Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli
Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.
Kommentit (969)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti homma mennyt sellaiseksi, että kun kolmatta lastaan saamassa oleva äiti tietää kyllä tarkkaan itse, että kaikki ei ole kunnossa, niin hän ei voi vain mennä sairaalaan? Että sinne pitää soittaa ensin ja pyytää lupa?
Ei mene jakeluun.
Aina on soitettu synnytysosastolle ennen kotoa lähtöä.
Aivan ilmoittaakseen, että nyt tulen sairaalaan. Ei siinä lupia kysellä.
Ei kyselläkään, mutta he voivat sieltä ehdottaa vielä kotona pysymistä.
Sitä ehdotusta ei tarvitse noudattaa. Toki tarvitsee listata ne syyt ,miksi katsoo tarvitsevansa apua. Tuntuu oudolta tai pelottaa, ei ole validi syy.
Ei tietenkään. Mistähän tässä edes väitellään?
Ihan järkyttävä tapaus. Siis ihan käsittämätöntä
Valitettavasti aina ei apua saa, jos ei sitä vaadi. Pitäisi olla röyhkeä ja mennä väkisin. Näinhän se ei tietenkään saisi olla, että on tällaisista kiinni, kuoleeko vauva vai ei. Osa ihmisistä luottaa sairaalahenkilökunnalta saamiinsa ohjeisiin, ja kyllähän niihin pitäisikin voida luottaa!
Itseltä on vaan vähän luotto karissut, kun tiedän muutaman tapauksen, jossa potilas olisi kuollut, ellei potilas itse/omaiset olisi vaatimalla vaatineet pääsyä sairaalaan. Ja yhden tapauksen myös tiedän, jossa n. 40-vuotias mies kuoli aivoverenvuotoon, koska ambulanssihlökunta ei ottanut kyytiin - eivät uskoneet vaimon selitystä, että mies ei ole juonut mitään. Totesivat vaan, että kyllä mies saa kännissä olla ja toki puhe sammaltaa, kun on kerran perjantai-ilta. :(
Itse Jorvissa synnyttäneenä en yhtään ihmettele että tällainen on päässyt tapahtumaan. Minutkin lähetettiin kerran kotiin ja haluttiin lähettää vielä uudestaan, vaikka olin tullut ambulanssilla synnärille housut litimärkänä verestä. Vaadin itku kurkussa jäädä yöksi synnärille, johon hyvin nihkeästi suostuivat. Synnytys lähti käyntiin hyvin pian sen jälkeen.
Ihan hirveää äidille, en voi edes kuvitella miltä hänestä tuntuu... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti homma mennyt sellaiseksi, että kun kolmatta lastaan saamassa oleva äiti tietää kyllä tarkkaan itse, että kaikki ei ole kunnossa, niin hän ei voi vain mennä sairaalaan? Että sinne pitää soittaa ensin ja pyytää lupa?
Ei mene jakeluun.
Sitä ehdotusta ei tarvitse noudattaa. Toki tarvitsee listata ne syyt ,miksi katsoo tarvitsevansa apua. Tuntuu oudolta tai pelottaa, ei ole validi syy.
Ei se kyllä ihan niinkään voi mennä, että sairaalasta tulevia ohjeita noudattamalla voi lapsi päästä hengestään! Silloin vika on ohjeissa eikä syyllisyyttä voi vierittää potilaan niskaan.
Olen j*malauta sanaton. Oli vain ajan kysymys milloin käy näin, eivätkä sanat riitä kuvailemaan sitä pettymystä ja raivoa mitä tunnen juuri nyt. Miten on mahdollista että Suomi on päästetty tällaiseen tilaan jossa vauva menettää henkensä koska sairaalassa ei ole tilaa!? Ja käsketään vielä olla menemättä muuallekaan systeemiä rasittamasta. Kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene jakeluun.
Tunnen paljon 70-80-luvuilla synnyttäneitä, eikä kukaan soitellut sairaalaan.
T.hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene jakeluun.
Ei se kyllä ihan niinkään voi mennä, että sairaalasta tulevia ohjeita noudattamalla voi lapsi päästä hengestään! Silloin vika on ohjeissa eikä syyllisyyttä voi vierittää potilaan niskaan.
Kuten joku jo sanoi, tämän äidin synnytys ei käynnistynyt lainkaan käynnistyksestä huolimatta. Silloin ohjeistus on odotella rauhassa. Ikävää että kyse oli kohtuun kuolleesta lapsesta. Jossittelu on turhaa toki, mutta jos olisi mennyt ohjeistuksesta huolimatta, olisi ehkä lopputulos ollut eri. Kauhea juttu ja jos tutkimuksia on jätetty väliin, toivottavasti saa korvauksia vaikka ei se toki lasta tuo takaisin. 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene jakeluun.
T.hoitsu
Silloin ollut kaikilla puhelimiakaan. Ehkäpä tässä kohtaa aina tarkoittaa 90-luvusta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytteeseen vaan lääkäri. Suomessa ei epäpäteviä lääkäreitä virkavirheistä useinkaan tuomita, hyväveliverkosto ja lääkäripula. Nyt aika tiukentaa tilannetta viimeistään.
Luuletko, että tähän tilanteeseen liittyy lääkäri mitenkään? Itse olen kolme lasta synnyttänyt näkemättä vilaustakaan lääkäristä.
Tässä oli kyseessä käynnistetty synnytys. Käynnistys on lääketieteellinen toimenpide, jonka määrää aina lääkäri.
Suomessa on perinteisesti pidetty erittäin hyvää huolta sikiöistä ja vauvoista. Lapsikuolleisuus on ollut minimaalisen pientä. Järkyttävää, miten tämä on romutettu. Pieni vauva uhrasi henkensä. Hävetkää, päättäjät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytteeseen vaan lääkäri. Suomessa ei epäpäteviä lääkäreitä virkavirheistä useinkaan tuomita, hyväveliverkosto ja lääkäripula. Nyt aika tiukentaa tilannetta viimeistään.
Luuletko, että tähän tilanteeseen liittyy lääkäri mitenkään? Itse olen kolme lasta synnyttänyt näkemättä vilaustakaan lääkäristä.
Tässä oli kyseessä käynnistetty synnytys. Käynnistys on lääketieteellinen toimenpide, jonka määrää aina lääkäri.
No ei se käynnistäminen tässä nyt se ongelma ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene jakeluun.
T.hoitsu
Nykyään kaikki synnyttäjät saavat ohjeen, jossa oikein korostetaan, että aina pitää ensin soittaa yhteys sairaalaan ja paikalle kannattaa tulla vasta, kun henkilökunta niin sanoo. Kyllä pitäisi voida synnyttäjän luottaa, että hänelle neuvolasta ja synnytyssairaalasta annettu info pitää paikkansa eikä lapsi ainakaan näiden ohjeiden takia kuole!
Muakin yritti kätilö lähettää kotiin kesken synnytyksen, en suostunut koska tiesin kipujen perusteella vauvan syntyvän pian. Saliin en päässyt ennen kuin viime hetkellä noin tunti häätöyrityksestä. Vauva olisi luultavasti kuristunut napanuoraansa jos olisin lähtenyt kotiin, oli kiertynyt kaulan ympärille. Pakko sinne synnyttämään on lähteä sillä asenteella, että on valmis tappelemaan vastaan. Jos ei itse jaksa niin tukihenkilö. Oon kuullut liikaa läheltä piti-tilanteita. Isoja riskejä siellä otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen j*malauta sanaton. Oli vain ajan kysymys milloin käy näin, eivätkä sanat riitä kuvailemaan sitä pettymystä ja raivoa mitä tunnen juuri nyt. Miten on mahdollista että Suomi on päästetty tällaiseen tilaan jossa vauva menettää henkensä koska sairaalassa ei ole tilaa!? Ja käsketään vielä olla menemättä muuallekaan systeemiä rasittamasta. Kuvottavaa.
Millainen lapanen ei hakeudu silti hoitoon, jos on kerran varma että jokin on pielessä. Päivystys on auki 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin tietää että missä on suomen yksityiset synnytyssairaalat. Voisin uskaltaa hankkia itsellisenä äitinä yhden lapsen jos voisin olla 100% varma että saisin ensinnäkin synnytyksessä apua eikä niin että olen vaan yksin oman onneni nojassa.
Ihan ympäri Suomea on vuosia ollut yksityisiä synnytyskoteja.
Linkki haluantietää, missä sijaitsevat, muuten puhut potaskaa.
Itseasiassa yksityisellä tehtiin synnytyksiä vielä Mehiläisellä 2000-luvulla (muualla maassa ne ajettiin alas aiemmin) Kaikki ne on nyt lopetettu, koska suomalaiset eivät halunneet synnytyksestä maksaa.
Synnytyskoteja on Vantaalla, Helsingissä, Turussa ja Tampereella ainakin.
-eri
Pörriäisessä harrastettiin myös verosuunittelua.
Tuohan on laiton kuolemantuottamus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene jakeluun.
Kuten joku jo sanoi, tämän äidin synnytys ei käynnistynyt lainkaan käynnistyksestä huolimatta. Silloin ohjeistus on odotella rauhassa. Ikävää että kyse oli kohtuun kuolleesta lapsesta. Jossittelu on turhaa toki, mutta jos olisi mennyt ohjeistuksesta huolimatta, olisi ehkä lopputulos ollut eri. Kauhea juttu ja jos tutkimuksia on jätetty väliin, toivottavasti saa korvauksia vaikka ei se toki lasta tuo takaisin. 😔
Tosiaan jos synnytys ei ole käynnissä ja kaikki on muuten hyvin, ohjeistus on odotella rauhassa. Mutta jos lapsen liikkeitä ei tunnu, silloin ohjeistus on, että pitää ottaa välittömästi yhteys sairaalaan. Näin äiti on tehnyt, uutisen mukaan jopa useita kertoja. Ja jokaisen kerran on vain sanottu, että ei hätää, pysy kotona. Kyllähän se olisi pitänyt tutkia, miksi lapsi on ollut tuntikausia liikkumatta käynnistysyrityksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene jakeluun.
T.hoitsuNykyään kaikki synnyttäjät saavat ohjeen, jossa oikein korostetaan, että aina pitää ensin soittaa yhteys sairaalaan ja paikalle kannattaa tulla vasta, kun henkilökunta niin sanoo. Kyllä pitäisi voida synnyttäjän luottaa, että hänelle neuvolasta ja synnytyssairaalasta annettu info pitää paikkansa eikä lapsi ainakaan näiden ohjeiden takia kuole!
Luulisi jokaisen täysipäisen tajuavan, että se puhelimitse ohjeistanut kätilö ei voi telepaattisesti juuri sinun tilannettasi tietää asiaa tutkimatta.