Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli
Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.
Kommentit (969)
– Pääministeripuolue SDP, joka mielellään kertoo olevansa palveluiden puolustaja, onkin todellisuudessa luomassa järjestelmää, jossa hyvätuloiset pääsevät yksityiselle ja köyhät jätetään hoitojonoon kitumaan.
Äänestäkää vaan sitä teidän Sanna kultaa.
Kainuussa muutama vuosi sitten ei otettu osastolle sisään, kun epäilin lapsivesien tihkuneen. Ruuhkaa sairaalassa. Käyrillä pidettiin hetki ja kotiin passitettiin, useampi synnytys takana. Mutta pitäähän ammattilaisiin voida luottaa. Kotona muutama tunti ja takaisin, pian oli lapsonen ulkona. Sikiökalvot riekaleina, lapsi teholle. Nyt onneksi reipas koululainen, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Viimeiseksi jäi eikä tullut edes potilasasiamieheen otettua yhteyttä, tuskinpa mitään olisi seurannut.
Voimia perheelle, itseltäni meni luottamus näihin pieniin, poikkeusluvalla toimiviin synnytyssairaaloihin. Ei ole tarpeeksi synnytyksiä ammattitaitoisiin kätilöihin.
No, mä olisin joutunut synnyttää miehen avustuksella kotona jos olisin noudattanut kätilön ohjeita. Mulla oli supistuksien välissä 1-2 min ja valtavat tuskat. Soitin ja kysyin joko voin tulla. Mutta kätilö naureskeli että nuo on ihan leikkisupistuksia, oikeat supistukset tulee ihan säännöllisesti. Neljän tunnin jälkeen mä ihan itkin että minkalaisia ne oikeat supistukset mahtaa olla kun nämä leikkisupistukset on jo näin kamalat. Lähdettiin sitten niiden leikkisupistuksien kanssa kun ajattelin että saan jotain puudutusta. Olin melkein kokonaan auki eikä muuta ollut kuin ilokaasua. Tuijotin koko aika seinässä olevaa kelloa. Loppuun saakka oli epäsäännöllistä leikkisupistusta....Onneksi ei tullut "oikeita" supistuksia kun ihan siinä leikissä oli jo tuskaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vain yhden lapsen synnyttänyt ja kokemus synnytyssairaalassa oli niin traumatisoiva kokemus etten enää ikinä hanki lisää lapsia! Olo oli kuin porsiva possu jossain laitosmaisessa karsinassa ilman inhimillistä kohtelua. Ensiäitejä kohdellaan kuin jotain roskaa. Sain huonosti apua myös imetyksessä, tympeää palvelua (jos sitä palveluksi voi edes sanoa).
Mutta juu itse asiaan, olen pahoillani tämänkin äidin puolesta. Miksi tällaista tapahtuu hyvinvointi-Suomessa?
Sivusta, mutta synnytysosastolla harjoittelun tehneenä, nykyäidit on kuin jotain ihme rokkitähtiä, laitokselle tullaan kilometrin mittaisen raiderin kanssa, ja jos kaikkiin oikkuihin ei myönnytä, aletaan syyttää "synnytysväkivallasta". Juuri tuo asenne, että ollaan paikalla vaatimassa palvelua on se mikä nyppii. Henkilökunta on siellä auttamassa lasta maailmaan parhaalla mahdollisella tavalla. Heillä on siitä hommasta enemmän kokemusta kuin sinulla. Kannattaa uskoa ammattilaisia.
Ammattilainen alkaa sitten käyttäytyä ja toimia kuin ammattilainen ja osaa asiansa, eikä heittele mutu-tuntumia vastaukseksi! Ponnarin nakkelu ei myöskään ole riittävän vakuuttavaa. Siinä pari asiaa välittömästi korjattavaksi. Saa suorittaa. Palaa asiaan, kun alkaa sujua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu pahalta tämän äidin puolesta :(
Javtoki muidenkin, jotka ovat saaneet asiatonta kohtelua synnärillä. Tämä keissi päättyi vain harvinaisen ikävästi.
Oma lapseni syntyi kotiin, kun sairaalaan ei otettu. Suositukset olivat säännölliset ja vedet menneet.
Lapsi syntyi ennen kuin lanssi ehti paikalle.
Luojan kiitos terveenä, mutta kokemus oli itselleni ja miehelleni niin traumaattinen, että emme ole ikinä harkinneet toista lasta.Perhanan puhelin kirjoittelee taas omiaan.
Piti kirjoittaa että oli säännölliset supistukset, ei suositukset.Ja taas näitä, että puhelimen syy! Sinähän sen viestin lähetät. Lue ensin mtä lähetät.
:DD
Kauhea tapaus, voimia perheelle.
Itse olen onnekkaasti synnyttänyt kaksi lasta, ja päässyt TYKS:iin silloin kun halusin sinne päästä, mutta omista oikeuksista täytyy kyllä pitää huolta. Kuopukseni oli perätilassa ja hänen osaltaan oli sovittu suunniteltu sektio. Lapsi alkoi kuitenkin syntyä ennen sovittua leikkausaikaa, ja vielä sairaalan aulassa sain käydä yhden taistelun siitä, leikataanko vai suostuisinko kuitenkin yrittämään alatiesynnytystä. Pidin pintani ja sektio tehtiin. Vauvan synnyttyä hän paljastui yli nelikiloiseksi ja sairaalan ohjeiden mukaan nelikiloista perätilavauvaa ei pidä yrittää synnyttää alakautta. Tässäkin olisi voinut käydä hullusti, jos olisin uskonut henkilökunnan suostuttelua.
Näissä jutuissa on se paha puoli, että toinen osapuoli ei koskaan saa sanoa mitään. Kuraa voidaan heittää kaikista asioista. Oli totta tai ei. Tähän juttuun en ota kantaa. Ihmiset oikein kinuavat päästä lööppien sivuille. Josko olisi ura somettajana aukeamassa.
Lieneekö helpompi päästä sisään, kun kertoo ettei tarvitse lääkkeellistä kivunlievitystä? Tarviihan niihin enemmän osajaa, hoitajaa. Kun itselle ei ole tullut vielä vastaan tilannetta että olisi kipuillessa haluttu estellä pääsemästä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan naiset synnyttivät lapset kotona saunassa ilman mitään sähköä, kivunlievitystä tai mitään muitakaan nykyajan mukavuuksia. Tuskin edes kätilöä oli apuna vaan apuna oli korkeintaan joku naapurin emäntä tai kupparimuori. Siellä sitä lapsi toisensa jälkeen lykättiin maailmaan ilman mitään ongelmia vielä ihan hyvin jotain 150-200 vuotta sitten. Pakkanen paukkui nurkissa, sudet ulvoivat saunan ulkopuolella ja se kuppariämmä yritti päreen valossa tihrustaa sinne naisen peräpäähän, että joko se lapsi on tulossa. Nykyajan naistenkin pitäisi hyvin pystyä samaan kun heidän isoisoisoisoäiditkin pystyivät siihen.
Kun tunnut noin hyvin tietävän, niin voisit myös laittaa tilastoa äiti- ja lapsikuolleisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän pienelle synnärille pääsee sisään milloin tahansa, vaikka olisi millainen ruuhka. Viisaat päättäjät tosin yrittävät sitä sulkea potilasturvallisuuteen vedoten kun ei ole tarpeeksi synnytyksiä.
Mutta kivunlievitystä ei taida saada koska vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmea tilanne.
Eikö kotona olisi pystynyt synnyttämään.
Kyllä kokenut hoitaja olisi auttanut.
Itse olen auttanut lapsen maailmaan auton takapenkillä. Vauvan isä hermona eikä osannut tehdä mitään.
Kyllä maallikko myös osaa jos tarve vaatii.
Miten se äiti olisi lapsen kotona synnyttänyt jos ei ollut esim paikat kunnolla auki vielä? Ei sitä voi vaan pullauttaa ulos ennen kun kohdunkaula on oikeasti auennut.
Kohdunkaula lyhenee, kohdunsuu aukeaa, jos tarkkoja ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea tapaus, voimia perheelle.
Itse olen onnekkaasti synnyttänyt kaksi lasta, ja päässyt TYKS:iin silloin kun halusin sinne päästä, mutta omista oikeuksista täytyy kyllä pitää huolta. Kuopukseni oli perätilassa ja hänen osaltaan oli sovittu suunniteltu sektio. Lapsi alkoi kuitenkin syntyä ennen sovittua leikkausaikaa, ja vielä sairaalan aulassa sain käydä yhden taistelun siitä, leikataanko vai suostuisinko kuitenkin yrittämään alatiesynnytystä. Pidin pintani ja sektio tehtiin. Vauvan synnyttyä hän paljastui yli nelikiloiseksi ja sairaalan ohjeiden mukaan nelikiloista perätilavauvaa ei pidä yrittää synnyttää alakautta. Tässäkin olisi voinut käydä hullusti, jos olisin uskonut henkilökunnan suostuttelua.
Ilman muuta synnytys on ensisijainen vaihtoehto. Sitä suosimalla ajatellaan lapsen ja äidinkin etua.
Yleensä sikiön kehitystä seurataan ja tiedetään, minkä kokoinen hän on, mutta toki se on vain arvio.
Aina voi käydä hullusti, ja yleensä kai meneekin - tärkeintä on, ettei mene LIIAN hullusti.
Millä logiikalla syntyvyys voi olla liian alhainen, kun synnytyssairaaloihin ei mahdu?
Vierailija kirjoitti:
Lieneekö helpompi päästä sisään, kun kertoo ettei tarvitse lääkkeellistä kivunlievitystä? Tarviihan niihin enemmän osajaa, hoitajaa. Kun itselle ei ole tullut vielä vastaan tilannetta että olisi kipuillessa haluttu estellä pääsemästä sisään.
Miksi olisi pitänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vain yhden lapsen synnyttänyt ja kokemus synnytyssairaalassa oli niin traumatisoiva kokemus etten enää ikinä hanki lisää lapsia! Olo oli kuin porsiva possu jossain laitosmaisessa karsinassa ilman inhimillistä kohtelua. Ensiäitejä kohdellaan kuin jotain roskaa. Sain huonosti apua myös imetyksessä, tympeää palvelua (jos sitä palveluksi voi edes sanoa).
Mutta juu itse asiaan, olen pahoillani tämänkin äidin puolesta. Miksi tällaista tapahtuu hyvinvointi-Suomessa?
Sivusta, mutta synnytysosastolla harjoittelun tehneenä, nykyäidit on kuin jotain ihme rokkitähtiä, laitokselle tullaan kilometrin mittaisen raiderin kanssa, ja jos kaikkiin oikkuihin ei myönnytä, aletaan syyttää "synnytysväkivallasta". Juuri tuo asenne, että ollaan paikalla vaatimassa palvelua on se mikä nyppii. Henkilökunta on siellä auttamassa lasta maailmaan parhaalla mahdollisella tavalla. Heillä on siitä hommasta enemmän kokemusta kuin sinulla. Kannattaa uskoa ammattilaisia.
Alalla toimivana olen huomannut saman. Luulen että tässäkin on joillain somevaikuttajilla osansa taustalla. Siis kun nämä seuratuimmat tyrkyt ovat päivityksissään haukkuneet synnäreitä siitä, kun nämä prinsessat ei ole saaneet erityiskohtelua. Niin sitten seuraajat, jotka ei olisi muuten tulleet ajatelleeksikaan erityisvaatimusten esittämistä, alkavat esikuvansa mukaisesti diivailemaan.
Hiukan noloa vastailla omiin viesteihinsä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu, kun kaikki pitää keskittää. Täällä maaseudun pikkukaupungissa onneksi on saanut synnytysten osalta huippuhoitoa. Aina on päässyt heti hoitoon ja vastaanotolle.
Etenkin jos on jo kolmatta lasta odottava, niin varmasti osaa tunnistaa jos on hätä. Miksi ei vaan mennyt sairaalaan, vaikka sanottiin että ole kotona.
Jospa et nyt syyllistäisi tätä äitiä. Hänellä on tarpeeksi murhetta muutenkin.
Tämä on aivan hirvittävä uutinen. En osaa edes kuvitella mitä tuo äiti käy henkisesti läpi. Kun lapsi kuolee juuri silloin kun ilo ja jännitys syntymästä ylimmillään, terveydenhuollon välinpitämättömyyden takia. Miksi äidin hätää ei ole otettu todesta???
Hepokatti kirjoitti:
Yksityisenäkin suomessa voi synnyttää ja silloin synnyttäjää ei käännytetä kotiin. Miksi ei siis synnyttänyt yksityispotilaana kun kerta sairaalaan halusi ilmeisen ajoissa?
Miten niin "halusi sairaalaan ilmeisen ajoissa"? Hänelle oli tehty synnytyksen käynnistys, luultavasti raskauden keston vuoksi tms. syystä (mutta ei niitä käynnistyksiä omasta halusta saa, vain siksi että haluaisi "synnyttää ajoissa"). Sitten hänet lähetettiin kotiin missä hän huomasi että sikiöllä asiat eivät ole hyvin, liikettä ei tunnu. Siksi hän halusi tutkimuksiin.
Miten julma ja häijy voi ihminen olla?
Kaveri synnytti kotona lapsensa, kun synnärillä sanottiin koko ajan että odota vielä hetki, odota vielä hetki... Ei todellakaan olisi halunnut kotisynnytystä. Onneksi kaikki meni hyvin eikä ollut ensisynnyttäjä kyseessä.
Alalla toimivana olen huomannut saman. Luulen että tässäkin on joillain somevaikuttajilla osansa taustalla. Siis kun nämä seuratuimmat tyrkyt ovat päivityksissään haukkuneet synnäreitä siitä, kun nämä prinsessat ei ole saaneet erityiskohtelua. Niin sitten seuraajat, jotka ei olisi muuten tulleet ajatelleeksikaan erityisvaatimusten esittämistä, alkavat esikuvansa mukaisesti diivailemaan.