Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?
Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia. Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan. Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua. Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.
Kommentit (810)
Kun katsoo aloittajan asiallista viestiä ja sen saamia peukkuja (ylös 200/ alas 170), niin selvästi huomaa, että iso osa työttömistä ei halua edes työllistyä, vaan elää tukien varassa. Työkkärin pitäisi ehdottomasti tarjota kokemattomille työnhakijoille mahdollisuutta harjoitella työhaastattelua.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole vielä yhtään työtöntä tavannut joka olisi tahtonut näitä "palveluita" eli orjuuttamisia ja lastenleikkejä jollain typerillä kursseilla.
Olet selvästi työtön, joka haluaa vain lusmuilla ja elää tukien varassa. Onneksi osa työttömistä sentään yrittää työllistyä.
Esimerkiksi avoimia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudutteko te muut yli 60 v. työttömät hakea vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa?
Olen 63 v. ja juuri irtisanottu. Aivan päätöntä vääntää väkisin 4 hakemusta kuussa, kun ei niitä sopivia löydy kuin satunnaisesti. Tämä on niin noloa touhua!!! Kuka työnantaja haluaa palkata alle 2 vuoden päästä eläkkeelle jäävän, tuskin haluavat edes niitä hakemuksiani...
Isäni 64 v, alle vuosi eläkkeelle ja joutuu hakemaan yhtä paikkaa/kk.
Ilmoitin aikanaan heinäkuun lopussa opiskelupaikan saatuani työkkäriin että työttömyys loppuu opiskelun alkamiseen syyskuun ekana. Ja samantien tuli pakkohaku johonkin täysin turhaan varastohommaan johon minulla ei ollut edes vaadittavia trukkikortteja tai aikaa tehdä sitä kuin se kuukausi (nuo haki vakioduunaria).
En niin hirveästi jaksa uskoa että työkkärin tavoite on millään lailla edistää porukan työllistymistä järkevillä keinoilla. Lähinnä noiden tavoite on työllistää työkkärien ja ministeriön porukat ja jos samalla pääsee veetuilemaan työttömälle niin mikäs sen parempi porukkaan palkatuille narssissi piirteisille.
Työpaikkoja joissa maksetaan palkkaa millä pärjää ja pystyy maksamaan laskut, missä ei vaadita ajelemaan omalla autolla ilman bensakorvausta. Missä on järjestetty asialliset työvaatteet ja jalkineet. Ei olemattomia tekoälyfirmoja joissa helppoa etätyötä ja tippiä, suosittelijoina feikki-intialaisia työntekijöitä ja henkilötiedot huijareille.
Jättäisivät minut typerine ehdotuksineen rauhaan ! Onnistun pysymään köyhänä ilman työkkärityperysten käninöitäkin.
En todellakaan kaipaa palvelun palvelua, koska ne eivät ole mitään palveluita, vaan pakkopullaa eri muodossa, ettei tuet katkea. MIten ihmeessä joku TE-toimisto edes voisi "palvella" työnhaussa?
Minä haluan koko toimistosta eroon eli pärjätä ilman sitä, koska jatkuvasti tulee vaan lisää vaatimuksia.
En kaipaa mitään jättäkää minut rauhaan niin jätän teidät rauhaan eikä tule jälkiseuraamuksia. Eikä ainakaan asiaa saunan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki jonnin joutavasta kysymyksestä "jos olisit eläin, mikä eläin olisit".
Tällaisilla kysymyksillä yritetään selvittää hakijan persoonaa, mielikuvitusta ja ajatusmaailmaa. "Olen kissa, itsenäinen, ovela ja tykkään siisteydestä. VS. Olen koira: innokas, lojaali ja sosiaalinen laumaeläin. VS. Urosleijona: peloton ja rohkea, luontainen laumanjohtaja." Jos hakija ei osaa perustella valintaansa, kysymys on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Haluan työpaikan ja palkkaa tehdystä työstä. En mitään vi**n palvelua.
Työvoimatoimisto kaivaisi kaikki sopivat avoimet työt ja järjestäisi sinne haastattelun, ilman typeriä hakulomakkeita. Tai jopa järjestäisi työpaikan. Vähän kuten kiinteistövälittäjät kun järjestää vuokralaisen tai ostajan.
Kaikki avoimet työpaikat olisi pakko ilmoittaa työvoimatoimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo aloittajan asiallista viestiä ja sen saamia peukkuja (ylös 200/ alas 170), niin selvästi huomaa, että iso osa työttömistä ei halua edes työllistyä, vaan elää tukien varassa. Työkkärin pitäisi ehdottomasti tarjota kokemattomille työnhakijoille mahdollisuutta harjoitella työhaastattelua.
Jos nyt aloitettaisi ihan siitä, että olisi niitä työpaikkoja. Kaikki työnhakijat ei suinkaan ole kokemattomia. Vaikka ei ole tarvetta harjoitteluhaastatteluille, ei se sitä tarkoita, että haluaisi elää vaan tukien varassa. Itse olen ainakin työurani aikana haastatellut aika monta työnhakijaa, joten eiköhän tuo nyt ole jo aika tuttua hommaa, vaikka nyt olisikin pöydän toisella puolella.
Mutta kyllähän niitä haastattelujakin voi harjoitella vastavalmistuneiden kanssa, ei siinä mitään.
Työllistyminen ei ole tällä hetkellä kiinni työnhakutaidoista eikä elämänhallinnasta, vaan siitä, että työttömiä on moninkertaisesti enemmän kuin avoimia työpaikkoja.
Tarttis niitä työpaikkoja mihin voi työllistyä. Aika helevatun päivänselvää jokaiselle normiälyiselle.
Auttais kovasti jos valitsisitte nelikymppisiäkin koulutuksiin. Vai ajatteletteko että 30 vuotta eläkeikään menee niin nopeasti ettei noiden kannata enää opiskella ja työllistyä.
Vahtikaa 90-luvulla syntyneitä työntekijöitänne etteivät syrji 80-luvun lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Työelämän kehäraakeille eli 60 vuotta täyttäneille realistista, yksilöllistä neuvottelua järkevistä vaihtoehdoista työelämässä tai voisiko omia taitojaan hyödyntää vapaaehtoistyössä. Aktivointi tavalla tai toisella olisi silloin onnistuneempaa, koska työllistymisen tapoja on niin monia ja miksi samaa työllistämisen formaattia ei pitäisi käyttää nuoren ja vanhan kohdalla.
Minä tekisin mielelläni työtä nimenomaan konsultoimalla nuoria hakemaan töitä, vnkkaamaan keinoja antaa hyvä vaikutelma työhaastattelussa, käymään läpi CV:t ja ottamaan jokaisen nuoren yksilöllisyyden huomioon. Jos sen tekisi vapaaehtoisena TE-toimiston tiloissa tietyn tuntimäärän viikossa se riittäisi myös korvauksen saamiseksi.
Juu, minä voisin myös olla käytettävissä. Pitkää esihenkilökokemusta voisi hyödyntää nuorempien hyväksi.
Palkkatuki mielekkääseen työhön esim. jossain järjestössä.
Tai sitten mahdollisuus opiskella tai tehdä freelancer keikkaa ilman, että tuet heti katkeaa.
Semmonen palvelu olisi hyvä, että mihin mentäisiin jonottamaan ja oven käydessä virkailija sanoisi sulle, että "tässä sulle työ, mene sinne ja ole kunnolla" ja jos se työ ei jostain syystä sopisi sinulle, niin voisit tulla tähän, sanotaan nyt vaikka TE-toimistoksi, virastoon uudestaan, jonottaisit ja kun ovi kävisi, niin sulla olisi uusi paikka missä pääsisit toteuttamaan itseäsi ja osuvia taitojasi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat niitä kursseja tarvitsee.
"Opi palkkaamaan vakituinen työntekijä ilmaisten 9 euron tukityöllisharjoittelijoiden sijaan"
"Miten ilmoittaa hakijalle ett häntä ei valittu"
"Miten vastata puhelimeen kun työntekijäkokelas soittaa"
"Opi kirjoittsmaan rehellinen työpaikkailmoitus ilman ympäripyöreitä ja valheellisia väittämiä"
Jne jne
Korjaa asenteesi, haluat näköjään jatkaa pitkäaikaistyöttömyyttäsi.
Työnantajat niitä kursseja tarvitsee.
"Opi palkkaamaan vakituinen työntekijä ilmaisten 9 euron tukityöllisharjoittelijoiden sijaan"
"Miten ilmoittaa hakijalle ett häntä ei valittu"
"Miten vastata puhelimeen kun työntekijäkokelas soittaa"
"Opi kirjoittsmaan rehellinen työpaikkailmoitus ilman ympäripyöreitä ja valheellisia väittämiä"
Jne jne