Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli
Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.
Kommentit (969)
Sisarellani tehtiin käynnistys jo viikolla 38 kun huomattiin että istukka ei toimi enää täysillä. Onneksi syntyi täysin terve lapsi joka on nyt reipas koululainen. Ja tämä siis pk-seudun ulkopuolella ja synnytystä valvottiin koko ajan hyvin käynnistymisestä loppuun asti.
Käynnistykseen voidaan päätyä yliaikaisuuden tai istukkaongelmien lisäksi myös vaikkapa lapsen suuren koon vuoksi tai jos alkaa olla jotain merkkejä siitä että äitille on kehittymässä raskausmyrkytys. Turha tulla tähän kenenkään paasamaan miten käynnistäminen on väärin, lapsikuolleisuus ja äitikuolleisuus olisi täällä paljon korkeampi jos palattaisiin johonkin 1900-luvun alun synnytysmetodeihin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt artikkelin perään on lisätty kysely siitä, miten synnytyssairaaloiden ruuhkat ovat vaikuttaneet perheiden ja ammattilaisten elämään. Kannattaa käydä vastaamassa.
Joo vastaisin, mutta vaihtoehtoina ei ole kätilöopistoa. Ja muutenkin on pelkästään hesan sairaalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona synnytys voi käynnistyä nopeammin kuin sairaalassa maatessa.
Mutta en ymmärrä miksi kielletään menemästä sairaalaan. Mihin tämä terveydenhuolto oikein on mennyt? Ei sitä turhaan äidit soittele sinne vaan heillä on huoli.
Tämä alkaa olla jonkun banaanivaltion tason terveydenhuoltoa.
Jos oma synnytyssairaala sanoo että älä tule niin mene naapurikuntaan synnyttämään. Ketään ei päivystyksestä käännytetä ilman tutkimuksia, mene vähintään sinne jos ei synnytyssairaala sanoo eioota.
Ei kielletä menemästä sairaalaan tai päivystykseen, vain synnärille. Ja syy on se, että synnärillä ei ole tarkoitus viettää aikaa tai odotella vaan synnyttää.
Ymmärrätköhän sinä, että synnytyssairaaloissakin on osastoja, joiden vuodepaikoilla hoidetaan raskaana olevaa? Vai ajatteletko, että synnytyssairaalassa on vain synnytyssaleja ja perhehuoneita / äiti & vauva -normihuoneita?
Ymmärrän, sitähän mä sanoin. Luuletko että sä et voi mennä päivystykseen tällaiseen sairaalaan vaan vain synnytysosastolle ja vasta luvan saatuasi. Kun sä soitat synnärille, eli synnytysosastolle, tietenkin he voivat sanoa ettei ole aika vielä tulla. Silloin sä soitat päivystykseen tai naisten polille siinä samassa sairaalassa.
Jokaiselle jaetaan numerot, joihin soittaa. Se synnärin numero on todella vain siihen että soittaa synnytyksen jo ollessa käynnissä. Se toinen numero on sitä varten että siihen soitetaan jos huoli vauvasta herää. Tossa tapauksessa toki synnytys oli käynnistetty ja siksi soitti synnytysosastolle, mene ja tiedä olisiko lopputulos erilainen, jos olisi mennyt päivystykseen. Kauhea juttu joka tapauksessa.
Tässäkään tapauksessa tuskin kenenkään tarvitsee kantaa vastuuta. Lääkäreitä, hoitajia ym. on vapautettu syytteistä sillä perusteella, että ei ole varmaa, olisiko potilas jäänyt eloon, vaikka olisi tehty toimenpiteet ja annettu oikeat hoidot. Sitä perustetta tullaan varmasti käyttämään tässäkin jutussa.
Esim se, ettei uskota olevan vielä kipeä, jos vitsailee. Mulla ainakin tulee sitä törkeempää läppää mitä vaikeampi on olla.
2 käynnistystä ja molemmilla kertoilla jäin sairaalaan ja mies myös.
Tämmöiseksi tämä nykyään on mennyt. Synnyttäjiä pompotellaan kuin mitäkin lihakarjaa ympäriinsä. Kun sairaalaan menee hyvissä ajoin, sanotaan että olisit vielä odotellut ja kun menet viime tipassa niin haukutaan että etpä osannut ajoissa tulla. Teitä niin tai näin niin teet väärin ja olet suorastaan taakaksi. Kohta varmaan pitää jokaisen synnyttää yksin kotona ja kätilö on läsnä jollain etäyhteydellä, ettei vaik terveydenhuollolle tule kuluja siitä että uusia veronmaksajia syntyy.
Oksettaa tämän maan tilanne.
Tästä on 20 vuotta enkä tiedä oliko silloin eri koneet mittaamassa supistuksia tai miten sellainen voi mennä rikki, mutta serkulla ei uskottu olevan supistuksia kun käyrille ei piirtynyt.Kovat oli kivut, peloissaan oleva ensisynnyttäjä ja käskettiin vaan mennä kotiin jonne oli noin 20km. Itki tyhjässä keskusairaalaan aulassa ja ravasi rinkkiä, miehensä koetti rauhoitella. Lopulta lapsivedet meni siihen paikkaan ja noin 10 min synnytysaliin pääsystä vauva syntyi ilman epiduraalia, edes ilokaasua ei ehditty antaa.
Ja hoitaja/kätilö kuka lie intti vaan ylimielisesti vastaan siihen saakka kunnes näki vauvan pään pilkistävän.
Tämä "pienessä ja kodikkaassa" Mikkelin keskussairaalassa
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen käynnistys on aina riski,mitä synnyttäjälle vähätellään.
Suomessa käynnistetään synnytys vain, jos raskauden jatkuminen on suurempi riski kuin käynnistys. Suomessa käynnistys tehdään siis vain lääketieteellisin perustein. Lääketieteellinen peruste ei ole se, että äiti haluaa. Käynnistyksestä päättää aina lääkäri, ei esim. kätilö.
Suomessa kolmasosa synnytyksistä käynnistetään. Esim. Ruotsiss ja monissa muissa länsimaissa käynnistetään vielä suurempi osa. Suomessa raskauksien annetaan jatkua lasketun ajan yli useammin ja pidemmälle kuin monissa muissa maissa, joissa käynnistetään matalammalla kynnyksellä.
Itse pelkäsin käynnistystä aivan kauheasti kaikkien lukemieni nettikomenttien yms. takia. Lopulta kaksi käynnistettyä synnytystä oli omalla kohdallani paljon helpompia ja parempia kokemuksia kuin kaksi luonnollista synnytystäni. En ole samaa mieltä, että riskejä vähäteltäisiin. Molemmilla kerroilla olen saanut esitteen, jossa riskeistä kerrotaan ja niistä on saanut keskustella. Itse olen sitä mieltä, että vauva-palstalla käynnistyksen riskejä
liioitellaan.
Tämä uutinen oli tietenkin minustakin aivan hirveä. Käymnistykseen on varmasti ollut lääketieteellinen syy ja raskauden jatkuminen olisi ollut myös riski. Tutkimuksia, hoitoa ja seurantaa ei ole tehty asianmukaisesti. Täällä meillä ei käynnistyksen jälkeen laiteta kotiin ja aina on kyselty, tuntuuko liikkeet, otettu käyrää ja ultraa ym. Aivan hirveä tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on 20 vuotta enkä tiedä oliko silloin eri koneet mittaamassa supistuksia tai miten sellainen voi mennä rikki, mutta serkulla ei uskottu olevan supistuksia kun käyrille ei piirtynyt.Kovat oli kivut, peloissaan oleva ensisynnyttäjä ja käskettiin vaan mennä kotiin jonne oli noin 20km. Itki tyhjässä keskusairaalaan aulassa ja ravasi rinkkiä, miehensä koetti rauhoitella. Lopulta lapsivedet meni siihen paikkaan ja noin 10 min synnytysaliin pääsystä vauva syntyi ilman epiduraalia, edes ilokaasua ei ehditty antaa.
Ja hoitaja/kätilö kuka lie intti vaan ylimielisesti vastaan siihen saakka kunnes näki vauvan pään pilkistävän.
Tämä "pienessä ja kodikkaassa" Mikkelin keskussairaalassa
Milloin suomessa aletaan vihdoin kohdella synnyttäjää kuin ihmistä? Edes poikivaa lehmää ei kohdella näin huonosti, vaan yritetään auttaa synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Esim se, ettei uskota olevan vielä kipeä, jos vitsailee. Mulla ainakin tulee sitä törkeempää läppää mitä vaikeampi on olla.
Se, että on kipeä ei ole syy hoitoon. kipu on henkilökohtainen tuntemus. Tässä tapauksessa esim. Lapsiveden tihkuminen olisi ollut syy päästä edes tarkastukseen.
Karmea tilanne.
Eikö kotona olisi pystynyt synnyttämään.
Kyllä kokenut hoitaja olisi auttanut.
Itse olen auttanut lapsen maailmaan auton takapenkillä. Vauvan isä hermona eikä osannut tehdä mitään.
Kyllä maallikko myös osaa jos tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en ymmärrä miksi kielletään menemästä sairaalaan. Mihin tämä terveydenhuolto oikein on mennyt? Ei sitä turhaan äidit soittele sinne vaan heillä on huoli.
Jos oma synnytyssairaala sanoo että älä tule niin mene naapurikuntaan synnyttämään. Ketään ei päivystyksestä käännytetä ilman tutkimuksia, mene vähintään sinne jos ei synnytyssairaala sanoo eioota.
Ei kielletä menemästä sairaalaan tai päivystykseen, vain synnärille. Ja syy on se, että synnärillä ei ole tarkoitus viettää aikaa tai odotella vaan synnyttää.
Ymmärrätköhän sinä, että synnytyssairaaloissakin on osastoja, joiden vuodepaikoilla hoidetaan raskaana olevaa? Vai ajatteletko, että synnytyssairaalassa on vain synnytyssaleja ja perhehuoneita / äiti & vauva -normihuoneita?
Ymmärrän, sitähän mä sanoin. Luuletko että sä et voi mennä päivystykseen tällaiseen sairaalaan vaan vain synnytysosastolle ja vasta luvan saatuasi. Kun sä soitat synnärille, eli synnytysosastolle, tietenkin he voivat sanoa ettei ole aika vielä tulla. Silloin sä soitat päivystykseen tai naisten polille siinä samassa sairaalassa.
Voihan byrokratia! Jos asia menee näin, sitten sieltä synnytysosastolta olisi pitänyt antaa ohje, että soita päivystykseen ja mene sinne, kun lapsen liikkeitä ei enää tunnu, ja mene nopeasti sittenkin. Potilaan ei tarvitse olla perillä sairaalan organisaatiorakenteesta.
Kun potilas soittaa selkeän hädän kanssa, potilas ohjataan saamaan apua. Ei ole ammattimaista toimintaa, jos synnytyksen käynnistymisen jälkeen ei synnytysosastolta voida auttaa edes sen vertaa, että ohjattaisiin tarkastukseen, jos vauvan liikkeet ovat lakanneet kokonaan tuntumasta.
Vierailija kirjoitti:
Syytteeseen vaan lääkäri. Suomessa ei epäpäteviä lääkäreitä virkavirheistä useinkaan tuomita, hyväveliverkosto ja lääkäripula. Nyt aika tiukentaa tilannetta viimeistään.
Oliko tilanteessa muka konsultoitu lääkäriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen käynnistys on aina riski,mitä synnyttäjälle vähätellään.
Suomessa käynnistetään synnytys vain, jos raskauden jatkuminen on suurempi riski kuin käynnistys. Suomessa käynnistys tehdään siis vain lääketieteellisin perustein. Lääketieteellinen peruste ei ole se, että äiti haluaa. Käynnistyksestä päättää aina lääkäri, ei esim. kätilö.
Suomessa kolmasosa synnytyksistä käynnistetään. Esim. Ruotsiss ja monissa muissa länsimaissa käynnistetään vielä suurempi osa. Suomessa raskauksien annetaan jatkua lasketun ajan yli useammin ja pidemmälle kuin monissa muissa maissa, joissa käynnistetään matalammalla kynnyksellä.
Itse pelkäsin käynnistystä aivan kauheasti kaikkien lukemieni nettikomenttien yms. takia. Lopulta kaksi käynnistettyä synnytystä oli omalla kohdallani paljon helpompia ja parempia kokemuksia kuin kaksi luonnollista synnytystäni. En ole samaa mieltä, että riskejä vähäteltäisiin. Molemmilla kerroilla olen saanut esitteen, jossa riskeistä kerrotaan ja niistä on saanut keskustella. Itse olen sitä mieltä, että vauva-palstalla käynnistyksen riskejä
liioitellaan.Tämä uutinen oli tietenkin minustakin aivan hirveä. Käymnistykseen on varmasti ollut lääketieteellinen syy ja raskauden jatkuminen olisi ollut myös riski. Tutkimuksia, hoitoa ja seurantaa ei ole tehty asianmukaisesti. Täällä meillä ei käynnistyksen jälkeen laiteta kotiin ja aina on kyselty, tuntuuko liikkeet, otettu käyrää ja ultraa ym. Aivan hirveä tapaus.
Koska hän ei ole jäänyt sairaalaan, mä uskon kyseessä olleen suunniteltu käynnistys yliaikaisena. Mutta oli miten oli, hirveä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Karmea tilanne.
Eikö kotona olisi pystynyt synnyttämään.
Kyllä kokenut hoitaja olisi auttanut.
Itse olen auttanut lapsen maailmaan auton takapenkillä. Vauvan isä hermona eikä osannut tehdä mitään.
Kyllä maallikko myös osaa jos tarve vaatii.
Miten se äiti olisi lapsen kotona synnyttänyt jos ei ollut esim paikat kunnolla auki vielä? Ei sitä voi vaan pullauttaa ulos ennen kun kohdunkaula on oikeasti auennut.
Elämässä ei aina saa kaikkea mitä haluaa olisi yksi tapaamistani lääkäreistä sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan byrokratia! Jos asia menee näin, sitten sieltä synnytysosastolta olisi pitänyt antaa ohje, että soita päivystykseen ja mene sinne, kun lapsen liikkeitä ei enää tunnu, ja mene nopeasti sittenkin. Potilaan ei tarvitse olla perillä sairaalan organisaatiorakenteesta.
Kun potilas soittaa selkeän hädän kanssa, potilas ohjataan saamaan apua. Ei ole ammattimaista toimintaa, jos synnytyksen käynnistymisen jälkeen ei synnytysosastolta voida auttaa edes sen vertaa, että ohjattaisiin tarkastukseen, jos vauvan liikkeet ovat lakanneet kokonaan tuntumasta.
No se on totta tietenkin että olisi pitänyt ohjeistaa.
Hirveää. Tuollaista ei saisi tapahtua koskaan.
Joskus ammattilaisilla sairaalassa on vain mielessään se malli, että "näin asiat aina menevät", ja kaikki asiakkaan / potilaan siitä poikkeavat havainnot jätetään huomiotta. Seuraukset voivat olla järkyttävät.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Itsellä on käynnistetty yksi synnytys sairaalassa Lääke klo 9 aamulla ja lääkäri sanoi, että käske miehen tulla kolmeksi jos haluaa nähdä lapsen syntyvän. Klo neljä iltapäivällä oli homma valmis