Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli
Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.
Kommentit (969)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmea tilanne.
Eikö kotona olisi pystynyt synnyttämään.
Kyllä kokenut hoitaja olisi auttanut.
Itse olen auttanut lapsen maailmaan auton takapenkillä. Vauvan isä hermona eikä osannut tehdä mitään.
Kyllä maallikko myös osaa jos tarve vaatii.
Miten se äiti olisi lapsen kotona synnyttänyt jos ei ollut esim paikat kunnolla auki vielä? Ei sitä voi vaan pullauttaa ulos ennen kun kohdunkaula on oikeasti auennut.
Tässähän se synnytys ei tosiaan ole edes alkanut/käynnistynyt. Siksi juuri on aika kinkkinen tilanne sen suhteen missä vaiheessa asiaan olisi voitu vaikuttaa.
Tässä se näkyy, se synnyttäjien ja vauvojen arvostus. Äitejä ei Kuunnella, heidän huolensa sivuutetaan, heitä komennellaan ja nöyryytetään niin että välillä on vain hyvää tuuria ettei käy pahasti. Tällä kertaa ei käynyt hyvä tuuri.
jos minä asuisin Porvoon seudulla, niin mieluumin menisin synnyttämään Kotkaan kuin Helsinkiin. Matka-aika on vain n. 20 min pidempi. Senhän saa valita itse, missä haluaa terveydenhoitoa. Sama vaikka missä tahansa päivystysasiassa. Kyllä minä mieluumin menen päivystykseen Porvoosta Kotkan keskussairaalaan ja jonotan siellä 4h kuin että menen Meilahden sairaalaan ja jonotan siellä 24h.
Onko oikeasti homma mennyt sellaiseksi, että kun kolmatta lastaan saamassa oleva äiti tietää kyllä tarkkaan itse, että kaikki ei ole kunnossa, niin hän ei voi vain mennä sairaalaan? Että sinne pitää soittaa ensin ja pyytää lupa?
Ei mene jakeluun.
Saakohan tämäkään tapaus teitä yhteiseen mielenilmaukseen? Kuinka pitkään vielä odotatte?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen saanut kaksi lastani Turussa. Eipä valittamista.
Minun kokemukseni on, että Turussa lykättiin turhaan täysaikaisen vauvan synnytyksen käynnistämistä ilmeisesti kiireen takia. Vauvani kasvu oli pysähtynyt, mutta koska käyrien mukaan vauvan vointi oli hyvä, niin kotiin vaan ja uusi aika viikon päähän. Vähän sillä asenteella, että kyllähän se ultrattu kokoarvio voi olla vähän alakanttiinkin (todellisuudessa vauva oli vieläkin pienempi).
Perustouhua, itse olen 3 kertaa aina puhelimessa valehdellut kipujen olevan kovempia kuin ne ovatkaan, jotta olen saanut "luvan" mennä sairaalaan. Kotona on tuntunut turvattomalta olla. Aina on ehdotettu suihkua, panadolia ja kotona pysymistä, mutta olen aina valehdellut jo ottaneeni suihkun ja panadolin ja olen sitten päässyt sairaalaan. Suosittelen muillekkin näin toimimista, en ota mitään riskejä terveyden suhteen tässä asiassa. 3 tervettä lasta on ja lisää ei enää tule.
Ihan hullua että pitää liioitella tai suoranaisesti valehdella päästäkseen synnyttämään sairaalaan. Miten meillä voidaan arvostaa näin vähän synnyttäjiä ja synnytettäviä?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti homma mennyt sellaiseksi, että kun kolmatta lastaan saamassa oleva äiti tietää kyllä tarkkaan itse, että kaikki ei ole kunnossa, niin hän ei voi vain mennä sairaalaan? Että sinne pitää soittaa ensin ja pyytää lupa?
Ei mene jakeluun.
Aina on soitettu synnytysosastolle ennen kotoa lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni on, että Turussa lykättiin turhaan täysaikaisen vauvan synnytyksen käynnistämistä ilmeisesti kiireen takia. Vauvani kasvu oli pysähtynyt, mutta koska käyrien mukaan vauvan vointi oli hyvä, niin kotiin vaan ja uusi aika viikon päähän. Vähän sillä asenteella, että kyllähän se ultrattu kokoarvio voi olla vähän alakanttiinkin (todellisuudessa vauva oli vieläkin pienempi).
Ja syy siihen, miksi oletan syynä olleen kiireen: minut vastaanottanut lääkäri sanoi, että synnytykseni on syytä käynnistää, mutta hän keskustelee vielä vanhemman kollegan kanssa yksityiskohdista. Kätilöiden puheista kävi ilmi, että sairaalassa oli täyttä, ja oli tilastollisestikin vilkas synnytyskuukausi. Odottelin toisessa huoneessa käyrillä, ja sitten kätilö tuli sanomaan, että heippa vaan, nyt kävi näin. Lopputuloksena sitten viikon päästä noin viikkoa ennen laskettua aikaa keskosen mitoissa oleva vauva.
HUS vaan sanoo että kyseessä on yksittäistapaus.
En yllättynyt.
Ei suomalaisia synnyttäjiä arvosteta. Muita kylläkin.
Miettikääs äidit tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syy siihen, miksi oletan syynä olleen kiireen: minut vastaanottanut lääkäri sanoi, että synnytykseni on syytä käynnistää, mutta hän keskustelee vielä vanhemman kollegan kanssa yksityiskohdista. Kätilöiden puheista kävi ilmi, että sairaalassa oli täyttä, ja oli tilastollisestikin vilkas synnytyskuukausi. Odottelin toisessa huoneessa käyrillä, ja sitten kätilö tuli sanomaan, että heippa vaan, nyt kävi näin. Lopputuloksena sitten viikon päästä noin viikkoa ennen laskettua aikaa keskosen mitoissa oleva vauva.
Miksi se synnytys olisi pitänyt käynnistää siis vkoa aiemmin? Parempihan hänen oli se vko vielä kasvaa.
Heh heh joka asia vaan vedetään. Yksittäistapaus. No tässä tulos.
Yksittäistapauksia joka saralla. Kyllä te mammat tiedätte.
Vierailija kirjoitti:
Syytteeseen vaan lääkäri. Suomessa ei epäpäteviä lääkäreitä virkavirheistä useinkaan tuomita, hyväveliverkosto ja lääkäripula. Nyt aika tiukentaa tilannetta viimeistään.
Luuletko, että tähän tilanteeseen liittyy lääkäri mitenkään? Itse olen kolme lasta synnyttänyt näkemättä vilaustakaan lääkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene jakeluun.
Aivan ilmoittaakseen, että nyt tulen sairaalaan. Ei siinä lupia kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene jakeluun.
Aivan ilmoittaakseen, että nyt tulen sairaalaan. Ei siinä lupia kysellä.
Ei kyselläkään, mutta he voivat sieltä ehdottaa vielä kotona pysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona synnytys voi käynnistyä nopeammin kuin sairaalassa maatessa.
Mutta en ymmärrä miksi kielletään menemästä sairaalaan. Mihin tämä terveydenhuolto oikein on mennyt? Ei sitä turhaan äidit soittele sinne vaan heillä on huoli.
Tämä alkaa olla jonkun banaanivaltion tason terveydenhuoltoa.
Jos oma synnytyssairaala sanoo että älä tule niin mene naapurikuntaan synnyttämään. Ketään ei päivystyksestä käännytetä ilman tutkimuksia, mene vähintään sinne jos ei synnytyssairaala sanoo eioota.
Ei kielletä menemästä sairaalaan tai päivystykseen, vain synnärille. Ja syy on se, että synnärillä ei ole tarkoitus viettää aikaa tai odotella vaan synnyttää.
Ymmärrätköhän sinä, että synnytyssairaaloissakin on osastoja, joiden vuodepaikoilla hoidetaan raskaana olevaa? Vai ajatteletko, että synnytyssairaalassa on vain synnytyssaleja ja perhehuoneita / äiti & vauva -normihuoneita?
Ymmärrän, sitähän mä sanoin. Luuletko että sä et voi mennä päivystykseen tällaiseen sairaalaan vaan vain synnytysosastolle ja vasta luvan saatuasi. Kun sä soitat synnärille, eli synnytysosastolle, tietenkin he voivat sanoa ettei ole aika vielä tulla. Silloin sä soitat päivystykseen tai naisten polille siinä samassa sairaalassa.
Voihan byrokratia! Jos asia menee näin, sitten sieltä synnytysosastolta olisi pitänyt antaa ohje, että soita päivystykseen ja mene sinne, kun lapsen liikkeitä ei enää tunnu, ja mene nopeasti sittenkin. Potilaan ei tarvitse olla perillä sairaalan organisaatiorakenteesta.
Kun potilas soittaa selkeän hädän kanssa, potilas ohjataan saamaan apua. Ei ole ammattimaista toimintaa, jos synnytyksen käynnistymisen jälkeen ei synnytysosastolta voida auttaa edes sen vertaa, että ohjattaisiin tarkastukseen, jos vauvan liikkeet ovat lakanneet kokonaan tuntumasta.
No se on totta tietenkin että olisi pitänyt ohjeistaa.
Ihan viimeistään pitäisi ohjeistaa siinä vaiheessa, kun äiti soittaa samalla asialla toista kertaa. Siitähän voi päätellä, että äiti ei tiedä, mistä muualta saisi apua ja vauvan tilanteen tarkistettua. Kamalaa välinpitämättömyyttä sairaalan taholta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisit halunnut synnyttää vielä keskeneräisemmän vauvan?
Hoitajille kuuluu palkka ja hyvät työolot. Olisitko itse kätilö 16e tuntipalkalla?
Terveydenhuolto on ollut vuosia kriisissä ja hoitajia ei ole kuunneltu?
Hoitajat ovat väsyneitä jatkuviin ylitöihin.
Mitä muita keinoja hoitajille jäi kuin lakko?
Miksi päättäjiä ei kiinnosta?
Mitä kamalaa pitää vielä tapahtua, että hoitajia kuunnellaan?