Köyhän perheen lapsi, en päässyt laskettelemaan
Kommentit (657)
Mummu kulkee maaseudulta lääkäriin kelataksilla 60 km ja takaisin. Mummu maksaa 50 euroa ja veronmaksajat 500 euroa ja mummulla on omakotitalo ja mökki. Voi olla jopa puoliso ja uusi auto pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän lapsista saa lapsilisiä ja kotihoidon tukea. Ainakin joskus pärjäsi ihan hyvin. Lasten vaatteita saa halvalla kirpparilta. Onko sitten niin,että lapsiperheet saavat äänensä kuuluviin toisin kuin eläkeläiset ja työttömät.
Kotihoidontuki on 500 kun minimieläke 900
Kotihoidontuki on hetkellinen jonka jälkeen on tarkoitus palata työelämään. Eläke on loppuelämän kestävä. Moni eläkeläinen lisäksi asuu jo yksin kun taas normaaleilla kotihoidontuen saajilla on toinenkin jakamassa kustannuksia.
Tässä casessa kaksi aikuista+ yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Mummu kulkee maaseudulta lääkäriin kelataksilla 60 km ja takaisin. Mummu maksaa 50 euroa ja veronmaksajat 500 euroa ja mummulla on omakotitalo ja mökki. Voi olla jopa puoliso ja uusi auto pihassa.
Esim. minun anoppi, hänen puolisonsa menee uudella autolla pilkkireissulle, kun kelataksi kuskaa anoppia.
Kyllä olisi leikkaamista tuostakin taksi hommasta.
Entäs se kun taksi vie ja hakee lapset kouluun ilmaiseksi maaseudulla, jos koulumatka yli 5 km
Vierailija kirjoitti:
Voi herranen aika tätä valituksen määrää nykyään! Ennen vanhaan harrastukset valittiin sen mukaan, mitä oli varaa maksaa, jos niitä harrastuksia nyt yleensä olikaan. Ei kukaan köyhä edes haaveillut rikkaiden harrastuksista. Kyllä tuohon pianon soittoonkin oli vain rikkaiden lapsilla mahdollisuus.
Ärsyttää noi valittajat! Yleensä saavat yhteiskunnan apua joka asiaan ja kuka ne maksaa: meikäläiset pienituloiset, jotka kituuttavat ilman minkäänlaisia avustuksia.
Mutta onko se moraalisesti oikein, kun valtio, kaupungit ja Veikkaus Oy tukee vain hyvätuloisten lasten harrastuksia, jotka voivat maksaa pienen osan lastensa harrastusmaksuista, tukien ansiosta.
Esim. viime vuonna Veikkaus Oy jakoi harrastustoimintaan 117 milj. euroa.
Näkyy olevan tanssistudioita, luistelua, jääkiekkoa, telinevlimistelua, musiikkia, taidetta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 v on muuttanut pois kotoa, miksi ?
Onko lukio toisella paikkakunnalla ?
Jotta pärjää, pitää lopettaa lapsilisät ja aloittaa opintotukikuukaudet.Musiikin harrastajia on, mutta moniko saa musiikista tuloja ? Onko lapsi tarpeeksi lahjakas
En sitä sano, ettei lapsia saisi tehdä, mutta kyllä vanhempien pitää ajatella myös lapsia.
Naurettavaa äidiltä tämä uhrautuminen, ei ole vaatteita.
Tee ilmoitus fb hen, toriin ostetaan / otetaan vastaan. Taatusti tulee joskus vastaan.
Uhriutumista? Yle teki perheestä jutun ja monilta meni jutun pointi ohi tai sitten ei ymmärretä lukemaansa.
Jutussa Yle peräänkuulutetaan, miksi jo koulussa halutaan lapset eriarvoistaa ja lapset laitetaan opetuksessa hyvätuloisiin ja vähävaraisiin.
Tuo juttu kertoo tytöstä, kuinka hän koulun liikuntatunnilla joutui menemään pulkkamäkeen, kun osa oppilasta läksi koulun liikuntatunnilla laskettelemaan, joka oli maksullinen (matkat + laskettelulippu) eikä perheellä ollut siihen varaa ja monella muulla perheellä.
Eikö koulu pitäisi olla kaikille tasa-arvoinen.Ja olen Ylen kanssa samaa mieltä. Kyllä koulun opetus liikuntatunnilla pitäisi olla sellainen, että siihen kaikki pystyvät opiskelemaan, eikä lähteä suunnittelemaan vain hyväosaisten näkökulmasta.
Tuollainen urheilupäivä on KERRAN VUODESSA.
Jos ei kerran vuodessa ole lapselle varaa antaa muutamaa kymppiä niin jo on vanhemmuutta!
Jos säästää euron viikossa laskettelupäivään ja aloittaa heti uudenvuoden alussa, rahat on koossa jo elokuulla. Pientä suunnitelmallisuutta.
Meillä on aina otettu tarpeettomat tavarat vastaan. Oon vuosien varrella saanut lukemattomat kasat kirppistavaraa.
Aina oli myynti-ilmoituksia. Vaikka budjetti oli selvä, aina tuli yllätyksiä. Esikoinen ei oikein ikinä halunnut mitään.
Yhtenä vuotena ottivat kaverikuvia, joukkuekuvan, en kaikkea muista.
Toinen tuli kotiin ja sanoi äiti, oon tehnyt vähän hölmöjä ja sanoi kaikki niitä otti ja hän halusi myös.
2 lapsen koulukuvat olivat max 60 e, silloin lähes 100 e. Pyysivät keskenään nimmarit ja kirjoittivat juttuja kavereistaan. Puhutaan pojista.
Lupasin pojalle ei mitään hätää. Varmuuden vuoksi laitoin jotain jemmassa olevaa myyntiin ja rahat oli koossa, kun kuvat tulivat
Vierailija kirjoitti:
Entäs se kun taksi vie ja hakee lapset kouluun ilmaiseksi maaseudulla, jos koulumatka yli 5 km
Ja uusi Massey Ferguson ja Mersu pihassa.
Mutku.....
Vierailija kirjoitti:
Mun mummi teki yhden lapsen ja 50 vuoden työuran. Joten eikö voitaisi hänelle suoda edes se taksikyyti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummi teki yhden lapsen ja 50 vuoden työuran. Joten eikö voitaisi hänelle suoda edes se taksikyyti?
Mummulla on rahaa maksaa itse, hänellä on omakotitalo, uusi mökki järven rannalla ja 1/4 osa osuus perikunnan talosta ja rahaa parturiin ja matkusteluun ja uusi auto pihassa joten ei.
Muistelemme häntä ahneena ihmisenä, kun aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voida koska siinä menisi kotona makaavalta mammalta yksi kadehtimisen aihe pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku.....
mut jos onkin 3 lasta ja 1 meni massey fergusonilla päivähoitoon ja toinen mersulla ala-asteelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi lasta joista nuorin 10kk🤦
Tämä lapsilukuasia on kyllä sellainen, joka näissä köyhyydestä kertovissa jutuissa toistuvasti ihmetyttää. Itsellä on ihan hyväpalkkainen työ, mutta joudun silti miettimään, onko minulla varaa kolmanteen lapseen. Ja olen tullut siihen johtopäätökseen, että jos haluaa tarjota niitä kalliita elämyksiä kuten laskettelureissuja, pitää rajoittaa lapsilukua. Usein näillä perheillä on myös kalliita lemmikkejä.
Samaa mieltä. Nämä on myös valintoja. Jos lapsia on visi niin siinä on toinen tahtoen tehty suurperhe. (Vaikka yksi olisi vahinko). Miksi tehdä niin monta lasta ja sitten valittaa kun rahat ei riitä. Jo siinä vaiheessa kun lapsia tekee pitäisi miettiä kuinka moneen rahat riittävät.
Meillä on neljä lasta, olisin halunnut kuusi. Mutta emme tehneet enempää kun mietimme mistä määrästä lapsia selviäisimme jos toinen esim kuolisi tai jäisi työttömäksi. Neljänkin lapsen kanssa piti jostain luopua, ihan kaikkea emme voi neljälle tarjota mitä olisimme voineet esim kahdelle. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummulla on rahaa maksaa itse, hänellä on omakotitalo, uusi mökki järven rannalla ja 1/4 osa osuus perikunnan talosta ja rahaa parturiin ja matkusteluun ja uusi auto pihassa joten ei.
Hautajaisiin tulee puhe ahneesta ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinua katkerana ja kateellisena. Olet oikeasti säälittävä tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku.....
mut jos onkin 3 lasta ja 1 meni massey fergusonilla päivähoitoon ja toinen mersulla ala-asteelle
Taksi tuo ja vie
Juu, ammattikoulujen pihat on uusia traktoreita täynnä tietyillä paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinua katkerana ja kateellisena. Olet oikeasti säälittävä tapaus.
Kun mietit mitä on tämän elämän jälkeen niin ahneus ei taida olla plussaa. Sinua odottaa ikuinen....
Kyllä minä sen ymmärrän, että verovaroilla elätetään pienituloisia. Mutta voisi siitä olla kiitollinen eikä itkeä sitä ettei saa kaikkea samaa kuin muut.
Kouluissa tosin pitäisi ehdottomasti lopettaa eriarvoistavat maksulliset liikuntapäivät ja muut. En ymmärrä, miksi tällaiseen on alun perinkään ryhdytty. Milloin sellaisia edes alkoi olemaan?
Vierailija kirjoitti:
Missä taksi maksaa 2x 60km 500€?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ollut ihan oma valinta tehdä noin monta lasta. Nyt yhteiskunta eli me kaikki yhdessä joudumme maksamaan perheen elättämisestä. Jotenkin hullua ajatella, että kaikki pitäisi saada, vaikka itse ei tee mitään asian eteen. En minäkään ole saanut huimaa palkkatasoa, vaikka olen kouluttautunut hyvin. Miksi lyhyesti ja vaatimattomasti koulutetun pitäisi saada vielä enemmän kuin minun? Enkä edes saanut kuin yhden lapsen. Lapselleni on varaa vaikka mihin, hänen tulevaisuutensakin turvaamiseen. Mutta nyt minäkin, joka sain vain yhden lapsen, joudun osallistumaan verovaroilla myös toisten lapsikatraiden elättämiseen. Ja silti kehdataan valittaa, miten isoilla perheillä ei ole samaa elintasoa kuin joillain muilla.
Entäs sitten kelataksit joilla osa mummuista ajelee jopa toisen kaupungin sairaalaan yli 100 km. Menkää linja-autolla.
Siis millä linja-autolla?
Entäs sitten kelataksit joilla osa mummuista ajelee jopa toisen kaupungin sairaalaan yli 100 km. Menkää linja-autolla.