Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli

Vierailija
08.12.2022 |

Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009247220.html

Kommentit (969)

Vierailija
161/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoiko äiti kenellekään että lapsivesi on mennyt? Luulisi kaksi lasta synnyttäneen tajuavan, että se on olennainen tieto.

Lapsiveden vähyys voi johtua myös siitä että uutta ei muodostu samaa tahtia kuin entistä häviää. Mikä yleensä on merkki siitä, että istukka ei enää toimi kunnolla.

Tuokin asia olisi saatu selville, mikäli olisi ultralla tarkistettu vauvan vointi, istukan toiminta ja lapsiveden määrä.

Tiedän tämän, koska omaa esikoista odottaessa ilmeni istukan vajaatoiminta plus muuta vakavaa häikkää.

Vierailija
162/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enole kuullutkaan,että lähetetään kotiin jos synnytys käynnistetty. Kuulostaa hurjalta. Kyllä huomaamihin suuntaan suomessa asiat menee. Ei ole sivistys tai hyvinvointivaltio.

Mun ystävällä on käynnistetty 2 raskautta, ja nyt viimeisimmällä kerralla hänet passitettiin käynnistyksen jälkeen kotiin. Paikkakunta Helsinki. Resurssit ja tilat ilmeisesti loppu, kun eikös se Kättäri suljettu ja kaikki on nykyään Naistenklinikalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona synnytys voi käynnistyä nopeammin kuin sairaalassa maatessa.

Mutta en ymmärrä miksi kielletään menemästä sairaalaan. Mihin tämä terveydenhuolto oikein on mennyt? Ei sitä turhaan äidit soittele sinne vaan heillä on huoli.

Tämä alkaa olla jonkun banaanivaltion tason terveydenhuoltoa.

Jos oma synnytyssairaala sanoo että älä tule niin mene naapurikuntaan synnyttämään. Ketään ei päivystyksestä käännytetä ilman tutkimuksia, mene vähintään sinne jos ei synnytyssairaala sanoo eioota.

Vierailija
164/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen käynnistys on aina riski,mitä synnyttäjälle vähätellään.

Vierailija
165/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata edes soittaa menee vaan. Jos noita kätilöakkoja kuuntelee sinne saa mennä kun pää pilkistää.

Ja silloinkin oltaisiin käännyttämässä kotiin. Toinen lapsemme syntyi 2013 silloisella Kättärillä. Supistukset alkoivat aamuyöllä ja monta kertaa soitin sairaalaan. Aina sanottiin, että pysy vaan kotona, ei voi olla vielä tosi kyseessä kun puhut noin hyvin puhelimessa. Siitä pari tuntia myöhemmin sanoin miehelle, että soita taksi. Hän joutui jäämään kotiin odottelemaan lapsenvahtia esikoiselle. Sairaalaan ehdin niin, että vastaanottotiskillä tivattiin, oletko soittanut ensin, mikset soittanut ensin. Ja onko neuvolakorttia. Iskin sen pöytään, sanoin, että en muistanut soittaa, vauva syntyy varmaan ihan kohta. Kärrättiin käyrille, jossa todettiin, että pää jo ihan näkyy. Sitten vasta kiireesti saliin, jossa kaksi ponnistusta ja poika pihalla. Joopa joo.

Mä synnytin 2013 Kättärillä ja mulle sanottiin puhelimessa että kuulostaa siltä että voit vielä olla kotona, mutta itse tiedät parhaiten. Olin soitosta kotona tunnin ja menin paikalle. Ottivat hyvin vastaan, käyrille ja tutkimukseen, saliin puoli tuntia myöhemmin. Lapsi syntyi puolitoista tuntia myöhemmin. Ei mitään pahaa sanottavaa Kättäristä, siellä synnytin toisenkin lapseni ilman ongelmia.

On tosi paljon kiinni siitä ketkä on vuorossa ja lopulta se on aina synnyttäjän vastuulla lähteekö vai odottaako.

Vierailija
166/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoiko äiti kenellekään että lapsivesi on mennyt? Luulisi kaksi lasta synnyttäneen tajuavan, että se on olennainen tieto.

Lapsiveden vähyys voi johtua myös siitä että uutta ei muodostu samaa tahtia kuin entistä häviää. Mikä yleensä on merkki siitä, että istukka ei enää toimi kunnolla.

Tuokin asia olisi saatu selville, mikäli olisi ultralla tarkistettu vauvan vointi, istukan toiminta ja lapsiveden määrä.

Tiedän tämän, koska omaa esikoista odottaessa ilmeni istukan vajaatoiminta plus muuta vakavaa häikkää.

Ei se istukan toimintahäiriö enää synnytyksen yhteydessä ikävä kyllä selviä muualla kuin salissa.

Vierailija
167/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enole kuullutkaan,että lähetetään kotiin jos synnytys käynnistetty. Kuulostaa hurjalta. Kyllä huomaamihin suuntaan suomessa asiat menee. Ei ole sivistys tai hyvinvointivaltio.

Ei koskaan ole jääty sairaalaan käynnistymistä odottelemaan, jos ei ole ollut erityistä huolta/syytä. Käynnistyminen saattaa kestää kolme päivää, kuka sen siellä synnärillä viettää?

Tässä on varmaan eroja. Minulla kaksi viimeisintä synnytystä käynnistetty Taysissa ballongilla, neljä lasta yhteensä. Molemmat jo ihan lähellä laskettua, joten kohdunsuun tilanne ollut suht hyvä. Olen ihan osastolla saanut olla odottelemassa ballongin pois tuloa, joka tullut pois n. 4 h päästä laitosta. Siitä pikku muru lääkettä suun kautta jotta supistukset pysyisi yllä ja saliin. Tämän kuopuksen tapauksessa lääkärit nimenomaan sanoivat, että eivät päästä kotiin, koska lapsivettä oli runsaasti. Molemmin päin riski, oli sitä sitten paljon tai vähän.

Vierailija
168/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta en ymmärrä miksi kielletään menemästä sairaalaan. Mihin tämä terveydenhuolto oikein on mennyt? Ei sitä turhaan äidit soittele sinne vaan heillä on huoli.

Jos oma synnytyssairaala sanoo että älä tule niin mene naapurikuntaan synnyttämään. Ketään ei päivystyksestä käännytetä ilman tutkimuksia, mene vähintään sinne jos ei synnytyssairaala sanoo eioota.

Ei kielletä menemästä sairaalaan tai päivystykseen, vain synnärille. Ja syy on se, että synnärillä ei ole tarkoitus viettää aikaa tai odotella vaan synnyttää.

Vierailija
169/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se istukan toimintahäiriö enää synnytyksen yhteydessä ikävä kyllä selviä muualla kuin salissa.

Mapsiveden vähyys selviäisi ultraäänitutkimuksella ennen ballongin laittoa. Lapsiveden vähyys kertoo istukan heikentyneestä toiminnasta.

Vierailija
170/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi synnytin 2008. Ainakin silloin Naistenklinikalla annettiin sänkypaikka osastolta ja sen jälkeen käynnistettiin, käskettiin mennä vaikka sairaala-alueelle kävelylle kun ihan hetkeen ei tapahdu. Illalla oli taas tutkimukset ja kaikkea mahdollista mitattiin. Yö kului supistellessa, vauvan synkeitä kävi yölläkin joku tsekkaamassa. Seuraavana päivänä sit syntyi. Oli tosi luottavainen ja hyvä fiilis tuolloin.

Vierailija
171/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivesien mentyä v. 1997 minulle sanottiin ettei vielä kannata tulla. Tulin ja lapsi syntyi 2h päästä. Että kyllä tätä on tapahtunut.

Vierailija
172/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata edes soittaa menee vaan. Jos noita kätilöakkoja kuuntelee sinne saa mennä kun pää pilkistää.

Ja silloinkin oltaisiin käännyttämässä kotiin. Toinen lapsemme syntyi 2013 silloisella Kättärillä. Supistukset alkoivat aamuyöllä ja monta kertaa soitin sairaalaan. Aina sanottiin, että pysy vaan kotona, ei voi olla vielä tosi kyseessä kun puhut noin hyvin puhelimessa. Siitä pari tuntia myöhemmin sanoin miehelle, että soita taksi. Hän joutui jäämään kotiin odottelemaan lapsenvahtia esikoiselle. Sairaalaan ehdin niin, että vastaanottotiskillä tivattiin, oletko soittanut ensin, mikset soittanut ensin. Ja onko neuvolakorttia. Iskin sen pöytään, sanoin, että en muistanut soittaa, vauva syntyy varmaan ihan kohta. Kärrättiin käyrille, jossa todettiin, että pää jo ihan näkyy. Sitten vasta kiireesti saliin, jossa kaksi ponnistusta ja poika pihalla. Joopa joo.

Mä synnytin 2013 Kättärillä ja mulle sanottiin puhelimessa että kuulostaa siltä että voit vielä olla kotona, mutta itse tiedät parhaiten. Olin soitosta kotona tunnin ja menin paikalle. Ottivat hyvin vastaan, käyrille ja tutkimukseen, saliin puoli tuntia myöhemmin. Lapsi syntyi puolitoista tuntia myöhemmin. Ei mitään pahaa sanottavaa Kättäristä, siellä synnytin toisenkin lapseni ilman ongelmia.

On tosi paljon kiinni siitä ketkä on vuorossa ja lopulta se on aina synnyttäjän vastuulla lähteekö vai odottaako.

Kyllä sinne tarvitsee luvan tulla. Esim. itse soittelin sinne useasti yöllä ja lopulta väkisin mentiin (sain tivattua puhelimessa osaston nimen/numeron). Ei siellä aulassa ollut ketään, kun siinä yksin odottelin, että mies parkkasi auton. Olin 10cm auki, kun tulin paikalle, ja en siis millään meinannut saada sitä lupaa tulla. Mulla ei vedet menneet koskaan (puhkaisivat kalvot sairaalassa), eikä millään suostunut uskomaan puhelimessa, että oikeasti synnytän.

Ihan sairasta, että olisi pakko jotain itkuhuutaa sinne puhelimeen vai mitä siinä pitäisi tehdä, että uskoisivat. Toisen lapsen kohdalla nimen omaan liioittelin puhelimeen aivan kaiken supistusvälistä lähtien ja vedin kunnon draamanäytelmät puhelimeen nyyhkytyksineen, mutta silloinkaan en ehtinyt olla sairaalassa niin kauaa, että antibiootti b-streptokokkiin olisi ehtinyt.

Vierailija
173/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan ole jääty sairaalaan käynnistymistä odottelemaan, jos ei ole ollut erityistä huolta/syytä. Käynnistyminen saattaa kestää kolme päivää, kuka sen siellä synnärillä viettää?

Tässä on varmaan eroja. Minulla kaksi viimeisintä synnytystä käynnistetty Taysissa ballongilla, neljä lasta yhteensä. Molemmat jo ihan lähellä laskettua, joten kohdunsuun tilanne ollut suht hyvä. Olen ihan osastolla saanut olla odottelemassa ballongin pois tuloa, joka tullut pois n. 4 h päästä laitosta. Siitä pikku muru lääkettä suun kautta jotta supistukset pysyisi yllä ja saliin. Tämän kuopuksen tapauksessa lääkärit nimenomaan sanoivat, että eivät päästä kotiin, koska lapsivettä oli runsaasti. Molemmin päin riski, oli sitä sitten paljon tai vähän.

Kuulostaa enemmän vauhdittamiselta kuin käynnistämiseltä.

Vierailija
174/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kielletä menemästä sairaalaan tai päivystykseen, vain synnärille. Ja syy on se, että synnärillä ei ole tarkoitus viettää aikaa tai odotella vaan synnyttää.

Mihin luulet synnytyksen alkuvaiheessa olevan naisen päivystyksestä ohjattavan? Luuletko tosiaan, että päivystyksessä joku sanoo, että katsotaanpa. Siellä sanotaan, että hoitosi on synnytyssairaalan asia.

Vierailija
175/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinne tarvitsee luvan tulla. Esim. itse soittelin sinne useasti yöllä ja lopulta väkisin mentiin (sain tivattua puhelimessa osaston nimen/numeron). Ei siellä aulassa ollut ketään, kun siinä yksin odottelin, että mies parkkasi auton. Olin 10cm auki, kun tulin paikalle, ja en siis millään meinannut saada sitä lupaa tulla. Mulla ei vedet menneet koskaan (puhkaisivat kalvot sairaalassa), eikä millään suostunut uskomaan puhelimessa, että oikeasti synnytän.

Ihan sairasta, että olisi pakko jotain itkuhuutaa sinne puhelimeen vai mitä siinä pitäisi tehdä, että uskoisivat. Toisen lapsen kohdalla nimen omaan liioittelin puhelimeen aivan kaiken supistusvälistä lähtien ja vedin kunnon draamanäytelmät puhelimeen nyyhkytyksineen, mutta silloinkaan en ehtinyt olla sairaalassa niin kauaa, että antibiootti b-streptokokkiin olisi ehtinyt.

No sit tämä on muuttunut, 2013 ovi avattiin isien odotushuoneen kohdalla ovikelloa soittamalla.

Vierailija
176/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko juttua ollenkaan? Kyseessä oli ballongilla käynnistetty synnytys, ennen ballongin laittoa ei ultrattu eli ei selvitetty mikä tilanne vauvalla oikeasti on.

Synnytyksenkin aikana häiriö yleensä selviää jos sikiöstä otetaan sydänkäyrää. Mutta jos käyriä ei oteta eikä äidin Huolta kuunnella niin ei varmasti selviä ennen kuin on myöhäistä.

Vierailija
177/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin luulet synnytyksen alkuvaiheessa olevan naisen päivystyksestä ohjattavan? Luuletko tosiaan, että päivystyksessä joku sanoo, että katsotaanpa. Siellä sanotaan, että hoitosi on synnytyssairaalan asia.

Ei sanota. Synnytyssairaala ei ole hoitoa varten vaan synnytystä.

Vierailija
178/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta, yhtään ilmastonpaskojaa ei tarvitse synnyttää lisää.

Miksi sinä olet täällä? En halua jakaa ilmaani sinun kanssa.

Itseäkin aina ihmetyttää, miksi nämä ihmisiä ilmastopaskojina pitävät eivät aloita vähennystalkoita itsestään vaan syyllistävät vauvoja siitä, että he syntyvät tähän maailmaan. Miksi ei pidä itseään ilmastopaskojana ja miksi hänellä olisi jotenkin suurempi oikeus elää ja hengittää ja miksi vastasyntyneellä vauvalla ei olisi samaa oikeutta. Ehkä kannattaisi katsoa peiliin ja katsoa, millainen p* sieltä takaisin katsoo..??

Vierailija
179/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenpelastajat taas vauhdissa. Kyllä pistää vihaksi.

Vierailija
180/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja luultavastu lapsi kuoli "kuristumalla" - äidillähän oli ollut kovia kipuja sen jälkeen, kun lasta oli yritetty saada poistumaan kohdusta mekaanisin keinoin. Liian pitkäkestoiset supistukset estävät sikiötä saamasta happea, jolloin hän käytännössä "tukehtuu".

Onnettomuus oli ehkä siinä, ettei lapsi saanut syntyä omalla ajallaan, vaan äiti sekoitti raskauden luonnollisen kulun tahtomalla lapsen syntyvän aikaisemmin.

Mitä ihmettä kukaan saa tällaisesta sairaasta trollaamisesta? Sitä paitsi kenenkään synnytystä ei suomessa käynnistetä etuajassa siksi että äiti vaan tahtoo lapsen syntyvän aiemmin. Käynnistämiselle pitää aina olla lääketieteelliset perusteet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme