Köyhän perheen lapsi, en päässyt laskettelemaan
Kommentit (657)
Vierailija kirjoitti:
16 v on muuttanut pois kotoa, miksi ?
Onko lukio toisella paikkakunnalla ?
Jotta pärjää, pitää lopettaa lapsilisät ja aloittaa opintotukikuukaudet.Musiikin harrastajia on, mutta moniko saa musiikista tuloja ? Onko lapsi tarpeeksi lahjakas
En sitä sano, ettei lapsia saisi tehdä, mutta kyllä vanhempien pitää ajatella myös lapsia.
Naurettavaa äidiltä tämä uhrautuminen, ei ole vaatteita.
Tee ilmoitus fb hen, toriin ostetaan / otetaan vastaan. Taatusti tulee joskus vastaan.
Siis mitä? Ettei kyöhä saisi HARRASTAA musiikkia, tai hakeutua musaluokalle ellei ole superlahjakas..? En nyt olenkaan tajua.
Se, että pitää valita ja katsoa tarkasti mihin rahaa pistää, ei tarkoita, ettei mitään koskaan voisi tehdä ja siihen käyttää harkitusti rahaa.
Siinä on taas yks, joka hankki itselleen omia tuloja tehtailemalla lapsia. Ja sitten valitetaan. Yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki. Tun loinen!
Mun naapurin tytöllä oli poni. Ne teki ulkomaanmatkoja. Asia vaan oli niin. Meillä ei ollut. Ei traumoja.
Huh heijaa mikä ketju.
6 lapsen äiti vaan "makaa kotona levittämässä jalkojaan" ym. Kommentteja.
Epäilen vahvasti tuota lepäily väitettä. Muutama päivä sitten oli aloitus kuinka rankkaa yhden lapsen kanssa on. Iso-osa mainitsee itsellä olevan lapsia, olette siis vaan lepäillyt?
Useita ketjuja siitä kuinka tulevaisuutta varten tarvitaan lapsia, joku tekee niitä ja hyi mitä sikiämistä.
On selvästi useammalla ketjuun oksent.. kirjoittaneista hyvin paha olla tai hyvin suuret luulot itsestään. MINÄ olen tehnyt asiat tavalla x ja se on ainoa oikea tapa.
Lapsi ei ole vastuussa vanhempiensa virheistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt isompana tiedostanut sen, että vanhempani eivät ole syyllisiä köyhyyteen. Kenen vika se sitten oli?
Köyhyys on perustila. Vauraus on ansio. Ei ole kenenkään vika, jos olet perustilassa.
Ei tällä perheellä olisi taloudellisia vaikeuksia, jos heille olisi riittänyt vain 2-3 lasta.
Samaan aikaan Suomessa minimieläke 900 netto, josta ei mene veroa, voitte käydä verosivuilla katsomassa.
Minimieläke on 770 €/kk.
Tuossa on kyllä jokin ristiriita, että perheelliset kituuttavat paljon pienemmillä tuloilla kuin eläkeläiset, joilla on jo kaikkea, esim. maksetut asunnot. Lapsiperheitä pitäisi tukea paljon enemmän, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus harrastaa edes. Lapsista tässä on kysymys ja heillä on kuitenkin kehitys vielä kesken. On kysymys näiden lasten kasvusta ja kasvatuksesta ja tulevaisuudesta ja koko yhteiskunnan tulevaisuudesta. Kyllä lapsiin satsaaminen on hyvin monella tapaa aivan hirveän tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Huh heijaa mikä ketju.
Epäilen vahvasti tuota lepäily väitettä. Muutama päivä sitten oli aloitus kuinka rankkaa yhden lapsen kanssa on. Iso-osa mainitsee itsellä olevan lapsia, olette siis vaan lepäillyt?
Useita ketjuja siitä kuinka tulevaisuutta varten tarvitaan lapsia, joku tekee niitä ja hyi mitä sikiämistä.
On selvästi useammalla ketjuun oksent.. kirjoittaneista hyvin paha olla tai hyvin suuret luulot itsestään. MINÄ olen tehnyt asiat tavalla x ja se on ainoa oikea tapa.
Tämä kertoo vain siitä, että me ihmiset olemme erilaisia, enkä tarkoita väriä ja rotua ettei kukaan saa raivaria ja on älyvätpaata edes toitottaa muuta. On olemassa mies ja nainen, kaikki eivät vaan opi lukemaan, kaikki eivät sikiä, kaikki eivät ruikuta, kaikki eivät ole kateellia, kaikki eivät pahoinpitele ja kaikka eivät ole laiskoja ja tyhmiä.
Juuri tämä vuoksi tämäkin maa vielä nikottelee, vaikka jo henkitoreissaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyllä jokin ristiriita, että perheelliset kituuttavat paljon pienemmillä tuloilla kuin eläkeläiset, joilla on jo kaikkea, esim. maksetut asunnot. Lapsiperheitä pitäisi tukea paljon enemmän, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus harrastaa edes. Lapsista tässä on kysymys ja heillä on kuitenkin kehitys vielä kesken. On kysymys näiden lasten kasvusta ja kasvatuksesta ja tulevaisuudesta ja koko yhteiskunnan tulevaisuudesta. Kyllä lapsiin satsaaminen on hyvin monella tapaa aivan hirveän tärkeää.
Ne eläkeläiset ovat itse joskus olleet niitä lapsiperheellisiä ja nyt heidän pitäisi taas joustaa perheiden eteen? Pitäisikö lopettaa se lapsitehtailu ettei tarvitsi jonkun lapsen maksaa hintaa siitä, että se edellinenkin sukupolvi pitää jonkun elättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne eläkeläiset ovat itse joskus olleet niitä lapsiperheellisiä ja nyt heidän pitäisi taas joustaa perheiden eteen? Pitäisikö lopettaa se lapsitehtailu ettei tarvitsi jonkun lapsen maksaa hintaa siitä, että se edellinenkin sukupolvi pitää jonkun elättää?
Tässä on logiikka jota en ole koskaan oppinut ymmärtämään. Meidän pitäisi kasvattaa väestöä jotta olisi lisää väestöä elättämään edellinen sukupolvi?
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa selvää asioista älkääkä vetäkö tämän perheen touhuun kaikkia eläkeläisiä. Suomessa on paljon kotirouvina olleita ja hyvin pienellä palkalla elämäntyönsä tehneitä etupäässä naisia, joilla on hyvin pienet eläkkeet. Kaikilla ei suinkaan ole omakotilaloja, uima-altaita, huviloita ja omistusasuntoja. Yli kolmen tonnin eläkkeensaajat ovat vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Huh heijaa mikä ketju.
Eiköhän aika monet näistä kommenteista ja asenteista tule ihan siitä epäreiluuden tunteesta, kun toiset perustaa elämänsä sille että itse itsensä elättävät ja tekevät sen kokoisen perheen jonka pystyy elättämään ja tarjoamaan niille lapsille hyvän elämän ja ne hoplopit ja laskettelut. Tinkii omista haluistaan voidakseen nämä tarjota. Sitten joku hankkii liudan lapsia ja odottaa että joku muu kustantaa hänen lapsilleen kaiken, koska "ei lapset ole vastuussa vanhempiensa virheistä". No, tämä esimerkin perhe oli mielestäni kyllä hoitanut homman ihan hienosti kun olivat lapsilleen ne harrastukset mahdollistaneet ja kannustaneet opiskelemaan, sinänsä tuollaista perhettä tukee ihan mielellään. Mutta ihmettelen vaan tätä asennetta, että kaikkien lasten pitäisi saada kaikki samat asiat, vanhempien tuloista riippumatta. Ei pidä eikä tarvitse. Kunhan olisi kaikki perustarpeet, jotain mielekästä tekemistä ja kannustusta kotoa. Joissain perheessä se homma kaatuu tuohon kannustuksen puutteeseen jos vanhemmilla ei ole voimavaroja tai kykyjä.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään päässyt laskettelemaan, vaikkemme köyhiä oletkaan. Ei laskettelu ole mikään ihmisoikeus. Toisilla oli paljon sellaisia juttuja, joita meillä ei ollut. Myöskään ulkomailla emme käyneet. Pitäisiköhän traumatisoitumisen?
Miksi tämä äiti sitten tekee lisää lapsia, jos ovat niin köyhiä, etteivät lapset pääse edes laskettelemaan tai ulkomaille?
Miksi ulkomailla pitäisi päästä käymään? Sisarukset ovat paljon suurempi rikkaus kuin ulkomaanmatkat yhteensä. Tuossa perheessä selvästikin puhutaan asioista avoimesti, lapsia rakastetaan ja heillä on hyvät välit vanhempiinsa ainakin haastatellun tytön juttujen perusteella. Vauvassa on lukuisia ketjuja, joissa kerrotaan kauhutarinoita lapsuudenperheistä, joissa ei ole ollut puutetta rahasta, mutta kaikesta muusta kylläkin kuten inhimillisyydestä. Se, että perheessä on rahat vähissä, ei ole mikään kielletty puheenaihe, saa siitä voivotella. Kaikkihan me tehdään omat valintamme, mutta ei se tarkoita sitä, että seuraukset pitää niellä hammasta purren.
Jutun pääpointti ei minusta ollut juuri tämän perheen vähävaraisuus, vaan se että ainakaan koulussa ei pitäisi järjestää talvitapahtumia, joihin kaikki eivät pääse halutessaan osallistumaan samalla tavalla kuin muut luokkalaiset.
Äitini ehdotti alakoulussa, että menisin musiikkiluokan pääsykokeisiin. No minähän menin enkä tietenkään päässyt sisään, en ole millään mittarilla musikaalinen. Myöhemmin tajusin, että jos olisin päässyt, olisinkin ollut pulassa, koska musiikkiluokkalaiset tarvitsevat soittimia ja matkustavat esiintymässä ja kaikkeen tähän tarvitaan rahaa. En olisi saanut kotoa varmaan penniäkään, mutta ei rahapulan vuoksi vaan siksi, että lasten juttujen ei nyt tarvitse maksaa mitään.
Kävin sitten partiota, se oli ilmainen. Partiohuivinkin äippä ompeli itse, niin ei tarvinut luopua siitä maksuttomuuden periaatteesta. (Tämä tarina on tosi)
Minä olen 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori. Vanhemmillani ei ollut varaa laittaa minua lukioon ja maksaa omaa asuntoa. Jäin vähän muusta paitsi kuin kerran vuodessa laskettelusta, koulutuksesta. Silloin joutui parikymppisenä hyväksymään ne elämän realiteetit.
Jos omat geenit eivät riitä vaurastumiseen niin miksi pitää vielä lisääntyä? Lapset joutuvat aina kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Jos omat geenit eivät riitä vaurastumiseen niin miksi pitää vielä lisääntyä? Lapset joutuvat aina kärsimään.
Ja se on tämän keskustelun perustella eläkeläisten vika. Pitäisikö heiltä kysyä miten heidän asiat oli, kun he olivat 16?
jaahas sellainen avaus YLEltä. Nyt vaan odotellaan, milloin laskettelu listataan ihmisoikeudeksi. Koska YLE asiasta uutisoi, niin ainakin vasemmistopuolueiden vaalilupauksiin tämä lisättäneen
Kaikilla lapsilla ei vaan ole samat mahdollisuudet. Ei mitenkään voi olla. Vanhemmat vaikuttaa niin paljon. Käytännössä jokaisen huippu-urheilijan taustalla on vanhemmat, jotka ovat jo lajia harrastaneet ja vieneet lapsen sen pariin jo hyvin pienenä, ja sitten kannustaneet, kuskanneet ja kustantaneet, toimineet huoltojoukkoina jne. Ratsastajien lapsista tulee ratsastajia, jääkiekkoilijoiden kiekkoilijoita. Sama pätee muusikoihin, ja toki myös vanhempien ammatit jossain määrin periytyy. Malli tulee kotoa hyvin vahvasti ja se, mihin vanhemmat kannustaa. Raha ei edes ole isoin asia tässä, vaan se henkinen pääoma ja myös se miten vanhemmilla on aikaa ja halua olla läsnä ja tukena lapsilleen.