Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli

Vierailija
08.12.2022 |

Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009247220.html

Kommentit (969)

Vierailija
961/969 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu, kun kaikki pitää keskittää. Täällä maaseudun pikkukaupungissa onneksi on saanut synnytysten osalta huippuhoitoa. Aina on päässyt heti hoitoon ja vastaanotolle.

Etenkin jos on jo kolmatta lasta odottava, niin varmasti osaa tunnistaa jos on hätä. Miksi ei vaan mennyt sairaalaan, vaikka sanottiin että ole kotona.

Mulle yritettiin samaa, eli lähettää kotiin viikonlopuksi, kun käynnistysyritykset ei saanu synnytystä alkuun. Kieltäydyin suoraan ja kun multa kysyttiin mitä haluan tehdä, sanoin, että leikataan.

Epikriisistä luin jälkikäteen, että napanuora oli ollut kaulan ympäri kiertyneenä, joten huonosti olisi käynyt kotona. 

Kylmäsi lukea tuota juttua. Mullakin kolmas lapsi, niin uskalsin jo avata suuni.

Vierailija
962/969 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää. Jos itse on huolissaan ja tuntee, ettei kaikki ole ok. kannattaa vaan mennä sairaalaan vaatimaan hoitoa suureen ääneen. Mulle sanottiin, että ihan rauhassa vaan kotona odottelet. Onneksi en jäänyt odottelemaan. En meinannut päästä autoon, kun supisti. Matkustin lähes vaaka-asennossa. Suoraan synnytyssaliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/969 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaksi suunniteltua sektiota takana. Pelkopolilla piti käydä painostettavana, mutta pidin tiukan linjan siitä, että sektio on minulle ainoa vaihtoehto. Painostus polilla oli todella härskiä, peloteltiin, että vauva kuolee/ minä kuolen jne. Mutta en todellakaan tänä päivänä luota hoitohenkilökuntaan että rupesin alateitse synnyttämään, olen kuullut niin järkyttäviä kokemuksia, synnyttävä on jätetty yksin, kun on niin kiire jne., kukaan ei tule vaikka soittelet hälytyskelloa.

Sektiot olivat kohdallani todella hyviä kokemuksia ja toivuin nopeasti. Päällimmäinen tunne oli "näinkö helppoa synnytys voi olla". 

Taitaa olla niin, että suunniteltujen sektioiden ja HÄTÄsektioiden komplikaatiot usein niputetaan yhteen sektioiden riskeistä puhuttaessa, mikä aiheuttaa tiedon vääristymää... Enkä nyt väitä että suunniteltu sektio olisi riskitön operaatio, mut uskoisin et vauvalle turvallisempi kuin nykypäivän alatiesynnytys.

Vierailija
964/969 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän latenssivaiheen pitkittyessä yli kolmen vuorokauden mittaiseksi, ei leikata vaikka äiti on jo aivan lopenuupunut valvomisesta ja kivuista, joita ei myöskään hoidettu kuin panadolilla ja pari kertaa väkisin väärällä hälytyksellå annettiin litalgin ja käskettiin takaisin kotiin itkemään ja ulvomaan kivusta? 

Vierailija
965/969 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jokaisen kannattaa opiskella hoitajaksi itse. Ja sopia auttamisverkosto.

Vierailija
966/969 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jokaisen kannattaa opiskella hoitajaksi itse. Ja sopia auttamisverkosto.

Opiskella hoitajaksi itse? xD

Vierailija
967/969 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää. Jos itse on huolissaan ja tuntee, ettei kaikki ole ok. kannattaa vaan mennä sairaalaan vaatimaan hoitoa suureen ääneen. Mulle sanottiin, että ihan rauhassa vaan kotona odottelet. Onneksi en jäänyt odottelemaan. En meinannut päästä autoon, kun supisti. Matkustin lähes vaaka-asennossa. Suoraan synnytyssaliin.

Hyvä, että kohdallasi asia meni näin ja menit ohjeista huolimatta sairaalaan. Tässä on vaan se hankaluus, että osa ihmisistä on niin kilttejä ja tunnollisia, että tekevät kuten sanotaan. 

Vierailija
968/969 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että kohdallasi asia meni näin ja menit ohjeista huolimatta sairaalaan. Tässä on vaan se hankaluus, että osa ihmisistä on niin kilttejä ja tunnollisia, että tekevät kuten sanotaan. 

Jep, osa ihmisistä on kilttejä ja tunnollisia ja tekevät mitä sanotaan. Kun lisätään siihen vielä, että osa hoitajista jotka esim. vastaavat puhelimeen, ovat todella töykeitä ja röyhkeitä, niin moni ei uskalla sanoa vastaan. Voi joutua todella "taistella" saadakseen hoitoa / et otetaan sairaalaan sisään, jne. 

Vierailija
969/969 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin tammikuussa Espoossa. Siellä oli kova kiire synnärillä. Olisi pitänyt lähteä Lohjalle asti kuulemma mutta menin kumminkin Espoon sairaalaan kun kolmas lapsi jo oli ja se sairaala on tuossa ihan kodin vieressä. Onneksi menin koska synnytys oli nopea ja kaikki meni hyvin. Pitää aina kuunnella omaa vaistoa ja mennä vaan paikan päälle jos yhtään epäilyttää (asiassa kun asiassa). Useinkun soittaa päivystäviin paikkoihin niin puhelimessa on aina joku jarru joka käskee jäädä kotiin tai mennä muualle.