Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?

Vierailija
08.12.2022 |

Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia. Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan. Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua. Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.

Kommentit (810)

Vierailija
721/810 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän työvoimapalvelut ahdistelee ja tuputtaa, sitä vähemmän tekee mieli hakea töitä tai kouluttautua. Ajatuskin työnhausta ahdistaa nykyään. Aina ei ole ollut näin.

Vierailija
722/810 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kansasta jää nyky systeemissä niin vähälle koulutukselle, että edellytykset nykyisen työelämän vaateisiin jäävät heikoksi. Ensimmäinen virhe oli aikanaan apukoulun / tarkkailuluokkien lopettaminen.

Niissä moni syrjäytymis vaarassa ollut nuori palasi edes jonkin tasoiselle opintielle ja saivat jopa ammattikoulu opinnot suoritettua.

Toki opettajatkin noilla luokilla olivat jämäköitä konkareita eikä somen kaltaista käräytys mahdollisuutta ollut jos sattui ylilyöntejä koulutuksessa. Nykyään opettajilta puuttuu keinot levottomien henkilöiden aisoihin saamiseen. 

Mikä oli apukoulu. Oliko sama kuin nykyiset s2 luokat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/810 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin palkkatyön itselleni kerran olkiluodosta ja sain karenssia koska en mennyt työkokeiluun 9 eurolla päivässä. Työkokeiluun olis pitänyt mennä viikko sen jälkeen kun olin saanut palkkatyön. Kun palkka työ loppui 5 kk päästä tuli työkkäristä lappu että olin kieltäytynyt ilman pätevää syytä työkokeilusta joka oli joku työllistävä palvelu mihin työttömiä patistetaan. Sen jälkeen päätin etten eddes haet töitä ja siitä on nyt 5 vuotta mennyt. Olen jotain hölipöli hakemuksia työkkärin mieliksi lähettänyt mutta en kunnon hakemuksia lähetä niin kauan kunnes työkkäri maksaa mulle 3 kk työttömyysrahaa jonka menetin karenssin takia.

Vierailija
724/810 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli juttu aloista, joissa työpaikat on lisääntynyt.

Suomi on yhä palveluvaltaisempi talous, kertovat tilastot | HS.fi 

https://www.hs.fi/talous/art-2000011572955.html

Kun tuota listaa katsoo, niin minä tulkitsen tuota siten, että työttömyydestä loisiminen lisääntyy.

Mitä tarkoittaa "työttömyydestä loisiminen"?

Onko se sitä, että perustetaan yrityksiä, jotka järkkäävät työttömille palveluita, jotka eivät työllistä muuta kuin kurssin henkilökunnan, ja koulutusfirman omistaja (=loinen) käärii massit, jotka on kerätty veronmaksajien kukkaroista tähän "työllisyyspalveluun"?

Vierailija
725/810 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat eivät löydä työntekijöitä tai eivät uskalla palkata. Miksi sitä työllistämispalvelua ei tarjota taholle, jonka osaamattomuuden/avuttomuuden/kyvyttömyyden vuoksi työpaikkoja jää täyttämättä - siis työllistämisen osaamiseen liittyvää palvelua työvoimapulaa huutaville työnantajille?

Bingo. Tätä minäkin olen ihmetellyt.

Meille työttömille on järkätty jos jotakin CV:n viilauskurssia kerta toisensa perään. Opetetaan kuinka pitää kymmenessä sekunnissa pystyä kertomaan mitä voi firmalle tarjota ja miten erottua muista.

Mutta annas olla kun katsot työpaikkailmoituksia: Aina ne samat fraasit joilla kehutaan firmaa alansa edelläkävijäksi, huippumukavaksi paikaksi tms, samat kysymykset tyyliin "oletko aina halunnut päästä kiinnittämään torx-ruuveja ilmanvaihtokanaviin" tms. typerän spesifiä, aina samat persoonallisuutta koskevat vaatimukset hakijalle "olet iloinen ja aurinkoinen (hoitoala)/nälkäinen (markkinointi)/alasi huippuosaaja (it)", ja sitä rataa. Joutuu oikein etsimään, mitä työssä pitäisi tehdä, missä paikka on, millaiset työajat ym. olennaiset kysymykset.

Ja työvoimapulaa itketään, kun ei ole tasan tarkkaan täsmäosaajaa saatavilla siihen omaan firmaan aina heti kun halutaan. No daa, kouluttakaa itse! Hyvän peruskoulutuksen omaavia melkein samaa tehneitä kyllä varmasti löytyy. Jos nimittäin haette muullakin tapaa kuin kyselemällä niiltä ns. verkostoiltanne, tietäiskö joku jonkun joka vois tulla. 

Vierailija
726/810 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin palkkatyön itselleni kerran olkiluodosta ja sain karenssia koska en mennyt työkokeiluun 9 eurolla päivässä. Työkokeiluun olis pitänyt mennä viikko sen jälkeen kun olin saanut palkkatyön. Kun palkka työ loppui 5 kk päästä tuli työkkäristä lappu että olin kieltäytynyt ilman pätevää syytä työkokeilusta joka oli joku työllistävä palvelu mihin työttömiä patistetaan. Sen jälkeen päätin etten eddes haet töitä ja siitä on nyt 5 vuotta mennyt. Olen jotain hölipöli hakemuksia työkkärin mieliksi lähettänyt mutta en kunnon hakemuksia lähetä niin kauan kunnes työkkäri maksaa mulle 3 kk työttömyysrahaa jonka menetin karenssin takia.

no kyl oisit iha hyvi voinu mennä työ kokeiluu siit ois voinu irtoo vaki paikka kandee kysyy työkkärist ni jos saisit uuden mahiksen kokeiluu

Vierailija
727/810 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa kansasta jää nyky systeemissä niin vähälle koulutukselle, että edellytykset nykyisen työelämän vaateisiin jäävät heikoksi. Ensimmäinen virhe oli aikanaan apukoulun / tarkkailuluokkien lopettaminen.

Niissä moni syrjäytymis vaarassa ollut nuori palasi edes jonkin tasoiselle opintielle ja saivat jopa ammattikoulu opinnot suoritettua.

Toki opettajatkin noilla luokilla olivat jämäköitä konkareita eikä somen kaltaista käräytys mahdollisuutta ollut jos sattui ylilyöntejä koulutuksessa. Nykyään opettajilta puuttuu keinot levottomien henkilöiden aisoihin saamiseen. 

Mikä oli apukoulu. Oliko sama kuin nykyiset s2 luokat?

Apukoulu oli heikkolahjaisia ja adhd tapauksia varten. Osa ponnisti sen avulla jopa palkkatyöhön asti. S2 luokat on ei kotimaiset kielet äidinkielenä opiskelevia varten.

Vierailija
728/810 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa-töihin-noutopalvelu olisi mukava lisäys työtttömyyspalveluihin. Kuulin parilta tutulta että 60 ja 70 luvuilla heidät oli tultu noutamaan kotoaan töihin.

Myös sisäänheittopalvelu kelpaisi, eli työnantajan edustaja päivystäisi kadulla ja kädestä pitäen vetäisi työttömän mukaansa tutustumaan uuteen työpaikkaansa. Näin oli mm. helsingissä 60-luvulla, tätiäni yritettiin rekrytä suoraan kadulta 3 kertaa kilometrin matkalla.

Vierailija
729/810 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleenkoulutusmahdollisuuksia töihin joihin olisi edes jotain pohjaa jo. Toimistotyöstä putkiasentajaksi ei kaikista ole. 

Toinen on työnhakuvalmennus. Jos osaamista jo löytyy niin oikea valmentaja saa ihmeitä aikaan. Kokemusta on!

ent. työtön

Vierailija
730/810 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo. Saisin yrittää ja tehdä keikkaa vapaasti. Kokeilla mikä toimisi. 

Vierailija
731/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kyl oisit iha hyvi voinu mennä työ kokeiluu siit ois voinu irtoo vaki paikka kandee kysyy työkkärist ni jos saisit uuden mahiksen kokeiluu

Aina voi kysyä mutta ei noita paikkoja kovin paljoa ole tarjolla. Nopeet syö hitaat.

Vierailija
732/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ihan vaan sen palvelun sijaan työpaikka? Tulisi yhteiskunnallekin halvemmaksi, kun nämäö kaikki palveluntarjoajat laitettaisiin pois 

Vierailija
733/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen kokki, auton, lentokoneen ja helikopterin kuljettajat. 

Vierailija
734/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa minkäännäköisiä palveluita. Kaipaan työpaikkoja, joissa maksetaan kunnollinen palkka ja tunteja on tarpeeksi. Ja nämä kerrotaan jo ilmoituksessa. Ihan naurettavaa, että johonkin Ärrän myyjäksi tai toimistosiivojaksi pitää olla Kunnianhimoinen, Positiivinen, Palvelualtis ja Mahtava, ja elämän sisältö tulee olla se työ, ja laitathan videohakemuksen, cv:n, kirjeen kuudelta suosittelijalta sekä kokovartalokuvan. Kohdassa palkka ei tietenkään lue mitään. Eivät kehtaa sanoa, että sellainen millä ei elä.

Vierailija
735/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun itse olin työtön, olisin kaivannut haastattelijoilta ja varsinkin rekryfirmoilta enemmän ammattitaitoa. Olisin jo itse ollutkin perustamassa tekniikan alaan keskittyneen firman, koska ei 25-v tradenaiset ymmärrä duunarin ja insinöörin aloista yhtään mitään. En ymmärrä, miksi mikään firma niitä käyttää. Nykyinen ei todellakaan käytä eikä ikinä käytä, juuri mainitsemastani syystä. Sain töitä kun pääsin suoraan esimiehen ja edeltäjäni haastatelvaksi. He osaavat kysyä osaamiseen liittyviä ja työn kannalta olennaisia asioita eikä jonnin joutavia. Esimerkki jonnin joutavasta kysymyksestä "jos olisit eläin, mikä eläin olisit". Tuon tyyppisiä oli kerran ihan oikeasti.  Sen sijaan se, pysyykö kirvesmiehellä kirves kädessä tuntuu joskus olevan toisarvoista, mutta jos pilkku on väärässä paikassa, voi voi olisit hakenut apua hakemukseen. Mitä väliä, ei kirvesmies dokumentteja tee ja jos joku toinen tekee hakemuksen, se ei ole sillon oma eikä kerro itsestä todellista osaamista.  

Vierailija
736/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taisit tehdä itse virheen. Sun olisi pitänyt kirjata itse järjestelmään että työhaku keskeytynyt työn vuoksi, tai ilmoittaa virkailijalle heti kun sait sen työn. Jos virkalija ei ole kirjannut, sitten virkalija on tehnyt virheen. Mutta ei minula vastaavassa tilanteessa ollut ongelmaa, kun järjestelmässä luki työnhaku keskeytetty. Sain sitten aika pian kyllä vakituisenkin paikan sen jälkeen. 

Vierailija
737/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taisit tehdä itse virheen. Sun olisi pitänyt kirjata itse järjestelmään että työhaku keskeytynyt työn vuoksi, tai ilmoittaa virkailijalle heti kun sait sen työn. Jos virkalija ei ole kirjannut, sitten virkalija on tehnyt

tätä just meinasin et vaki jobi testaukse kaut rispektii edellisel jannul

Vierailija
738/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa minkäännäköisiä palveluita. Kaipaan työpaikkoja, joissa maksetaan kunnollinen palkka ja tunteja on tarpeeksi. Ja nämä kerrotaan jo ilmoituksessa. Ihan naurettavaa, että johonkin Ärrän myyjäksi tai toimistosiivojaksi pitää olla Kunnianhimoinen, Positiivinen, Palvelualtis ja Mahtava, ja elämän sisältö tulee olla se työ, ja laitathan videohakemuksen, cv:n, kirjeen kuudelta suosittelijalta sekä kokovartalokuvan. Kohdassa palkka ei tietenkään lue mitään. Eivät kehtaa sanoa, että sellainen millä ei elä.

Noh, ärränmyyjäthän on kai jonkinlaisia yrittäjiä. Yksin hoitavat myymälän, noutopistepalvelut, veikkauksen, siivoukset ja mitä muuta. Yksin. Kotikylälläni haettiin ärrrälle yrittäjää vuosikausia, joku siellä kävi aina pyörähtämässä ja taas oli haku auki. Lopulta pistivät koko putiikin kiinni, kun eivät saaneet enää ketään. En kyllä hirveästi vähättelisi ärrällä työtä tekeviä... 

Vierailija
739/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijat on ongelma jos oot uranalussa eikä ketään vielä

Vierailija
740/810 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, ärränmyyjäthän on kai jonkinlaisia yrittäjiä. Yksin hoitavat myymälän, noutopistepalvelut, veikkauksen, siivoukset ja mitä muuta. Yksin. Kotikylälläni haettiin ärrrälle yrittäjää vuosikausia, joku siellä kävi aina pyörähtämässä ja taas oli haku auki. Lopulta pistivät koko putiikin kiinni, kun eivät saaneet enää ketään. En ky

Kyllä Ärrällä on ihan rivityöntekijöitä sen yrittäjän lisäksi, kokemusta on. Itse yrittäjä oli töissä ehkä 1/5 aukioloajoista. Surkea liksa ja järjetön määrä töitä yhdelle ihmiselle. En voi suositella kenellekään.

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä