppyyttamista, josta olen kuullut suomessa tapahtuvan.

Hammaslaakari sitten on asia erikseen, ovat yksityisia ja maksavat melko paljon jos ei ole esim tyonantajan puolesta etuja.

Vierailija
914/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Expatiksi kirjoitti:

Minä olen taas ollut siinä käsityksessä että Kanadassa ei ole ollenkaan yksityistä terveydenhuoltoa. Toivottavasti hoitoa kuitenkin saa että kaikkien ei tarvitse mennä naapurimaan puolelle hoitoa saamaan.

Amerikkalaiset käyvät käsittääkseni usein Kanadan puolella hakemassa halvempia reseptilääkkeitä jos heidän vakuutuksensa ei korvaa esimerkiksi insuliinia jonka kustannus voi olla jopa 1000 dollaria kuukaudessa.

On yksityista terveydenhuoltoa myos. (Sori tulin kanadalaisena tanne ketjuun tungettelemaan)

Vierailija
915/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä nyt aivan surkuhupaista meininkiä. Ensin väkisillä lakkautetaan mieletön määrä hyviä ja toimivia synnytyssairaaloita vedoten siihen, että synnytyksiä on liian vähän. Tämän jälkeen tilanne onkin sitten se ettei mihinkään mahdukaan synnyttämään, vaan äidit ja vauvat jäävät heitteille. Hienosti säästetty taas kerran.

Vierailija
916/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä ei aina saa kaikkea mitä haluaa olisi yksi tapaamistani lääkäreistä sanonut.

Tässä tapauksessa kuolemassa. 

Vierailija
917/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim se, ettei uskota olevan vielä kipeä, jos vitsailee. Mulla ainakin tulee sitä törkeempää läppää mitä vaikeampi on olla.

Se, että on kipeä ei ole syy hoitoon. kipu on henkilökohtainen tuntemus. Tässä tapauksessa esim. Lapsiveden tihkuminen olisi ollut syy päästä edes tarkastukseen.

Tuolla logiikalla nyrkki nenään ei ole peruste rikosilmoitukselle, koska kipu on henkilökohtainen tuntemus. 

Vierailija
918/969 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus...

Vierailija
919/969 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Expatiksi kirjoitti:

On yksityista terveydenhuoltoa myos. (Sori tulin kanadalaisena tanne ketjuun tungettelemaan)

Missas on kaikkien knadalaisten skandit? Miksei teita rienata niinkuin amerikkalaisia?

Vierailija
920/969 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Expatiksi kirjoitti:

Ilmaista hoitoa saa aivan ilman esim tyonantajaa, Kanada ei ole samaa kastia kuin Amerikka jossa pelataan vakuutuksilla. Synnytys oli taysin ilmainen ja sain olla sairaalassa niin kauan kuin halusin, sain sektioleikkauksen pyytamalla sita ja muutenkin kaikki siella toimii ilman potilaan hyppyyttamista, josta olen kuullut suomessa tapahtuvan.

Hammaslaakari sitten on asia erikseen, ovat yksityisia ja maksavat melko paljon jos ei ole esim tyonantajan puolesta etuja.

Kanadassa sosialisoitiin terveydenhoito ja siella on samanlaiset jonot leikkauksiin kuin Suomessa. Olen lukenut monta artikkelia missa kanadalainen laakari on lahettanyt potilaansa Amerikan puolelle hoitoon kun kotimaassa olisi kuollut jonoon.

Kummallakin systeemilla on hyvat ja huonot puolensa ja oli Kanadassakin aika jolloin vain soittamalla tuli laakari kotikaynnille.

t. Yankee/ Canuck